Måste fråga. Hoppning/uppvärmning

På de två ridskolor jag rider på får elever över viss nivå värma upp i en kvart självständigt innan privatlektion. Man gör alltså iordning hästen själv, och går in i manegen med hästen själv och sitter upp, värmer upp utan ridlärarens närvaro. Ridläraren dyker upp på utsatt tid. Detta så man kan maximera tiden med ridläraren, man får också skritta av själv när tiden för lektionen tar slut. På så sätt har jag fått ut mycket av privata hopplektioner på 30-45 min. Kan ärligt talat inte tänka mig att det skulle kännas bra för varken mig eller hästen om en hopplektion drogs ut i 4-5 timmar, det låter helt sanslöst.
 
På de två ridskolor jag rider på får elever över viss nivå värma upp i en kvart självständigt innan privatlektion. Man gör alltså iordning hästen själv, och går in i manegen med hästen själv och sitter upp, värmer upp utan ridlärarens närvaro. Ridläraren dyker upp på utsatt tid. Detta så man kan maximera tiden med ridläraren, man får också skritta av själv när tiden för lektionen tar slut. På så sätt har jag fått ut mycket av privata hopplektioner på 30-45 min. Kan ärligt talat inte tänka mig att det skulle kännas bra för varken mig eller hästen om en hopplektion drogs ut i 4-5 timmar, det låter helt sanslöst.
absolut, detta är vad vi normalet sett gjorde. Det var en gång som det blev extremt bara. Ja, detta gjorde vi på en annan ridskola, vi var på en nivå där vi alla tog ut hästarna och började sitta upp och värma upp lite inann läraren kom. Det funkade jättebra. jag förstår också ansvaret som de har. Om ngt händer och instruktören inte var där osv
 
absolut, detta är vad vi normalet sett gjorde. Det var en gång som det blev extremt bara. Ja, detta gjorde vi på en annan ridskola, vi var på en nivå där vi alla tog ut hästarna och började sitta upp och värma upp lite inann läraren kom. Det funkade jättebra. jag förstår också ansvaret som de har. Om ngt händer och instruktören inte var där osv
Men som sagt betalar du för att rida hästen i x minuter. Vill du värma upp före måste du ju betala för det också. Eller jag förstår inte riktigt hur du menar nu faktiskt.
 
Men som sagt betalar du för att rida hästen i x minuter. Vill du värma upp före måste du ju betala för det också. Eller jag förstår inte riktigt hur du menar nu faktiskt.

ja men absolut, i slutändan är det ju så! Det är detta jag menar med flexibilitet - att den försvinner lite när man är tidsbegränsad o inte rider egen häst
 
Men som sagt betalar du för att rida hästen i x minuter. Vill du värma upp före måste du ju betala för det också. Eller jag förstår inte riktigt hur du menar nu faktiskt.
På mina nuvarande två ridskolor betalar man bara för själva lektionstiden tex 30 eller 45 min och när det då gäller privatlektion så får man ”gratis” värma upp i 15 min innan lektionen själv och skritta av själv efteråt, det är utöver lektionen man betalar för.

I vanliga grupplektioner så ingår uppvärmning och skritta av i lektionstiden.
 
ja det är ju också sant. Jag har ev begärt lite för mkt av både mig själv, hästarna o tränaren. Jag är van vid privathästar och att rida på ett annat sätt.
Fast inte ens med en privathäst så skulle man nuförtiden sitta och rida fram i flera timmar, utan då får man kanske nöja sig att vi kommer inte längre just idag. Tror det var mer förr att målet för dagen skulle nås, oavsett hur lång tid det tar. Man vill ju behålla hästen glad och positiv, och då kan det kosta på om man rider den i timmar bara för att få igenom något man satt sig i sinnet ska fungera just den dagen.
 
När jag tränade och tävlade ridskolehäst brukade uppvärmingen ingå i lektionen om det var grupplektion. När jag red halvtimmes privatlektioner med skolhästarna skulle man ha hästen framriden (hunnit åtminstone jogga fram i alla gångarter i båda varv) innan lektionen började. Och mer regel än undantag att lektionerna drog över 5-10 minuter så att man fick lyckas med det man jobbade på innan avslut. Att hinna med en hel träning på en halvtimme låter lite forcerat.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 836
Senast: iNHALE
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
690
Senast: Lutten
·
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 423
Senast: Sootie
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 729
Senast: Sootie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp