Häst med eksem

@orientalkatten vad rekommenderar du för skötsel? De vi köpte av sa att de dushat henne varannan dag, låtit henne gå med eksemtäcke som tvättades varje vecka och smörjt med helosan. Hon har knotteksem, men jag är tveksam till om det är vettigt att dusha så ofta, torkar inte det ut huden?
 
Riktiga eksemtäcken, man behöver flera.

Se till att även täcka hästen så gott det går. Ju mindre hud knotten kommer åt ju mindre utsatt blir hästen.

Se till att ta in hästen vid skymning och gryning.

Ge den bra foder och tvätta hästen och täckena regelbundet och smörj in den på kvällarna med mjukgörande och klådstillande medel. Medel är svårt att rekomendera då alla hästar reagerar olika. Jag använde tex Propyderm blandat med Benzyl Benzoat och lite vatten.

Spraya gärna hästen med medel som är avskräckande för knott. Där använde jag Bäckolja på både hästen och täckena.

Blandade ut en matsked koncentrerad Bäckolja med 5 dl vatten och 2 droppar diskmedel i en sprayflaska.
 
@orientalkatten vad rekommenderar du för skötsel? De vi köpte av sa att de dushat henne varannan dag, låtit henne gå med eksemtäcke som tvättades varje vecka och smörjt med helosan. Hon har knotteksem, men jag är tveksam till om det är vettigt att dusha så ofta, torkar inte det ut huden?
Man får utgå ifrån var man bor beroende på knotten och hur känslig hästen är. Intag stall em till morgon alt knottfri ligghall. Rena täcken som tas av och skakas varje dag, ren torr häst, mjukgörande salvor, insektsmedel. Du kan smörja med olivolja i fuktig mankam mm, ytterst lite och på kvällen om det är sol dagen därpå. Smörj där det är eksem mankam, magsträng. det ska hållas mjukt och rent. Svett och smuts drar till sig knott mm. Duscha där hästen är svett tex hals, sadelläge. man och svans nån gång i veckan. Med balsam och glansspray blir inte manen så sliten. Kolla igenom hästen var de kliande såren skorvorna sitter och sköt extra noga. En välskött eksemhäst syns det inte på att de har eksem. Sen måste hästen få klia sig om det kliar men man får hitta nått bra där, kanske en stor borste på väggen. Jag hade aldrig eksemtäcke på min häst inne i stallet där det var knottfritt. Det är inte skönt med täcke dygnet runt i 6 månader.Går det att undvika så är det skönt för hästen. Knotten försvinner inte på natten som många tror.
 
Puttar upp tråden…
Min ettåring har fått eksem nu på höstkanten. Sårig och kliar, ansiktet och öronen är värst. Går med eksemtäcke och luva nu och smörjer med bensylbensoat, tvättar med probschampo och behandlat med Zitch och ultrashield, men vette tusan om det blir bättre..
Min veterinär sa att evt kan vi behandla med kortison om det är illa.. hon har inte kikat på henne än, bara sett bild.

Har ni några magiska tips? Jag går sönder när jag ser henne.
Kan det hjälpa att stubba ner manen för bättre skötsel eller skyddar den lite?
Har ni fått bra effekt av kortison? Är den långvarig?
 
Puttar upp tråden…
Min ettåring har fått eksem nu på höstkanten. Sårig och kliar, ansiktet och öronen är värst. Går med eksemtäcke och luva nu och smörjer med bensylbensoat, tvättar med probschampo och behandlat med Zitch och ultrashield, men vette tusan om det blir bättre..
Min veterinär sa att evt kan vi behandla med kortison om det är illa.. hon har inte kikat på henne än, bara sett bild.

Har ni några magiska tips? Jag går sönder när jag ser henne.
Kan det hjälpa att stubba ner manen för bättre skötsel eller skyddar den lite?
Har ni fått bra effekt av kortison? Är den långvarig?
Man brukar säga om eksemhästar att när dom väl börjat klia så är det svårt att stoppa, så kan trösta dig med att det blir lättare nästa år när man lägger på täcke innan knotten kommer så dom inte hinner börja klia sig.

Kan tänka mig att det behövs kortison nu för att stoppa klådan så huden har en chans att återhämta sig. Vet medel med benzyl bensoat i, som BioNix, har funkat för många. Finns också bra eksem grupper för häst på FB.
 
Man brukar säga om eksemhästar att när dom väl börjat klia så är det svårt att stoppa, så kan trösta dig med att det blir lättare nästa år när man lägger på täcke innan knotten kommer så dom inte hinner börja klia sig.

Kan tänka mig att det behövs kortison nu för att stoppa klådan så huden har en chans att återhämta sig. Vet medel med benzyl bensoat i, som BioNix, har funkat för många. Finns också bra eksem grupper för häst på FB.
Smörjer med Bionix nu, man ska trappa ner det men har inte kunnat för det kliar än.
Kanske ska be om en kortisonkur… tänkte bestämma mig nästa vecka, om det inte är någon förbättring.

Ska kolla Facebook! Tack!
 
Smörjer med Bionix nu, man ska trappa ner det men har inte kunnat för det kliar än.
Kanske ska be om en kortisonkur… tänkte bestämma mig nästa vecka, om det inte är någon förbättring.

Ska kolla Facebook! Tack!
Lycka till! Mitt halvblod fick eksem vid åtta års ålder, och med eksemtäcke, smörja o tvätt nån gång höll hon sig oftast fin. Man får testa sig fram vad som funkar bäst för sin häst, efter en tid så kommer man in i det.
 
Smörjer med Bionix nu, man ska trappa ner det men har inte kunnat för det kliar än.
Kanske ska be om en kortisonkur… tänkte bestämma mig nästa vecka, om det inte är någon förbättring.

Ska kolla Facebook! Tack!
Jag hade en eksemhäst i många år, en islandshäst. Jag brukade "stoppa upp" kliandet med hydrokortisonkräm 1% (receptfritt på apotek) i några dagar när det var som värst och sedan fortsätta smörja med annat. Det är lite "trial and error" vad som funkar bäst på varje individuell häst, men jag tycker att både Prob-produkterna och Bio'nix funkar bra av det som är "snällare" än kortison. Att trappa ner någon behandling ser jag som helt omöjligt innan man ser en tydlig förbättring. Så kortison 2-3 dagar och sedan smörja varje dag med ex-vis Bionix rekommenderar jag. Det är åtminstone hemma hos mig galet mycket knott i år så förstår att det finns hästar som reagerar mer än de brukar!!!

För kommande år sedan, så rekommenderar jag starkt eksemtäcke innan hästen får symptom, allra senast när den börjar gå på gräs (alltid väldigt mycket mer insekter över gräs än över grus, och även att äta gräs kan påverka, ffa omställningen från hö till gräs). Och gärna även smörja ett par gånger i veckan i förebyggande syfte!
 
Jag smörjer med hydrokortison nu, men det hjälper inte nämnvärt. Hon har börjat klia sönder sig under ganachen, på hagstolparna. Det är huvudet och öronen som är värst drabbat. Min veterinär vill ev sätta in kortisonbehandling dvs tabletter (eller ger man spruta?) men det finns en risk för fång så det är därför det inte redan är gjort..

Jag har gott hopp om att hinna på det i tid nästa år. Iår fick hon symptom i augusti och det eskalerade snabbt.
 
Jag smörjer med hydrokortison nu, men det hjälper inte nämnvärt. Hon har börjat klia sönder sig under ganachen, på hagstolparna. Det är huvudet och öronen som är värst drabbat. Min veterinär vill ev sätta in kortisonbehandling dvs tabletter (eller ger man spruta?) men det finns en risk för fång så det är därför det inte redan är gjort..

Jag har gott hopp om att hinna på det i tid nästa år. Iår fick hon symptom i augusti och det eskalerade snabbt.
Den enda gång jag haft en häst som fått kortison invärtes så fick han det intramuskukärt (dvs spruta i halsmuskuln) i fem dagar. Samma häst som hade eksem, men inte pga eksemet utan en kraftig allergisk reaktion. Ingen fång då, men känner väl att kortison verkligen är sista utvägen!

Går hästen ute dygnet runt? I så fall kan det hjälpa att ta in nattetid, mest knott gryning o skymning!
 
Den enda gång jag haft en häst som fått kortison invärtes så fick han det intramuskukärt (dvs spruta i halsmuskuln) i fem dagar. Samma häst som hade eksem, men inte pga eksemet utan en kraftig allergisk reaktion. Ingen fång då, men känner väl att kortison verkligen är sista utvägen!

Går hästen ute dygnet runt? I så fall kan det hjälpa att ta in nattetid, mest knott gryning o skymning!
Ja hon går ute året om, normalt på lösdrift men de är fortfarande i beteshagen för att försöka spara lite hö. Vi har inte möjlighet att ta in dem heller 😔
Det känns som vi måste uthärda sista veckorna nu innan frosten för att kunna hitta mer långsiktiga lösningar till nästa säsong.
 
Ja hon går ute året om, normalt på lösdrift men de är fortfarande i beteshagen för att försöka spara lite hö. Vi har inte möjlighet att ta in dem heller 😔
Det känns som vi måste uthärda sista veckorna nu innan frosten för att kunna hitta mer långsiktiga lösningar till nästa säsong.
Ja, jag hade nog också försökt hanka mig fram de sista veckorna och tagit tag i problemet ordentligt till våren. Jag hade min eksemhäst på lösdrift iaf i 7-8 år, om inte längre, så det går ju när man väl är förberedd!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Spinoff från annan tråd. Jag får eksem när folk kallar sina hundar för Hobbe. För mig är det inget hundnamn eftersom Hobbe är en tiger.
5 6 7
Svar
132
· Visningar
8 877
Senast: Sel
·
  • Artikel
Hästnyheter Läsaren Sophie Fredriksson hörde av sig med en fråga om forskning kring allergiska utslag, då hennes häst har besvär och de har provat...
Svar
0
· Visningar
282
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag förlovade mig 2019, gifte mig i våras. Så mina ringar har jag använt ett tag utan problem. Men för några veckor sen så blev det rött...
Svar
10
· Visningar
617
  • Artikel
Hästnyheter I år blir det ingen traditionell ridsportmässa under Westcoast Equestrian Week. Arrangören satsar i stället på en mässa med inriktning...
Svar
0
· Visningar
109
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp