Häst med sulky prejades av väg

Sv: Häst med sulky prejades av väg

Varför är jag inte förvånad...:mad: Hästekipage lever i totalt laglöst land bland bilisterna! När ska myndigheterna vakna? Och bilister fatta allvaret?
 
Sv: Häst med sulky prejades av väg

Men va f*n e det frågan om! Hoppas den där busschauffören får ett kännbart straff! Bra att dom rubricerar det som smitning!

*Irriterad*
 
Sv: Häst med sulky prejades av väg

Fy fasiken..
Folk förstår verkligen inte det här med hästar i trafiken!
Blir så irriterad när man hör sånt här, och inte förvånande att det var en busschaffis :mad:
 
Sv: Häst med sulky prejades av väg

Jag tror att många gånger handlar det om okunskap från föraren. Dom vet inte hur en häst fungerar. Utan ser dom som vilket fordon som helst i trafiken.

I det här fallet hoppas jag verkligen att föraren inte såg hästen och kusken, så att det faktiskt var ett mistag från förarens sida. Annars känns det ganska obehagligt om en förare av ett så pass stort och tungt fordon har så dåligt omdömme.

Det framgår inte av artikeln om det var fullt dags ljus, om det var mörkt eller skyming. Om det var dålig sikt eller om kusken hade reflexer.
Hoppas dom får tag i busschauffören så dom kan få lite klarhet i hur det igentligen ligger till.

Alltid otäckt när något sådant här händer. Hoppas både kusk och häst klarade sig.

MVH Russin8
 
Sv: Häst med sulky prejades av väg

Är man och kör/rider längs vägar ska man ha en pisk med sig med mässingknopp.. Kör en bil för nära drämmer man till den med mässingknoppen då passar dom sig nog nästa gång.. :)
 
Sv: Häst med sulky prejades av väg

Varför är jag inte förvånad...:mad: Hästekipage lever i totalt laglöst land bland bilisterna! När ska myndigheterna vakna? Och bilister fatta allvaret?

Den lagen som för dagen finns är väldigt väldigt gammal,, Vaknar myndigheterna lite för mkt så är risken att lagen skrivs om och hästen i framtiden INTE kommer klassas som fordon och därmed inte har på allmän väg att göra. Är det ett bra allternativ???

Jag har ställt frågan till berörda myndigheter många gånger och det svar jag får är, väck inte den björn som sover, för det kommer bara sluta med en lagändring som inte är till hästarnas fördel.
 
Sv: Häst med sulky prejades av väg

Men va f*n e det frågan om! Hoppas den där busschauffören får ett kännbart straff! Bra att dom rubricerar det som smitning!

*Irriterad*

Detta händer dagligen på smala vägar även mellan bussar och bilar,,
bilar och bilar oxå förästen. Min mardröm är att möta ngn hästägare i bil som är på väg till eller från stallet på en smal väg med mötesplatser för inte märker dom förän det är för sent och dom redan passerat sin "ficka" att vägen är för smal att mötas på. Många verkar leva i tron om att även små landsvägar är tvåfiliga. Stadsfolk kan faktiskt inte köra bil på landet.
 
Sv: Häst med sulky prejades av väg

Är man och kör/rider längs vägar ska man ha en pisk med sig med mässingknopp.. Kör en bil för nära drämmer man till den med mässingknoppen då passar dom sig nog nästa gång.. :)


Man bör oxå tänka på att rider/kör man en icke trafikvan häst på vägen och det händer ngt där bilisten inte varit oaktsam så kan faktiskt hästägaren/ryttare fällas för oaktsamhet. Detsamma gäller hästar som blir påkörda på vägen när dom rymt från hagen om inhägnaden är bristfällig,,, glöm inte att även hästägare/ryttare kan fällas för oaktsamhet enligt lagen!!
 
Sv: Häst med sulky prejades av väg

Fy vad förbannad man blir rent ut sagt:mad: Att bilister och särskilt de som kör tyngre fordon inte kan sakta in och visa lite respekt. De verkar tydligen inte förstå hur allvarligt det kan bli om de bara susar förbi!!!! Hoppas han åker på en rejäl dos med böter eller vad det nu kan bli, borde inte vara så svårt att spåra vem som körde bussen tycker man!!
 
Sv: Häst med sulky prejades av väg

Är inte det minsta förvånad över att sånt här händer. Rider dagligen i trafiken i mellanåt käns det som jag gör det med livet som insats...




Jag tror att många gånger handlar det om okunskap från föraren. Dom vet inte hur en häst fungerar. Utan ser dom som vilket fordon som helst i trafiken.

När jag gick teorin för att ta körkort så var det en kille i gruppen som räcker upp handen å frågar:
- "Hur ska man göra när man ska köra om en häst?"
Först ser läraren ut så här :confused: för att sen svara:
-"Tja precis som man gör när man kör om en moped"

/Linnea
 
Sv: Häst med sulky prejades av väg

Tråkigt att sånt här händer! :(
Jag rider så lite vid vägen som jag kan, även fast min medryttarhäst är trafiksäker. Det har han bevisat speciellt när vi blev slickade av en långtradare i en uppförsbacke med en kurva. Om jag hade sträckt ut handen skulle jag ha nuddat skiten. Jag var livrädd, hästen betädde sig som om ingenting hade hänt!:love:
 
Sv: Häst med sulky prejades av väg

*knapplån*

Jag var ute och red mitt kallblod som var 4 år vid tillfället. Det kom en tant i en bil och skulle köra om oss bakifrån och hon tänkte nog att om jag kör så fort som möjligt så märker dom mig inte, för hon prejade sig om och min häst blev rädd och slängde sig mot diket. Bilen var så nära att min häst satte sig på hennes bagagelucka. Jag brukar alltid gå av vägen när det kommer bilar men just den här gången var det så smalt och stora diken på sidorna så vi kom ingenstans. Det var inge roligt och hästen blev halt och tanten skulle ha ersättning för bulan :confused:. Tog kontakt med polisen och dom sa iaf att det var hon som var den skyldiga. Inte kör man så om det är en älg på vägen. Och det är lika stora djur + att det är människa på. Då borde det inte vara så jäkla svårt att sakta ner och visa hänsyn tycker man :mad:
 
Sv: Häst med sulky prejades av väg

Hur svårt kan det vara att visa hänsyn även om man är okunnig.....

Är man okunnig är det väl ännu viktigare att man tar det försiktigt! Dom borde ju för :devil: i alla fall veta att hästar är djur!
F.ö är det bara en sida i teoriboken som tar upp hästar. På kursen jag gick togs det bara upp i förbifarten.


Idioter finns överallt, både bakom ratten och på hästryggen/ i sulky.
Skulle vara kul att höra busschaufförens historia
Får höra med svärfar om han vet vem det är, eftersom han kör buss i Norrbotten kan dom ju köra för samma bolag (är dock 100% säker på att det inte är han då han inte kör det sträckan :p)
 
Sv: Häst med sulky prejades av väg

Är man och kör/rider längs vägar ska man ha en pisk med sig med mässingknopp.. Kör en bil för nära drämmer man till den med mässingknoppen då passar dom sig nog nästa gång.. :)

neee, undvik det. Risken är allt för stor att man råkar illa ut. Är det något folk är rädda om så är det sina bilar. Och är det någon gång folk har kort stubin så är det i trafiken.
Sedan är det dessutom så att du kommer nästan garanterat få betala för försäkringen...
Och jag ska ärligt säga att om någon fick för sig att drämma till min bil..... (camaro Z28 -96 :love: ) så lär de inte våga visa sig i närheten någon mer gång...:devil::devil::devil:

Tycker det är rent av ruttet av bussschaffisen som knappast borde vara okunnig att göra på det viset...
 
Sv: Häst med sulky prejades av väg

KL
Måste bara hoppa in.
Vi bor bredvid en 70 väg. Här går det massor av timmerbilar och grusbilar. Både med och utan släp. Jag har aldrig varit rädd då jag har skickat ut ungarna på ponnynfrån det dom var 10 år. Dom chaufförerna som kör här visar alltid massa hänsyn. All heder åt dom.
 
Sv: Häst med sulky prejades av väg

Det där stämmer inte ö h t - det är ALLTID bilistens fel - så länge bilen är i rörelse. Gällande hästar som rymt från hage så stämmer ditt påstående inte heller.
 
Sv: Häst med sulky prejades av väg

Det finns en lag och den gäller än och skall därmed följas av trafikanterna. Hur många hästekipage ska behöva stryka med innan man tar i med hårdhandskarna med bilisterna menar du?

Jag är TRÖTT på hänsynslösheten häromkring i a f:mad: Se till att straffen blir kännbara för bilister som utsätter andra medtrafikanter för livsfara!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (PT) Det är inte varje dag man ser en ängel vinna en hästhopptävling. Detta kunde man dock få uppleva när Arjeplogs ridklubb firade...
Svar
0
· Visningar
742
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (PT) Vi vill känna oss mer delaktiga. Så resonerar de direkt ansvariga för ridskolverksamheten när frågan om en flytt till Pitholm blir...
Svar
0
· Visningar
852
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (PT) Katarina Bergström, 19, Lillpite, laddar för lumpen. Till hösten blir hon inkallad som gruppchef vid Beridna Högvakten i Stockholm...
Svar
0
· Visningar
805
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (PT) Ridklubben flyttar gärna till Pitholm. Men inte till vilket pris som helst. Ansvariga vill medverka i projekteringen av det nya...
Svar
0
· Visningar
868
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp