Häst kort/stel i fram

I första hand en annan utredning av annan veterinär. Annars:

Min erfarenhet av sjukgymnastik för häst är att många (alla?) ridhästar inte använder sin kropp optimalt vilket ger försvarsspänningar och i förlängningen förslitningar såsom ledinflammationer, senskador eller artros. Alltså, bra för dig om du upptäckt problemet i spännings-stadiet. Problemet sitter troligen inte i bogarna utan i hela hästens kropp, allting sitter ju ihop.

Hästen kan behöva lära om från grunden hur den ska balansera sig och använda sin kropp. Detta görs i långsamt tempo, inte galopp. Många bra Rörelseövningar kan göras på stallgången. Jag gillar Gillian Higgins och hennes ”yoga for horses”.

Även i träningen är yoga en bra målbild. Gå långsamt i svag nerförsbacke för att lära hästen bromsa med bakbenen. Öva halt, ryggning och igångsättning, till att börja med rygga bara något steg, sedan skolor. Från marken, inte uppsuttet.
Bommar (allra helst stock och sten i terrängen) hjälper hästen att börja använda hela sin kropp. Balanspaddar och equiband är bra verktyg om de används rätt.

Träning åt det akademiska hållet är ofta svaret för dessa hästar.
 
Säger samma sak som dom andra, där finns inget annat att göra än att åka till en annan klinik. Om dom får problem i bogen är det ju ofta pga dom avlastar från något annat. Eftersom hästen känns ofräsch då hade jag tagit det vidare personligen.
Litar på min veterinär ☺️ Att tillägga så ser hästen inte ofräsch ut utan det är en känsla jag har .
 
I första hand en annan utredning av annan veterinär. Annars:

Min erfarenhet av sjukgymnastik för häst är att många (alla?) ridhästar inte använder sin kropp optimalt vilket ger försvarsspänningar och i förlängningen förslitningar såsom ledinflammationer, senskador eller artros. Alltså, bra för dig om du upptäckt problemet i spännings-stadiet. Problemet sitter troligen inte i bogarna utan i hela hästens kropp, allting sitter ju ihop.

Hästen kan behöva lära om från grunden hur den ska balansera sig och använda sin kropp. Detta görs i långsamt tempo, inte galopp. Många bra Rörelseövningar kan göras på stallgången. Jag gillar Gillian Higgins och hennes ”yoga for horses”.

Även i träningen är yoga en bra målbild. Gå långsamt i svag nerförsbacke för att lära hästen bromsa med bakbenen. Öva halt, ryggning och igångsättning, till att börja med rygga bara något steg, sedan skolor. Från marken, inte uppsuttet.
Bommar (allra helst stock och sten i terrängen) hjälper hästen att börja använda hela sin kropp. Balanspaddar och equiband är bra verktyg om de används rätt.

Träning åt det akademiska hållet är ofta svaret för dessa hästar.
Litar på min veterinär🥰
Ja det kan hända att hon behöver börja om från grunden. Hästen är lite överbyggd bak så kanske behöver börja om med den lite för att hitta rätt balans

Att tillägga , rider nästan endast ute i terräng
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Litar på min veterinär🥰
Ja det kan hända att hon behöver börja om från grunden. Hästen är lite överbyggd bak så kanske behöver börja om med den lite för att hitta rätt balans

Att tillägga , rider nästan endast ute i terräng
Bra att ni inte harvar banan. Då skulle jag säga: sitt av, ta tag i grimskaftet och styr ut i terrängen utanför stigen. Upp och nerför backar, slalom mellan träd, över stockar. Varva med mer riktad träning halter och ryggningar på plan mark. Ge det minst en månad utan ryttare. Sedan samma träning uppsuttet i korta stunder. När hästen lärt sig använda sin bakdel lägger du till övergångar till trav några steg i taget. Sedan ny bedömning av bogproblemet någon gång i höst. Mår hästen bättre fortsätter du utveckla med skolor och senare galopp.

Med min egen projekthäst gör jag alltid nya saker på töm först innan jag börjar uppsuttet och om han får bakslag med spänningar dubblar jag alltid tiden. Känner jag skritt två veckor så blir det fyra veckor.
 
Hästen bör inte strechas innan passet såvida du inte masserar musklerna varma innan, hur du ska massera kan equiterapeut eller massör hjälpa dig med 😊
 
Men fy, en sticka av trä ?
Enligt uppgift - det var en veterinär på klinik som hittade att ett främmande föremål orsakat en infektion när hästen blev svullen och vi kände värme - men det var långt efter att hon börjat bli stel och vi tagit ut veterinär första gången. De skar upp och rensade. Sedan hade jag en sårficka att sköta som skulle läka nedifrån och upp så att ingen ny skit kapslades in.

Detta var länge sedan. Men hästen var kollad flera gånger innan det äntligen blev en diagnos och en behandling som ledde till en förbättring.
 
Jag hade en häst som också var stel men i ländryggen. Honom skrittade jag alltid 15-20 min, sedan travade jag lätt i 10 min i ganska friskt tempo med övergångar och igångsättningar (3-5 per varv), serpentiner och stora volter. Därefter galopp i ganska friskt tempo och i lätt sits typ 6-8 min med några övergångar och stora volter. Efter det skrittade jag ett par minuter innan jag började själva arbetspasset. Avslutade alltid lång och låg och ställde igenom så att han fick sträcka ut. Skrittade alltid av minst 15 min. Försökte alltid släppa ut honom i hagen efteråt om klockan inte var för mycket.

Det tar tid att rida fram så länge men den hästen behövde det verkligen. De dagar jag inte hade tid red jag ut istället.
 
Är hästen kort/stel/halt så är det ju något som är fel. Speciellt eftersom du känner det. Eftersom det inte blir bättre hade jag bytt veterinär för att hitta vad som gör hästen ofräsch för något fel är det.
Samma sak jag känner, otroligt många som säger "min häst är inte fräsch, men den är inte halt"- åker till rehab klinik och hästen är visst halt. Hälta kan ju vara väldigt lite, så kan vara svårt att se.

Också är det samma häst som du skrev om här? https://www.bukefalos.se/threads/problem-vid-haestkoep.1499580/#post-19549454 eller en annan. Kom ihåg några inlägg och varit andra problem med hästen om det är samma? (överben och bulor under sadeln?) kanske är en ny häst, vet inte jag, men blev bare fundersam :)
 
Samma sak jag känner, otroligt många som säger "min häst är inte fräsch, men den är inte halt"- åker till rehab klinik och hästen är visst halt. Hälta kan ju vara väldigt lite, så kan vara svårt att se.

Också är det samma häst som du skrev om här? https://www.bukefalos.se/threads/problem-vid-haestkoep.1499580/#post-19549454 eller en annan. Kom ihåg några inlägg och varit andra problem med hästen om det är samma? (överben och bulor under sadeln?) kanske är en ny häst, vet inte jag, men blev bare fundersam :)
Nu är det ju en veterinärs ord. Hästen är som sagt kollad. Bedövad på de ställen som kan ge denna tänkbara stelhet. Samma lika.

Nej det är inte samma häst :)
 
Bra att du är så uppmärksam!

Dels tänker jag på tipsen om sjukgymnast, rehabträning i skritt och akademisk ridkonst. Något är ju obekvämt som hästen skyddar sig emot genom att spänna sig och/eller att den är stel. Antingen har ni inte hittat smärtan eller så är det någon typ av begränsning i mjukdelarna. Oavsett så kan ju sådan lugn och inkännande typ av träning som tipsats om se om det blir bättre eller om ni får fler ledtrådar tull vad som begränsar. Kan någon av de du tagit hjälp av titta på hästen mer i detalj i den typen av rörelse/övningar om de inte redan gjort det för att ge mer specifika träningsråd att testa över en tid? Min hästs osteopat gör det och det är guld värt att se hur det hänger ihop med övningar på stallgången, behandlingarna och sedan i rörelse.

En annan tanke då min häst har lite liknande problem, hur mår den i hovarna? Landar den tryggt och bekvämt på trakten på alla underlag? Om de inte är bekväma i hovarna så blir de ju automatiskt spända. Men även andra problem i frambenen ger ju direkt sämre funktion i hela frambenen/framdelens stötupptagande förmåga vid varje hovnedsättning. Ändrar hästen något i lösgjordhet, takt och bjudning när den skrittar fritt på olika underlag? Går den något i passgång?
 
Nu har ju TS både beskrivit och vid flertalet tillfällen förtydligat att hästen är utredd och enligt veterinär inte halt. Då kanske vi här på Buke kan utgå ifrån att veterinären som har utbildning och erfarenhet och som dessutom har undersökt hästen vet lite mer än vad vi vet, eller???
 
Hur länge har du ridit i den sadeln du har nu? Har hästen gått med dåligt tillpassad sadel innan? Och hur länge har du haft problemen?
Har Equiterapeuten visat dig hur du ska stretcha?
När det är stelhet i frampartiet (bog, nedre del av hals och främre bröstrygg) är det bra att stretcha frambenen nära marken (så att du ser att bogbladet sänker sig) snarare än att sätta press framåt/uppåt. Bra övningar är bommar på olika höjd och avstånd, både på rakt och böjt spår. Öppna (gärna avsuttet) och morotsstretchning åt sidorna med ärlig böjning utan att nosen kommer före. Jag hade värmt upp i alla gångarter innan jag suttit upp.
 
Jag tänkte också sadel iom att du har kollat så noga hos vet. Om du har den sadel med tex för smal kanal eller som trycker någon annanstans tar det ca 20 min för nerverna att bli bedövade av trycket.
Tyvärr är det ju många sadelutprovare som bara har gått helgkurser, och man hinner helt enkelt inte lära sig nog på den tiden, hur seriös man än är. Har du provat att rida barbacka? Tömkörning/longerinf?

Jag skulle rekommendera att leta upp Schleeses videor om "9 points of saddlefit" på youtube och jämföra med din sadel; det är de tydligaste och mest pedagogiska jag har stött på. 🙂 Oavsett om det är där skon klämmer eller inte är det väldigt bra kunskap att ha med sig.

Lycka till!
 
Hej,
Finns tips på hur man mjukar upp hästen fram? Min häst är stel/kort i båda fram i början av passet. Känns typ halt pga kort/stel.

Obs, hästen är kollad ua på klinik. Råd från veterinär att galoppera innan jag börjar trava men tycker det hjälper sådär. Har även haft olika kiropraktor/equiterapuet ute där hästen är spänd vid bogarna så jag stretchar som underhåll.

Men tänker mer om det finns några övningar tex? Detta är bara i början av passen, det försvinner helt efter galopp jobb. (Men känns sådär att galoppera det första man gör, hästen är fortfarande stel men blir mjukare snabbare)
- jag skrittar alltid fram länge kan tilläggas.
- hästen är genomkollad på klinik, att tilläggas igen.
Är man helt 100 på att hästen är fräsch, utrustning funkar, ryttaren inte är skev, så är väl nästa steg att kontakta en bra tränare.

När jag får nya hästar i träning kan vissa vara tighta i bog och markbundna pga att de ridits i obalans och går och spänner sig och är ogymnasticerade. Att bara rida ut över stock och sten ser inte jag som bästa lösningen, även om den förvisso kan hjälpa till viss del.
Jag tränar ofta sådana hästar böjda på stor volt och flyttar dem undan innerhjälperna så att de måste tvära både fram och bak. I början blir det mindre grad tvärning för att sedan gradvis öka till rätt rejält sådan. Från kortare steglängd till längre sådan. I vissa fall avsuttet först och sedan uppsuttet, beroende på hur pass svårt de har och hur de svarar på hjälper etc. Jag börjar i skritt, sen trav och sedan galopp. Man kan också byta ställning och böjning i tvärningen och även rida skolorna på volt och även växla rättvänd och förvänd sluta.
Det brukar ge breddade bogar pga mindre spänningar, bättre balans och ökad rörlighet och luft i steget.
Typ som bilden nedan. Här syns att hästen tvärar ganska mycket både fram och bak och är böjd. Det gymnastiserar både balans och rörlighet.
Tino tvärar båda.png
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 113
Senast: AbCdE
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 131
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 776
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 074

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp