Lärlingen slog min häst med raspen

Skrottiskrott

Trådstartare
Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2 lärlingar som brukar vara duktiga de med. Idag hade jag med mig en treårig häst till smedjan för första gången. Hästen är inte världsvan alls och var väldigt nervös när han kom in i smedjan. Jag förklarade att han har lite svårt med balansen, att jag tränat på att lyfta hovarna varje dag sedan jag köpte honom (för ett par månader sedan) och även raspat och att det sakta men säkert gått att hålla uppe hovarna längre tid i taget.

En lärling började verka honom och det kändes kanske inte toppen redan från början, hon var väldigt rakt på sak och gav honom liksom ingen tid alls att landa inne i smedjan trots att han var så uppenbart nervös. Efter att ha hållit uppe hoven en ganska lång stund började han fäkta med den. Då drämde lärlingen till honom med raspen i magen allt vad hon kunde! Jag är världens största mes och sa ingenting, men blev oerhört paff och det kändes så otroligt fel. Jag tycker absolut inte att hästar ska "få" uppföra sig illa vid verkning/skoning, absolut inte, MEN att slå en nervös treåring när den är i smedjan för första gången och ägaren har informerat om att han har dålig balans, för att den börjar vifta med framhoven efter att ha hållit uppe den en längre stund? Det kan väl ändå inte vara en metod som man "ska" använda, eller är jag helt överkänslig nu?

Hovslagaren sa heller ingenting vilket gjorde mig jätteosäker, ska tillägga att jag tyvärr är väldigt osäker socialt. Om någon arbetar som hovslagare och dessutom allt har fungerat bra i många år är jag verkligen inte den som vågar säga ifrån. Men efter detta har jag mått så dåligt. Jag som kämpat med dessa hovar sedan jag köpte hästen, som man absolut kan kalla ouppfostrad men vi har ju gjort stora framsteg hemma helt utan våld... Nu är vi väl tillbaka på ruta minus hundra. Och jag blir så himla arg på mig själv som inte sa något.

Jag ska försöka prata med hovslagaren, men vet inte riktigt vad jag ska säga. Jag är så mesig, usch. Vad jag vill med tråden är väl att höra lite vad andra hästmänniskor tycker, överreagerar jag? Vad tycker ni att jag borde göra nu? Ni behöver inte skriva att jag borde ha sagt ifrån där och då för det ältar jag redan ihjäl mig över.
 
Den personen hade ALDRIG fått komma nära min häst igen! Om hovslagaren såg det och inte sa till lärlingen hade jag bytt hovslagare. Våld är inte ok! Hovslagaren ska vänta ut och ha tålamod med hästen. Speciellt om det är ung häst där ägaren informerat om att den har dålig balans.

Tillägg: om du verkligen gillar hovslagaren och det inte finns någon annan bra att få tag på hade jag sagt till hovslagaren att jag inte vill att lärlingar skor mina hästar fler gånger.
 
Usch. Hade blivit fly förbannad.

Om du tycker det är jobbigt att konfrontera hovslagaren direkt kanske det är enklare att uttala sig i skrift och skicka ett sms där du förklarar hur du och hästen reagerade på upplevelsen och att du tog väldigt illa vid dig?
 
Min tidigare hovslagare slog också min häst med raspen när hon vevade med benen. Det var sista gången han verkade henne. Jag köper helt och hållet att man kan behöva säga ifrån ibland men det finns gränser för hur mycket man får "säga ifrån".
 
Så gör flera av hovisarna med examen i mitt område... Känns som att det är något dom lär sig i skolan.

Otroligt trist attityd. Stå på dig som konsument! Var tydlig med att det är helt oacceptabelt. Och var tydlig med att du kan betala extra för att låta verkningen ta lång tid, så inte hovis försöker stressa för lönsamhet.

Men se också till att ge din häst de bästa förutsättningarna. En osäker unghäst är bättre att få verkad hemma, och ha slickepott framme. Det är fantastiskt hur tålmodiga dom kan bli när dom har tillgång till den blå byttan 😁.
 
Så gör flera av hovisarna med examen i mitt område... Känns som att det är något dom lär sig i skolan.

Otroligt trist attityd. Stå på dig som konsument! Var tydlig med att det är helt oacceptabelt. Och var tydlig med att du kan betala extra för att låta verkningen ta lång tid, så inte hovis försöker stressa för lönsamhet.

Men se också till att ge din häst de bästa förutsättningarna. En osäker unghäst är bättre att få verkad hemma, och ha slickepott framme. Det är fantastiskt hur tålmodiga dom kan bli när dom har tillgång till den blå byttan 😁.
Ja, det är så man undrar vad de stoppat i den där blå (nästan) 😅.
Den kan verkligen göra underverk för tålamodet.
 
Hovslagaren sa heller ingenting vilket gjorde mig jätteosäker, ska tillägga att jag tyvärr är väldigt osäker socialt. Om någon arbetar som hovslagare och dessutom allt har fungerat bra i många år är jag verkligen inte den som vågar säga ifrån. Men efter detta har jag mått så dåligt. Jag som kämpat med dessa hovar sedan jag köpte hästen, som man absolut kan kalla ouppfostrad men vi har ju gjort stora framsteg hemma helt utan våld... Nu är vi väl tillbaka på ruta minus hundra. Och jag blir så himla arg på mig själv som inte sa något.

Jag ska försöka prata med hovslagaren, men vet inte riktigt vad jag ska säga. Jag är så mesig, usch. Vad jag vill med tråden är väl att höra lite vad andra hästmänniskor tycker, överreagerar jag? Vad tycker ni att jag borde göra nu? Ni behöver inte skriva att jag borde ha sagt ifrån där och då för det ältar jag redan ihjäl mig över.
Inte konstigt det är svårt att säga till direkt, det är lätt att bli överrumplad och förstå först vad som hände efteråt. Jag har såfort en hovslagare gjort något olämpligt faktiskt bytt direkt. Jag vill inte ha någon hovslagare som tycker beteendet är okej.

Hade skickat ett sms och skrivit precis som det är, att det inte är okej och att den människan aldrig mer får ha med hästen att göra. Om inte hovslagaren håller med om det och pratar bort beteendet så hade jag bytt direkt.

Tyvärr verkar det inte helt ovanligt med hovslagare som beter sig så för övrigt, har sett alldeles för mycket brysk hantering för att låta någon hovslagare vara själv med hästen. Vilket är tråkigt för man vill ju lita på dom, dom flesta är bra tills hästen inte beter sig perfekt.
 
Du överreagerar inte. Jag har själv varit med om – i ett större stall där många av skötarna skötte en del av hovvården själv – hur en ettåring hade svårt med balansen och mjukt ställde ned hoven. Efter två-tre gånger hör jag hur skötaren börjar vråla och upprepade gånger slå mot bakhasor och baknän allt han orkar med raspen. Stoet försöker kasta sig fram i kedjorna men ramlar omkull på cementgolvet, hingsten jag har på gången bakom blir livrädd och jag försöker få bort honom från kaoset medans han slår henne i buken och sedan, när jag kommer upp emot honom för att rycka raspen, börjar han sikta mot hennes huvud innan han lägger band på sig själv och i princip släpar henne upp från backen, in i en box och stegar ut. Efter fem-tio minuter går jag till henne för att visitera och stackaren står bara och skakar.


Det här var 14 år sedan. Jag är fortfarande traumatiserad av det så du överdriver verkligen inte. Låt inte lärlingen komma nära din häst igen. :heart
 
Senast ändrad:
Jag tycker inte heller du överreagerar.

När jag köpte min tjej (hon var 4 år då) behövde vi sko henne rätt omgående. Hon var såklart lite stressad över allt det nya. Hovslagaren både skrev och slog på henne när hon viftade lite med hovarna, vilket ju inte gjorde det bättre. Vi har efter den gången kämpat i år med att få henne att lita på folk som pillar på hovarna, hon har skotts drogad i omgångar.
Jag önskar jag hade vågat säga till där och då, men då var det mer normalt att slå hästar som inte stog still.
 
När jag var åtta år och på mitt livs första ridläger såg jag en häst spöas av hovslagaren och det gav mig minnen för livet, jag var helt i chock då jag inte var van att man slog djur.

Min första häst hade fått mycket spö och när en ny hovslagare skulle sko henne berättade jag att hon varit spöad och att jag inte tolererade något sånt. Han skodde och jag höll i, hon skötte sig fint och han packade ihop och åkte. Efteråt fick jag veta att han var en sån som brukade kunna dra till hästarna med raspen om de inte stod stilla. Han kom inte tillbaka till stallet mer.

Mina djur slår man inte. :mad:
 
Min häst hade problem med bakbenen, och drog gärna undan bakhovarna pga det, märkte att hovslagaren blev irriterad, jag fick säga till hovslagaren att ta det lugnt, sen bytte jag hovslagare för han gjorde min häst nervös, nästa hovslagare var lugnare och mer förstående och det funkade mycket bättre. Jag säger stå på dig, jag hade också blivit förbannad!

Jag hörde en historia om ett sto som inte var lätt att sko. En ny hovslagare skulle sko hästen och den gamla hovslagaren sa att var snäll mot henne för hon ger igen. Nya hovslagaren blev arg på hästen och drämde till henne, stoet gav igen direkt med en spark.
 
Du är inte mesig, det är inte okej.

Jag har på ganska kort tid haft tre olika hovisar (inte pga hovslagarna själva utan pga diverse andra omständigheter) till mina hästar och alla tre har varit så himla lugna och förstående. Min yngsta kan vara lite knepig med hovarna (vi övar!) och det har jag meddelat innan och bett om extra pauser för hästen, och det har aldrig varit minsta problem. När en av mina andra plötsligt började dra i en av sina hovar lite oväntat, reagerade hovisen... inte alls. Den hästen fick lite extra pauser utan att jag bad om det, bara.

Så BORDE hovslagare reagera.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 002
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 312
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 625
Senast: Lhas
·
Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 088
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp