Vad är mitt problem? Kommer aldrig lära mig rida bra

Jag vill vänta med privatlektioner för det kostar dubbelt så mycket och har då inte råd att rida lika ofta och just nu tror jag att rida ihop med andra räcker gott och väl så man kan öva på ”enkla övningar” som fortfarande är svår för mig om och om igen.
 
Har du bra kroppskontroll i övrigt? Känner du hur din höft är vinklad, var du har dina skulderblad, var över foten balansen är hyfsat lätt? Annars blir det svårt att ta in vad som är specifikt för ridningen samtidigt som du behöver lära dig hitta din kropp... Om inte så kan annan träning vara till god hjälp, och något du kan göra varje dag.
 
Tipsar om böckerna Ridhandboken 1 och 2, de innehåller massa bra teori kring ridning :) sen är det öva, öva och öva som gäller. Rider du tre dagar i veckan kan det nog bli en del träningsvärk i början men du bör också kunna hitta mer balans och lära dig ännu mer. Och var inte rädd för att fråga din instruktör om du inte förstår.
 
Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra.

Har ridit till och från i 20 år. Även hunnit med 3 år på ridsportgymnasiet. Men jag har fortfarande inte kommit längre än nybörjare nivå. Sitter kvar i alla gångarter men de är allt. Har fortfarande svårt med galoppfattning och hålla igång galoppen. Eller ens trava en fin volt..

Ska jag ge upp eller finns de hopp för mig? Är 30 år nu..

Började på ridskola nyligen och tänker rida 3 gånger i veckan tillsvidare. Istället för 5 gånger sen uppehåll på 1 år sen sitter man på hästryggen igen sen ingenting på 3 år osv.

Finns småbarn som rider mycket bättre än mig, är jävligt besviken på mig själv!! Har haft egna hästar som jag dock ej red på så jag är van vid hästar men just ridningen suger..

Behöver lite pepp om vad som är fel med mig? Har svårt att förstå när tränaren säger vad vi ska göra alla dessa övningar som finns när man rider i ridhus. Vet knappt vad medellinjen betyder eller var det mittlinjen hon sa

Varit medryttare på en häst en sommar som jag bara red ute i skogen med

Vet att jag ridit väldigt oregelbundet genom åren men tycker själv jag borde ha kommit längre än såhär
Jag tänker att ditt "problem" är det fetade ovan. Om jag förstår dig rätt så har du inte ridit sammanhängande under en längre tid utan det har blivit till och från? Då är det inte så konstigt att även om du ridit länge så är den sammanlagda tiden inte så lång, och man tappar mycket balans, styrka, känsla och tajming i avbrotten. Och då kanske det känns "dåligt" när man börjar igen, känner sig opepp och lägger ner igen -och tappar ännu mer.

Du kan ju läsa på om teorin, allt ifrån ridvägar och rörelser - så att du känner dig mer hemma på det när ridläraren använder olika begrepp men jag tänker att det ändå är lite som att cykla, du kommer inte lära dig cykla genom att läsa om det utan man kan grunda med teori men det är genom att cykla man lär sig cykla. Samma med ridningen, det är bra att läsa på teorin men man måste rida sen för att öva på känslan i sakerna man läst om i teorin.
Det är bra att träna sin egen kropp vid sidan av ridningen, det löser inget magiskt men det underlättar helt klart att jobba på styrka, koordination och smidighet.

Tänker att du är 30 år, det är verkligen inte för sent utan du har alla möjligheter att utvecklas även nu och framåt. Vad tänker du när du säger "rida bra"? Har du något specifikt mål eller är det att känslan ska vara bra?
 
Tack alla för era svar. Jag tar åt mig och att jag ridit till och från under många år men aldrig under någon längre period att de är problemet. Pga småbarn, brist på pengar mm.

Men nu ser de annorlunda ut och ska se hur långt jag kan komma på bara ett år med flera lektioner i veckan. Kommer läsa massa och träna!!

Ibland tittar jag på när andra rider och då kan jag känna att sådär vill jag också rida!!

Och då pratar vi ungdomar som rider här på klubben!! Fin sits, hoppar en bana, kan rida hästen i form, nu tänker jag absolut inte någon jätte hög tävlingsnivå. Bara kunna rida något program med fin sits tycker jag är bra. Just nu kan jag inte ens rida en fin volt liksom. Eller rida hästen rak.. skäms nästan då jag ändå suttit på hästryggen lite genom åren..

Har hoppat bana på en meter tidigare. Gjort galopp byte, skänkelvikning osv på en häst som typ kunnat de bara de hör ordet. Och sen nu känns de nästan som man aldrig ridit tidigare
 
Tack alla för era svar. Jag tar åt mig och att jag ridit till och från under många år men aldrig under någon längre period att de är problemet. Pga småbarn, brist på pengar mm.

Men nu ser de annorlunda ut och ska se hur långt jag kan komma på bara ett år med flera lektioner i veckan. Kommer läsa massa och träna!!

Ibland tittar jag på när andra rider och då kan jag känna att sådär vill jag också rida!!

Och då pratar vi ungdomar som rider här på klubben!! Fin sits, hoppar en bana, kan rida hästen i form, nu tänker jag absolut inte någon jätte hög tävlingsnivå. Bara kunna rida något program med fin sits tycker jag är bra. Just nu kan jag inte ens rida en fin volt liksom. Eller rida hästen rak.. skäms nästan då jag ändå suttit på hästryggen lite genom åren..

Har hoppat bana på en meter tidigare. Gjort galopp byte, skänkelvikning osv på en häst som typ kunnat de bara de hör ordet. Och sen nu känns de nästan som man aldrig ridit tidigare
Men det kanske är just det som någon annan skrev att du ska göra - ta privatlektioner i stället!
Det du lär dig på EN privatlektion motsvarar säkert det du lär dig på 3 lektioner på ridskolan.
Även om en privatlektion är mycket dyrare så kan den ge mycket mer!
Bara för att man rider många lektioner varje vecka = kvantitet så är det inte säkert att det ger kvalitet.
 
Tack alla för era svar. Jag tar åt mig och att jag ridit till och från under många år men aldrig under någon längre period att de är problemet. Pga småbarn, brist på pengar mm.

Men nu ser de annorlunda ut och ska se hur långt jag kan komma på bara ett år med flera lektioner i veckan. Kommer läsa massa och träna!!

Ibland tittar jag på när andra rider och då kan jag känna att sådär vill jag också rida!!

Och då pratar vi ungdomar som rider här på klubben!! Fin sits, hoppar en bana, kan rida hästen i form, nu tänker jag absolut inte någon jätte hög tävlingsnivå. Bara kunna rida något program med fin sits tycker jag är bra. Just nu kan jag inte ens rida en fin volt liksom. Eller rida hästen rak.. skäms nästan då jag ändå suttit på hästryggen lite genom åren..

Har hoppat bana på en meter tidigare. Gjort galopp byte, skänkelvikning osv på en häst som typ kunnat de bara de hör ordet. Och sen nu känns de nästan som man aldrig ridit tidigare
Jag tänker att rida olika hästar flera dagar i veckan ger dig en generell kunskap och erfarenhet av att rida. För att komma vidare behöver du en mer fördjupad kunskap och då krävs att du rider samma häst för samma tränare. Träningen ska ha en tydlig röd tråd med både långsiktiga och kortsiktiga mål.
 
Men det kanske är just det som någon annan skrev att du ska göra - ta privatlektioner i stället!
Det du lär dig på EN privatlektion motsvarar säkert det du lär dig på 3 lektioner på ridskolan.
Även om en privatlektion är mycket dyrare så kan den ge mycket mer!
Bara för att man rider många lektioner varje vecka = kvantitet så är det inte säkert att det ger kvalitet.
Fast man behöver ju också timmar i sadeln. Jag tror ts kan komma långt på 3 grupplektioner i veckan, sålänge ridskolan har bra hästar och ridlärare.
 
Men det kanske är just det som någon annan skrev att du ska göra - ta privatlektioner i stället!
Det du lär dig på EN privatlektion motsvarar säkert det du lär dig på 3 lektioner på ridskolan.
Även om en privatlektion är mycket dyrare så kan den ge mycket mer!
Bara för att man rider många lektioner varje vecka = kvantitet så är det inte säkert att det ger kvalitet.
Håller med! Att börja med en eller några privatlektioner tror jag gör att man har oerhört mycket lättare att få behållning och utvecklas i gruppridningen. Viss grund i form av få lite mer koll på sitsen, hjälper etc är viktigt för att mängdträningen ska ge mer/kvalitet.
 
Förslag: Rid grupplektion 2 ggr/vecka och lägg undan pengarna för den sista lektionen till privatlektioner (en var tredje vecka, eller vad det kan bli). Då får du läxor från privatlektionen som du kan jobba med på de andra lektionerna under den tiden som ridläraren hjälper de andra.
 
Nu är det inte ridundervisning jag jobbar med, men jag hjälper folk lära sig en annan "djurgren" som kräver både kroppskontroll, reaktionsförmåga och förmåga att läsa av och förstå djuren. Det är väldigt tydligt för mig efter alla år att olika människor behöver olika typer av hjälp - sättet läraren beskriver något kan vara hjälpsamt för en och ren grekiska för en annan. Jag vet många ryttare som fått drastiskt stor förbättring av Sally Swifts bok om Centrerad Ridning tex, för de blev hjälpta av hennes väldigt målande metaforer och beskrivningar av vilken - känsla- vi ska eftersträva på hästryggen.

Upplever man att det står stilla i utvecklingen så byt strategi, testa en annan lärare, ta privatlektioner istället för grupplektioner, jobba med häst från marken en period för att öka förståelsen för vad det är som händer i hästens kropp och hur vi inverkar på den osv osv osv

https://centreradridning.se/
 
Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra.

Har ridit till och från i 20 år. Även hunnit med 3 år på ridsportgymnasiet. Men jag har fortfarande inte kommit längre än nybörjare nivå. Sitter kvar i alla gångarter men de är allt. Har fortfarande svårt med galoppfattning och hålla igång galoppen. Eller ens trava en fin volt..

Ska jag ge upp eller finns de hopp för mig? Är 30 år nu..

Började på ridskola nyligen och tänker rida 3 gånger i veckan tillsvidare. Istället för 5 gånger sen uppehåll på 1 år sen sitter man på hästryggen igen sen ingenting på 3 år osv.

Finns småbarn som rider mycket bättre än mig, är jävligt besviken på mig själv!! Har haft egna hästar som jag dock ej red på så jag är van vid hästar men just ridningen suger..

Behöver lite pepp om vad som är fel med mig? Har svårt att förstå när tränaren säger vad vi ska göra alla dessa övningar som finns när man rider i ridhus. Vet knappt vad medellinjen betyder eller var det mittlinjen hon sa

Varit medryttare på en häst en sommar som jag bara red ute i skogen med

Vet att jag ridit väldigt oregelbundet genom åren men tycker själv jag borde ha kommit längre än såhär

Du kan lära dig rida, och du är inte hopplös.
Det är inte konstigt alls att småbarn rider bättre än dig, eftersom du ridit så pass sporadiskt.
Det är inget fel på dig.

Jag är rätt så övertygad om att du kommer att känna dig bättre på ganska kort tid nu när du börjat på ridskola och kommer att få lite kontinuitet. Privatlektioner kan skynda på processen men det går att bli duktig även som vanlig lektionsryttare. Det teoretiska som vägar kan du plugga in.
En fördel är att även träna lite annat, då går det fortare. Att ha en stark bålmuskulatur är viktigt, och även att ha lite kondition.
Mentalt kan man också träna - bara det här att vara hundra procent koncentrerad på sin kropp, vad hästens kropp gör, övningen, och också samtidigt problemlösa och experimentera är ganska tröttande i början. Speciellt när man ska göra det i en timme.
 
Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra.

Har ridit till och från i 20 år. Även hunnit med 3 år på ridsportgymnasiet. Men jag har fortfarande inte kommit längre än nybörjare nivå. Sitter kvar i alla gångarter men de är allt. Har fortfarande svårt med galoppfattning och hålla igång galoppen. Eller ens trava en fin volt..

Ska jag ge upp eller finns de hopp för mig? Är 30 år nu..

Började på ridskola nyligen och tänker rida 3 gånger i veckan tillsvidare. Istället för 5 gånger sen uppehåll på 1 år sen sitter man på hästryggen igen sen ingenting på 3 år osv.

Finns småbarn som rider mycket bättre än mig, är jävligt besviken på mig själv!! Har haft egna hästar som jag dock ej red på så jag är van vid hästar men just ridningen suger..

Behöver lite pepp om vad som är fel med mig? Har svårt att förstå när tränaren säger vad vi ska göra alla dessa övningar som finns när man rider i ridhus. Vet knappt vad medellinjen betyder eller var det mittlinjen hon sa

Varit medryttare på en häst en sommar som jag bara red ute i skogen med

Vet att jag ridit väldigt oregelbundet genom åren men tycker själv jag borde ha kommit längre än såhär
Jag har tagit upp ridningen igen efter sju års uppehåll och jag kan bara säga, avsutten träning is da shit.
Styrka, Core, Pilates och Yoga. Började med träning tre månader innan jag tog upp ridningen och det är sån skillnad på min sits mot när jag slutade för sju år sen. Det gör att ridningen i sig är så mycket lättare än den var då.
 
Skulle också rekommendera privatlektioner. Om du rider grupplektion 3 ggr i veckan nu och privatlektion är dubbelt så dyrt så har du råd med en privatlektion och en grupplektion per vecka. Jag tror det kommer ge dig betydligt mer än enbart grupplektioner.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
604
Senast: valy
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 409
Senast: Fiorano
·
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 861
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 854
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp