Häst på rymmen skjuten under älgjakt

Nu måste jag ställa en fråga jag funderat på; vad krävs gällande syntest och liknande för att få jaga? Det är inget skämtfråga utan en seriös fråga. Jag har googlat men inte hittat att det krävs något sådant.
Anledningen till frågan är att jag flera gånger senaste åren har läst och hört om jägare som har skjutit på saker som man misstagit för något annat. En kollega på jobbet var för några år sedan tex med om att en i jaktlaget fick sin hund skjuten då en person misstaget den för ett annat djur.
Jag jagar inte själv men känner en del som jagar. Och vissa av dom känner jag mig tveksam till att de ska jaga. De är vettiga, bra personer. Men- jag undrar om de verkligen har tillräckligt bra syn. Jag stöter ofta på jägare som kommer från skogen. Och för det mesta är dessa äldre män. Det är väldigt vanligt att man får sämre syn- åldersförsämringar när man kommer upp i åren. Och när det då finns bostadsområden där många jagar så tänker jag att det måste ju finnas ett antal med inte tillräcklig syn?
Borde det inte göras något syntest tex vid att man tar jägarexamen och sen tex regelbundet syntest åtminstone när man kommit upp i åren?
 
Lite OT men denna artikeln;

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/21y6PR/de-fick-satta-livet-till-under-algjakten

Här står; " – Om man skjuter avsiktligt på någon annan har det nästan uteslutande att göra med konflikter i personliga relationer, säger Daniel Ligné på Svenska jägareförbundet."

Eh.... ja ... om man skjuter avsiktligt på någon så har man uppenbarligen problem med den... kanske har blivit felskrivet pga resten av artikeln är låst... men en sån konstig kommenar?
 
Jag tycker det är obehagligt att se hur enorma mängder pantburkar "våra" jägare lämnar efter sig efter en veckas jakt i hyrstuga. Undrar lite vem som kör till passen och om någon hinner bli helt nykter någon gång under veckan. På samma tema som det här med lämplighet och synskärpa och sådär.
 
Nu måste jag ställa en fråga jag funderat på; vad krävs gällande syntest och liknande för att få jaga? Det är inget skämtfråga utan en seriös fråga. Jag har googlat men inte hittat att det krävs något sådant.
Anledningen till frågan är att jag flera gånger senaste åren har läst och hört om jägare som har skjutit på saker som man misstagit för något annat. En kollega på jobbet var för några år sedan tex med om att en i jaktlaget fick sin hund skjuten då en person misstaget den för ett annat djur.
Jag jagar inte själv men känner en del som jagar. Och vissa av dom känner jag mig tveksam till att de ska jaga. De är vettiga, bra personer. Men- jag undrar om de verkligen har tillräckligt bra syn. Jag stöter ofta på jägare som kommer från skogen. Och för det mesta är dessa äldre män. Det är väldigt vanligt att man får sämre syn- åldersförsämringar när man kommer upp i åren. Och när det då finns bostadsområden där många jagar så tänker jag att det måste ju finnas ett antal med inte tillräcklig syn?
Borde det inte göras något syntest tex vid att man tar jägarexamen och sen tex regelbundet syntest åtminstone när man kommit upp i åren?
Det är inga syntester alls, varken när man tar jägarexamen eller senare. Mycket märkligt tycker jag. Det kryllar av gamla halvblinda jägargubbar med kass reaktionsförmåga (ja, det är mest gubbar).
 
Nu måste jag ställa en fråga jag funderat på; vad krävs gällande syntest och liknande för att få jaga? Det är inget skämtfråga utan en seriös fråga. Jag har googlat men inte hittat att det krävs något sådant.
Anledningen till frågan är att jag flera gånger senaste åren har läst och hört om jägare som har skjutit på saker som man misstagit för något annat. En kollega på jobbet var för några år sedan tex med om att en i jaktlaget fick sin hund skjuten då en person misstaget den för ett annat djur.
Jag jagar inte själv men känner en del som jagar. Och vissa av dom känner jag mig tveksam till att de ska jaga. De är vettiga, bra personer. Men- jag undrar om de verkligen har tillräckligt bra syn. Jag stöter ofta på jägare som kommer från skogen. Och för det mesta är dessa äldre män. Det är väldigt vanligt att man får sämre syn- åldersförsämringar när man kommer upp i åren. Och när det då finns bostadsområden där många jagar så tänker jag att det måste ju finnas ett antal med inte tillräcklig syn?
Borde det inte göras något syntest tex vid att man tar jägarexamen och sen tex regelbundet syntest åtminstone när man kommit upp i åren?

Nej, så vitt jag vet finns det inget krav på syntest.
OT - Precis som när det gäller körkortet (om man inte kör i yrkestrafik). För även där borde nog synen (och kanske reaktionsförmågan) kollas på folk med jämna mellanrum.
 
Nu måste jag ställa en fråga jag funderat på; vad krävs gällande syntest och liknande för att få jaga? Det är inget skämtfråga utan en seriös fråga. Jag har googlat men inte hittat att det krävs något sådant.
Anledningen till frågan är att jag flera gånger senaste åren har läst och hört om jägare som har skjutit på saker som man misstagit för något annat. En kollega på jobbet var för några år sedan tex med om att en i jaktlaget fick sin hund skjuten då en person misstaget den för ett annat djur.
Jag jagar inte själv men känner en del som jagar. Och vissa av dom känner jag mig tveksam till att de ska jaga. De är vettiga, bra personer. Men- jag undrar om de verkligen har tillräckligt bra syn. Jag stöter ofta på jägare som kommer från skogen. Och för det mesta är dessa äldre män. Det är väldigt vanligt att man får sämre syn- åldersförsämringar när man kommer upp i åren. Och när det då finns bostadsområden där många jagar så tänker jag att det måste ju finnas ett antal med inte tillräcklig syn?
Borde det inte göras något syntest tex vid att man tar jägarexamen och sen tex regelbundet syntest åtminstone när man kommit upp i åren?

Min pappa jagar fortfarande (snart åttio), men han tillhör den allt mer ovanliga skaran av vettiga jägare. Vet inte hur många gånger han beundrat älgar men inte skjutit för att sikten varit sämre eller skottbanan (tror jag det heter) inte tillräckligt säker (tex stenar kulan riskerar att studsa mot).

Däremot har han många historier (nåja, han har jagat sen han var tonåring) på jägare i laget som råkat skjuta nåt annat än älg.

Synen är helt klart sämre på honom nu än som ung, men det görs inga koller. Jag känner mig dock tryggare när han jagar själv än när hela laget är ute, för vissa där är inte lika noga precis…
 
Min pappa jagar fortfarande (snart åttio), men han tillhör den allt mer ovanliga skaran av vettiga jägare. Vet inte hur många gånger han beundrat älgar men inte skjutit för att sikten varit sämre eller skottbanan (tror jag det heter) inte tillräckligt säker (tex stenar kulan riskerar att studsa mot).

Däremot har han många historier (nåja, han har jagat sen han var tonåring) på jägare i laget som råkat skjuta nåt annat än älg.

Synen är helt klart sämre på honom nu än som ung, men det görs inga koller. Jag känner mig dock tryggare när han jagar själv än när hela laget är ute, för vissa där är inte lika noga precis…

Kulfång heter det :)

Enligt lag får du inte släppa iväg ett skott om du inte är säker på vad du skjuter på... men många gästjägare (och speciellt utländska sådana) är för heta på gröten, dvs det är alldeles för lätt hänt att de skjuter utan att vara helt säker.
 
Två andra läskiga fall;

https://svenskjakt.se/start/nyhet/skot-mot-rav-men-traffade-hast-nu-atalas-jagaren/

"Jägaren avlossade ett skott mot räven men bommade. Kulan gick igenom ett buskage och träffade istället en häst i halsen, skriver Norra Skåne. Att åtalet gäller framkallande av fara för annan beror på att det bortom hästhagen finns ett hus där en kvinna vid skottögonblicket stod innanför sitt köksfönster. "

Det känns ju extra läskigt att inte ha koll på omgivningen när man jagar... oj fanns det hus i närheten..



Här var det två shetlandsponnyer som sköts då jägaren trodde de var vildsvin.
https://www.jaktojagare.se/kategorier/nyheter/vildsvinsjagare-skot-tva-hastar-20200818/
 
Kulfång heter det :)

Enligt lag får du inte släppa iväg ett skott om du inte är säker på vad du skjuter på... men många gästjägare (och speciellt utländska sådana) är för heta på gröten, dvs det är alldeles för lätt hänt att de skjuter utan att vara helt säker.

Ah, så var det ja. Jag lyssnar inte så noga på pappa. :angel: Men när han jagar verkar det ofta bli att han avvaktar. Det kan såklart också bero på att han jagat så länge att han inte blir helt exalterad av att det kommer en älg. Vissa i jaktlaget tar ut semester och har bara en vecka på sig att gå på pass. Pappa kan ju sitta så ofta han har lust. I år har de dock skjutit en älg redan och då tyckte han att det räckte med kött. ;)
 
Att skylla på dålig syn är en påhittad usel ursäkt. Det är en idiot, kort och gott. Och så tror jag de flesta jägare resonerar. Hoppas straffet blir hårt. Jag tycker också att det ska bli konsekvenser för den som arrangerade jakten.
 
Jag blir så arg och kan verkligen inte fatta hur det här händer gång på gång. Man SKA INTE skjuta utan att man är säker på att skottet är dödande - och för att vara säker på det måste man väl för bövelen se vilken typ av djur det är man skjuter på! Ser man inte skillnad på en shetlandsponny och ett vildsvin eller en brun häst och en älg ska man inte ha en bössa i handen. Trigger happy idiot. Stackars häst och stackars ägare. :(
 
Kulfång heter det :)

Enligt lag får du inte släppa iväg ett skott om du inte är säker på vad du skjuter på... men många gästjägare (och speciellt utländska sådana) är för heta på gröten, dvs det är alldeles för lätt hänt att de skjuter utan att vara helt säker.
Ja, jag tror sällan det har med dålig syn att göra utan att de är för taggade på att skjuta och därför inte tar sig tid att kontrollera ordentligt. Är de ute för att skjuta älg ser de älgar överallt typ.

Tack och lov är de väl en minoritet, men ändå alldeles för många.
 
Ja, jag tror sällan det har med dålig syn att göra utan att de är för taggade på att skjuta och därför inte tar sig tid att kontrollera ordentligt. Är de ute för att skjuta älg ser de älgar överallt typ.

Tack och lov är de väl en minoritet, men ändå alldeles för många.
Jag tror detsamma. Där jag bodde förut fick jag ofta höra att "en kula hamnar så lätt fel" vilket betydde att under de månader jakt bedrevs skulle hästar vara bannlysta från skog och vägar. Obehagligt!
 
Ja, jag tror sällan det har med dålig syn att göra utan att de är för taggade på att skjuta och därför inte tar sig tid att kontrollera ordentligt. Är de ute för att skjuta älg ser de älgar överallt typ.

Tack och lov är de väl en minoritet, men ändå alldeles för många.
Det här tror jag också, och den sorten är inte riktiga jägare för mig. Jakten är mycket mer än bara själva skjutandet.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Fyra personer skadades då fem hästar på rymmen galopperade runt på gatorna i London.
Svar
11
· Visningar
1 224
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Hästnyheter En man som var kraftigt berusad ska ha tagit ett hagelgevär och skjutit ihjäl en häst. Han åtalas nu för grovt vapenbrott, eftersom han...
Svar
0
· Visningar
136
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Den åtalade medger att han kan ha skjutit hästen, utan att minnas det
Svar
0
· Visningar
91
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter När ett stort brunt djur dök upp tvekade inte älgjägaren. Han sköt, och djuret föll dött ned. Men det visade sig vara en förrymd häst...
Svar
0
· Visningar
411
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp