Häst som attackerar när man vänder ryggen till

Tycker det låter alldeles för för farligt. En häst som attackerar folk.
Antingen har han ont eller så mår han psykiskt dåligt.
Jag hade tagit bort honom.

Tillägg: Att svälta en häst är ett gammalt sätt att få en "knäpp" häst snäll. Så gjorde man förr. Kan ju varit därför han var så mager
 
Hej,
Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen. Han är 7 år, import belgien som 5 åring, belgiskt varmblo, hoppstam, 178 cm hög. Han var undernärd och mager när han kom till mig och kunde hanteras/ridas av alla. Dock gick han knappt fram i ridningen vissa dagar och det var svårt rida ut på honom då han stannade, vägrade gå framåt vad du än gjorde och ville vända hem igen. Lyckades få upp honom i hull, han började bli mer pigg och se vaken ut. Ska tilläggas jag står i ett privatstall där det är jag och en familj som hanterar honom. Ridningen gick även den framåt efter några månader, det går rida ut på honom nu utan problem ( har inte testat ensam) och för det mesta krånglar/testar han inte heller i ridningen även om det har varit svårt "få fart" på honom.

Nu till mitt problem, i mars skulle jag hämta honom i hagen (han gick i en skogshage tillsammans med en ponny) och efter jag hade satt fast grimskaftet och börjat gå sprang han på mig, blev helt ställd då detta aldrig hänt innan, sa till honom och fortsatte gå, då hände det en gång till. Blev skraj, hämtade kedja och gick tillbaka och satte kedjan över mulen. Då försökte han en gång till, ryckte i grimskaftet och då gick han snällt med mig ut. Sen när jag gjort i ordning honom och skulle gå till paddocken hände samma sak. Dagen efter skulle jag, lite skärrad, hämta honom i hagen, vänder mig om och han tar sats och springer rakt på mig, biter mig i ryggen, jag ramlar omkull och han springer rakt över mig när jag ligger på backen. Hade tur inget värre hände...

Efter detta har vi varit väldigt konsekventa i ALL hantering och visat honom vad som gäller. Han har inte gjort något på 2 månader. Sen fick jag höra av en familjevän nyligen att hon tyckte se på honom han hade superont i magen så beställde hem pulver för detta. Gav kuren i 2 veckor och han blev mkt gladare och piggare (fattade galopp av sig självt på banan vilket aldrig hänt innan) och det såg verkligen ut som han trivdes med livet. Tills igår... då ska en tjej i familjen gå förbi honom i hagen, han går fram till henne med öronen framåt och hon klappar honom. När hon ska vända sig och gå därifrån stegrar han sig, biter tag i hennes hjälm, hade hon inte haft hjälm hade han bitit henne i pannan, och försöker ta sats för att attackera. Hon lyckades springa därifrån, hämtar spö, år ut i hagen och tillrättavisar honom för att han inte ska kunna komma undan med det (VET att man egentligen måste säga till direkt....). Idag skulle min kompis i familjen testa att trigga honom för att se om vi kan lista ut vad som utlöser beteendet. Han var supersnäll tills hon vände hela ryggen emot, då sprang han upp på hennes vänster sida och skulle försöka bita mot örat/huvudet på henne. Hon fick in en fullträff med knytnäven på mulen på honom, han slet sig och när hon hämtade honom igen stod han som ett ljus och va hur snäll om helst.

Juste kan även nämna jag fått reda på i efterhand att förra ägaren, i sverige, förmodligen har varit väldigt elak mot honom och gett honom en del obefogad stryk.

HJÄLP! Va kan va fel???

För det första låter det som en uppenbart smärtpåverkad häst som inte mår bra och som omgående behöver undersökas av veterinär.

För det andra sysslar din vän med regelrätt djurplågeri som inte har någon annan effekt än att det förstärker de problematiska beteendena. Jag blir helt vansinnig att höra att din vän går från hagen, in i stallet, ut i hagen för att spöa upp hästen. Det är inte tillrättavisning, det är regelrätt misshandel av hästen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 537
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 842
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 233
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 821
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp