Bukefalos 28 år!

Häst som inte tål stelkrampsvaccination

Jen80

Trådstartare
Vad tusan gör man?
Stelkramp är ju superviktigt!

Och vad anser försäkringsbolaget om en häst som inte är vaccinerad mot det? De kan ju motsätta sig en hel del, om det nu mot all förmodan skulle råka hända något med min häst. Han är frisk och kry, jättepigg och glad - så jag vet inte riktigt vad som Skulle kunna hända. Men ändå...kul OM det skulle hända något.

Vet. vågar inte ge honom fler sprutor i framtiden, hästen har alltså inte ens grunden klar än.

Blev måttligt förvånad när jag hittade hästen igår.
Efter 6 timmar kom vet. ut och gav antiinflammatoriskt och smärtstillande, vågade inte ge mer direktiv per telefon då.
Och vi fattar ingenting. Absolut ingenting.
Veterinären ska prata med läkemedelsföretaget under dagen, och höra om dom fått in någon liknande så här stark reaktion (som kom drygt 4 timmar efter injektionen - från absolut ingenstans). Ser fram emot tel.samtalet om hur det gått..

Nåja. Hästen mår bra igen, öm och fortfarande svullen - men det är ju en normal reaktion i sig. Resten av reaktionerna har, tack och lov, försvunnit.
Själv är jag mest bara...förvånad? :confused:
 
Sv: Häst som inte tål stelkrampsvaccination

vad fick hästen för reaktioner?

prata med bolaget men jag vet inte om det står nåt om att de måste vara försäkrade mot stelkramp?
 
Sv: Häst som inte tål stelkrampsvaccination

Vad visade hästen för reaktion ? Var det alltså enbart stelkramp den vaccinerades mot ? Vilket märke på vaccin användes ?
Det kan nämligen vara spädningsvätskan i vaccinet som hästen reagerar på. Har själv en häst som reagerat kraftigt på ett speciellt märkes vaccin, dock gällde detta deras influensa samt senare även deras virusabort vaccin. Jag var mkt nervös nu när det var dags för vaccinering igen då reaktionerna blivit kraftigare och kraftigare för var gång, denna gång bytte vi märke helt till ett som använder en helt annan spädningsvätska och det gick jättebra, ingen reaktion alls.
 
Sv: Häst som inte tål stelkrampsvaccination

vad fick hästen för reaktioner?

prata med bolaget men jag vet inte om det står nåt om att de måste vara försäkrade mot stelkramp?

Det är jätteskumt.
Han fick sprutan runt halv tre, inga reaktioner, ingenting.
Tog in honom först, vid kl. 18. Tog in resten av hästarna, tog max 5-10 minuter. Då hittade jag honom liggande i boxen med svetten rinnandes (bokstavligen), 40,2 i temp. Fick byta täcken tre gånger innan det började avta så smått, sen började halsen svullna upp.
Ringde vet. för rådgivning, och följde hans direktiv. Men vid 23-tiden ville han inte laborera genom telefon längre utan kom ut istället.

Jag har F*sam som försäkring. Och minns jag inte fel (hittar inte villkoren här hemma, och kan inte få upp den länken på deras hemsida för att kolla?!) står det något i stil med att hästen måste vara framf. fullt vaccinerad för att försäkringen ska ta sårskador osv. Jag är Inte säker, och ska naturligtvis ringa och fråga idag.

Men lite konfundersam blir man allt..
 
Sv: Häst som inte tål stelkrampsvaccination

*kliar mig i huvudet*
Bra fråga, jag ska bara hitta vacc.intyget...hittar det inte :crazy: *bravo*.
Vi bestämde att vi bara skulle ta stelkramp, då jag inte anser att hästinfluensa är prio 1 direkt, dom kan ju bli sjuka ändå. Vilket vet. höll med om.
Men som sagt, jag ska rota fram vacc.intyget (huvudet står helt still, har sagt namnet flera ggr idag men nu är det som bortblåst) så du får veta.

Skönt att det gick bra med din häst :). Spädningsvätska har jag inte tänkt på, inte vet. heller antar jag - då hon inte sa något om det när vi pratade i morse. Men jag ska framföra det, helt klart! Tack! :)
 

Liknande trådar

Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 639
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 552
Senast: MML
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 245
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 551
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp