Häst med sulky prejades av väg

Sv: Häst med sulky prejades av väg

Inte riktat till någon speciell...MEN tycker att kommunerna borde satsa på ridvägar för ryttare istället så häst/ryttare kommer ifrån vägarna, tyckte det borde vara det bästa. Det satsas så enormt på killsporter men "tjej"sport dit hästar räknas får mycket lite pengar i jämfört... Satsade kommunerna på flera bra ridvägar/ridleder så skulle det bli mindre risker i trafiken...tror/tycker i alla fall jag.
 
Sv: Häst med sulky prejades av väg

(PT)
En trafikolycka som kunde fått mycket allvarlig utgång inträffade på tisdagskvällen mellan Rosvik och Trundön. En kusk, som körde häst med sulky längsTrundövägen, prejades av väg av en buss. Både kusk och häst skadades.

http://www.pitea-tidningen.se/artikel.aspx?artid=95679&cat=13&pageIndex=0&arkiv=False

Ehm... As? Alltså, hos oss brukar de vara ganska vettiga. Vi kör ju med fjädervagnen ca 100 meter på en 90-väg ibland och de flesta bilisterna saktar in men lastbilschaffisar och busschaffisar verkar inte riktigt orka göra det. Jag kan förstå att de inte vill sakta in i onödan. Det tar en stund att komma upp i fart igen men man måste försöka vara lite förutseende både som ryttare/kusk och som chaufför av ett stort fordon. För det stämmer faktiskt, man måste verkligen försöka se situationer från andra fordons sida också.

Jag kommer nog (om möjligt) försöka ta det ännu lugnare och försiktigare när jag kör nästa gång.

För övrigt är som ni säkert vet inte alla såna. Jag mötte en lastbil en gång när jag var flera meter från 90-vägen som saktade in och vejade för mig. Guld åt sådana trafikanter!
 
Sv: Häst med sulky prejades av väg

Råkade ut för att krocka med en bil för många år sedan, mötande körde i minst 70, (är 70väg mitt i en by) min häst blev rädd för ngt och slängde sej ut i vägen. som tur var hamnade vi i hennes bakdörr... och inte framför... hästen slog i hårt och vreds med, vilket resulterade i att båra bakskorna satt kvar på asfalten. för övrigt klarade vi oss bra, men hästen var lite rädd för silvriga bilar sen, Har aldrig ridit på vägen efter det.. bara kortast möjligt för att korsa den.
Det blev ett jäkla liv om försäkringen, hennes pappa jobbade på försäkringsbolag, och var så jävla otrevlig och hotfull så vi beslöt oss för kontakta vårt försäkringsbolag och dom sa direkt, HÄSTEN är aldrig skyldig!! Det visste han sen tidigar tydligen men ville försöka få ut pengar.
 
Sv: Häst med sulky prejades av väg

Hur ofta har man inte då blivit omkörd av bilar i full fart. Tur att mina hästar oftast varit helt säkra och aldrig ens rört en min åt bilar, men hade dock en som började backa ut rumpan i trafiken så fort det kom en bil, varesig framifrån eller bakifrån och mitt stall var placerat så dumt att jag var Tvungen att rida längsmed små smala vägr där dom körde som svin för att ens ta mig mot vägar som ledde upp i skogen. Då kunde det vara grymt jobbigt, eller när man med denna rädda häst kom stadsjeepar som ska kila sig emellan hästen på väggrenen och ett räcke på andra sidan, preciiiis så de kommit emellan, fatta att mi häst kunde sparkat in plåten på deras dyrbara bil om han blivit mer skrämd.

Man får tom i körskoleböcker lära sig att uppmärksamma hästar, sakta in och vara beredd på vad som helst.
Nej nej..
Borde vara bra straff oavsett om det är en människa med häst eller en vanlig människa utan häst man orsakar olycka.
 
Sv: Häst med sulky prejades av väg

D e inte bara stora vägar ,dessa mopedister o skoteråkare( inte alla) som tur e men man vet allrig vem man möter på denna smala väg vi brukar rida på . På sommarn e d lättare då kan man springa in i skogen men när d e 1 m snö e man fast,då får man allt stå där eller hoppas man e nära en infart.
Min häst blir panikslagen (o jag) när jag hör en moped för dom tränger sig förbi eller står o nödgasar, fastän hästen hoppar o vill skena därifrån.Fastän jag ropar åt mopedisten o vevar med nån hand, när hästen i panik snor runt o försöker komma undan. Hon blir inte mindre rädd när d blir så.Får dom köra mopet då ska dom f-n ha lite vett. Kommer hästen lös kan dom ju orsaka stora olyckor på vägarna som e helt onödigt ,desssutom blir d bara osämja när dom inte respekterar utan ska leka o trimma o gasa så d låter så in i h-vete av dom. Dom borde ha lite bättre info på trafikskolorna ,men d spelar kanske ingen roll. Dom tycker väl d e kul antar jag. Man skulle kasta upp dom i sadel får dom känna vad d handlar om.:eek:
Min blev rejält skrämd i somras vi har en liten väg som går gm gården (gammal järnväg) så den e inte bred. Jag hör en moppe på väg ställer mig vid sidan fast ganska nära för o vänja henne . Hästen kastar sig upp på vägen ,han stannar inte utan fortsätter gasa o åka sakta framåt. Hästen springer baklängdes i panik med mig efter i tygeln,mopedisten fortsätter fast jag viftar o skriker åt han att stanna. Vi har hagar på båda sidor om vägen men när d blev fritt hoppade hon i diket o mopedisten bara gasade förbi. Enda tanken va att hålla fast o inte släppa för att hon inte skulle komma lös ,då hade han väl jagat henne efter vägen. Jag var så ARG hade jag fått tag i han hade jag gett han ett riktigt kok stryk. Ja nu e d fredag ungarna slutar tidigt betyder ungar på skotrar fram te sönda så d e lite olustigt. Men som sagt d finns ungar o vuxna me VETT dom stannar o släpper förbi... mer såna tack!!
 
Senast ändrad:
Sv: Häst med sulky prejades av väg

Var med om en trafikolycka. Vi var tre som var ute och red längs en promenadväg där det är förbjudet för motorfordon att vara, har för mej att man fick rida där men framför allt var det för fotgängare.
Vi skrittar lugnt och stilla på led med avstånd och allt sånt.
När vi kommer alldeles innan en krök i uppförsbacke, där sikten var skymd av träden, då kommer helt plötsligt en moped (eller dylikt) i full fart mot oss. Hästarna hinner knappt reagera men jag och hästen jag red var sist så hon hann reagera genom att försöka fly åt sidan, men kanterna var alldeles för höga så vi kunde inte komma upp och därför stod vi lite snett när mopeden träffade henne. Har inget minne av att jag hörde kollissionen men när hästen sjönk ner på knäna hoppade jag snabbt som satan av och då såg jag att benet var av vid hasen, hon försökte ställa sig upp och benet bara dinglade, då såg jag även att det hade suttit 3 (!!!!!!!!!!!) killar (utan hjälm) på den där jävla mopeden. Ledaren för vår lilla ridgrupp fick hästen att lägga sig ner, samtidigt som jag försökte hindra killarna från att sticka vilket de gjorde... Vi ringde polisen och veterinären.
I slutändan åkte killarna fast, de hade tappat en mobil vid platsen... Hästen fick nödslaktas eftersom det inte hade gått att läka benet tydligen. Det blev rättegång och vi fick skit eftersom killarna påstod att vi hade ridit i bredd! De fick lite dagsböter för smitningen å sånt småtjafs. Hade velat att de skulle ha åkt dit för vållande till död men eftersom det "bara" var en häst som strök med så var det tydligen inte så farligt!!!
P.S.
Vi i familjen hade planerat en utlandsresa till en grekisk ö några dagar senare, morsan undrade om jag ville ställa in men jag orkade inte vara kvar hemma så vi åkte ändå. Gissa vad folk tog sej fram på på ön...mopeder!! Var vettskrämd hela tiden och jag hatar varje mopedist jag ser.
 
Sv: Häst med sulky prejades av väg

Det där stämmer inte ö h t - det är ALLTID bilistens fel - så länge bilen är i rörelse. Gällande hästar som rymt från hage så stämmer ditt påstående inte heller.

Bilen behöver inte ens vara i rörelse utan lagen gäller även om den är parkerad och hästen hoppar i den. Går däremot hästägaren rakt över en bilparkering trots att det finns annan mer lämplig ridväg att ta och hästen hoppar in i en parkerad bil så har ryttaren varit oaksam och du kan glömma att du får någon ersättning. Snarare blir du vållande och skadestånds skyldig, så är lagen skriven.

Tolka inte lagen som om den va skriven enbart till hästarna och hästmänniskornas fördel för det finns ngt som heter ansvar att ta hänsyn till oxå. Många olyckor beror på att hästägarna tror sig vara helt ansvarsbefriade och kan utifrån sin tolkning av lagen bete sig hur som helts i trafiken.

Jag kan lova dig att blir det för mkt olyckor med hästar inblandade så kommer lagen skrivas om till bilisternas fördel.

Vill du ha det så eller vara rädd om den lag som för dagen råder???
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (PT) Det är inte varje dag man ser en ängel vinna en hästhopptävling. Detta kunde man dock få uppleva när Arjeplogs ridklubb firade...
Svar
0
· Visningar
741
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (PT) Vi vill känna oss mer delaktiga. Så resonerar de direkt ansvariga för ridskolverksamheten när frågan om en flytt till Pitholm blir...
Svar
0
· Visningar
851
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (PT) Katarina Bergström, 19, Lillpite, laddar för lumpen. Till hösten blir hon inkallad som gruppchef vid Beridna Högvakten i Stockholm...
Svar
0
· Visningar
805
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (PT) Ridklubben flyttar gärna till Pitholm. Men inte till vilket pris som helst. Ansvariga vill medverka i projekteringen av det nya...
Svar
0
· Visningar
868
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp