Bukefalos 28 år!

Häst på rymmen skjuten under älgjakt

Långt ifrån alltid! Det är upp till jaktlaget att ställa såna krav - det finns inget lagligt krav och de flesta jag känner till har INTE det som ett krav.
Alla jaktlag jag känner till (och det är rätt många) har krav på gk skytte på löpälg och det räcker inte med bara en gk serie. För de som dessutom jagar björn tillkommer skytte på pappnallen med 3 olika skyttemoment.
 
Långt ifrån alltid! Det är upp till jaktlaget att ställa såna krav - det finns inget lagligt krav och de flesta jag känner till har INTE det som ett krav.

Oj? Tror i princip att alla de jag känner till har det som regel. Men absolut, det är ju frivilligt.
 
Långt ifrån alltid! Det är upp till jaktlaget att ställa såna krav - det finns inget lagligt krav och de flesta jag känner till har INTE det som ett krav.
Jag trodde också att man behövde skjuta upp inför varje år.

Men när det kom på tal fick jag veta att det i mina omgivningar bara är några lag som vill att de som ska vara med skjuter godkänt innan. I många lag behöver man i princip bara ha vapenlicens och kort.
Med andra ord kan det sitta äldre jägare på passen som inte avlossat ett enda skott på många många år. Plötsligt ett år passerar en älg deras pass och de ska fumla upp bössan och skjuta.

Tack och lov är detta undantag. De jägare jag känner personligen är omdömesgilla.
 
Nu får jag upp många nya förslag på andra artiklar som har med jakt att göra. Nedan är bara några av alla de som handlar om att fel djur skjutits. Artiklarna är från de senaste åren dvs 2020 och framåt.


Räven var visst en hund. Ägaren fick glassplitter i foten;
https://www.dagenshultsfred.se/nyhe...-skot-ihjal-hund-och-traffade-mor-och-dotter/

Hoppsan.. vildsvinen var visst kor..
https://www.expressen.se/kvallsposten/jagare-skot-ihjal-kor-trodde-det-var-vildsvin/

Här var vildsvinen en hund.
https://www.dagenskalmar.nu/nyheter...dde-var-vildsvin-nu-har-jagaren-fatt-sin-dom/

oops.. vildsvinet var visst en älg. Älgen hade också en kalv som man efteråt fick leta upp och skjuta.
https://www.svd.se/a/Ky3W56/jagare-skot-fel-djur-far-bota-3500

Skulle jaga älg, vildsvin och räv men fick hjärnsläpp och sköt en dovhjort. som sedan visade sig vara en kronhjort.
https://www.lt.se/2018-03-26/jagare-atalas-efter-att-ha-skjutit-fel-djur-fick-totalt-hjarnslapp

Sköt hjort istället för svin.
https://www.sydnarkenytt.se/sydnarke/artikel/skoet-hjort-i-staellet-foer-svin-frias-fran-jaktbrott
 
När jag kollade runt så hamnade jag också på sociala medier och i kommentarsfält kring artiklar och olika forum. Jag är absolut inte emot jakt och när jag pratat med bekanta så pratar de ofta om hur mycket de bryr sig om djur och natur och hur viktigt det är med respekt för dessa. Men när man kollar runt på nätet får man en annan bild. Jag blir faktiskt lite rädd och ledsen när jag läser det folk skriver.

Många som inte tycker det är hela världen att fel sorts djur träffades tex hästar, kor, hundar. ”det är såna misstag som händer”.

Kommentarer om att ”man har aldrig ett perfekt läge, man måste chansa lite”

Någon som hade skjutit fel sorts djur och som hade blivit utskälld av jaktledaren och fått höra att hen inte kommer få vara med i det jaktlaget mer. Personen ifråga skriver själv att hen inte alls förstår varför folk blev arga. ”Det är ju bara såna misstag som händer ibland.”

Flera som skriver om att man inte följer datum för när man får jaga och att ett par skriver om att de brukar vara snabba med att rapportera vad de skjutit för då blir det inga diskussioner när man sköt en älgkalv fastän man skulle skjuta vuxna djur. Andra skriver att de inte rapporterar in felaktigheter och att man istället betalar direkt till en bonde för skjutna djur istället för att polisanmäla.

Sen var det förstår en del andra som inte höll med.
 
Senast ändrad:
När jag kollade runt så hamnade jag också på sociala medier och i kommentarsfält kring artiklar och olika forum. Jag är absolut inte emot jakt och när jag pratat med bekanta så pratar de ofta om hur mycket de bryr sig om djur och natur och hur viktigt det är med respekt för dessa. Men när man kollar runt på nätet får man en annan bild. Jag blir faktiskt lite rädd när jag läser det folk skriver.

Man får ju även komma ihåg att internet enbart är en bråkdel av verkligheten ibland, som tröst. Jag träffar många vettiga jägare i mitt jobb, men givetvis finns det de stolpskott som du beskriver i inlägget. Det borde ju vara jaktkort indraget direkt på dessa.
 
Man får ju även komma ihåg att internet enbart är en bråkdel av verkligheten ibland, som tröst. Jag träffar många vettiga jägare i mitt jobb, men givetvis finns det de stolpskott som du beskriver i inlägget. Det borde ju vara jaktkort indraget direkt på dessa.
Ja självklart finns det massa vettiga, jag känner ju en del såna och det är inte hela bilden man ser på nätet.
Men det jag tycker är att något måste hända. Jakt är ju "frihet under ansvar" och jag tror att man måste börja styra upp det mer. Om inte jägarna gör det själva så kommer samhället och myndigheter gå in.
Jag har som sagt inte något emot jakt, men jag tycker att det behöver vara ordning och reda och större kontroll på de som jagar än vad det verkar vara.
 
Överlag tycker jag att det är svårt att komma runt dessa trigger happy-män (som det ju oftast är, det är inget vi behöver förneka). Klart som korvspad att det finns perfekta lägen, och om det inte finns så får man helt enkelt skjuta mindre. Men just den där ivern med att få avlossa skott är ett problem, definitivt. Både jargongen runt det, och även ute på jaktmarkerna.
 
Jag skulle vilja ha tillbaka statistiken över människor som blir vådaskjutna vid jakt - som det är nu klumpas de ihop med andra skottskadade/dödade. När det fanns statistik kunde man konstatera att svenska jägare trots allt är väldigt duktiga. Vi har ganska många jägare och jaktdagar, det gick kanske åt någon per år/vartannat år.

Om syntest gör någon skillnad beror på vilka det är som står bakom felskjutningar. Är det verkligen skumögda 70-plusare? Vet vi det eller är det våra fördomar mot äldre som talar?
 
Överlag tycker jag att det är svårt att komma runt dessa trigger happy-män (som det ju oftast är, det är inget vi behöver förneka). Klart som korvspad att det finns perfekta lägen, och om det inte finns så får man helt enkelt skjuta mindre. Men just den där ivern med att få avlossa skott är ett problem, definitivt. Både jargongen runt det, och även ute på jaktmarkerna.

Jargongen att jägare har någon slags ensamrätt till skogen dyker också upp ibland, och den kan också vara rätt otrevlig. Det sprids t ex den felaktiga uppgifter som att man aldrig får ha sin hund lös i skogen eller att allemansrätten slutar gälla när jakt pågår. Att man inte medvetet får störa jakt och att hänsyn ska vara ömsesidig är en annan femma.

När riktiga tokpellar tar till sig sådana här idéer kan det bli farligt. Hovrätten höjde straffet till 6 månaders fängelse.

Dömd för skrämskott mot hundägare
 
Jargongen att jägare har någon slags ensamrätt till skogen dyker också upp ibland, och den kan också vara rätt otrevlig. Det sprids t ex den felaktiga uppgifter som att man aldrig får ha sin hund lös i skogen eller att allemansrätten slutar gälla när jakt pågår. Att man inte medvetet får störa jakt och att hänsyn ska vara ömsesidig är en annan femma.

När riktiga tokpellar tar till sig sådana här idéer kan det bli farligt. Hovrätten höjde straffet till 6 månaders fängelse.

Dömd för skrämskott mot hundägare

Ja, det är helt jävla befängt. Otroligt obehagligt och ger resten av jägarkåren dåligt rykte.
 
Jargongen att jägare har någon slags ensamrätt till skogen dyker också upp ibland, och den kan också vara rätt otrevlig. Det sprids t ex den felaktiga uppgifter som att man aldrig får ha sin hund lös i skogen eller att allemansrätten slutar gälla när jakt pågår. Att man inte medvetet får störa jakt och att hänsyn ska vara ömsesidig är en annan femma.

När riktiga tokpellar tar till sig sådana här idéer kan det bli farligt. Hovrätten höjde straffet till 6 månaders fängelse.

Dömd för skrämskott mot hundägare

Ja, det är helt jävla befängt. Otroligt obehagligt och ger resten av jägarkåren dåligt rykte.
Vilken galning!
I artikeln står att man beslagtog geväret. Men jag undrar vad som händer sen dvs en sådan person borde ju vara förbjuden att ens vara i närheten av vapen eller jakt. Men jag har inte läst någonstans att någon döms till något sådant. Jag tänker att något sådant borde vara avskräckande? I och försej kanske galningarna skiter i det ändå, men...
 
Nu får jag upp många nya förslag på andra artiklar som har med jakt att göra. Nedan är bara några av alla de som handlar om att fel djur skjutits. Artiklarna är från de senaste åren dvs 2020 och framåt.


Räven var visst en hund. Ägaren fick glassplitter i foten;
https://www.dagenshultsfred.se/nyhe...-skot-ihjal-hund-och-traffade-mor-och-dotter/

Hoppsan.. vildsvinen var visst kor..
https://www.expressen.se/kvallsposten/jagare-skot-ihjal-kor-trodde-det-var-vildsvin/

Här var vildsvinen en hund.
https://www.dagenskalmar.nu/nyheter...dde-var-vildsvin-nu-har-jagaren-fatt-sin-dom/

oops.. vildsvinet var visst en älg. Älgen hade också en kalv som man efteråt fick leta upp och skjuta.
https://www.svd.se/a/Ky3W56/jagare-skot-fel-djur-far-bota-3500

Skulle jaga älg, vildsvin och räv men fick hjärnsläpp och sköt en dovhjort. som sedan visade sig vara en kronhjort.
https://www.lt.se/2018-03-26/jagare-atalas-efter-att-ha-skjutit-fel-djur-fick-totalt-hjarnslapp

Sköt hjort istället för svin.
https://www.sydnarkenytt.se/sydnarke/artikel/skoet-hjort-i-staellet-foer-svin-frias-fran-jaktbrott
Är det verkligen så här svårt att se skillnad på vildsvin och andra djur? Eller används det som en ursäkt för dom som är trigger happy?
 
Vilken galning!
I artikeln står att man beslagtog geväret. Men jag undrar vad som händer sen dvs en sådan person borde ju vara förbjuden att ens vara i närheten av vapen eller jakt. Men jag har inte läst någonstans att någon döms till något sådant. Jag tänker att något sådant borde vara avskräckande? I och försej kanske galningarna skiter i det ändå, men...

Med största sannolikhet har den här personens vapenlicens återkallats, det kan ske för mycket lindrigare brott och förseelser än detta.
Problemet är nog främst alla fall där det aldrig ens inleds något ärende om att dra in licensen.
 
Är det verkligen så här svårt att se skillnad på vildsvin och andra djur? Eller används det som en ursäkt för dom som är trigger happy?
Vildsvinsjakt skiljer sig åt då hunden eller hundarna är nära viltet. Det låter mycket och det går snabbt, ofta är grisarna i en miljö som är fördelaktigt för dem dvs snårig där det är svårt för andra att ta sig fram. Lägg till då att en del hundförare släpper flera hundar samtidigt så blir det ett scenario som höjer pulsen på de flesta och kan bidra till att skott som inte borde avlossas, gör det. Men det finns saker att göra för att förhindra det som att tex endast släppa en hund åt gången, inte släppa hundar som jagar med aggressivitet osv men det är inte alltid den kunskapen finns.
 
Vildsvinsjakt skiljer sig åt då hunden eller hundarna är nära viltet. Det låter mycket och det går snabbt, ofta är grisarna i en miljö som är fördelaktigt för dem dvs snårig där det är svårt för andra att ta sig fram. Lägg till då att en del hundförare släpper flera hundar samtidigt så blir det ett scenario som höjer pulsen på de flesta och kan bidra till att skott som inte borde avlossas, gör det. Men det finns saker att göra för att förhindra det som att tex endast släppa en hund åt gången, inte släppa hundar som jagar med aggressivitet osv men det är inte alltid den kunskapen finns.
Fast han sköt shettisarna jagade ju utan hund, tror de flesta felskjutningarna görs utan hund, som i det här fallet nu där en häst sköts. Han trodde det var en älg som kom genom snåren och sköt utan att se vad han sköt på. De jag känner som jagar vildsvin gör det utan hund.
 
Att sjukvården inte rapporterar personer som inte bör hantera vapen är t ex ett problem:

Olämpliga vapenägare upptäcks inte

Det leder i värsta fall till händelser som denna:

Skytten i Bygdeå hade vapenlicens - trots psykisk ohälsa
det med psykisk ohälsa ser jag som ett stort problem. Hade för ett gäng år sedan en som flera gånger blivit dömd till vård och minst 2gånger var det planerat mord med jaktvapen inblandade (han blev stoppad av polisen med vapen i bilen för han skulle mörda sin systers man). Varje gång han kom ut så ansåg vården att han var frisk och fick tillbaka vapnen. Skulle han blivit dömd till fängelse istället för till psykisk vård så hade han inte fått tillbaka vapenlicensen.
 
Fast han sköt shettisarna jagade ju utan hund, tror de flesta felskjutningarna görs utan hund, som i det här fallet nu där en häst sköts. Han trodde det var en älg som kom genom snåren och sköt utan att se vad han sköt på. De jag känner som jagar vildsvin gör det utan hund.
Ja jag vet inte statistik på vad som är vanligast. Det är ju sällan att man jagar ”älg” utan det brukar vara restriktioner som ” tjur upp till x taggar är skjutbart” vilket också kräver att man ser över djuret innan skott avlossas. På den tiden bör man ju rimligen också upptäcka arten.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ett stort antal hästar var på rymmen i Västervik under onsdagen. Vid 15-tiden var ordningen återställd.
Svar
0
· Visningar
89
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Fyra personer skadades då fem hästar på rymmen galopperade runt på gatorna i London.
Svar
11
· Visningar
1 279
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Hästnyheter En man som var kraftigt berusad ska ha tagit ett hagelgevär och skjutit ihjäl en häst. Han åtalas nu för grovt vapenbrott, eftersom han...
Svar
0
· Visningar
152
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Den åtalade medger att han kan ha skjutit hästen, utan att minnas det
Svar
0
· Visningar
108
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp