häst som kastar/vevar med huvudet

S

__Stilett__

min 4 åriga arab är hopplös.
Har börjat sticka när man rider, behöver inte gå fort i tempo, men bara sticker och stannar inte i första taget även om det går o stanna allt eftersom. I samma veva slänger hon gärna upp huvudet och på så sätt tappar man ju all kontakt med bettet. Nu har hon börjat kasta med huvudet på samma gång hon tar upp det (högt) och eftersom hon kastar med huvudet så fokuserar hon int epå vart hon springer, hon gör sidohopp och tappar balansen och börjar nästan välta åt sidan. Idag knockade hon mig på kinden (jag hann vända bort mitt huvud) och sen knockade hon mig direkt igen på min bröstkorg, givetvis tappade jag fokus för jag blev ju helt snurrig, och då slängde hon sig åt sidan samtidigt som hon vevade med huvudet och vi började välta, men mig hängades om hennes hals. Nu slog vi aldrig i backen, men vi va ruskigt nära!

allt började med ridturerna hemma, vi har grusvägar att rida på, och det är allt vi har. På dessa vägar går tung trafik, lastbilar, bussar, och andra fordon. Hon är trafiksäker, bott brevid sånt här hela livet men hon började bara slänga sig mot fordonen, tex pga att ngt knastrade till vid sidan av vägen. och i samband med detta började hon sticka allt eftersom. 2 rejäla trafikolyckor har redan hänt på 2 veckor här, varav den ena med dödlig utgång. Det är mkt möjligt att hon börjat sticka för att hon känner att man som ryttare är rädd för att bli påkörd. Jag har nu lagt ner ridningen här för en tid men börjat åka iväg o rida, plus att hästen går för tränare 1 g/vecka.
men nu har hon börjat vispa med huvudet. och då händer det som jag beskriv ovan. Man får NOLL kontakt med hästen när hon gör detta. På föregående träning för instruktör stack hon och vi är ändå på ridbana då. och varje ridpass nu så är det förenat med fara för vi är väldigt nära o välta. O idag kunde jag ju blivit medvetslös om hon fortsatt knocka mig.

hon kanske knockar till ett par ggr varje ridpass, ngt ridpass inget alls och ett annat ridpass mycket mera, det är alltså olika från gång till gång. När hon inte knockar m.m så funkar hon väldigt bra och är jättesnäll.

Jag har alltid ridit henne med grimma, senare sidepull. varvat med vanligt tränsbett. Men efter att hon stuckit flera ggr, då främst på dessa ridvägar, så trotsade jag mig själv och satte på pelham och martingal och tog ut henen en dag och bara "sa till på skarpen". Martingalen försöker hon välta sig ifrån, så den åkt eav då, men med pelhammet fick jag kontroll. Jag fick stopp direkt hon drog och jag fick böttre kontakt när hon vispa med huvudet. Ritten blev 80% säkrare med detta bett. Tränaren ville att vi skulle ta vanligt bett och då började helvetet igen. Hon känner ju att en annan inte har ngn kontroll där uppe. Tränaren rek sedan en "fast martingal".

vad har ni för erfarenheter av fast martingal?

Jag känner henne såpass väl, så jag är rädd att hon börjar vispa och slår över frambenen mellan martingalen och välter. :crazy:
Även om jag är emot det lit esjälv så skulle jag bara vilja rida på pelhammet en tid och känna kontrollen åter. *suck* (hann bara rida på bettet ca 6 ggr så jag har inte haft det en längre tid och tänker ha det när jag rider ut nu iaf, efter idag...va riktigt otäckt!)

Min andra fråga är, förutom hur ni gjort med en sådan häst!?
Är en fråga, hur kan en häst som ser dåligt/blind bete sig?
För det är em tanke som kommit upp just nu, jag har börjat fundera på om synen inte är som den ska. Kan givetvis vara en trotsperiod. Vila har hon gjort väldigt mkt, så det är hon inte i behov av.

Hon fick cancer, opererades i höstas, avställd ca 3 mån, och vart på återbesök på klinik och kollat ögat i ett halvår. Tog bort en tumör ovanför ögat nämligen. Dom har friskförklarat henne men ögat började rinna efter operationen och en skada på hornhinnan upptäcktes. Behandlades, blev faktiskt bättre, och återkom. Nu är det bättre igen. Hon ska va bra. Men därav min fråga ovan.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: häst som kastar/vevar med huvudet

Har själv ett Arabsto som kastar med huvudet så fort man tar i henne, har fått lära mig rida med kroppen ENDAST....Vet. har kollat munnen men hittar inget där, har provat många olika bett som funkar så länge du inte tar i henne.
Har ridit med sidepull och det fungerade mycket bra, ska prova ett hackamore nu innan jag bestämmer mig för vilket jag ska köpa.
Känner igen det du skrev om galoppen , men det är väl bara att jobba på och hitta ett alt.
Lycka till!
 
Sv: häst som kastar/vevar med huvudet

Det låter rent livsfarligt ju! Jag skulle ha ont i magen varje gång jag skulle till stallet om jag var du!
Nu vet jag ju inte alls mycket om er, men av det jag läst så tänker jag så här:
Först o främst skulle jag kolla så att hon inte får ont av någonting, sadel, träns, m.m. Sedan skulle jag fråga mig själv vem av oss som bestämmer egentligen. Är jag ledare över min häst? Är svaret "nej" lr "tveksamt" så skulle jag ta kontakt med en NH tränare. Små enkla övningar kan göra under. Har själv aldrigt träffat någon NH tränare, men har kompisar som kan det och har hjälpt mig en hel del.
Kan du tex löslongera hästen och få den stanna på ett litet knyck med kroppen? Om inte så kommer du kunna göra det om du använder dig av Natural Horsemanship!
Detta är vad jag skulle göra i första hand iaf!
Lycka till och slå inte ihjäl dig!
 
Sv: häst som kastar/vevar med huvudet

Om jag hade en tränare som föreslog fast martingal på en sådan häst skulle jag säga upp bekantskapen, tror jag.:mad:
Fungerar hon med pelham är det väl bara att används det?
Annars är väl tränsbett och graman ett alternativ, den kan du ju reglera, och släppa på.
Med tanke på att hon varit väldigt lugn förut så undrar jag ändå om det inte är nåt tandfel, alternativt att du råkat ta henne för hårt i munnen, och hon nu ska visa hela världen att människan på ryggen försäker slita munnen i stycken.;) Araber är ju såna. Där andra hästar biter ihop så måste araberna tydligt visa att nåt är fel.
 
Sv: häst som kastar/vevar med huvudet

jag trodde det va tänder först, så jag forsatte rida med sidepull (har som sagt ridit mest med sidepull men alltid ridit med bett då o då för att hon ska kunna ha det med) eftersom hon inte ville lyssna när hon börja sticka så provade jag ett ponnyhackamore istället, just för det där med tänder. Men det var förenat med totalt fara. Hon klarade inte av ett hack, det blev för "mkt för henne" även om det bara va ett ponnyhack. Hon blockerade sig totalt. Jag försökte i 20 min rakt fram men hon att beredd att dra hela tiden.

Jag vågar inte heller testa fast martingal, jag är mkt tveksam på att det skulle gå, jag är nästan hundra på att hon kommer välta. Jag tänker iaf inte vara den som sitter på i så fall. Vanlig martingal är ok och det har jag börjat använda ungefär vart 3,e ridpass nu (med vanligt bett då).

Förutom jag så har 3 ryttare till testat henne och hon gör likadant för alla, bara det att hon började göra det för mig vid senare tillfälle.
Hon skrämde slaget av den ena ryttaren som inte vill sitta på henne igen.

Idag red jag ut på henne och då testade jag pelhammet igen och hon ruskade på huvudet 2 ggr och sen va det bra. Jag skrittade bara (långa tyglar) och travade kanske några meter. Men hon beter sig bättre, men det är ju tack vare "genvägar och senvägar" som jag uttrycker det. Hon va inte alls otrevlig på ngt sätt idag. Väldigt mysig. Men iof, vi galopperade (o travade nästan) inget utan bara strosade runt.

EnWisa - Hon gör likadant barbacka just nu. Hon har även fått en ny sadel. Jag har ridit in henne och jag red in henne med grimma och grimskaft, barbacka ute i skogen. Redan efter ngt pass så red jag ut själv på henne och har ridit ut själv bettlöst, även barbacka sen dess. Hon har alltid varit en ängel och varit/är mycket lugn. Framåt men lugn alltså. Hon är absolut en genomsnäll & shysst häst.
Efter igångsättningstid efter operationen började hon med detta.
Eftersom hon då hade nästan 3 månaders vila kan det va rejäl överskottsenergi (detta är en häst som kräver ständig aktivering då hon får tänka mycket och promenader va tydligen inte tillräckligt)
jag vet inte. Hon är absolut inte dum igentligen, bara några himla kokkoideér som hon fått för sig. men som i nuläget känns väldigt otäcka för oss som sitter på. (det rör sig kanske om några sekunders intervaller varje ridpass, så inte ett helt ridpass)
 
Sv: häst som kastar/vevar med huvudet

Rdi henne själv ett par månader. Jag undrar om det är så bra att ni är olika som rider henne? Mitt förlag är att "börja om", rid mest ut i skogen, och öka farten efterhand. 5-6 gånger i veckan, 30-60 minuter.
 
Sv: häst som kastar/vevar med huvudet

det är jag som rider henne och en tjej som rider/promenerar 1-2 dagar/vecka ut i naturen. Den tjejen har hjälpt till med henne sen hon va 1½ år så hon känner henne väl. Den som ytterligare suttit på henne några ggr va min mor som ridit i 30 år. (som vart med sen hon va föl) Men haft uppehåll, men som inte velat rida den förra hästen jag hade. Hon har bara ridit henne ca 5 ggr och inte längre. Jag rider henne ca 2 ggr/månad för tränare och dom resterande 2 ggr:a så rider en tjej som hoppat in min förra häst (unghäst) pga att jag inte vill inrikta mig så mkt inom hoppning och då är det bättre att en som har stor rutin gör det. Hästen tar inte skada av dom få passen (typ 2 ggr/månad) och ryttaren har precis börjat dom få passen. (hon har också sett henne sen föl) därförinnan bara jag o den andra tjejen som sagt känner henne mkt väl, så inga nya personer har hoppat upp på henne..Jag rider dom mesta passen redan med andra ord, men får lite extra hjälp ibland då jag har jobb, gård och 2 hästar till att hinna med.

Vi har enbart ridit ut hemma, har ingen ridbana.
Har precis börjat åka till ridbana sen ca 2 veckor tillbaka.
ibland undrar jag om inte det kan vara problemet. Att jag inte haft ridbana hemma. Att hon behöver få "tänka mera" och aktivera sig mera genom att börja få tänka och fokusera sig?

Äsch jag vet verkligen inte, kanske är det ögat som spökar ändå.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: häst som kastar/vevar med huvudet

Alltid svårt att säga vad det beror på, men ha min K i bakhuvudet.. Som liksom din U varit en liten ängel och så löjligt okomplicerad genom hela inridningen att det var löjligt. Men som efter några månaders ridning (med vilopauser) deklarerade 'det här är aptrist nu' om att bara ridas ut och ungefär samma väg, och började vrånga riktigt ordentligt. Jag satte ju efter lite funderingar hårt mot hårt och senaste passen har det varit mkt trevligare.

Men pga den förbenade vintern har jag ju varit 'låst' till i princip samma uterittsslinga, och det är uppenbart aptrist enligt K. För hon kan utan minsta lilla protest om någonting gå runt, runt på volt med öppen sida med vägen hemåt, och tycker det är kul..

Så jag tror de sista lilla vrångattackerna i K.s fall löser sig nu när jag kan variera träningen.

Nu är din U äldre osv, men du kan mkt väl vara inne på rätt spår i din tanke om det inte kan vara uttråkning kombinerat med testning.

Däremot tycker jag inte att du ska rida på pelham mer än absolut nödvändigt (uteritter), eftersom du bara döljer symptomen med det, och när hon då får sina 'attacker' på pelham - vad ska du betsla upp till då?
 
Sv: häst som kastar/vevar med huvudet

Jag tycker det låter som nåt är fel och att du ska kolla upp synen på henne. Låter konstigt att hon funkat så bra hela vägen och nu spårat ur med dessa reaktioner. Om du har funderingar runt om det kan vara ögat så skulle jag lita på den känslan och kolla upp det.
 
Sv: häst som kastar/vevar med huvudet

Jag fattade det som att hon helt plötsligt börjat med dessa skenturer?
Då skulle jag ha tagit hästen till en klinik och gjort en riktigt ordentlig undersökning i mun, rygg, ben, ögon allt du och veterinären kan komma på.

Skulle det visa sig att inget är fel tycker jag du ska försöka ta tag i prblemet så fort som möjligt på ett sätt du tycker passar, innan det blir värre.
Rid med sällskap, använd pelham ett tag tills du känner att du har kontroll igen och kanske ta hjälp av någon som har erfarenhet av problemhästar typ NH tränare eller liknande.

Det låter inte som något kul iaf. Min häst har gjort sådär ibland också. Hon har tvärvänt hem sen rest sig, skutit fram och stuckit med huvudet rakt upp. Man tappar verkligen allt och har ingen koll :crazy: Men som tur är funkar martingal på henne och jag har fått hjälp av min tränare som har ridit henne på de ställena hon vänder.
Hoppas det löser sig för dig med :)
 
Sv: häst som kastar/vevar med huvudet

juxet är att jag vart på klinik regelbundet med henne för återbesök och koll. Har nog bekostat 1-3 vet. räkningar för henne varje månad nästan sen ett halvår tillbaka. (förutom denna månad, första gången på länge...) Hon ska va frisk. Så jag antar att jag nojjar mig bara.
MEN dom fann faktiskt ngt som inte skulle vara där på hornhinnan på det vänstra ögat (en mycket liten prick) efter operationen. Vi har kollat henne flera ggr och behandlat detta med antibiotika, och annat och även förebyggande mot ev. mot sk ögonherpes. Jag ska snart kontakta dom för återbesök....igen. :crazy: kanske får jag svar på mina funderingar då, eller så är hon frisk.

Det kan bero på ridmöjligheterna. Vi har grusvägar, men inga skogsvägar. Vägarna är alltid detsamma. Visserligen är dom milslånga verkligen. Men det är alltid samma sak, rida rakt fram och vända o rida hem. Skittrist enligt min mening, kanske lika trist enligt hennes mening. Plus all trafik. Det är en 70 väg men folk kör gärna i 90. Har senaste veckan åkt iväg och ridit ut i skogen där hon vart uppstallad innan operationen och även ridit lite på banan och hon är mera positiv överlag, men hon gör ändå detta lite till o från.

off topic; vet ngn vad headsheaking är? klingar i mitt huvud att jag hört det ngnstans. Hon har faktiskt, ända sen föl, alltid hållt på o kastat med sitt huvud, främst då i hagen, även vid andra saker.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: häst som kastar/vevar med huvudet

De berömde arabkasten, Stilett ;) de där i hagen etc.. Get used to it typ :devil: (Däremot bör de ha den goda smaken att inte göra det vid ridning).

Headshaking tror jag du kan stryka direkt, det är sällan konstant under året och säääällan vintertid. Dessutom skakar de på ett annat sätt än det du beskriver.
 
Sv: häst som kastar/vevar med huvudet

hur skakar dom? bara intressanta o veta.

jo arabkasten i hagen, sant, dom övriga arabhästarna jag haft o göra med har gjort det med.
 
Sv: häst som kastar/vevar med huvudet

Jag skulle iaf inte sätta på nån fast martingal om hon inte ens är helt ok med en löpande sån.
 
Sv: häst som kastar/vevar med huvudet

Tycker mig se ett mönster :D
Har varit med om samma med några unghästar. Det går bra fram till 4-årsåldern.. sen måste det trixas ett tag. JAg är inne i "samma ålder" själv och har liknande problem ibland. Men jag tror inte man behöver göra stor sak av det, bara vara konsekvent och ta tag ordentligt när problemet uppstår för att sedan kvickt ge efter. Jag brukar rida på halvlång tygel i naturen och "kräva" uppmärksamhet på mina "nej". Funkar för det mesta. KAnske kan vara något att prova med? :D
 
Sv: häst som kastar/vevar med huvudet

__Stilett__ skrev:
EnWisa - Hon gör likadant barbacka just nu. Hon har även fått en ny sadel. Jag har ridit in henne och jag red in henne med grimma och grimskaft, barbacka ute i skogen. Redan efter ngt pass så red jag ut själv på henne och har ridit ut själv bettlöst, även barbacka sen dess. Hon har alltid varit en ängel och varit/är mycket lugn. Framåt men lugn alltså. Hon är absolut en genomsnäll & shysst häst.
Efter igångsättningstid efter operationen började hon med detta.
Eftersom hon då hade nästan 3 månaders vila kan det va rejäl överskottsenergi (detta är en häst som kräver ständig aktivering då hon får tänka mycket och promenader va tydligen inte tillräckligt)
jag vet inte. Hon är absolut inte dum igentligen, bara några himla kokkoideér som hon fått för sig. men som i nuläget känns väldigt otäcka för oss som sitter på. (det rör sig kanske om några sekunders intervaller varje ridpass, så inte ett helt ridpass)
Okej, men då verkar det ju inte vara något problem med utrustningen iaf!
Jag tror ändå på NH. För många övningar är väldigt mycket hjärngympa för hästen och det är ju vad hästen verkar behöva, lr? Övningar där mycket går ut på att hästen får hitta egna lösningar och sedan kan känna sig stolt över att den klarade det skulle jag rekommendera!
Lycka till!
 
Sv: häst som kastar/vevar med huvudet

vad menar du för NH övningar? Hon gör allt för mig på marken. Jättelydig och fin. Menar du uppsuttet? Vad för övningar?
 
Sv: häst som kastar/vevar med huvudet

Har två alternativ som jag skulle testat...
På en så ung häst(ingen häst igentligen) gillar inte jag skarpa bett eller hjälptyglar som drar och rycker i munnen.:crazy:

Jag skulle haft på sidepull och haft gramanen genom kombinerat med tredelat träns bett.... Rida på två tyglar...

Eller haft sidepull och ridit på det fast haft pelhamet samtidigt som extra nödbroms om det skulle gå åt pipsvängen. Rida på 1½ tygel typ:p

När hon får sånna ryck att hon slänger så med huvudet kan du prova att i princip släppa ena tyglen och vända henne skarpt åt ett håll.
Dra handen mot baksidan av ditt lår och snura runt henne, hon kan omöjligtvis skaka på huvudet och du böjer halsen så mycke:devil:
 
Sv: häst som kastar/vevar med huvudet

vill bara påpeka igen att mina ridvägar består av grusvägar full med trafik, att sätta på ett sidepull här just nu skulle vara förenat med fara. Vi har allt från motorcyklar, bilar, bussar, lastbilar, traktorer, cyklar, (mätte tom på scooter på vägarna när det va snö) och vi har haft 2 rejäla trafikolyckor i närheten av mitt stall nyligen. Grusvgarna är dock jättefina dom dagar när det är lugnt, vissa dagar kan det va hur lugnt som helst och andra inte. Svårt o hålla koll när det är lugnt också. Jag red söndag morgon nu i påsk och då va det ändå trafik ute. Hade jag bara haft skog, fri från trafik, vore allt mycket lättare, men jag kan inte ens vika in på ngn ridstig för det finns inga.

Hon rycker inte tyglarna ifrån så att säga, hon bara lyfter huvudet och gör så man tappar kontakten med tyglarna.

Är lite svårt o förklara men har hon väl börjat skaka O steppar åt sidan) så kan jag inte vända henne åt sidan = hon välter. jag måste få henne rak och ner med huvudet. När huvudet kommer ner, får jag kontakt med munnen och kan då säga "stopp" och hon slutar.

Jag tror dock att denna period är övergående, för hon gör inget alls vissa ridpass.

Hon rids på 3 delat dom flesta pass nu med, även pga detta.
 
Sv: häst som kastar/vevar med huvudet

Hm jag tror faktisk du kommer ha riktigt svårt att få rätsida på henne om du inte flyttar/skaffar en ridplan.

Ser lite likheter med min häst, han sticker dock inte iväg, han exploderar bara rakt upp i luften. men om vi hade varit tvungna att rida på trafikerade väger skulle han nog sticka, han är inte riktigt trafiksäker (rädd).

Har inte heller någon ridbana, det finns åkrar men dom är oftast för våta. Men vi har en stor stallplan som man kan rida omkring på och dressyra lite. Han är oerhört mkt lugnare om han får bli genomriden ordentligt, helst varje dag egt, men iaf några dagar i veckan.

Jag tror att hans utbrott och överreaktioner på saker beror på att han har en hel massa energi som han inte får utlopp för och inte klarar av att hantera, det blir för mkt, det toppar över. Tänk dig en vulkan som det börjar bubbla och syda i, det Går Inte att stoppa!!!

Låter som det mkt väl kan vara samma med din häst... Har du ingen åker eller hage du kan rida i? Räcker säkert med att jobba i skritt och trav, bara så hon får tänka, använda sin kropp och sitt huvud, fullblod blir inte trötta av att bara använda benen...

Eller åka till ridbana ännu oftare. Det låter ju livsfarligt att ge sig ut i trafiken med henne. :crazy:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 331
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 015
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 381
Senast: TinyWiny
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag undrar om det finns något jag kan göra i min situation. Kortfattat så sökte jag häst att ha på foder, denna hästägare...
Svar
19
· Visningar
4 602
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp