Häst som hänger i handen

Jag har en häst som jag haft drygt 6 mån och nu behöver jag lite tips på hur jag kan lösa det problem vi har. Han vill gärna hänga i handen och det är verkligen jättesvårt att få bort honom från det, väldigt korta stunder går det men jag börjar tröttna på att hela tiden rätta, rätta och rätta igen. Han är blixtsnabb på att lägga sig på och jag ofta för långsam på att märka när han gör det. När jag börjar bli trött i armarna är det liksom för sent…:banghead:

Det går bättre när jag (och framförallt när jag har min tränare bredvid) bara fokuserar på att han inte ska bli tung handen genom att ”lyfta upp” honom med korta, snabba uppresande tygeltag och att jag hela tiden ska vara lätt och lite ”rörlig” i handen så att han inte får något att hänga i. Men så fort jag t ex ska göra något mer än bara fokusera på detta så tar det max några minuter innan jag har 100 kg häst i handen. Jag antar att jag samtidigt som jag rider t ex en öppa ska ta de där snabba, uppresande tygeltagen men det är så svårt att hålla reda på allt på en gång! Om jag i öppnan får upp honom fram så tappar han takten, tvärningen eller så tappar jag sitsen och balansen. Jag börjar undra om jag inte är tillräckligt duktig för att få ordning på det här utan istället får börja styrketräna armar och axlar (hej Karl-Alfred!).

Kan tillägga att det är en lite äldre välutbildad häst som jag tror är riden på det här sättet i flera år- mycket hand och mycket skänkel, han hade t ex skav av skänkeln när jag fick honom. Han är dessutom lite överbyggd och har en lite för lågt ansatt hals och det bidrar säkert också till det här problemet.


Så, är det någon som har tips på hur jag ska få bort hästen från handen? Finns det fler eller bättre sätt än det jag redan gör?
Jag vet att detta är en gammal tråd men jag skriver ändå. Min häst är precis som du förklarar. De flesta som har svarat på den här tråden märker man aldrig har ridit på en häst som är så pass framtung som din (och min). Jag förstår precis vad du menar och jag tycker att du gör rätt. Min häst är överbyggd och har en lågt ansatt hals. De har svårare att sätta sig och då gäller det att göra övningar som får upp nacken och under med bakbenen, som tex öppna, trava över upphöjda bommar osv. Ha den tränare du litar på. Jag vill gärna veta hur det blev för dig tillslut, löste det sig med hästen? 😃
 
Jag vet att detta är en gammal tråd men jag skriver ändå. Min häst är precis som du förklarar. De flesta som har svarat på den här tråden märker man aldrig har ridit på en häst som är så pass framtung som din (och min). Jag förstår precis vad du menar och jag tycker att du gör rätt. Min häst är överbyggd och har en lågt ansatt hals. De har svårare att sätta sig och då gäller det att göra övningar som får upp nacken och under med bakbenen, som tex öppna, trava över upphöjda bommar osv. Ha den tränare du litar på. Jag vill gärna veta hur det blev för dig tillslut, löste det sig med hästen? 😃
Om du klickar på ett nick kan du se hur länge sedan personen var online. I detta fall har den du frågar inte varit här på fem år så du kan nog inte förvänta dig ett svar.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 285
Ridning Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider...
Svar
1
· Visningar
783
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 267
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
3
· Visningar
456

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp