Vad är mitt problem? Kommer aldrig lära mig rida bra

Ridandemupp

Trådstartare
Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra.

Har ridit till och från i 20 år. Även hunnit med 3 år på ridsportgymnasiet. Men jag har fortfarande inte kommit längre än nybörjare nivå. Sitter kvar i alla gångarter men de är allt. Har fortfarande svårt med galoppfattning och hålla igång galoppen. Eller ens trava en fin volt..

Ska jag ge upp eller finns de hopp för mig? Är 30 år nu..

Började på ridskola nyligen och tänker rida 3 gånger i veckan tillsvidare. Istället för 5 gånger sen uppehåll på 1 år sen sitter man på hästryggen igen sen ingenting på 3 år osv.

Finns småbarn som rider mycket bättre än mig, är jävligt besviken på mig själv!! Har haft egna hästar som jag dock ej red på så jag är van vid hästar men just ridningen suger..

Behöver lite pepp om vad som är fel med mig? Har svårt att förstå när tränaren säger vad vi ska göra alla dessa övningar som finns när man rider i ridhus. Vet knappt vad medellinjen betyder eller var det mittlinjen hon sa

Varit medryttare på en häst en sommar som jag bara red ute i skogen med

Vet att jag ridit väldigt oregelbundet genom åren men tycker själv jag borde ha kommit längre än såhär
 
Plugga! Teorin om hur man ska rida ridvägar, sitta i traven etc, finns nedskriven. Du kan låna böcker gratis på biblioteket.

Och sen, träna! Det du tränar utanför ridningen hjälper enormt.

Du har kommit precis så långt som du borde ha kommit i relation till det du gjort. Vill du komma längre, måste du göra mer.
 
Plugga! Teorin om hur man ska rida ridvägar, sitta i traven etc, finns nedskriven. Du kan låna böcker gratis på biblioteket.

Och sen, träna! Det du tränar utanför ridningen hjälper enormt.

Du har kommit precis så långt som du borde ha kommit i relation till det du gjort. Vill du komma längre, måste du göra mer.
Vad menar du med träna! Det du tränar utanför ridningen hjälper enormt. Menar du att man blir bättre på ridning om man tex styrketränar?

Ska läsa på om ridvägar de behövs verkligen. När tror du 3 lektioner i veckan ger resultat?
 
Vad menar du med träna! Det du tränar utanför ridningen hjälper enormt. Menar du att man blir bättre på ridning om man tex styrketränar?

Ska läsa på om ridvägar de behövs verkligen. När tror du 3 lektioner i veckan ger resultat?

Ja, det blir lättare att sitta stabilt på hästen om man har stark core, bra balans och smidig i kroppen. Kondition är också bra!

3 lektioner i veckan borde ge resultat rätt snabbt, OM du rider rätt hästar. För min del så lärde jag mig aldrig rida en häst i rätt form förrän jag red en häst som var väldigt lätt att rida i rätt form! Då var det som att polletten trillade ner helt plötsligt och efter några lektioner på den hästen lyckades jag rida även andra hästar i rätt form. Rätt häst är, enligt mig, otroligt viktigt när man ska lära sig nåt. Först lära sig hur det ska kännas på en häst som är lätt att göra momentet på. Sen kan man avancera till att lära sig att göra det på svårare hästar som inte ger så mycket gratis.
 
Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra.

Har ridit till och från i 20 år. Även hunnit med 3 år på ridsportgymnasiet. Men jag har fortfarande inte kommit längre än nybörjare nivå. Sitter kvar i alla gångarter men de är allt. Har fortfarande svårt med galoppfattning och hålla igång galoppen. Eller ens trava en fin volt..

Ska jag ge upp eller finns de hopp för mig? Är 30 år nu..

Började på ridskola nyligen och tänker rida 3 gånger i veckan tillsvidare. Istället för 5 gånger sen uppehåll på 1 år sen sitter man på hästryggen igen sen ingenting på 3 år osv.

Finns småbarn som rider mycket bättre än mig, är jävligt besviken på mig själv!! Har haft egna hästar som jag dock ej red på så jag är van vid hästar men just ridningen suger..

Behöver lite pepp om vad som är fel med mig? Har svårt att förstå när tränaren säger vad vi ska göra alla dessa övningar som finns när man rider i ridhus. Vet knappt vad medellinjen betyder eller var det mittlinjen hon sa

Varit medryttare på en häst en sommar som jag bara red ute i skogen med

Vet att jag ridit väldigt oregelbundet genom åren men tycker själv jag borde ha kommit längre än såhär
Min erfarenhet är att mycket beror på vilken tränare man har, kommer du inte framåt i ridningen så byt tränare om det går.

Sen så läs böcker om ridning och sits och allt som går, då är det lättare att koppla ihop allt sen när man förstår vad det är som händer.
 
Ja, det blir lättare att sitta stabilt på hästen om man har stark core, bra balans och smidig i kroppen. Kondition är också bra!

3 lektioner i veckan borde ge resultat rätt snabbt, OM du rider rätt hästar. För min del så lärde jag mig aldrig rida en häst i rätt form förrän jag red en häst som var väldigt lätt att rida i rätt form! Då var det som att polletten trillade ner helt plötsligt och efter några lektioner på den hästen lyckades jag rida även andra hästar i rätt form. Rätt häst är, enligt mig, otroligt viktigt när man ska lära sig nåt. Först lära sig hur det ska kännas på en häst som är lätt att göra momentet på. Sen kan man avancera till att lära sig att göra det på svårare hästar som inte ger så mycket gratis.
Än så länge har jag ridit 2 väldigt lata hästar. Hoppas dom två är dom lataste och att de är mer fart i dom andra hästarna.. i stort sett hela lektionen går åt att försöka få hästen att gå framåt och vilja trava överhuvudtaget. Blir svårt att göra övningar då tycker jag
 
Än så länge har jag ridit 2 väldigt lata hästar. Hoppas dom två är dom lataste och att de är mer fart i dom andra hästarna.. i stort sett hela lektionen går åt att försöka få hästen att gå framåt och vilja trava överhuvudtaget. Blir svårt att göra övningar då tycker jag

Låter inte så roligt.
 
Jag red på ridskola varje vecka mellan 1987 och 2019. Runt .... 2017 började jag rida några lektioner då och då för en tränare som kommer varannan vecka till ridskolan. Efter att jag köpte min häst från ridskolan blev det mer regelbundet och de sista två åren har jag haft en fast plats för den tränaren. Utöver det rider jag två gånger till i veckan så totalt 3 pass varje vecka.

Han plockade isär min ridning totalt och byggde upp den igen. Så klart att jag hade nytta av saker som balans och koordination, men när det gällde allt annat har det varit oerhört mycket fokus på att ändra om min grundridning. Och nu äntligen känner jag att jag faktiskt har utvecklats. Så det är aldrig för sent men ja, tränaren/instruktören är jätteviktig.
 
jag ska satsa på kontinuerligt ridning ett tag framöver och se om även jag kan bli duktig. Första målet är 100 lektions timmar i sadeln från och med nu, våga hoppa och anmäla mig till en p&r eller vad det heter. Bara rida själv i ett ridhus framför en domare och lite publik på läktaren, rida fram själv gör mig nervös.. annars är jag inte nervös på hästen där känner jag mig trygg och älskar fart. Mycket man själv som ryttare behöver jobba på
 
Rätt tränare är guld värd. Att rida timme ut och timme in ”fel” befäster bara din dåliga ridning tyvärr. Min nuvarande tränare har mycket god teoretiskt kunskap och förklarar allt vi gör. Hon blandar teori och praktik samt ger läxa till nästa gång. Det motiverar mig mellan träningstillfällena.
 
Jag tror tränaren är bra finns flera duktiga ungdomar som rider där. Har inte hört något dåligt iaf men sen har jag inte haft så mycket kontakt med hästmänniskorna här heller. Finns bara en ridskola här annars får man pendla flera mil
 
Jag tror tränaren är bra finns flera duktiga ungdomar som rider där. Har inte hört något dåligt iaf men sen har jag inte haft så mycket kontakt med hästmänniskorna här heller. Finns bara en ridskola här annars får man pendla flera mil

Du måste ha en tränare som är bra för DIG. Du skall förstå vad de menar och lita på att det blir rätt (även om det kanske inte är uppenbart just då).

Jag har testat två tränare som jag verkligen inte klickade med. De är duktiga, och andra som rider för dem tycker att de är bra. Men de funkar inte med mig.
 
Vissa har lättare för ridningen än andra har. Men överlag så lär dig teorin kring det (finns många böcker om ridning) och träna kroppen i övrigt.

Hitta en bra ridskola med en ridlärare som passar dig (och kolla så du kan testa några gånger innan du binder upp dig tre ggr i veckan - tråkigt och dyrt att vara fast en hel termin om du inser att du vill byta ridskola). Alla kan inte bli proffsryttare men de allra flesta kan bli duktiga och utvecklas mycket ☺️
 
Rekommenderar att ta privatlektioner regelbundet så att du kan få specifik hjälp med det du tycker är svårt. För sitsen kan longerlektioner göra underverk. Att ta minst en privatlektion i månaden har verkligen lyft min ridning till nya nivåer. Sen är extra kurser också väldigt bra antingen där du rider eller på något annat ställe.
 
Än så länge har jag ridit 2 väldigt lata hästar. Hoppas dom två är dom lataste och att de är mer fart i dom andra hästarna.. i stort sett hela lektionen går åt att försöka få hästen att gå framåt och vilja trava överhuvudtaget. Blir svårt att göra övningar då tycker jag
En av de viktigaste bitarna om man vill bli en bra ryttare tycker jag är att intressera sig för att förstå hästarna. Hästar är inga maskiner som man kan trycka på knappar för att få att gå, tex., utan man behöver känsla och lyhördhet för djuret för att saker ska funka.

Att utgå ifrån att de hästar du ridit är "lata" är visserligen vanligt för den inte så erfarna ryttaren, men likväl ett generalfel. När vi börjar skylla på hästarna är vi fel ute, där stänger man lite dörren för sin egen utveckling. Det är nämligen inte hästar med "mer fart" du behöver, utan du behöver lära dig rida. Om du kikar in på någon av de mer avancerade lektionerna på ridskolan kommer du kanske bli överraskad över hur de hästar du tror är lata rör sig med en rutinerad ryttare.

Utöver att lära dig förstå hästar tycker jag att sitsen är en viktig grej att få kläm på för att ridningen ska fungera. Här finns det stora brister på många ridskolor, man har ofta en för trubbig och inte så handfast teori att jobba utifrån, vilket kan göra att man, lite som du berättar, upplever att man rider och rider men ändå aldrig kommer någonvart. Om man inte kan sitta i balans och använda sin kropp på ett effektivt sätt blir allt svårt, och precis som någon annan skrev så blir man bara bättre och bättre på att göra fel om man fortsätter göra det. Jag rekommenderar dig att ta hjälp med din position och följsamhet i sadeln av någon som arbetar enligt Vertikal balanserad ridning-metoden. En helgkurs tex. skulle kunna vara en öppning för dig och ge lite verktyg du kan använda på ridskolan.
 
Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra.

Har ridit till och från i 20 år. Även hunnit med 3 år på ridsportgymnasiet. Men jag har fortfarande inte kommit längre än nybörjare nivå. Sitter kvar i alla gångarter men de är allt. Har fortfarande svårt med galoppfattning och hålla igång galoppen. Eller ens trava en fin volt..

Ska jag ge upp eller finns de hopp för mig? Är 30 år nu..

Började på ridskola nyligen och tänker rida 3 gånger i veckan tillsvidare. Istället för 5 gånger sen uppehåll på 1 år sen sitter man på hästryggen igen sen ingenting på 3 år osv.

Finns småbarn som rider mycket bättre än mig, är jävligt besviken på mig själv!! Har haft egna hästar som jag dock ej red på så jag är van vid hästar men just ridningen suger..

Behöver lite pepp om vad som är fel med mig? Har svårt att förstå när tränaren säger vad vi ska göra alla dessa övningar som finns när man rider i ridhus. Vet knappt vad medellinjen betyder eller var det mittlinjen hon sa

Varit medryttare på en häst en sommar som jag bara red ute i skogen med

Vet att jag ridit väldigt oregelbundet genom åren men tycker själv jag borde ha kommit längre än såhär
Finns det möjlighet att boka privatlektion på ridskolan? Eller något ställe med lite hästar som inte går så mycket med många gröna ryttare?

Man blir bra på det man gör. Det vill säga: Sitter du och mängdtränar dålig ridning blir du inte bättre.

Jag jobbar som tränare. Jag vill inte jobba med grupplektioner iom att jag tycker det ger så enormt mycket mindre möjlighet till att snabba på utveckling hos eleven.
Jag har absolut haft fler ibland. Men det är långt från optimalt när det är ryttare som behöver mer hjälp.

Jag rekommenderar alltid att man om man vill bli en bra ryttare tar ett ansvar för att själv skaffa sig teoretisk grundkunskap genom olika kanaler. Det finns mycket bra ridhandböcker! Och det finns en hel del att hitta på nätet etc.
Givetvis ska ridläraren/tränaren utbilda dig. Men det du tex inte vad ridvägarna heter etc så är det väldigt lätt att kolla upp. Och på ridskola i grupp får man vara beredd på rätt lite, rätt basic och rätt svepande/generaliserad kunskap.

Jag har själv tex ridit privatlektion för tränare typ 5-8 pass/vecka och ändå läst på lite själv utöver det. Vill mn bli bra så finns det mycket att göra utanför lektionstid.

Att träna så man blir stark i rätt muskulatur är så klart bra. Men lika viktigt är att träna koordination! Det kan man ju göra med små vardagssysslor som tex borsta tänder med "fel" hand eller tex träna dans, kampsport eller annat som ger balans/koordination/kroppsmedvetenhet.

Att åka på sitsoptimering, sitsträning eller jobba med avsuttna övningar för sitsen kan vara guld värt!

För sent är det inte! Jag har haft måttligt begåvade elever som börjat rida i senare ålder än din. Men man måste hitta ett system och en tränare som är rädd för just dig. Plus att man får kämpa. För det är inte lätt att rida! Jag har haft elever som jobbat med häst som aldrig fått förklarat hur man gör en galoppfattning korrekt tex. Du är inte ensam!

Lycka till!
 
Jag själv kommer aldrig bli bra på att rida kommer aldrig kunna rida på den nivån är dels för gammal för att lära mig och har varken tålamod eller känsla för den typen av ridning.

Jag älskar att rida men på skogsmullenivå min kropp klarar helt enkelt inte av all den typen av finmotorik som krävs för dressyr.

Jag tror man har talang för olika saker helt enkelt och alla har inte det för just ridning även om man kan bli bättre med träning så tror jag inte alla kan bli bra på allt.
 
Jag själv kommer aldrig bli bra på att rida kommer aldrig kunna rida på den nivån är dels för gammal för att lära mig och har varken tålamod eller känsla för den typen av ridning.

Jag älskar att rida men på skogsmullenivå min kropp klarar helt enkelt inte av all den typen av finmotorik som krävs för dressyr.

Jag tror man har talang för olika saker helt enkelt och alla har inte det för just ridning även om man kan bli bättre med träning så tror jag inte alla kan bli bra på allt.

Vilken tråkig inställning du har till dig själv och inlärning :(

Om vi lägger termen 'bra' åt sidan då vi inte kan definiera den just nu (att kunna styra en häst? Att delta i en världscup tävling, vad är bra?) Så kan alla (inklusive dig) bli bättre och uppnå en nivå av braighet.

Vi har alla olika förutsättningar. 'Talang' handlar om var på skalan man börjar, inte var man kan sluta*. Många av våra elitidrottare har inte haft 'talang' för sin sport specifikt, utan snarare möjligheterna och det mentala pannben som krävs för att träna, träna och träna ännu mer (bla Zlatan har pratat mycket om det här).

Vi knäcker så många människor genom att prata om talang eller att de har lätt för sig (tex matten i skolan) och när någon då har lite svårare för sig så ger de upp, eftersom de 'inte har talang'. När det handlar om träning. Ja. Folk har olika långt att gå på skalan och flyttar sig (lär sig) i olika hastighet, men det betyder inte att ett specifikt mål är ouppnåbart.

Sen finns det saker (fysiska och mentala) som gör det svårare att flytta sig på skalan. Tex en kass kropp eller dyslexi. Det betyder att man behöver träna hårdare/mer/längre/annorlunda än en som inte har det, men det är inte omöjligt* att nå sina mål.

*Caveat: saknar du båda benen så är längdhopp ouppnåbart utan vissa mycket specifika förutsättningar. Det förstår jag också.
 
Vilken tråkig inställning du har till dig själv och inlärning :(

Om vi lägger termen 'bra' åt sidan då vi inte kan definiera den just nu (att kunna styra en häst? Att delta i en världscup tävling, vad är bra?) Så kan alla (inklusive dig) bli bättre och uppnå en nivå av braighet.

Vi har alla olika förutsättningar. 'Talang' handlar om var på skalan man börjar, inte var man kan sluta*. Många av våra elitidrottare har inte haft 'talang' för sin sport specifikt, utan snarare möjligheterna och det mentala pannben som krävs för att träna, träna och träna ännu mer (bla Zlatan har pratat mycket om det här).

Vi knäcker så många människor genom att prata om talang eller att de har lätt för sig (tex matten i skolan) och när någon då har lite svårare för sig så ger de upp, eftersom de 'inte har talang'. När det handlar om träning. Ja. Folk har olika långt att gå på skalan och flyttar sig (lär sig) i olika hastighet, men det betyder inte att ett specifikt mål är ouppnåbart.

Sen finns det saker (fysiska och mentala) som gör det svårare att flytta sig på skalan. Tex en kass kropp eller dyslexi. Det betyder att man behöver träna hårdare/mer/längre/annorlunda än en som inte har det, men det är inte omöjligt* att nå sina mål.

*Caveat: saknar du båda benen så är längdhopp ouppnåbart utan vissa mycket specifika förutsättningar. Det förstår jag också.
Jag tycker inte det är tråkigt alls är realistisk och ingen tävlingsmänniska så för min del är det helt okej.
Jag tror man har lättare och svårare för olika saker då om det låter bättre och så hänger det på intresse med, jag hade aldrig blivit bra på datorer :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
604
Senast: valy
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Fiorano
·
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 879
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 856
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp