Bukefalos 28 år!

Häst som börjat kicka.

A

Alfons Å

Har bekymmer med en häst och har grubblat fast i mina egna tankar och spekulationer nu.

Har en häst som alltid varit pigg,fräsch och framåt. Positiv till arbete mm. Dock har hon svårt för att slappna av i många situationer. Men det kanske inte är relevant i detta problemet, jag vet inte än.

För ganska exakt 5 veckor sedan började hon att inte riktigt vilja gå fram i ridningen. Stod imot för skänklen en del vilket man märkte direkt då hon alltid är så känslig och framåt annars. Jag lät henne jogga på extra länge utan att kräva något av henne. Sedan var detta "sega" urvärmt och hon var som vanligt igen resten av passet.

Fortsatte rida och det kändes inte riktigt som vanligt. Kunde inte riktigt sätta fingret på vad som kändes fel. För hon gick bra, hon arbeta och jobba på som vanligt. När vi hoppade så var hon kalasfin. Detta som kändes "fel" kändes mest i början av passet. Veckan därpå tränade vi och då kändes det urdåligt i början. Imellanåt sparkade hon bakut och kickade efter skänklen. Men det slutade hon med efter ett tag och gick bra. Efter träningen kände vi på henne. Manke, rygg, bog, ja överallt. Hon ömmade lite på vänster sida, ungefär bakom sadlen och vid flanken, upp vid korset. Och detta hängde ihop med varför hon kickat mot mest vänster skänkel. Det är ju logiskt. Vi masserade, longerade henne och joggade henne låg. Allt verkade bli bättre och den helgen var vi iväg och tävlade. Det har aldrig gått så bra som på den tävlingen. Hästen var urfin hela tiden och hoppade fantastiskt.

Veckan efter tävlade vi igen och hon var precis lika fin då med. Positiv, framåt och rev inte en bom på hela dagen.

Veckan efter tränade vi igen och red på som vanligt. Hon gjorde vad hon skulle, jobba på bra, hoppa bra. Men ändå började hon kännas smått ofräsch. Det är så himla svårt att förklara känslan, men bara att det inte känns sådär fantastiskt som vanligt..

Några dagar efter skulle jag trimma på banan och när jag ska sätta igång och trava känns det sådär himla ansträngt igen. Joggar henne ett tag och så känns det inge mer. När jag sedan börjar galoppera känns det som hon lägger sej "bakom skänklen" direkt. Jag klämmer på lite för att jag vill få henne att ta bättre tag, men får då bakutspark som svar. Klämmer på lite igen och sedan försvinner det. Kan sedan sitta och trimma resten av passet som vanligt.
Men sedan denna dagen har det varit såhär varje dag tills träningen förra veckan, då gick det inte alls. Hon bara tvärnita och sparka..

Vi börja då grubbla ännu mer, nu när det var mer uppenbart än tidigare att något var fel. Vi tänkte att det kan bero mycket på brunsten så det varit värre vid brunst. Ägglossning mm. Så dagen efter åkte vi till en vetrinär som kollade i henne. Hon såg jättefin ut. Vi gjorde böjprov på alla fyra benen och hon var helt ren överallt.

Detta var nu i helgen, så då tänkte vi att det måste ju vara något muskulärt då. Klämt, känt, masserat allt vad vi kan men vi hittar inget ställe där hon är särskilt öm. Inte mer än innan...

Skrittade bara i helgen och då känns hon ju positiv och glad. Hon vilade även två dagar. Så idag skulle jag bara testa och se hur hon kändes på banan lite. Bara jogga lite försiktigt. Skritten kändes bra men så fort jag skulle trava så tog de tre steg innan hon stanna och slog igen. Så då gick jag in direkt ju. Vi har beställt tid hos massör/terepeut av något slag men hon kommer inte förrän om 2 veckor.

Jag gör verkligen allt för att min häst ska må bra. Rider klokt med hjälp av tränare. Försöker hela tiden kartlägga hennes mående då det är en speciell häst i tempramentet. Men nu känner jag mej bara så förvirrad och ledsen. Tänk om jag förstört min fina häst på något vis :cry:

Har någon här erfarenheter av sånt här beteende från en häst?
Vad är eran första spontana tanke då en häst kickar?
Snälla, ge seriösa svar, tips och ideer!

Våra misstankar är att antingen är det ju muskulärt. Men kan det vara så ojämt då, från ena dagen till andra?
Eller något hormonellt, med äggstockar osv.
Ev. kanske spänningar i rygg eftersom hon har lätt för att spänna sig. Dock strävar jag alltid efter att få henne väldigt lösgjord, och de lyckas jag med, men ändå.
 
Sv: Häst som börjat kicka.

Ja jag glömde nämna sadlen!

Jag köpte en ny i somras eftersom jag blev förlång för min gamla. Denna ligger jättebra på henne, utpassad efter henne. Fram till nu för några veckor sedan har hon bara utväcklats framåt hela tiden så det talar ju mot att det skulle vara sadlens fel. Men värt att kolla extra på. Man kan ju prova att lägga på en annan sadel!

När jag fick henne testade hon mig jättemycket, men det var inte alls på detta sättet. Det var mer "bus" då. Nu när hon kickar stryker hon bak öronen och man ser tydligt att det är något hon är missnöjd med.
 
Sv: Häst som börjat kicka.

Låter precis som min häst var för ett tag sen. Började med att bara småkicka då och då och stå emot, men tillslut ville hon inte ens fatta galopp utan att bocka, gick inte att få henne framåt i galoppen öht.

Åkte till veterinären som böjde igenom henne. Hon hade 2,5 respektive 1 gradig hälta i båda frambenen.
Med det kändes inte som om det var det som störde henne så vi åkte även till en ET som kollade igenom henne och hittade en krosskada i lårmusklen. Fick massage och laserbehandling.

1 vecka senare åkte vi tillbaka till vet och hon var då bra i benen. Så nu har hon varit igång i ca: 5 veckor och hon känns jättefräsh. Ska tillbaka till ET i januari så hon kan få en till behnadling för muskeln.
 
Sv: Häst som börjat kicka.

Det är ju precis som min häst gör! Bara att min inte visar någon hälta.. Absolut värt att kolla upp.

Vad är ET för något?
 
Sv: Häst som börjat kicka.

Det är ju precis som min häst gör! Bara att min inte visar någon hälta.. Absolut värt att kolla upp.

Vad är ET för något?

Equieterapeft (stavning) eller ostropat kanske det kallas när dom behandlar med laser oså :p

Hältan som min häst hade var troligtvis ngn avlastning, när hon har haft ont bak har hon avlastat fram.

Jag funderade lite när hon kan tänkas ha fått det, en krosskada kommer ju inte bara från tomma intet, och då kom jag på att hon gick omkull på ett berg i hagen när jag precis hade fått henne, och isåfall har hon gått med det sedan Juni, alltså ett halvår, och inte protesterat förrens i oktober-november, och då gjorde det antagligen jätteont.
 
Sv: Häst som börjat kicka.

Lita på din magkänsla....

Om du känner att något inte stämmer så är det nästan alltid så.
 
Sv: Häst som börjat kicka.

Ja det håller jag med om. Men det är så himla svårt att luska ut vad. Varifrån det hela kommer...
Ska ha hit en ET nu som ska känna igenom hela hästen. Men är bara så himla orolig..
 
Sv: Häst som börjat kicka.

En av mina hästar är nästan exakt som du beskriver din häst. Min har börjat bocka och sparka bakut när man rider, men inte varje gång. Idag gick det grymt bra utan ens en tendens till att börja. Men han har sina dagar. För några veckor sen bockade han av mig i ridhuset. Hade travat en långsida, gick jättebra, sen plötsligt tvärnitade han och sköt upp ryggen så jag flög 3 meter upp i luften:smirk:
Så himla tråkigt när sånt här händer, för jag har också haft min sen april och han har aldrig gjort såhär förut, han har alltid varit världens ängel och vem som helst har kunnat rida på honom. Ska absolut ta ut en ET för det är ju uppenbart att han har ont någonstans:(
 
Sv: Häst som börjat kicka.

Ja precis. Min har ju också bara gjort det vissa dagar :crazy:

En del dagar har det varit katastrof i början. Hon har tvärstannat och varit tokarg. Så försöker man mana fram henne lite, joggar på och sen har det släppt mer å mer så småningom.
Sen nästa dag, kalasfin. Tycker att hon borde visa tydligare att hon har ont. Blir så konfunderad bara.. :confused:
 
Sv: Häst som börjat kicka.

Hon visar på det sätt hon kan att hon har ont- hon stryker öronen bak, kickar och sparkar bakut, före detta så är hon segare inte lika mjuk som vanligt.

När du ska trimma på banan som du skriver och hästen protesterar så häftigt som den gör tycker jag att du gör bort dig att när du efter fått igenom det du vill fortsätter att trimma som vanligt. I det läget är det oftast klokare att få igenom det man vill för att sedan avsluta passet.

Den hade ju skött sig jättefint på tävlngarna innan och kände sig förmodligen sliten. Du har en häst som skriker till dig om du lyssnar på hennes mindre signaler så kan ni viska till varandra.
 
Sv: Häst som börjat kicka.

Nu missförstår du mig. Och här visar sig bukefenomenet igen!
Du kan omöjligt veta att hon skriker efter hjälp när du inte ens sett HUR hon reagerar.
Jag hade givetvis inte fortsatt rida om jag känt att hon hade superont och protesterat häftigt. Det är ju det som är hela grejen, att det smyger sej på försiktigt och släpper efter ett tag.
Jag känner min häst och hade hon haft så ont hade hon inte gått så bra som hon gör. Hon är positiv hela tiden annars. Fin i pälsen och riktigt välmående.

Det jag ville få ut av denna tråden var seriösa svar på varifrån detta kan komma och hur det kan komma sig att det är vissa dagar mer än andra.

Inte ett klankande svar där du skriver att jag gör bort mig totalt och att min häst lider av smärta. Jag försökte skriva ett så seriöst inlägg som möjligt just för att slippa inlägg som ditt!
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
759
Senast: Cattis_E
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 399
Senast: Miiikaela_
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 123
Senast: iNHALE
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp