Häst som fortfarande inte når målvikt efter magsår, hjälp!

iiih

Trådstartare
Ny på forumet men hängt med och läst ett tag utan medlemskap. Behöver hjälp och råd då min häst går inte upp till målvikten trots att det känns som att jag har gjort allt..

Har ett nioårigt energiskt/vaket sto som har lätt till flykt. Köpte henne augusti -15 men följt henne sedan unghäst (tränarens häst). Hon var tunn redan vid köpet (alltid varit smäcker/slimmad) och hade dåligt med överlinje (inget som kommenterades på klinikbesiktning), gick upp i vikt till sommaren -16. I höstas gick hon dock ner igen och vid den årliga hälsoutredning på kliniken misstänkte veterinären magsår och har behandlats sedan 1dec mot det (kör fortfarande på underhållsdos i en vecka till för att inte få återfall). Under fem veckor gick hon upp 30kg, är lugnare och äter bättre men har fortfarande dåligt med underhull. Tidigare var hon nästan alltid lite lös i magen trots att jag har testat flera magmedel, det är dock betydligt bättre efter behandlingen nu (har fortfarande en känslig stressmage).

Ger henne i dagsläget 123 MJ och 747g smrp, får obegränsat med grovfoder (äter cirka 14kg/dag), lusern, potatisprotein, Linkli, olja samt tillsatt selen+ e-vitamin.

I januari vägde hon 550kg men har troligtvis gått upp lite till.. vill att hon skall väga 600kg ungefär iaf.

Önskar tips och råd! Borde jag byta ut något? Ge någonting annat eller helt enkelt fortsätta öka maten successivt?
 
Det är lite oklart; har viktuppgången avstannat helt eller bara gått långsammare?
 
Äter hon hösilage eller hö? Hö är bättre om hon lätt blir lös i magen och har lätt att få magsår. Det var vad min hästs veterinär sa till mig i a f..
 
Det är lite oklart; har viktuppgången avstannat helt eller bara gått långsammare?
Jag har inte vägt henne sedan januari men skulle gissa på att det har börjat stanna av eller går väldigt långsamt. Däremot har hon breddat sig över bogbladen (syns ovanifrån) och ryggen.
 
Äter hon hösilage eller hö? Hö är bättre om hon lätt blir lös i magen och har lätt att få magsår. Det var vad min hästs veterinär sa till mig i a f..

50/50, hösilaget ingår i stallhyran, så köper hö vid sidan av. Ger jag något kilo till med hösilage blir hon lös i magen men fungerar att ge hälften vardera. Jag har fått testa mig fram :) Intressant dock varför hösilaget skulle påverka magsåret om man ger tillräckligt med ts?
 
Jag har inte vägt henne sedan januari men skulle gissa på att det har börjat stanna av eller går väldigt långsamt. Däremot har hon breddat sig över bogbladen (syns ovanifrån) och ryggen.

Då kan det ju helt enkelt vara så att hon faktiskt går upp i vikt, bara inte där du letar efter det?
 
Är tänderna fixade?
Ofta har magsårshästar dåligt gjorda munnar. Eller ont någonstans..

Aldrig haft några problem med tänderna och de är kollade i samband med hälsokollen i vintras senast. Hon genomgick en vetrinärbesiktning på klinik vid köp och efter ett år en hälsokoll, även då på klinik utav veterinär jag litar på. Båda helt ua, ingen skadehistorik. Däremot är hon en väldigt känslig och vaken individ med mycket energi. Hursomhelst, magsåret är inte något problem längre utan behandlat, jag märker stor skillnad på henne så tror inte på återfall (ger fortfarande underhållsdos som sagt).
 
Då kan det ju helt enkelt vara så att hon faktiskt går upp i vikt, bara inte där du letar efter det?
Kanske, men i så fall är det inte tillräckligt? Hon är inte smal och har aldrig heller varit, utan var något tunn. Jag vill ju dock att hon skall ha alla möjligheter till att bygga mer muskler. Jag ser såklart att det är på rätt väg. Funderar dock på hur mycket mer mat jag kan ge henne, har räknat väl i överkant redan.
 
Aldrig haft några problem med tänderna och de är kollade i samband med hälsokollen i vintras senast. Hon genomgick en vetrinärbesiktning på klinik vid köp och efter ett år en hälsokoll, även då på klinik utav veterinär jag litar på. Båda helt ua, ingen skadehistorik. Däremot är hon en väldigt känslig och vaken individ med mycket energi. Hursomhelst, magsåret är inte något problem längre utan behandlat, jag märker stor skillnad på henne så tror inte på återfall (ger fortfarande underhållsdos som sagt).

Hur lång dos medicin har du? 56 dagar? 28 med full spruta och sen 28 med en fjärdedelsspruta? Har själv behandlat mot magsår. Fick en 56 dagars kur (gastrogard), mitt största problem efter den var att hästen blev tjock :( Stallägaren har oxså behandlat en av sina hästar, fick en betydligt mindre dos tror kuren bara var på någon vecka eller max två. Den gick inte upp i vikt eller blev märkbart bättre. Så jag tror att man behöver köra en rejäl kur för att få resultat, om det nu var magsår för om jag tolkar dig rätt är inget gastroskopi gjort?

/B
 
Aldrig haft några problem med tänderna och de är kollade i samband med hälsokollen i vintras senast. Hon genomgick en vetrinärbesiktning på klinik vid köp och efter ett år en hälsokoll, även då på klinik utav veterinär jag litar på. Båda helt ua, ingen skadehistorik. Däremot är hon en väldigt känslig och vaken individ med mycket energi. Hursomhelst, magsåret är inte något problem längre utan behandlat, jag märker stor skillnad på henne så tror inte på återfall (ger fortfarande underhållsdos som sagt).

Har man inte korrekt fixad trut får man svårare att gå upp i vikt.
Och är stressad.

Hästens käke ska gå att flytta ca 3-4 cm i sidled för att den ska kunna mala fodret och inte gå med spänningar.
Det kan du kolla själv. :)

I övrigt får det ta tid att gå upp i vikt.
Bra hö och det extra du ger bör vara nog.
 
Kanske, men i så fall är det inte tillräckligt? Hon är inte smal och har aldrig heller varit, utan var något tunn. Jag vill ju dock att hon skall ha alla möjligheter till att bygga mer muskler. Jag ser såklart att det är på rätt väg. Funderar dock på hur mycket mer mat jag kan ge henne, har räknat väl i överkant redan.

Går hon fortfarande upp är det ingen fara. Det är nog hälsosammare för henne att gå upp lite i taget än allt på en gång.

Och vad menar du med att hon skall ha möjlighet att bygga muskler? (frågar för att många i mitt stall prenumererar på idén att en häst måste vara fet för att kunna sätta muskler :yuck:)
 
Hur lång dos medicin har du? 56 dagar? 28 med full spruta och sen 28 med en fjärdedelsspruta? Har själv behandlat mot magsår. Fick en 56 dagars kur (gastrogard), mitt största problem efter den var att hästen blev tjock :( Stallägaren har oxså behandlat en av sina hästar, fick en betydligt mindre dos tror kuren bara var på någon vecka eller max två. Den gick inte upp i vikt eller blev märkbart bättre. Så jag tror att man behöver köra en rejäl kur för att få resultat, om det nu var magsår för om jag tolkar dig rätt är inget gastroskopi gjort?

/B
Omvänt för dig alltså, men antar hellre det. Jag gav 28 dagar full dos och 28 dagar 1/4. Sedan har jag fortsatt med 1/4 i fem veckor ytterligare för att inte få något återfall (ger omeprazol nu i tablettform, tidigaste gastrogard). Märkte skillnaden efter bara några dagar på henne, mycket mer tillfreds, gick upp i vikt med samma foderstat och blev finare i pälsen, därför gjorde vi ingen gastroskopi men såhär i efterhand hade det varit intressant att veta hur det såg ut. Egentligen var jag inne hos "min" veterinär för den årliga hälsokollen jag gör i samband med att jag kollar tänderna, därför hade jag inte svultit henne innan och vi valde att provbehandla :)
 
Går hon fortfarande upp är det ingen fara. Det är nog hälsosammare för henne att gå upp lite i taget än allt på en gång.

Och vad menar du med att hon skall ha möjlighet att bygga muskler? (frågar för att många i mitt stall prenumererar på idén att en häst måste vara fet för att kunna sätta muskler :yuck:)

Haha, låter ju faktiskt lite roligt. Jag tänker att hon inte har något underhudsfett att tala om, bör det bli svårare att bygga muskler? Jag tänker att jag inte vill ha henne "deffad".
 
Haha, låter ju faktiskt lite roligt. Jag tänker att hon inte har något underhudsfett att tala om, bör det bli svårare att bygga muskler? Jag tänker att jag inte vill ha henne "deffad".

Så länge hon inte svälter så går proteinerna i maten i första hand till att bygga och hålla muskler i enbart i andra hand (dvs överskottet) används som en källa till energi.
 
Omvänt för dig alltså, men antar hellre det. Jag gav 28 dagar full dos och 28 dagar 1/4. Sedan har jag fortsatt med 1/4 i fem veckor ytterligare för att inte få något återfall (ger omeprazol nu i tablettform, tidigaste gastrogard). Märkte skillnaden efter bara några dagar på henne, mycket mer tillfreds, gick upp i vikt med samma foderstat och blev finare i pälsen, därför gjorde vi ingen gastroskopi men såhär i efterhand hade det varit intressant att veta hur det såg ut. Egentligen var jag inne hos "min" veterinär för den årliga hälsokollen jag gör i samband med att jag kollar tänderna, därför hade jag inte svultit henne innan och vi valde att provbehandla :)
Då har du fått en rejäl dos du med. Det är inte billigt direkt, mitt försäkringsbolag tog inte kostnaden...
Tror du verkligen på magsår, hästar är som oss. Vissa har lättare att lägga på sig än andra.

/B
 
Har man inte korrekt fixad trut får man svårare att gå upp i vikt.
Och är stressad.

Hästens käke ska gå att flytta ca 3-4 cm i sidled för att den ska kunna mala fodret och inte gå med spänningar.
Det kan du kolla själv. :)

I övrigt får det ta tid att gå upp i vikt.
Bra hö och det extra du ger bör vara nog.

Tack för ditt svar, jag var senast idag hos en välkänd equiteraput som arbetar på klinik och det finns inga spänningar i käkarna. Men absolut anser jag att du har rätt i det du säger.

Tyvärr är inte grovfodret det bästa. Hösilaget har 6,6 MJ och 33 smrp, höt har 7,4 MJ och 32g smrp. Höt köper jag själv och kan således påverka men jag har inte hittar med bättre värden i kommunerna runtomkring.
Som du säger får jag väl låta det ta tid.. jag funderar ändå på om svårfödda hästar kan behöva mer än det jag ger? Gissar att hon gör av med en del i hagen (leker en del) och med hennes vakna personlighet.
Jag läst en hel del foderlära och använt mig av SLU när jag har räknat. Men ändå klurigt.

Allmänt undrar jag väl hur andra gör med svårfödda hästar. Vad som anses behövas, för någon tabellhäst är hon då verkligen inte.
 
Tant var också väldigt pigg och vaken, och låg på ett behov på ca 30% över den normalfödda tabellhästen. Men jag gjorde som vanligt, räknade på behovet och gav i första hand grovfoder.

Du får ju dock problem iom 'sämre' värden och en häst som inte vill äta mer, då får man ju fylla på med kraftfoder, på det sätt som du gör. Jag skulle dock inte oroa mig så länge som hon faktiskt inte börjar gå ner i vikt igen.
 
Då har du fått en rejäl dos du med. Det är inte billigt direkt, mitt försäkringsbolag tog inte kostnaden...
Tror du verkligen på magsår, hästar är som oss. Vissa har lättare att lägga på sig än andra.

/B
Mitt tog det men ingår endast 1000:- per försäkringsperiod så blev inte mycket tillbaka.. Jag tror inte på magsår utan att hon har svårare att lägga på sig som du säger, och det jag undrar över är varför det går så segt. Om det finns något annat jag kan göra eller ändra? Men kan ju vara som så att det handlar om tid bara, jag eftersöker andras erfarenheter och råd :)
 
Är övriga mineraler balanserade? Får hon tillräckligt med lysin?

Om hon inte går upp så är det öka energin som gäller och då med grovfoder i första hand. Får du inte i henne mer hö och ensilage så prova med mer lucern och/eller betfiber. Både betfiber och lucern räknas som grovfoder. Jag hade valt att byta ut potatisproteinet mot mer lucern (så att det ändå blir samma mängd protein fast från lucernet istället) om hästen äter mer lucern eftersom lucern innehåller mer energi. Potatisprotein innehåller ju nästan enbart protein och knappt ingen energi och ska hon gå upp så behöver hon ju mer energi.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp