Häst som biter hagkompisen och förstör täcken mm..

Verkar som du målar upp ett annat scenario än det jag menar. Att den andra hästen skulle skada sig då den flyr ifrån min känns inte rimligt. När min häst jagar undan den andra så är det några tiotals meter kanske. Tex från en höhög. Eller om den tycker att den andra är för närgången och jobbig. Inte jagar omkring i hagen i full fräs väldigt länge.
Det är alltid en viss risk att ha hästar ihop. En risk jag (och den andra hästägaren) är villig att ta. Men det finns ju såklart gränser. Tex att min häst biter sönder täckena på den andra hästen :banghead: Eller om den andra hästen inte skulle få var ifred. Min häst går inte fram och jagar omkring den andra om den tex står och vilar. Det är i situationer då den andra är nära, tex försöker tälla sig och vila bredvid min, och min inte har lustatt den ska få stå bredvid just då (OBS. bara ett exempel. De står ganska ofta och vilar bredvid varandra också, och kliar varann tex).

Med det sagt så har jag ju skrivit den här tråden för att jag tycker det är ett problem å jag är skitless på att min häst är så sur av sig! MEN, det är främst problemet med täckesbitningen som jag tycker är stort. Och att han alltid ska vara så dum mot "nya" hästar, även om det oftast lägger sig efter några veckor. Inte optimalt då man vill kunna ha en lösdrift med inackorderingar hemma :(

Det är ju också en väldigt stor risk att INTE ha hästar ihop. Man missar ju hela den mikroträningen de får dagarna i ända av att förhålla sig till andra individer. Jag hade aldrig vågat ha min häst ensam i längre perioder av den anledningen. Och försöker kompensera för platta Skånehagar så gott det går i mitt fall.
 
Nu är det ju svårt när man inte ver layouten men spontant kanske en trygghet och i perioder en lösning varit just att ha två fungerande hagar med lösdrifter så att du kunnat ha två flockar. Om du har möjlighet att bygga så att de ändå "delar" utrymme med ligghallar så behöver kanske en/få hästar känna sig helt "utanför" genom att hage o ligghall är fysiskt långt ifrån det du redan har. Likt när man bygger tracksystem parallellt och delar en stor ligghall på mitten osv.

Har du möjlighet att ha fler matplatser/viloställen/eventuellt till och med ligghallar i befintlig hage? Vi har två väldigt lugna hästar som gått ihop i många år på lösdrift men har testat att lägga till fler matplatsen för vi ville få dem att äta mera och de är väldigt nöjda med det. Lite så att det alltid ska finnas flera ställen hästarna verkligen gillar att stå och vila/sova/äta på i olika väder. Att det inte bara finns "en" bästa plats per aktivitet.

Ang täcken, kan det funka att ha ett riktigt rejält yttertäcke utanpå? Tex Shires och Premier Equine har ju några modeller med riktigt rejäla yttertyg och detaljer. Jag funderade på det som lösning när min häst (den som biter i den andra hästens täcken hos oss) var mer irriterad en period.
Tack för tipsen!
Tyvärr så är min ligghall byggd så himla dumt till så att det inte går att dela av den! Har en byggnad på ena sidan av ligghallens kortsida och öppning mot gården, så hagen bara går ut kanske 40 meter framåt. Så hagen till "ena delen" av ligghallen skulle isf bli pytteliten. Har funderat på att vända på det å såga ett hål i baksidan på ligghallen, men det blir inte heller så bra pga hur hagen då ligger långt bort ifrån gården och där all rörelse är...
Så skulle jag göra en till ligghall så måste det bli en separat byggnad en bit ifrån nuvarande ligghallen. Hagarna kan däremot va helt bredvid varandra.
Jag har gjort mer matställen nu senaste dagarna och tycker det är lite lugnare då. Det är ändå nära varann, pga vi har så mkt snö och hästarna har bara rört sig på en ganska liten yta, resten är djupsnö. Men förra året hade jag en halmbal kanske 200 meter ifrån ligghallen och tycker det funkade ganska bra, de var där å åt lite ibland..
Det senaste täcket jag har sett att min häst har typ hängt i och bitit :meh: har peppar peppar inte gått sönder ännu. Men 2 standra har gått sönder inom loppet på 2 dagar typ.
Blir så jobbigt då det inte är ens egen häst, då går man med ständigt dåligt samvete också!
 
Nej, inte ha ensam häst :(. Sorgligt liv. Köp en liten kompis till han istället.
Han har haft en shettiskompis för några år sedan som han inte var så snäll mot :devil:
Men beror ju på individ också.. Har tyvärr inte hitat någon som matchar helt bra.
Känns som att min häst biter i täcken å är jobbig å grining till de som är "lägre" i rang och inte säger ifrån ordentligt. Han måste typ gå med nån som är hög i rang för att uppföra sig!
Med det sagt så vet jag att hästen som han går med nu egentligen inte är en häst med låg rang. Han är bara inte jättesur å har inte satt min häst på plats, å då beter sig min häst såhär. Otroligt tröttsamt.
Känns som han har nån social störning typ..
 
Det är ju också en väldigt stor risk att INTE ha hästar ihop. Man missar ju hela den mikroträningen de får dagarna i ända av att förhålla sig till andra individer. Jag hade aldrig vågat ha min häst ensam i längre perioder av den anledningen. Och försöker kompensera för platta Skånehagar så gott det går i mitt fall.
Jag håller med, vill verkligen få det att funka att ha min häst med åtminstone en annan häst! Tror de missar så otroligt mkt annars..
 
Tack för tipsen!
Tyvärr så är min ligghall byggd så himla dumt till så att det inte går att dela av den! Har en byggnad på ena sidan av ligghallens kortsida och öppning mot gården, så hagen bara går ut kanske 40 meter framåt. Så hagen till "ena delen" av ligghallen skulle isf bli pytteliten. Har funderat på att vända på det å såga ett hål i baksidan på ligghallen, men det blir inte heller så bra pga hur hagen då ligger långt bort ifrån gården och där all rörelse är...
Så skulle jag göra en till ligghall så måste det bli en separat byggnad en bit ifrån nuvarande ligghallen. Hagarna kan däremot va helt bredvid varandra.
Jag har gjort mer matställen nu senaste dagarna och tycker det är lite lugnare då. Det är ändå nära varann, pga vi har så mkt snö och hästarna har bara rört sig på en ganska liten yta, resten är djupsnö. Men förra året hade jag en halmbal kanske 200 meter ifrån ligghallen och tycker det funkade ganska bra, de var där å åt lite ibland..
Det senaste täcket jag har sett att min häst har typ hängt i och bitit :meh: har peppar peppar inte gått sönder ännu. Men 2 standra har gått sönder inom loppet på 2 dagar typ.
Blir så jobbigt då det inte är ens egen häst, då går man med ständigt dåligt samvete också!

Kanske att öppningarna på ligghallarna on du gjort fler kunnat vara emot varandra så att det blir en gemensam häng/mat/vatten yta fast det är ett staket rakt igenom eller liknande? Svårt att beskriva hur jag tänkte i mitt huvud 😅
 
Han har haft en shettiskompis för några år sedan som han inte var så snäll mot :devil:
Men beror ju på individ också.. Har tyvärr inte hitat någon som matchar helt bra.
Känns som att min häst biter i täcken å är jobbig å grining till de som är "lägre" i rang och inte säger ifrån ordentligt. Han måste typ gå med nån som är hög i rang för att uppföra sig!
Med det sagt så vet jag att hästen som han går med nu egentligen inte är en häst med låg rang. Han är bara inte jättesur å har inte satt min häst på plats, å då beter sig min häst såhär. Otroligt tröttsamt.
Känns som han har nån social störning typ..

Så var det för en av mina, han var rätt jobbig mot de som var mer försiktiga. Han mådde bäst ihop med min "gamla valack-kung" och min shettis, som jag behöll som hingst för att han skulle ha mycket attityd kvar.

Men det var inget fel på hästen, han var bara mycket häst :). Han älskade sin gubbe och sin lillponny, och dom älskade han tillbaks.

Han flyttade senare till ny ägare och blandflock som också hade en "valack-kung" (alltså dom där självklara, självsäkra, lugna unghästuppfostrarna till valacker) och funkade jättebra där.
 
Min egen, Dio, som kastrerades sent är rent ut sagt ett riktigt rövhål mot den andra hästen, Zacke, som jag har. Har bara ett litet stall med mina två hästar. Jag har provat i flera omgångar att ha dom tillsammans men det slutar alltid med att Zacke blir skadad. Dio vallar, jagar och bits precis som TS häst. Zacke fick förra året ett rejält sår i kronranden så att han fick stå på box tre veckor med gips. Nu är han under igångsättning efter en svullnad över senorna och innan dess ett riktigt fult balltramp.

Så de får vackert gå I varsin hage. Det gynnar ingen att en häst konstant blir skadad. Mina har dock öppet i stallet och inget galler mellan sig så de får social kontakt både där och över staketet. Det fungerar utmärkt att bita sönder både grimmor och täcken även med ett staket emellan🙄.

Det är min absoluta vilja att kunna ha hästarna tillsammans, men det funkar tyvärr inte med de jag har.
 
Har en så frustrerande situation hemma..
Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor ligghall + sommarbete. Flyttade hem min häst som jag haft i 5 år för nått år sedan, men vill gärna ha inackorderade. Förespråkar verkligen naturligt hästliv, med stora hagar, helst fri tillgång på mat om det är möjligt, hästkompisar, lösdrift osv osv.
Men min häst är en sån jäkla mobbare! Han har gått i samma hage som andra hästar till och från under tiden jag ägt honom. Det funkar någorlunda med ranghöga hästar - dessa tjurar han bara lite mot men vågar inte göra något. Men då det är hästar som inte säger ifrån så är han odräglig..
Har honom för tillfället med en ny häst som flyttat hit - de har gått ihop i ca 1 månad. De har alla förutsättningar att ha det lugnt i hagen, de har mkt yta att röra sig på och fri tillgång till mat. Men min häst håller på å tjurar å har sig massor mot den här nya hästen.
Dom har blivit någorlunda kompisar nu, står och leker med varann i bland. Men min häst springer också och vallar den andra hästen en del och BITER SÖNDER täckena! Det har gått sönder flera täcken, och jag ser ju genom fönstret att mitt monster typ står å rycker å hänger i täcket!
Han kan också, ganska oprovocerat (typ att den andra är inom räckhåll..) , bli sur på andra hästen och jaga iväg honom, även då bita i täcket..
Men sen ibland så står dom och tex kliar varann..
Detta var inget problem med hans tidigare hagkompis, då den var högre i rang och min häst inte vågade hålla på såhär..
Jag vill jättegärna ha några hästar tillsammans här hemma, då jag byggde och planerade så har jag sett framför mig en flock med 4-5 hästar (min + inackorderade) men nu blir jag orolig att det här inte kommer funka.. Pga MIN häst! Blir så besviken på honom att han ska hålla på såhär... Har en stor klump i magen varje morgon då jag går ut "kommer täcket vara trasigt igen.."..
Jag har testat smetat antibit på täcket, vilket knappt hjälpt. Har dock inte testat alla olika medel än. Jag har haft haklapp på min häst, det funkade från början då han mer jagade undan den andra hästen och försökte bita i rumpan, men nu då de blivit lite mer vänner så får han ändå tag på täcket.
Jag har nu betesreducerare på min häst så att han ska sluta slita sönder täcken, men det funkar ju inte i längden, han kan inte gå med den året om..
Vad ska jag göra?! Funderar seriöst på att sälja min häst och köpa en som funkar bättre socialt.. Min häst har gått i flock hela sitt liv, fattar inte vad han håller på med?!
Funderar att bygga en till ligghall så får min gå själv eller om jag ev hittar nån med en ranghög häst som kan gå me honom som han ite vågar hålla på såhär emot..

Vad skulle ni gjort?
Alternativen som jag ser det:
1. Bygga en till ligghall där min + ev annan häst om jag hittar, får gå. Problemet här är väl att min häst måste sova själv i ligghallen å då inte har koll på dom andra hästarna.. Får man ens ha så? Då kanske han måste in på box istället på nätterna, det är nått jag verkligen inte vill..
2. Byta häst. Det här vill jag helst inte, men just nu är jag så arg så känns ändå som att det är ett alternativ :devil:

Vad kan jag mer göra, finns det fler alternativ?
Min häst hade en period där han slängde sig över hagkompisen och bet tag i täcket och släpade runt den andre i det, lite maniskt. Trots antibit och allt vad jag kletade på.

Vet inte om du har möjligheten men han fick gå med ett äldre sto som var hög i rang. Såpass att han inte ens vågade testa (han var egentligen väldigt ranglåg).

Efter en sommar och en vinter tillsammans utsläcktes betendet helt. Han har aldrig försökt bita i ett täcke sedan dess och det är nog 6 år sedan och han har gått led flertal andra hästar genom åren.
 
Min egen, Dio, som kastrerades sent är rent ut sagt ett riktigt rövhål mot den andra hästen, Zacke, som jag har. Har bara ett litet stall med mina två hästar. Jag har provat i flera omgångar att ha dom tillsammans men det slutar alltid med att Zacke blir skadad. Dio vallar, jagar och bits precis som TS häst. Zacke fick förra året ett rejält sår i kronranden så att han fick stå på box tre veckor med gips. Nu är han under igångsättning efter en svullnad över senorna och innan dess ett riktigt fult balltramp.

Så de får vackert gå I varsin hage. Det gynnar ingen att en häst konstant blir skadad. Mina har dock öppet i stallet och inget galler mellan sig så de får social kontakt både där och över staketet. Det fungerar utmärkt att bita sönder både grimmor och täcken även med ett staket emellan🙄.

Det är min absoluta vilja att kunna ha hästarna tillsammans, men det funkar tyvärr inte med de jag har.
Jag tror tyvärr att valacker som kastrerats sent är lite svåra att få som "vanliga" hästar.

Min treåring kastrerades förvisso inte särdeles sent (som tvååring), men han vallar ändå då och då.

Han bits dock inte, vilket är tacksamt.
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
859
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
361
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 460
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 102
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp