Häst som fortfarande inte når målvikt efter magsår, hjälp!

Är övriga mineraler balanserade? Får hon tillräckligt med lysin?

Om hon inte går upp så är det öka energin som gäller och då med grovfoder i första hand. Får du inte i henne mer hö och ensilage så prova med mer lucern och/eller betfiber. Både betfiber och lucern räknas som grovfoder. Jag hade valt att byta ut potatisproteinet mot mer lucern (så att det ändå blir samma mängd protein fast från lucernet istället) om hästen äter mer lucern eftersom lucern innehåller mer energi. Potatisprotein innehåller ju nästan enbart protein och knappt ingen energi och ska hon gå upp så behöver hon ju mer energi.
Mineralerna är balanserade och hon får väl bra med lysin genom potatisproteinet om jag har förstått det rätt? Ger henne i dagsläget 0.2kg (fyra dl som jag har vägt till 50g vardera).

Tyvärr tål hon inte lusernpellets eller betfiber, blir lös i magen direkt trots att jag har testat olika sorter (krafft, spannex mm.). Då återstår att byta ut en större del av högivan mot lusernhack än jag redan gör (ger 1,5kg lusernhack utöver 14kg hö).
Visslingen är det ett år sedan jag testade sist.. hm, kanske skulle testa igen?

Känns som att hon har en för hög ämnesomsättning, bajsar mer än någon häst jag har träffat
 
Ger henne i dagsläget 123 MJ och 747g smrp, får obegränsat med grovfoder (äter cirka 14kg/dag), lusern, potatisprotein, Linkli, olja samt tillsatt selen+ e-vitamin.

I januari vägde hon 550kg men har troligtvis gått upp lite till.. vill att hon skall väga 600kg ungefär iaf.

Önskar tips och råd! Borde jag byta ut något? Ge någonting annat eller helt enkelt fortsätta öka maten successivt?
Vad bedömer du att hennes normala dagsbehov är? Rids hon eller vilar hon för att lägga på sig hull?
Vissa hästar kräver långt mer än tabellerna visar för att lägga på sig ett bra hull.
Jag hade, för många år sedan, en treåring som behövde lägga på sig. Medan han reds in fick han ca 150 MJ och en attans massa protein till det. Han fick en krubba full med lusernpellets varje kväll, som han petade i sig över natten. Utöver så mycket hö han kunde äta och det kan ha varit 3-4 kg havre också, minns inte säkert. Han behövde de mängderna för att lägga på sig.
Med detta vill jag säga att det kanske är så att det bara är "mer mat" som behövs, alldeles generellt.
Tyvärr är inte grovfodret det bästa. Hösilaget har 6,6 MJ och 33 smrp, höt har 7,4 MJ och 32g smrp. Höt köper jag själv och kan således påverka men jag har inte hittar med bättre värden i kommunerna runtomkring.
Här har du nog en del av problemet skulle jag tro. Det är ganska lite energi, som hon måste tugga mycket för att få i sig. Har du en häst som behöver lägga på sig hull så behöver du ge hästen mat som ger så mycket näring som möjligt på så lite tuggtid som möjligt. Nu lägger hon lång tuggtid på energifattigt foder och det är inte idealiskt.
Tyvärr tål hon inte lusernpellets eller betfiber, blir lös i magen direkt trots att jag har testat olika sorter (krafft, spannex mm.). Då återstår att byta ut en större del av högivan mot lusernhack än jag redan gör (ger 1,5kg lusernhack utöver 14kg hö).
Visslingen är det ett år sedan jag testade sist.. hm, kanske skulle testa igen?
Ja, öka givan lusernhack så mycket det går. Det är mer näring på mindre tuggtid.
 
Mineralerna är balanserade och hon får väl bra med lysin genom potatisproteinet om jag har förstått det rätt? Ger henne i dagsläget 0.2kg (fyra dl som jag har vägt till 50g vardera).

Tyvärr tål hon inte lusernpellets eller betfiber, blir lös i magen direkt trots att jag har testat olika sorter (krafft, spannex mm.). Då återstår att byta ut en större del av högivan mot lusernhack än jag redan gör (ger 1,5kg lusernhack utöver 14kg hö).
Visslingen är det ett år sedan jag testade sist.. hm, kanske skulle testa igen?

Känns som att hon har en för hög ämnesomsättning, bajsar mer än någon häst jag har träffat

Har du provat betfiber/lucernpellets utan melass? I många fall är det melassen som ställer till det.
 
någon tabellhäst är hon då verkligen inte.

Inga hästar är nog “tabellhästar” om man har en svensk analys av sitt grovfoder. Svenska analysföretag anger på tok för höga energivärden i sina analyser. Värdena är 15 – 25% för höga vilket innebär att man måste ge mer foder än vad en foderstatsberäkning kommer fram till.

Gör en ny foderstatsberäkning och räkna med att hösilaget endast innehåller 5,3 MJ/kg och höet 5,9 MJ/kg och se var du hamnar.

Det jag skulle råda dig till är att omedelbart sluta med att ge omeprazol. Omeprazol hämmar produktion av saltsyra i magsäcken vilket minskar risken för magsår och ger magsäcken en chans att läka. Det finns dock en nackdel med minskad produktion av magsyra. Magsyra behövs för att aktivera enzymet pepsin som behövs för att bryta ner protein till peptider och aminosyror. Bryts proteinet inte ner så kan det inte tas upp i kroppen. Det är inte ovanligt att hästar som ges magsårsmedicin tappar muskler.
 
@iiih Hur mycket olja får hon? Vår svarade snabbt på ökning av olja. Han är också lättstressad, magsårshäst och dessutom gammal. Vi gav 5dl olja uppdelat på två mål tillsammans med soja då det är det enda som duger.

Slipper hon på bete i sommar? Då kanske det löser sig både med magen och hullet.
 
Mineralerna är balanserade och hon får väl bra med lysin genom potatisproteinet om jag har förstått det rätt? Ger henne i dagsläget 0.2kg (fyra dl som jag har vägt till 50g vardera).

Tyvärr tål hon inte lusernpellets eller betfiber, blir lös i magen direkt trots att jag har testat olika sorter (krafft, spannex mm.). Då återstår att byta ut en större del av högivan mot lusernhack än jag redan gör (ger 1,5kg lusernhack utöver 14kg hö).
Visslingen är det ett år sedan jag testade sist.. hm, kanske skulle testa igen?

Känns som att hon har en för hög ämnesomsättning, bajsar mer än någon häst jag har träffat

Vill hon inte äta mer än 14 kilo, eller är det du som begränsar givan?
 
Jag vill börja med att säga att jag absolut inte är någon agronom eller expert på området, men jag har haft två svårfödda pållar på rad så jag kanske kan bidra med något iaf :)

Min tanke är att alla hästar är olika individer med olika kroppsform, precis som vi människor. Vissa är tunnare, andra rundare. OM du är säker på att behoven av såväl energi, mineraler, vitaminer och mikromineraler är täckta och i balans behöver du kanske inte noja? Kanske snarare fundera på hur du kan undvika stressmoment i hennes vardag?

En annan erfarenhet jag har är att för mycket olja kan ha motsatt effekt, iaf på min nuvarande häst.
Han klarar en dl per dag uppdelat på två fodringar utan att det ska bli för mycket. En häst bryter ju inte ner olja på samma sätt som vi.

Önskar dig stort lycka till! :)
 
Inga hästar är nog “tabellhästar” om man har en svensk analys av sitt grovfoder. Svenska analysföretag anger på tok för höga energivärden i sina analyser. Värdena är 15 – 25% för höga vilket innebär att man måste ge mer foder än vad en foderstatsberäkning kommer fram till.

Gör en ny foderstatsberäkning och räkna med att hösilaget endast innehåller 5,3 MJ/kg och höet 5,9 MJ/kg och se var du hamnar.

Det jag skulle råda dig till är att omedelbart sluta med att ge omeprazol. Omeprazol hämmar produktion av saltsyra i magsäcken vilket minskar risken för magsår och ger magsäcken en chans att läka. Det finns dock en nackdel med minskad produktion av magsyra. Magsyra behövs för att aktivera enzymet pepsin som behövs för att bryta ner protein till peptider och aminosyror. Bryts proteinet inte ner så kan det inte tas upp i kroppen. Det är inte ovanligt att hästar som ges magsårsmedicin tappar muskler.
 
Tack för ett informativt svar! Skall räkna om och sänka MJ samt sluta med omeprazolen omgående! Hade ingen aning om vardera och omeprazolen kanske är det som har ställt till det nu.

Hur mycket MJ och smrp anser du att man kan lägga henne på? Såklart är alla olika individer och har olika behov, än har jag inte fastställt vad som funkar på henne och får fortfarande testa mig fram.
 
Jag vill börja med att säga att jag absolut inte är någon agronom eller expert på området, men jag har haft två svårfödda pållar på rad så jag kanske kan bidra med något iaf :)

Min tanke är att alla hästar är olika individer med olika kroppsform, precis som vi människor. Vissa är tunnare, andra rundare. OM du är säker på att behoven av såväl energi, mineraler, vitaminer och mikromineraler är täckta och i balans behöver du kanske inte noja? Kanske snarare fundera på hur du kan undvika stressmoment i hennes vardag?

En annan erfarenhet jag har är att för mycket olja kan ha motsatt effekt, iaf på min nuvarande häst.
Han klarar en dl per dag uppdelat på två fodringar utan att det ska bli för mycket. En häst bryter ju inte ner olja på samma sätt som vi.

Önskar dig stort lycka till! :)
 
Tack för att du delar med dig!

Än är jag inte säker på att alla behov är uppfyllda utan testar mig fram. Räknar efter SLU i en Excel-fi. Jag har räknat på 600kg, svårfödd och att hon utför hårdaste arbetet, men hon kanske behöver mer mat än så? Skall bli skönt när jag vet vad som funkar att hålla henne på.

Jag har sett över hela hennes livssituation och numera anser jag inte att hon stressar längre, men är fortfarande en vaken individ. Jag vet inte riktigt när magsåret kan ha uppstått, men förhoppningsvis kommer det inte tillbaka.

Jag ger två dl i ett mål. Hur märkte du att han inte klarade mer? :)
 
Han blev liiite lös i magen och tappade lite vikt istället för att lägga på sig. Jag har märkt att han behöver ganska mycket mer energi än normala rekommendationer, så ett bra hö och komplettera med lämpligt energitätt kraftfoder fungerar för oss.
 
50/50, hösilaget ingår i stallhyran, så köper hö vid sidan av. Ger jag något kilo till med hösilage blir hon lös i magen men fungerar att ge hälften vardera. Jag har fått testa mig fram :) Intressant dock varför hösilaget skulle påverka magsåret om man ger tillräckligt med ts?

Det är väl ingen riktigt som vet varför det påverkar och det finns inga bevis för det, om jag nu inte är långt efter.
Min klarar inte av hösilage, tyvärr. Han får inte magsår men alltid lös i magen.
 
Har själv en svårfödd häst, tittar jag på SLU och deras tabell så behöver hon dubbla mägden MJ än vad tabellen visar för svårfödda för att hålla hullet och ännu mer för att få upp henne i hull om hon tappat. Detta i vila/promenad kondis.
 
Ny på forumet men hängt med och läst ett tag utan medlemskap. Behöver hjälp och råd då min häst går inte upp till målvikten trots att det känns som att jag har gjort allt..

Har ett nioårigt energiskt/vaket sto som har lätt till flykt. Köpte henne augusti -15 men följt henne sedan unghäst (tränarens häst). Hon var tunn redan vid köpet (alltid varit smäcker/slimmad) och hade dåligt med överlinje (inget som kommenterades på klinikbesiktning), gick upp i vikt till sommaren -16. I höstas gick hon dock ner igen och vid den årliga hälsoutredning på kliniken misstänkte veterinären magsår och har behandlats sedan 1dec mot det (kör fortfarande på underhållsdos i en vecka till för att inte få återfall). Under fem veckor gick hon upp 30kg, är lugnare och äter bättre men har fortfarande dåligt med underhull. Tidigare var hon nästan alltid lite lös i magen trots att jag har testat flera magmedel, det är dock betydligt bättre efter behandlingen nu (har fortfarande en känslig stressmage).

Ger henne i dagsläget 123 MJ och 747g smrp, får obegränsat med grovfoder (äter cirka 14kg/dag), lusern, potatisprotein, Linkli, olja samt tillsatt selen+ e-vitamin.

I januari vägde hon 550kg men har troligtvis gått upp lite till.. vill att hon skall väga 600kg ungefär iaf.

Önskar tips och råd! Borde jag byta ut något? Ge någonting annat eller helt enkelt fortsätta öka maten successivt?
Hur trivs hästen på stallet? Stress kan göra att dom går ner i vikt eller inte går upp i vikt. Underskatta inte vad vantrivsel/ stress kan göra.
 
Jag har inte läst tråden, hoppas jag inte kommer med samma tips igen. Men som det är nu har du en kvot på ca 6. Jag hade ett svårfött fbl och fick öka kvoten till ca 7-8 istället, alltså öka proteinet mer till kanske 900-950 smbrp. Då gick han upp i vikt och höll sig bättre!
 
Jag har inte läst tråden, hoppas jag inte kommer med samma tips igen. Men som det är nu har du en kvot på ca 6. Jag hade ett svårfött fbl och fick öka kvoten till ca 7-8 istället, alltså öka proteinet mer till kanske 900-950 smbrp. Då gick han upp i vikt och höll sig bättre!

Tack för att du delar med dig av din erfarenhet! Har varit inne på samma spår, men samtidigt har jag läst att man skall akta sig för att ge för mycket protein då det kan bli motsatt effekt. Men absolut en sak att eventuellt testa!
 
Tack för att du delar med dig av din erfarenhet! Har varit inne på samma spår, men samtidigt har jag läst att man skall akta sig för att ge för mycket protein då det kan bli motsatt effekt. Men absolut en sak att eventuellt testa!

Man behöver ju inte öka extremt mycket men du kan ju testa öka till en kvot på 7-7,5 till en början för att se om det ger resultat, men tar nog några veckor innan du märker! Har du ett viktmåttband? Jag tycker sällan vikten på dom stämmer mot verkligheten, men man kan i alla fall se om der ökar eller minskar :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp