Häst skrämde häst

Synd att det inte framgår mer av artikeln.

Jag möter emellanåt områdets (tränande och tävlande) travhästar på (den allmäna) grusvägen vid stallet, där de ofta kör såhär års och jag rider året om. Med min förra häst var det rätt vanligt att travarna sprätte runt en hel del när vi möttes (fjordhästar ser tydligen läskiga ut), vilket i sin tur i vissa fall stressade upp min häst (skramlet från vagnar och snabbkopplingar). I vissa fall har jag blivit rätt irriterad, då det handlat delvis om brist på hänsyn - tex då jag högt bett mötande att ta det lite lugnt och blivit utprejad i snövallen (de kör ibland en häst och ibland kommer det ett helt gäng i bredd) - men å andra sidan har det också hänt att kusken farit ur sulkyn då dennes häst dragit upp mot skogen/diket/träd osv. Min nuvarande gillar inte alltid att få främmande hästar i rumpan, vilket jag upplyser om när de inte håller ut alls när de kommer med lite fart, men med henne blir reaktionerna oftast mindre sprättiga från travarnas sida (brun ;) ). Jag har väl tänkt att de får miljöträna sina hästar, och jag min. Har aldrig tänkt att det ska vara något som går att anmäla, så länge det inte rör sig om uppenbar vårdslöshet från min eller deras sida.
 
Senast ändrad:
Om någon av oaktsamhet handlar på ett sätt som resulterar i att någon annan skadas, så kan den vållande dömas för vållande till kroppsskada. En förutsättning är att det faktiskt handlat om oaktsamhet, en annan förutsättning är att skadan behöver vara allvarligare än "bara" övergående smärta.
 
Om någon av oaktsamhet handlar på ett sätt som resulterar i att någon annan skadas, så kan den vållande dömas för vållande till kroppsskada. En förutsättning är att det faktiskt handlat om oaktsamhet, en annan förutsättning är att skadan behöver vara allvarligare än "bara" övergående smärta.
Men det framgår inte av artikeln att den andra kusken har varit oaktsam eller inte.
 
Jag uppfattar artikeln som att det andra ekipaget blir skyldig att ersätta de som skadade sig. Frågan är då varför det inte framgår av artikeln vad som hände? Finns det två helt olika versioner av händelseförloppet?
 
Min ena häst har ko-fobi, men jag har liksom inte funderat på att inleda förundersökning mot bönderna som släpper ut de svartvita monstren på åkrarna varje vår. Och riskerar att skrämma honom så att allt möjligt dåligt kan hända när vi kommer ridande i närheten.

Håller med om att om man nu ändå ska skriva en artikel om saken, så hade det ju varit en väsentlig del att få med själva poängen i anmälan, dvs på vilket sätt kusken tycker att den andre var så oaktsam att det orsakat olyckan.
 
Min ena häst har ko-fobi, men jag har liksom inte funderat på att inleda förundersökning mot bönderna som släpper ut de svartvita monstren på åkrarna varje vår. Och riskerar att skrämma honom så att allt möjligt dåligt kan hända när vi kommer ridande i närheten.

Håller med om att om man nu ändå ska skriva en artikel om saken, så hade det ju varit en väsentlig del att få med själva poängen i anmälan, dvs på vilket sätt kusken tycker att den andre var så oaktsam att det orsakat olyckan.
Pappas häst hade grisfobi, var rena plågan att ta sig förbi de hos grannarna.
Men våra egna var han inte rädd för....
Men skulle aldrig ens komma på idén att stämma nån.
På seminstationen jag jobbade blev de5 kaos när det stod en vit häst vid ridhuset när märrarna skulle ut..
 
Måste fattas mycket information i artikeln, annars skulle väl anmälan lagts ned direkt?

Vi stöter på travekipage ganska ofta på de allmänna vägarna, oftast tar de hänsyn och drar ned på tempot när de passerar och då är det inga problem. Men har hört att de travat förbi uppenbart rädda hästar som står mitt på vägen som ryttaren försöker få kontroll på, det är jävligt oaktsamt. :devil:

Jag brukar heja på dem för att få någon sorts kontakt iaf. :)
 
Jag tror också att det fattas en del i artikeln, eller så har det börjat sprida sig i hästvärlden också.

Jag som ju kör mina hästar möter ofta hästar som skenar ut på åkrar, upp i skogar etc trots att vi står stilla och tar MYCKET stor hänsyn. Undrar om de skulle göra samma sak, och anmäla mig? Känns lite otryggt kan jag tycka.
 
Jag tror också att det fattas en del i artikeln, eller så har det börjat sprida sig i hästvärlden också.

Jag som ju kör mina hästar möter ofta hästar som skenar ut på åkrar, upp i skogar etc trots att vi står stilla och tar MYCKET stor hänsyn. Undrar om de skulle göra samma sak, och anmäla mig? Känns lite otryggt kan jag tycka.
Folk kan anmäla för allt om det sedan går vidare är en helt annan sak.
 
Jag som ju kör mina hästar möter ofta hästar som skenar ut på åkrar, upp i skogar etc trots att vi står stilla och tar MYCKET stor hänsyn. Undrar om de skulle göra samma sak, och anmäla mig? Känns lite otryggt kan jag tycka.

Jag kände lite samma: om en riskerar att bli polisanmäld i det läget (när en agerat så hänsynsfullt en kan utifrån sin häst och situationen osv osv), känns det plötsligt inte riktigt lika kul att rida/köra/motionera där det kan dyka upp andra. Men det känns lite absurt: det skulle ju isf gälla även andra tänker jag. Cyklister, fotgängare osv som möter en häst som blir skrämd och tvärvänder och (kanske inte helt omöjligt såhär års) drar omkull eller att ryttaren helt enkelt far av och bryter något... (Nej, alla hästar tvärvänder inte och drar hals över huvud. Men ni fattar.)

Edit: Fast det är ju inte säkert att en anmälan leder till något, iofs, det är sant. Vi får väl hoppas på en uppföljande artikel när det är klart om det läggs ner eller går vidare eller vad.
 
Börjat bli som i usa. Stämmer folk för allt man kan komma på.
Att häst Är flyktdjur kommer vi aldrig ifrån.
Den kan bli rädd för vad dom helst.
Om en påse kommer flygande o hästen blir rädd.
Vad gör man Då? Anmäler tillverkaren eller affären som sålt påsen?
Det börjar gå lite väl långt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter När en kvinna var ute och red blev hennes häst skrämd av en lastbil som körde upp nära ekipaget i hög fart. Kvinnan har anmält händelsen...
Svar
0
· Visningar
378
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Hästens liv fick inte att rädda. ... Källa / Läs mer: https://www.tidningenridsport.se/hast-halkade-ner-for-slant-fick-avlivas/
Svar
0
· Visningar
569
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Halkan ställer till det för många hästar och deras ägare just nu. Stephanie Lindskog oroade sig för att hennes oskodda avelssto skulle...
Svar
0
· Visningar
363
Senast: Gunnar
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 429

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp