Häst som ej kan sitta fast och lastas

Tilda Ähdel

Trådstartare
Hej! Har en islandshäst på ca 20 år, har själv ägt henne i ungefär ett halvår. Hon har alltid stått uppbunden förut, men strax innan vi åkte och provred henne så hade någonting hänt när hon stog uppbunden. Sen dess har hon bara kastat sig när man har försökt sätta fast henne, lika med lastning i transport osv. Vi försökte hela dagar i flera veckor med att få hem henne men det gick inte, så vi fick skicka dit en lastbil med utbildade hästlastare och till slut då så gick hon in. Hon har inte åkt mycket transport i sitt liv, när vi skulle hämta henne hade hon inte åkt transport på ca 6 år, då hon hållt på lika. Har ni några tips på saker som kan fungera och så att man blir av med detta?
 
Hej! Har en islandshäst på ca 20 år, har själv ägt henne i ungefär ett halvår. Hon har alltid stått uppbunden förut, men strax innan vi åkte och provred henne så hade någonting hänt när hon stog uppbunden. Sen dess har hon bara kastat sig när man har försökt sätta fast henne, lika med lastning i transport osv. Vi försökte hela dagar i flera veckor med att få hem henne men det gick inte, så vi fick skicka dit en lastbil med utbildade hästlastare och till slut då så gick hon in. Hon har inte åkt mycket transport i sitt liv, när vi skulle hämta henne hade hon inte åkt transport på ca 6 år, då hon hållt på lika. Har ni några tips på saker som kan fungera och så att man blir av med detta?

En sån häst måste lära sig att först acceptera tryck. Det måste man jobba gradvis med iom att de i många fall kan satsa så pass att de reser sig och slår över om man håller kvar. Förutom att man riskerar skada då så får man inte igenom vad man vill i träningen för att släcka ut triggern som gör att de kastar sig.

När de tolererar trycket är nästa steg att de måste lära sig ge efter för det. Då kan man binda, lasta, leda etc fritt.

Så man tränar detta utanför de situationer du nämner.

En bra problemlösare kan hjälpa er. Då kan den på plats ta igenom det värsta och guida dig i hur du ska träna själv med hästen.
Man vill gärna se en sån här häst på plats och inte så att säga jobba över internet. Man vill läsa av den och se vilka övningar man tror är bäst för just din häst. Och vilka övningar den är mogen för.
Så mitt tips är att du kontaktar en duktig problemlösare! Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 089
Kropp & Själ Ja kära buke. Google var inte min vän i den här frågan så därför kollar jag med er. Flera gånger när jag stått upp och rakat benen de...
Svar
8
· Visningar
1 373
Senast: underensten
·
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 577
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 845
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp