Lastträning- förtroende/trotts

Det finns 100 olika sätt att lasta en häst, både bra och dåliga..
Gissar på att din häst blivit väldigt påverkad av din stress och vad menar du med att ngn annan fick gå in med den på skarpen? Slog personen hästen för att få in den i släpet?
Jag är själv känslig för stress och skulle också tycka det är jobbigt om det uppstod situationer där det blev stressigt, då drar jag mig för att göra den saken igen eftersom jag inte gillar stress. Tycker inte du ska låta andra lasta din häst eller gå på den/slå på den.
Hade det varit min häst hade jag tagit mig tiden att bara gå med den till släpet. Inte försöka få in den utan bara ställa mig vid rampen och söker hästen sig ner för att lukta eller vill sätta upp ett ben eller två hade jag belönat den och sen gått tillbaka till stallet. Fortsatt så tills den förknippar släpet med ngt trevligt och absolut inte pressat hästen. Har den varit lättlastad innan känns det väldigt taskigt att dra in den med lina och tvång om det inte är tex ngt akut som hänt och ni behöver åka till klinik.
Självklart var det ingen som slog min häst vet inte vart du fått det ifrån? Jag mena att en annan person i stallet som ej var stressad alls fick gå in med den och var medveten om att vi hade haft problem. Skulle aldrig låta någon slå min häst, då hade jag förstått varför den ej vill gå in i släpet.
 
Självklart var det ingen som slog min häst vet inte vart du fått det ifrån? Jag mena att en annan person i stallet som ej var stressad alls fick gå in med den och var medveten om att vi hade haft problem. Skulle aldrig låta någon slå min häst, då hade jag förstått varför den ej vill gå in i släpet.
Du skrev att en annan fick ”gå in med honom på skarpen”. Därav jag undrade om du menade att personen slog hästen för att den skulle gå in så det kommer från din egna text.
 
Japp 🙈 Man får skämmas för de som inte har vett att skämmas själva.
Kan ju dock känna med de som är uppenbart besvärade och tycker att det är jättejobbigt när folk tittar och inget funkar. Men de som beter sig illa har jag inte mycket till övers för. Hjälpte dock ett par som försökte lirka in en envis liten rackare och det gick lugnt och fint till slut.
 
Kan ju dock känna med de som är uppenbart besvärade och tycker att det är jättejobbigt när folk tittar och inget funkar. Men de som beter sig illa har jag inte mycket till övers för. Hjälpte dock ett par som försökte lirka in en envis liten rackare och det gick lugnt och fint till slut.
Ja, den sorten finns som tur är också. Jag stannade inte och tittade, men kunde inte undgå att se när jag passerade med min häst. De allra värsta jag såg sist på hästkliniken var 6pers som försökte lasta en häst som såg helt lugn ut förutom att den intagit positionen som en åsna. Där stod en person i vägen framför hästen, två tryckte längst sidorna och två i rumpan, den sista höll en lina i ena handen och en sopborste i den andra. Och ingen av människorna verkade vare sig besvärade eller skämdes. 🙈 Jag var nästan chockad i ett par dagar efter att ha sett alla dessa lastningar den korta stunden vi var där.
 
Ja, den sorten finns som tur är också. Jag stannade inte och tittade, men kunde inte undgå att se när jag passerade med min häst. De allra värsta jag såg sist på hästkliniken var 6pers som försökte lasta en häst som såg helt lugn ut förutom att den intagit positionen som en åsna. Där stod en person i vägen framför hästen, två tryckte längst sidorna och två i rumpan, den sista höll en lina i ena handen och en sopborste i den andra. Och ingen av människorna verkade vare sig besvärade eller skämdes. 🙈 Jag var nästan chockad i ett par dagar efter att ha sett alla dessa lastningar den korta stunden vi var där.
Ser jag sånt blir jag mest väldigt sugen att erbjuda hjälp, men då vill man ju liksom ta hästen själv utan de där 6 människorna som står och vevar och trycker och har sig. Har gjort så nån gång och flyttat runt och backat hästen en stund och då har den ju gått in, men det var en sån där lugn åsneparkerad häst det med. Är de hysteriska ger jag mig inte gärna in i det… lite självbevarelsedrift har jag.
 
Ser jag sånt blir jag mest väldigt sugen att erbjuda hjälp, men då vill man ju liksom ta hästen själv utan de där 6 människorna som står och vevar och trycker och har sig. Har gjort så nån gång och flyttat runt och backat hästen en stund och då har den ju gått in, men det var en sån där lugn åsneparkerad häst det med. Är de hysteriska ger jag mig inte gärna in i det… lite självbevarelsedrift har jag.
En kompis till mig som är väldigt duktig på hantering och bla lastträning bodde nära kliniken i sin stad. De anställda på kliniken ringde ofta dit henne för att lasta hästar mot att ägaren betalade. Perfekt extrajobb då hon pluggade tex.
Hästarna kom in i trailern på trevligt sätt inom ok tidsrymd.
 
En kompis till mig som är väldigt duktig på hantering och bla lastträning bodde nära kliniken i sin stad. De anställda på kliniken ringde ofta dit henne för att lasta hästar mot att ägaren betalade. Perfekt extrajobb då hon pluggade tex.
Hästarna kom in i trailern på trevligt sätt inom ok tidsrymd.
Himla smidigt ju! När jag sett de riktigt stressade hästarna har jag tänkt att där är det nog bäst med sedering så får ägarna köra the long game och träna hemma, men frågan är ju om de ens vet hur eller vad de ska träna hemma? Håller med om att för många verkar lastträning vara världens hippie-mumbo-jumbo och även i övrigt annars vettiga personer tar till alla desperata knep de kan komma på. Sen finns det i mina trakter en del ”tränare” som verkligen ÄR riktigt mumbo-jumbo där man blir nervös bara man ser dem för det är så hemmasnickrat. 😳
 
Sen finns det i mina trakter en del ”tränare” som verkligen ÄR riktigt mumbo-jumbo där man blir nervös bara man ser dem för det är så hemmasnickrat. 😳
Och det är därför det är så svårt för mig som ny hästägare utan kunskap om vilka tränare som är bra och utan kontakter att veta vem man kan anlita.
 
Du skrev att en annan fick ”gå in med honom på skarpen”. Därav jag undrade om du menade att personen slog hästen för att den skulle gå in så det kommer från din egna text.
För mej hade det lika gärna betytt

Ett morrande 'nu är det sluttramsat', och sen med ett bestämda steg och ett bestämt tag i grimskaftet helt enkelt tar med hästen in i transporten.
Inga slag, inget tjafs, inget ryckande.

Det är ju ofta sånt som som funkar,
det blir plötsligt supertydligt för alla inblandade vad den personen vill och det är ibland just det som fattas.
 
Sen är idéen att alla hästar funkar 'samma', hos vissa "tränare" ganska förstörande.

Nuvarande rödtott vill gärna gå på rampen från sidan (vill dock inte ha "ren" step-up). Hon går halva rampens längd, ungefär, på utsidan av den, sen svänger hon upp och går in. Det var hemskt bökigt att försöka få henne att "stå rakt" framför transporten och "gå på rakt" (som många förespråkar). Så himla mycket enklare när vi gör det på hennes premisser.

T vill att man håller en godis framför näsan, då följer han med var som helst.

Fröken fick vi använda lina till i början, inte för att sjussa på, utan för att rama in. Hon ville gärna gå av rampen. Med lina (eller parkera bredvid staket/vägg) så gick hon rakt in.

Att göra på hästens premisser gör att det blir mindre bråk, mindre frustration och därför så himla mycket lättare för alla inblandade parter.
 
Idag tog vi en promenad i strålande solsken och gnistrande snö till transporten. Ej planerat så jag hade ju inte varit där och öppnat i förväg. Så vi traskade ett par varv runt transporten, och stannade vid skötardörren. Jag öppnade den lite försiktigt och låste fast den medans hästen frustade lite misstänksamt. Tog sedan ut havrehinken som jag hade lämnat där förra gången och då var det inget farligt längre. Hon fick stå och mumsa en stund innan jag ställde tillbaka den, stängde och gick tillbaks till stallet igen. Tänkte gå ett par varv i ridhuset (vilket var den egentliga planen idag), men se idag ville hon inte alls in i ridhuset utan jag fick hålla på en stund innan hon gav sig. Nästa gång öppnar jag nog alla dörrarna med hästen på plats.
 
För mej hade det lika gärna betytt

Ett morrande 'nu är det sluttramsat', och sen med ett bestämda steg och ett bestämt tag i grimskaftet helt enkelt tar med hästen in i transporten.
Inga slag, inget tjafs, inget ryckande.

Det är ju ofta sånt som som funkar,
det blir plötsligt supertydligt för alla inblandade vad den personen vill och det är ibland just det som fattas.
precis så jag mena!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 967
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 287
Senast: SiZo
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 363
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 638
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp