Häst som inte tar galoppskänkeln

Denise99

Trådstartare
Hej! Jag har en relativt outbildad unghäst som alltså inte tar galoppskänkeln. Hon kan fatta galopp, i båda varven men hon bara fattar någon galopp och var mina skänklar är placerade (samt vikt osv) verkar inte spela någon roll. Vill ju kunna fatta höger respektive vänstergalopp även på rakt spår utan att hon bara tar den bästa som finns till hands ;) Samma sak att jag vill att hon ska bli så pass utbildad att hon ska fatta ex högergalopp i vänster varv för att jag begär det. Någon som har något tips? Eller är det bara fortsätta ge rätt hjälper och hoppas att hon så småningom lär sig?
 
Du ska börja med att se till att hon fattar rätt galopp för dina hjälper på spåret på ridbanan. Fatta i ett hörn eller från volt så att hon får hjälp att komma rätt. Tar hon fel galopp så sakta av och gör ny fattning, beröm mycket när det blir rätt. Först när detta är befäst så fattar du rätt galopp på långsidan och när detta sitter stadigt så kan man välja galopp även ute och sen efter det så kan man begära förvänd galopp.
Det krävs både styrka och balans för att kunna fatta rätt galopp på ett stabilt vis så skynda långsamt.
 
Hej! Jag har en relativt outbildad unghäst som alltså inte tar galoppskänkeln. Hon kan fatta galopp, i båda varven men hon bara fattar någon galopp och var mina skänklar är placerade (samt vikt osv) verkar inte spela någon roll. Vill ju kunna fatta höger respektive vänstergalopp även på rakt spår utan att hon bara tar den bästa som finns till hands ;) Samma sak att jag vill att hon ska bli så pass utbildad att hon ska fatta ex högergalopp i vänster varv för att jag begär det. Någon som har något tips? Eller är det bara fortsätta ge rätt hjälper och hoppas att hon så småningom lär sig?

Hon verkar ju förstå att hon ska galoppera i alla fall och det är ju bra bara det. Att gå i förvänd galopp är ganska avancerat och kräver god styrka och inte minst balans av häst (och ryttare) Det där med höger och vänster galopp tror jag är "människorpåhitt", alltså hästen "tänker" inte på vilken galopp det blir, utan som du säger, tar första bästa. Så det är bara att fortsätta att träna med konsekvens, tålamod och mycket beröm. Ibland kan det underlätta att ställa hästen lite utåt i fattningen för att lättare få fram innerbogen.
 
En bra tanke när man utbildar är att lägga upp förutsättningarna så att det blir rätt. I början fattar jag alltid på väg ur första hörnet på kortsida- man är i sväng och det blir logiskt. Alternativt på en stor volt precis när man kommer ut mot spåret igen- då får man hjälp av väggen att hålla koll på yttersidan.
Du som ryttare måste lära dig att hjälpa hästen till rätt galopp. Så det är en utbildningsfråga för dig också! När du gör 100% rätt fattningar på böjt spår så kan du ta med dig den känslan på rakt spår.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 613
Senast: Tofs
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 084
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 022
Senast: Ullmerkott
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 343
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp