häst med proteinbrist

Tinuri

Trådstartare
okej nu vet jag inte riktigt om tråden ligger rätt, då det handlar om lite annat än foder oxå, men jag chansar..

har en ponny som jag haft ett tag nu, då han kom hit i september -07 så var han ganska jättefet, kände inga revben och han hade hömage, han fick fri tillgång till hö och två liter havre per dag. han var ridskolehäst och gick två timmar i padock per dag/6 dagar i veckan men lektionen var mest skritt.

har haft tråd här förr om att min häst var fet, men fick då reda på av er att han hade proteinbrist och skulle ge lucern, vilket min stallägare ville inte ge men övertalade henne att ge typ 1/2 liter lucern efter ett långt debatt samtal på typ 2 h..

till sommaren gick han på grönt bete i typ två månader, han blev riden ca 5 ggr per vecka i lungnare tempo och fick inget extra kraft då gräset var så starkt, då han stog på betet (ganska i slutet) såg han ut såhär:

P1080259.jpg


sen for jag till island o sverige o va vi villan o va borta i fyra veckor, då jag kom hem såg han ut såhär,di had ridi han lite :eek: och int gett han nå kraftfoder, bara hö då gräset i hagen hadd tajji slut :confused: blev verkligen ledsen då jag trodde att dessa vuxna kvinnor skulle kunna tänka lite bättre! red även honom i alla gångarter fast hans ena sko hade blivit sned...de har ju egna hästar själva vid samma stall och de ena de behövde göra var att ge gållen mat o vatten

P1080485.jpg


sen gick han no upp lite och ser nu ut såhär, men har ju ennu proteinbrist?! han har musklat sej lite men överlinjen är ju ännu tunn, han har mage och han har ett bra lager över revbenen med hull (nej, vinterpälsen lurar inte) har fått kämpa för att få upp hömängden per dag och hållit fast vid en liter (vilket jag hoppas att han får!!!)

tagen för kanske 2 veckor sedan:
P1090300.jpg


tagen igår:
Bild189.jpg



frågade en nära vän som är nästan 3 ggr äldre än mej om vad hon tror om min pålle, alltså proteinbrists mässigt. hon tyckte att han nog bara såg ut sådär pga hans kroppsbyggnad, och att vissa hästar tappar inte magen efter att de har varigt feta tidigare.. att jag bara måste rida hårdare..

saken e ju den att ja måst komma med en massa förklaringar om varför jag skall byta foder/tillsätta ngt om jag vill göra det, som tex med lucern så sade den att jag måste ringa till veterinären och fråga innan jag fick ge?.. vi e lite efter här i finland och di tror att lucern e typ kraftfoder.

nu fattar ju int dom att greenline och lucern e samma sak, så tänkte ta och börja ge greenline.. di bara klagar på att han måste börja ridas hårdare, men inte kan man ju rida upp en häst som får för lite mat?

rider nu ut tre dagar i veckan, en dag blir vilodag då vi tränar NH, fösööker klättra o rida över bommar, tömkör ngn gång i månaden.. har inte hittat rätt form att jobba i ännu men vi kämpar på, vill gärna ha kommentarer då jag bara går och tänker på detta hela tiden och ligger ibland uppe flera timmar innan jag kan somna, vill ju bara min bästa vän och bäbis bästa! men då mitt okunnande och de som skall hjälpa mejs okunnande inte precis gör något lättare så ber jag er om hjälp tack!
i dagsläget får han 1 liter havre och hö, vet inte riktigt hur mycket, skulle tippa på minst 7 kg
 
Senast ändrad:
Sv: häst med proteinbrist

Jag förstår att du tänker mycket på din hästs bästa. Jag kan också sitta uppe länge och vara orolig.
Jag tycker den senaste bilden när du sitter på att han ser fin ut. Ser inte ut som nån typisk proteinbrist. Pälsen är fin, han har lite muskler.

Det man brukar säga är att är hästen allmänt muskelfattig trots bra arbete kan det bero på proteinbrist. Men är hästen muskelfattig på bara vissa delar av kroppen (rumpa, rygg som på din häst) så beror det på att man inte tränar tilräckligt mycket.
3 dagar relativt lugn ridning per vecka är inte särskilt mycket. Har du möjlighet att rida mer och hårdare (gärna 5-6 dgr) så skulle det ge mer för din häst, muskelmässigt. Vill du bygga upp rumpmuskler kan du ge dig ut i terräng och klättra två dagar per vecka. Vill du bygga upp ryggmuskler är det bra att tömköra en dag per vecka. Träna dressyr för tränare ibland. Gymnastikhoppa och trava cavaletti. För att ge exempel.

Sen kan man undra om det är du eller stallägaren som ska bestämma fodret till din häst??? På mitt förra stall ville stallägaren bestämma väldigt mycket över min häst-foder, träning mm. Det var inte bara tips och råd utan hon skulle bara ha det på "sitt sätt". Jag flyttade. Det var inte bara anledningen, men ändå.

Det bästa vore om du hade en höanalys så kan du se om höet är ok näringsmässigt. Ibland behövs inget kraftfoder alls.
 
Sv: häst med proteinbrist

tack för ditt svar!! uppskattas!

okej, men bra om det bara är musklerna som är tunna.. man ser inte det så bra på bilden men pälsen glänser annars :)

alltså, rider tre ggr i veckan ut i terräng, minst en timme alla gångarter, sen två pass till i veckan på banan, överanvänder cavaletti hehe så han går ganska bra, ingen dag i veckan som han helt står.., men just nu är banan is så det blir bara tre ggr terräng och resten skrittpass på banan eller klättring i skogen 30 min då detär så mörkt o inte tkr om att rida ut sj i mörkret osv

höanalys är ganska svårt att göra, då vi har ganska blandat hö..

då det blir vår skall jag börja klättra vid slombacken här i byn- 50 meter med lite brant,brantare och urbran att välja på :D

just det där med foder och att jag inte har kontroll eller får bestämma i vissa situationer skulle jag gärna vela byta stall för, men föräldrarna säger detta stall eller sälja hästen.. så det ärväl bara till att hålla käft :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: häst med proteinbrist

Nej absolut inte hålla käft. Nu talar du om för stallägaren att det är DIN häst och det är DU som tar alla beslut om denna. Så länge du inget säger, så kommer folk köra över dig med råge...jag lovar.

Sen tycker jagd et ör extremt fult gjort av dina föräldrar att hota med försäljning om du byter stall. Så gör INTE föräldrar. Kan du inte ha ett familjemöte med dom och förklara tills dom förstår ? Dina föräldrar är inte så hästintresserade va ?
 
Sv: häst med proteinbrist

tack för svar, och jag är en feg menniska så alla vet sen.. :P

hmm, nä jag brukar säga ifrån.. men hon försöker väl "skydda" min häst från mej då jag e så ung mot henne.. att jag då inte kan lika mkt som henne.. men då man ser hur hennes tex sadlar ligger på hästarna så kan man börja undra..

joo, det är lite dumt av dem.. de tkr inte direkt om hästar o har typ aldrig hanskas med dem..

ja har en äldre stallkompis (i stallägarens ålder) på min sida så jag får support av henne om ja vill debattera..

men, ja e liten, minst o fattar ju minst då tydligen, föräldrarna betalar och de känner denna familj som äger stallet o så bor vi ju så nära varandra osv..

den här tråden kmr snart passa bättre i gnägg elr liknande ..

gissa vem som var ut o klättra 1 h ensam idag? då jag far ut med andra o rider blir det bara galopp i backarna, nu skrittade jag i ngn slags form upp och ner, i nerförs backarna backade jasg honom emellanåt och red upp o nerför skänkelvikning o allt möjligt.. vet inte om det är bra elr dåligt men jag vet inte haha hur man klättrar på effektivaste sätt ;) lilla framtunga pållen blev så mjuk och lätt i handen! det här skall jag börja göra oftare!! :bump:

låter väl helt crazy men jag tror ni får en värre blick av vad det är än hur det är egentligen.. rullar på men då jag har råd skall jag minsann laga eget stall

helt okej allt annat, lite smått skit får man här o där men helt ok stämning annars i stalle.. hmm
 
Senast ändrad:
Sv: häst med proteinbrist

tkr inte att han ser ut att ha proteinbrist på sista bilden, hullet är lite svårare att avgöra. Men att de har lite mage spelar väl ingen roll? Har de bra magmuskler så drar dom in den när de jobbar, är ofta när de står avslappnade magen hänger lite "extra" ;)
Fortsätt klättra i skritt du så att du känner att han jobbar, hitta du bara på formen på han så kommer han nog muskla på sig mer :)
 
Sv: häst med proteinbrist

åhh vad skönt att höra! hullet är ngt att jobba på oxå, men mat får han :D

nej jag har inga problem med liten extra mage, så länge den inte kommit av ngt negativt, som proteinbrist..

liten tyngd släppte från axlarna nu.. bara att träna på då! han var helt annan häst idag, fick en fin avdslappnad form och var som en fågelunge i handen, brukar bara klämma ihop halsen annars men den var äkta idag och jag kände hela ryggen arbeta då jag klättrade! jätteroligt!

haha har redan lagat upp träninschema idag! :banana:
såå peppad på att satsa på detta nuu! :D
 
Senast ändrad:
Sv: häst med proteinbrist

Klättra på du. Men klättra inte varje dag. 1-2 ggr i veckan och inte en hel timme. Bara upp och ner kanske två vändor. Det sliter kraftigt om de inte har muskler. Sitter du dessutom och trimmar dagen efter får muskeln ingen chans att vila. Skritta hellre ut dagen efter eller rid ett lättare pass.

Klättring ÄR bra om det görs i skritt. Har sett hästar som klättrats varje dag (nästan) och de hade NOLL ryggmuskler. Deras matte drog järnet upp för backarna i full kareta och musklerna fick aldrig någon vila emellan alla klättringspass.
 
Sv: häst med proteinbrist

nej ingen chans, får anstränga mej för att få in två pass klättring / vecka
det är det att jag får så ofta många ryttarkompisar som vill komma med och då blir det bara att sitta o prata och åka med, mera konditionspass än träningspass om ni förstår, han har påtalomdet enligt tränaren väldigt bra kondition :angel:

tänkte klättra en dag i två backar som finns kanske 1.5 km hemifrån, skritt i "form", skrittar o (lite) travar dit och tillbaka på längre tyglar.. hela passet tar väl då 50 min typ

dagen efter detta tror jag att jag tränar NH och longerar lite på banan..

sen så blir det andra klättringspasset betydligt lättare, i skogen här nära i backar som bara är typ 3 meter, några såna och rida mitt i skogen då, alltså på inga stigar..

sen får jag ju ta och öka så det blir lite jobbigare efter ett tag..

men som sagt, då jag har skola ganska sent osv så blir ca två dagar i veckan "vilodag" då vi bara skrittar ut i 20 min/longerar 20 min/leker lite NH plus löslongering... så han blir nog int överarbetad :D

alltså :bow: för er! ni är så trevliga och snälla o positiva, underbara är ni allihopa (än så länge :rofl:)
 
Senast ändrad:
Sv: häst med proteinbrist

sorry för att jag tar upp denhär gamla tråden, men vill bara berätta lite..

kan man se förändring på så kort tid som från jag skrev sist till detta meddelnade?

han har lixom som att ryggen skulle ha "svullna" upp men de tar typ slut efter en tredjedel av ryggen, man ser en liten kant :eek: si på bilden där jag sitter på (alltså bara som hjälpmedel, "muskeln" syns inte fö den fanns int ennu på bilden :D ), mitt emellan mitt knä och min röv så sätter ni pilen och sen så är det lixom en skiva som slutar där.. alltså som ett kort shabrak e de "muskler"", man ser eg. bara kanten bra längre bak, innan länden (kolla mittemellandkväoröv linjen)!! lika stora och på samma ställe på båda sidor av ryggen, :confused: :confused: inte sp mkt men det fanns inte där för ett par veckor sen! han har blivit LIIITE (alltså typ en cm) bredare över manken oxå

e de muskler?? vi har ju faktiskt tränat klättring, cavaletti (inte denna vecka då vi har haft djupsnö på banan!!) plus skrittpromenad ridandes eller gående (45 min) och helt vila en annan dag och resten av dagarnha (3 dagar) 1 h ridningspass

det kan ju inte vara ngt svullet, ingen ändrad foderstat och jag har ju alltid ridi barbacka, bara att jag nu rider med tryckavlastande padd under (?) och han ömmar inte!

har jag äntligen luckats göra ngt bra!!?? :bump: :rofl:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Mitt första möte med fång är på g?😱 Fick igår bekräftat att min häst har fettdepåer på kroppen samt svullen och hård fettnacke av...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
12 107
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 468
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 300
Senast: Blyger
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 075
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp