Bukefalos 28 år!

Häst ihop med kvigor?

lwt03001

Trådstartare
Är det dumt att låta sin häst gå på sommarbete ihop med 6 st kvigor om jag senare om några år skulle få för mig att jag skulle vilja ägna mig åt cutting? Hon är cuttingstammad men jag vet ännu inte hur hon beter sig med kor.
 
Sv: Häst ihop med kvigor?

nja for hasten ar det inte det...

Det du kanske bor tanka pa ar dels ringorms risken dels att om cuttingen ar starkt nedarvd i henne sa ar det inte sakert att hon kommer vara sardeles snall mot kossorna..

Vara grabbar t.ex. kan och far absolut INTE vara i samma hage som notkreatur, de vallar skiten ur dom. Inte snallt mot Mamma Mu :)
 
Sv: Häst ihop med kvigor?

Kvigorna är naturligtvis ringormsvaccinerade. Kan det ändå vara en smittorisk menar du? ja, om hon jagar skiten ur dem blir det att ordna egen hästhage:). Men tror du hennes cuttingegenskaper kan bli 'förstörda'?
 
Sv: Häst ihop med kvigor?

absolut inte, det ar ett genetiskt betingat beteende och det sitter dar det sitter. Inte helt olikt en jakthund, problemet som kanske kan uppsta om hon lar sig sjalv att jaga ar att det kan bli valdigt mkt hast som lart sig sjalv att jaga kor i mkt hog hastighet. En stark rekommendation ar att du ar i narheten da det inte ar helt ovanligt att boskapen blir utjagad ur hagen.
 
Sv: Häst ihop med kvigor?

Min kosse-stammade häst kan inte gå ihop med kvigorna för hon jagar skiten ur dem. Satte dem i samma hage en kort stund då vi behövde kunna passera genom hästhagen med grindarna öppna men fick snabbt och lätt hämta in S som höll på att trycka korna genom staketet. Inte schysst mot nöten att spendera hela dagarna med att bli runtvallade av henne så det blir att växla djur i hagarna för att få det jämnt betat.

Däremot har hon inte visat mindre intresse för korna, snarare tvärtom att hon blir lite för tuff på dem!
 
Sv: Häst ihop med kvigor?

precis det jag menade :) Det hander sa latt, vara grabbar har jagat ut ratt manga kreatur som smitit fran sin hage in till dom..

For kossornas skull sa hade jag inte ens tagit risken att stalla in en kostammad hast med notdjur, inte ens med far om sanningen ska fram. Onodigt att riskera skador pa bade hast och boskap tycker jag...

/Bewwan, som haller jarnstaket mellan sina kossestammade bebisar och boskapen... och som precis statt vakt i 3 timmar for att se till att en hast som bara har kosseblod pa modernet inte hoppar ut ur sin hage for att jaga stutarna i hagen bredvid...
 
Sv: Häst ihop med kvigor?

Det ska bli 'spännande' att se hur det går... det gick får i hagen förra sommaren som ingen av hästarna brydde sig om där hon stod då. Men om hon jagar skiten ur de stackars kvigorna blir det separat häst och kvighage!
 
Sv: Häst ihop med kvigor?

Håller helt med dig!

Här funkar det bra med bara staket mellan men våra hagar är stora, kuperade och med en hel del skog mellan så de ser inte varandra speciellt mkt.

Förutom vid vattenkopparna som är bredvid varandra på varsin sida staketet. När de lyckas vara framme för att dricka samtidigt vandrar Skunk längs staketet och passar.

Det är ju också en grej man ska tänka på, att de ska få ro till att dricka och äta och idissla. Nöten dricker ju en hel del mer än en häst! Men funkar det och hästen låter blir nöten och vice versa är det perfekt att kunna låta dem gå ihop :laugh:



Mina förra hästar har alltid gått ihop med kossorna utan problem, de hade sina flockar och störde inte varandra. Kom de samtidigt till vattnet så drack hästarna först och när de var klara gick korna fram. Lugnt och fint :) Och hagen var jämnbetad som en golfgreen!:angel:
 
Sv: Häst ihop med kvigor?

Kan meddela att de går ihop nu utan några problem:). I början höll de sig på var sin kant men nu ligger de ihop ibland och går och betar ihop. Det är dock min häst som bestämmer och kommer de för nära när hon inte vill så åker ett öra bakåt och en hov lyfts upp och då är de 10 små kvigorna som bortblåsta.
 
Sv: Häst ihop med kvigor?

Misstänkte att det inte skulle bli något problem, hennes mamma funkar fint ihop med ungdjur. Smet in några ibland förra året i hennes hage och hon var jätteglad och de gick sida vid sida och betade. Inget av hennes kossestam lyste igenom på gott eller ondt vet jag inte.
 
Sv: Häst ihop med kvigor?

Kul att höra! Måste säga att Pepinics psyke har imponerat stort på mig den senaste tiden. Hon är en helt fantastisk liten häst:love:.
 

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
803
Senast: Ramona
·
Relationer Jag går och funderar och undrar lite om det finns roliga solskenshistorier om relationer som återuppstått? Jag har tex ett ex sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 069
Senast: lingonben
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 671
Senast: Hoarfrost
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 397
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Kön kattungar 4st

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp