Häst plötsligt farlig vid uteritt

Jo han brukar vara spänd första biten från stallet, men sen brukar det släppa och han blir avspänd,hade han visat samma spännet och motstånd hela uteritten så hade jag såklart inte ridit ut jonom själv 🙂
I just den här situationen så var aldrig syftet att från min sida att "pusha" honom genom något obehagligt utan han brukar bli mindre spänd när han har en människa på marken bredvid sig. Men mitt omdöme/uppmärksamhet har uppenbarligen brustit då jag borde tagit signalerna på allvar tidigare. Lätt att vara efterklok.

Igår red jag ut honom med sällskap, i närheten av samma ställe, han blev lite spänd och tittig även igår, även om det inte brast på samma sätt, så kan nog vara att det "hänt" något på platsen som vi inte uppfattade.
Håller med MiniLi om att det kommer släppa efter hand. Backa i kraven ett par gånger och gå längre och längre promenader med honom själv så han blir trygg med dig och den rundan ni brukar rida. Så kan ni utöka mängden rundor efter hand. Bra är också om du kan förbereda dig mentalt på hur du vill att ridturen ska bli. Se framför dig en lugn och avspänd häst med långa tyglar. Och glöm inte att andas 🙂
 
Jo han brukar vara spänd första biten från stallet, men sen brukar det släppa och han blir avspänd,hade han visat samma spännet och motstånd hela uteritten så hade jag såklart inte ridit ut jonom själv 🙂
I just den här situationen så var aldrig syftet att från min sida att "pusha" honom genom något obehagligt utan han brukar bli mindre spänd när han har en människa på marken bredvid sig. Men mitt omdöme/uppmärksamhet har uppenbarligen brustit då jag borde tagit signalerna på allvar tidigare. Lätt att vara efterklok.

Igår red jag ut honom med sällskap, i närheten av samma ställe, han blev lite spänd och tittig även igår, även om det inte brast på samma sätt, så kan nog vara att det "hänt" något på platsen som vi inte uppfattade.

Nej nej det tror jag inte heller, att det skulle vara meningen! Verkligen inte. Med hästar är det ju lite trial and error, det är så man lär sig. Nu har du med den här upplevelsen i ryggsäcken och jag tycker du tänker så rätt i att se till alla olika delar när det blir en så plötslig skillnad :)

Med pusha över hans gräns menar jag det som på engelska kallas treshhold och hur man kan jobba mot trigger stacking. Om man tränar hästen utifrån inlärningspsykologiskt perspektiv innebär det att man övar bort den initiala spänningen som du känner i början på uteritter. Detta kan nämligen hjälpa för att undvika att situationer som den du var med om uppstår, eller att intensiteten i reaktion blir mindre, om du undrar varför jag ”fastnar” vid den inledande spänningen och inte situationen där problemet uppstod.
Det skulle kunna vara intressant att se om genom att jobba bort den initiala spänningen skulle kunna ge en häst med bättre framåtbjudning ute själv, för ibland kan seghet ute (inte alltid men ibland) bero på osäkerhet.

Att hästar kan reagera på något som vi själva inte lägger märke på till vissa platser är fullt naturligt, deras instinkter är ju så mycket starkare än våra och ibland är det nära omöjligt att få reda på exakt vad som utlöste. Så träningssättet jag utgår ifrån bygger just på att bli bättre på att uppmärksamma hästens små signaler på tveksamhet. Att på det sättet jobba med spänningen den första biten från stallet behöver inte vara särskilt tidskrävande med en häst som inte varit med om något särskilt traumatiskt eller som är extremt flockbunden utan det kan klicka väldigt fort.

Det finns en jätteintressant och lättbegriplig bok i ämnet skriven av en hjärnforskare som heter Horse brain, human brain som jag kan rekommendera alla att läsa. Man måste inte nödvändigtvis träna hästar som jag gör för att ha nytta av att läsa den utan den beskriver väldigt bra generellt kring hur hästar ser rent fysiskt, hur hjärnans delar tolkar intrycken och reaktionerna som sker. Så den är bra att ha i ”hästbiblioteket”. :)
 
Håller med MiniLi om att det kommer släppa efter hand. Backa i kraven ett par gånger och gå längre och längre promenader med honom själv så han blir trygg med dig och den rundan ni brukar rida. Så kan ni utöka mängden rundor efter hand. Bra är också om du kan förbereda dig mentalt på hur du vill att ridturen ska bli. Se framför dig en lugn och avspänd häst med långa tyglar. Och glöm inte att andas 🙂

Ja andningen och den mentala bilden är så viktig! Jättebra input.

Jag brukar försöka bli medveten om min egen kropp särskilt när man jobbar med hästar med osäkerhet och spänning. Att se till min egen hållning, hur jag andas, om jag är spänd någonstans osv. Det gör att man blir lite mer ”i stunden”, i sin kropp, vilken särskilt är användbart om man är en person som lätt går upp mycket i tänkande.

Sedan hur man tex håller grimskaft/tygel när man leder också, ibland kan man ju hålla hästen (samma sak när man går med hund) kort när man märker att den spänner sig eller närmar sig en plats/situation där reaktion kommit tidigare. Samma sak uppsuttet. Sånna saker sker ju ofta undermedvetet, per automatik, så det kan vara väldigt hjälpsamt att uppmärksamma det hos sig själv i så fall. :)
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 325
Senast: Roheryn
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
701
Senast: Lutten
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 223
Senast: JohannaB
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 842
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp