Bukefalos 28 år!

Häst som inte tar sig i hullet

Sv: Häst som inte tar sig i hullet

Det hör också till saken att höet i det stallet vi stod i när hästen var skadad var INTE bra. Men veterinären hade ju koll på hästen ändå i och med skadan och tyckte inte att hästen tappade i hull.

Sen ett halvår tillbaka står vi i ett annat stall, och det är där höet är bra. Jag tackar för alla råd jag fått, har ökat hästen hö- och luzernmängd (hästen äter inte upp höet hon får nu, men det var rätt väntat) och sen får ägaren ta hem henne helt enkelt. Enligt alla som har sett hästen är hon omusklad, men inte smal, så det är väl ägaren som överdriver. Har ganska mycket strul med ägaren för övrigt just nu, eftersom hon inte vill ta hem hästen.
 
Sv: Häst som inte tar sig i hullet

Bra att du ökat på fodergivan.

Jag hade en valack som hade svårt att lägga på hull. Han behövde tre gånger så stor fodergiva än vad som sas när man räknade ut hans underhållsbehov. Tänk på att ju blötare foder desto lägre torrsubstans i fodret. Man behöver ge mer av hösilage än av vanlig hö, så 12kg hösilage är inte så mycket. Allt hänger på hur hög/låg torrsubstansen är.
Det som spelade stor roll för min valack var rutinerna och miljön runt och i stallet.
Är hon en känsligt sto kanske flyttarna har påverkat henne? Även skadan kan ha gjort henne orolig i själen?
Min valack blev lätt stressad och det gjorde att hans mage kom i obalans och jag fick en känsla av att han då hade svårare att ta upp näringen i fodret. Han var dessutom äldre. Hur gammal är ditt sto?
När vi sedan flyttade till en stall där rutinerna var efter hans behov och där han trivdes klarade han sig på fri tillgång på hösilage och var i gott hull sista åren.

Lycka till med ditt sto.
 
Sv: Häst som inte tar sig i hullet

Du har helt rätt i allt det du säger. Problemet är bara att hösilaget är verkligen torrt, det är nästan som torrhö, medan det hon har ätit hos ägaren är riktigt blött. Hos ägaren har hon ätit 13 kg om dagen, men det tycker ägaren är mycket (?) för att hästen egentligen är så lättfödd :crazy:. Hästen är defintivt INTE lättfödd. Nu äter hon 5 kg till frukost, 5 kg till lunch, 4 kg när hon kommer in (då får hon även 6 dl luzern som jag tänker öka succesivt, 1200 gram kornkross, samt mineralerna) och sen avslutas allt med 4 kg hö sent på kvällen. Höet i hagen är borta varje dag, men inne ligger det kvar en hel del.

Flytten kan ju givetvis ha påverkat henne, men eftersom varken hon, jag eller min andra häst trivdes i det gamla stallet, så har flytten varit till något positivt för oss alla. Det är fler hästar här, vilket gör att hon aldrig behöver vara ensam. Förut fick hon stå inne om jag skulle rida min ponny. Nu kan hon vara kvar i hagen med kompisarna. De andra ägarna är lugna, kunniga och trevliga, vilket de absolut inte var i det förra stallet, otrevliga, okunniga och uppstirrade beskriver dem betydligt bättre. Det är bättre och regelbundnare rutiner här, bara två ägare till övriga hästar så det springer inte en massa folk i stallet på konstiga tider, stallet ligger avskilt i ett fridfullt område. Jag har svårt att se att den flytten kan ha inverkat negativt.

Hon är 14 i sommar, så hon är inte jättegammal, men heller inte jätteung. Men som sagt, vi jobbar för att hon ska få komma hem till sin ägare så fort som möjligt, till sitt vanliga stall och sitt vanliga foder.
 
Sv: Häst som inte tar sig i hullet

Tycker att höjningen av fodret är rimligt men som du själv säger så kan du öka på lusernen mer efterhand. Skulle jag vara du så skulle jag även byta ut kornkrosset mot nått likvärdigt ev. havrekross? eftersom det inte gjort nån verkan hittils? Korn kan dessutom vara svårsmält för vissa hästmagar.
Jag skulle även lägga till linfrökaka som har ett högt proteinvärde (behöver bara ge några dl står på påsen hur mycket)och som är bra för hästens mage och tarm. För att hjälpe henne lite mer på traven om det nu är så att hon är lite orolig i magen.
Äter hon inte upp allt hösilage på natten minska ner tills du ser hur mycket som går åt. Känns ju onödigt att kasta bort en massa hösilage när hon ändå inte äter upp allt. OM hon står på halm kanske hon pillar i sig av det när hon står inne och blir helt enkelt mätt.
Hoppas du inte tycker att jag lägger mig i för mycket men vet själv hur det är att ha en svårfödd häst och vet själv att det var guld att få höra andras åsikter för att få nya infalls vinklar.

Är du intresserad av att läsa mer skulle jag vilja tipsa om boken Hästens näringsbehov och utfodring av Margareta Rundgren och Christina PLanck. Brukar finnas att låna på biblioteket.

Lycka till än en gång!
 
Sv: Häst som inte tar sig i hullet

Ägaren säger att jag inte får öka luzernet mer än 6 dl. :confused: Pratade med henne igår om det nämligen.
 
Sv: Häst som inte tar sig i hullet

Som jag skrev (tror jag) i ett tidigare inlägg har vi mycket krångel med ägaren just nu. Tyvärr har jag ingen nytagen bild på hästen utan täcke att visa här i tråden, men efter att ha pratat med flertalet andra hästmänniskor börjar jag inse att hästen inte är mager, eller ens har börjat tappa hull. Omusklad är hon givetvis, och det är klart att en häst som inte rids kan heller inte sätta muskler.

Ägaren är sur för att vi inte vill ha hästen kvar, så nu är allting fel. Vi har fel hovslagare, avmaskar inte hästen ordentligt (fast vi hela tiden har köpt avmaskningsmedlet genom henne), maten är dålig, och så vidare i all evighet.
 

Liknande trådar

Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 667
Senast: Stereo
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 917
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 600
Senast: Pallen
·
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 139

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp