häst som kastar/vevar med huvudet

Sv: häst som kastar/vevar med huvudet

Jag flyttade till detta stall, rättare sagt, köpte hus med stall, hösten 2005.
Hon har klart blivit understimulerad sen jag fick dessa vägar, alltid samma vägar, raaaaakt fram, vända och raaaakt hem. Jag som ryttare tycker också det är så triiiiiiist. Kanske känner hon att även jag tycker ridvägarna är pisstråkiga, så hon börjar aktivera sig själv. Har ingen plan på gården. Men jag har precis nu fått lov (lite längre fram) att nyttja en ridbana en bit ifrån. fast jag måste ändå ge mig ut på vägen, men jag kan iaf vika in på en ridbana en stund sedan. men det vi verkligen behöver, är helt klart en stimulerande och rolig ridmiljö. Hon är van att få vara i trollskogar och få lukta och lyfta och traska.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: häst som kastar/vevar med huvudet

Men det hjälper säkert om du rider dit då, för då kan du jobba henne ordentligt där. Kanske du kan åka till en skog och rida lite också? :idea:

Kollade du inte ridvägerna innan du la bud? ;)
 
Sv: häst som kastar/vevar med huvudet

jo, jag va helt lyrisk. grusvägar som faktiskt går 5-6 mil. och vi har MASSOR av skog. Men...tät tät tät. Går inte att rida in i alls. (o där det går är det planteringar, o där får man ej rida) Sen fanns det vägar in i skogen som jag testat, som tar stopp efter 5 min skritt. Sen är det tillträde förbjudet med bom på resten. Jag har precis upptäckt en väg som går till en avverkningsplats, om man vill fly trafiken en stund (kör dock lastbilar på den vägen med, men har man tur så möter man ingen) men den är okey! trista är att det är rida rakt, o vända o rida hem där med. Finns inget som går "runt".
Brukar ta transporten 1-2 ggr/vecka och åka till skogen o rida ut, för hästarnas skull. Plus att jag alltid åtminstonde skrittar av eller fram i skogen om jag åkt till ridhus. Fast jag vill verkligen flytta! men Sambon vill det inte, så jag får stå ut. Gillar huset o stallet dock. Så man får väl prioitera antar jag. Svårt o hitta gårdar här, va 9 st som bjöd på våran gård samtidigt.

//Stilett som nyss kom hem från transportfärd och vart ute o skrittat lite i skogen.
 
Sv: häst som kastar/vevar med huvudet

Eftersom du säger att hon gör allt för dig på marken så vet jag inte i sådana fall, för det jag tänkte på var från marken.. Men jag vet inte, har inte jättemycket erfarenhet av NH, tänkte bara tipsa lite.. Så om det bara är från ryggen du har problem så har jag ingen aning om hur du ska lösa det, har själv aldrig träffat en häst som inte fungerar när man rider om den till 100% lyder på marken.. Men lycka till iaf!
 
Sv: häst som kastar/vevar med huvudet

uppdatering;

Igår knockade hon mig rejält. dumma jag red visserligen utan martingal, men jag red iaf inne.
idag red jag ut, och hade martingal (o vanligt bett) och hon knockade lika mkt, stretade emot. funkar iof hyggligt i traven, men så får hon ngt litet "tokryck" o vill dra iväg och det är då hon knockar, inte annars. Hon stannade dock fort.
Bifogar 3 bilder som lite exempel på hur hon gör, även i frihet.
o så har hon gjort sen föl visserligen, både när hon vart glad och busat. (bilderna kommer inte ligga ute hela tiden)

bild ett

bild två

bild tre

har vart på kliniken nyss igen, tagit prover, och kollat och kikat och funderat och sådant. Men det har inte hittats ngt speciellt ännu. Får svar på prover snart och ska in på ytterligare ett besök om ett par veckor igen.

vill ha tillbaka min snälla flicka igen, som hon va förut.
får hoppas dte bara är en unghästgrej, men knockandet är inte kul alls....
 
Sv: häst som kastar/vevar med huvudet

Det var inga nådiga kast det där..

Måånga araber kastar ju med huvudet när de är glada/busiga, fast det där känns lite väääl, tror inte jag sett någon annan kasta i DEN omfattningen. Men är det 'arabkast deluxe' så kan det ju bli knivigt att få bort (dvs om det inte är av någon fysisk orsak eller psykiskt obehag).

Men när du rider gör hon det alltså 'bara' när hon och du vill olika?
 
Sv: häst som kastar/vevar med huvudet

hon kan göra det när allt funkar hur bra som helst. vi behöver inte vara oense på ngt sätt. kan va både uteritt som på bana, rakt spår som böjt spår.
 
Sv: häst som kastar/vevar med huvudet

Exakt så gjorde min förra häst i protest mot att något var fel. Han började lite smått med detta som fyraåring när ridningen trappades upp mer och mer. Vid åtta års ålder togs han bort med diagnosen hovledsinflammation. Tiden däremellan blev det mer och mer kast och han knockade även mig vissa ridturer. Dock var han väldigt snäll och stack aldrig så jag kunde rida på lång tygel vilket mildrade det hela. Vid försök till arbete i form blev det olidligt och det märktes att något var grymt fel.

Efter massor av undersökningar, hältutredningar och behandlingar fann man att han hade skadade ligament runt manken och antagligen kom besvären med kastandet och sedemera hovlederna därifrån.

Hur kastar din häst med huvudet? Rakt nerifrån och upp eller gör hon "arabveven" också? Min tog sats från framknänas höjd typ och skickade hela halsen rätt upp, sen kunde han gå så som en gunghäst ungefär. Han blev stundtals lätt blockerad och hade ingen aning om var han satte hovarna.

Hoppas det löser sig för er snart för det är riktigt läskigt att helt plötsligt se hästens bläs upp och ner när man rider.
 
Sv: häst som kastar/vevar med huvudet

jag har själv erfarenhet av unghästar och det är mycket vanligt att de kastar med huvud eller slänger upp det i en ''skruv''. detta har dock gått över med åldern så småningom. det är inte heller ovanligt att de inte har full kontroll över sin kropp och de kan lätt bara mangla över en eller som du säger kastar runt med huvudet utan att bry sig i vad de träffar. trotsperioden inträffar oftast mellan tre och fem års ålder så det kan också. det kan ju vara en ide om du tycker att hon blir för svårhanterlig skicka henne till någon som har erfarenhet av sånt här.
 
Sv: häst som kastar/vevar med huvudet

jag svarar alla lite alltiallo här;

hon slänger "ala arabkast" samtidigt, det är alltså åt alla möjliga håll.
Hon har gjort dessa enorma kast ända sen hon va föl, men då bara i hagen, sen även under arbete i tex longering (i följd att hon faktiskt ramlat omkull några ggr då hon tappat balansen) Nu har jag mkt sällan longerat (har inte viljat att hon bara ska springa runt runt, när hon växt...) så det va mest före inridningen.
trotsperioder på unghästar har jag vart med om (har enbart ridit in och utbildat unghästar senaste åren) men just dessa kast har jag inte vart med om. Eller jo, till viss del, på tidigare arab(ston) jag ridit så gjorde dom detta också, (i vuxen ålder) men det var övergående, dvs gick över efter träning, och absolut inte lika krafttfulla och obalanserade.

enlig tmin teori (eftersom jag haft henne sen föl och vet hur mkt energi denna häst har) så kan det kanske gå över om man rider 6 dgr/vecka på iaf minst en timmes pass. Men frågan är om det är bra för en 4 åring. Men det skulle kanske få henne mentalt mera tillfreds. Hon kräver mkt aktivering och arbete.
 
Sv: häst som kastar/vevar med huvudet

__Stilett__ skrev:
min 4 åriga arab är hopplös.
Har börjat sticka när man rider, behöver inte gå fort i tempo, men bara sticker och stannar inte i första taget även om det går o stanna allt eftersom. I samma veva slänger hon gärna upp huvudet och på så sätt tappar man ju all kontakt med bettet. Nu har hon börjat kasta med huvudet på samma gång hon tar upp det (högt) och eftersom hon kastar med huvudet så fokuserar hon int epå vart hon springer, hon gör sidohopp och tappar balansen och börjar nästan välta åt sidan. Idag knockade hon mig på kinden (jag hann vända bort mitt huvud) och sen knockade hon mig direkt igen på min bröstkorg, givetvis tappade jag fokus för jag blev ju helt snurrig, och då slängde hon sig åt sidan samtidigt som hon vevade med huvudet och vi började välta, men mig hängades om hennes hals. Nu slog vi aldrig i backen, men vi va ruskigt nära!

allt började med ridturerna hemma, vi har grusvägar att rida på, och det är allt vi har. På dessa vägar går tung trafik, lastbilar, bussar, och andra fordon. Hon är trafiksäker, bott brevid sånt här hela livet men hon började bara slänga sig mot fordonen, tex pga att ngt knastrade till vid sidan av vägen. och i samband med detta började hon sticka allt eftersom. 2 rejäla trafikolyckor har redan hänt på 2 veckor här, varav den ena med dödlig utgång. Det är mkt möjligt att hon börjat sticka för att hon känner att man som ryttare är rädd för att bli påkörd. Jag har nu lagt ner ridningen här för en tid men börjat åka iväg o rida, plus att hästen går för tränare 1 g/vecka.
men nu har hon börjat vispa med huvudet. och då händer det som jag beskriv ovan. Man får NOLL kontakt med hästen när hon gör detta. På föregående träning för instruktör stack hon och vi är ändå på ridbana då. och varje ridpass nu så är det förenat med fara för vi är väldigt nära o välta. O idag kunde jag ju blivit medvetslös om hon fortsatt knocka mig.

hon kanske knockar till ett par ggr varje ridpass, ngt ridpass inget alls och ett annat ridpass mycket mera, det är alltså olika från gång till gång. När hon inte knockar m.m så funkar hon väldigt bra och är jättesnäll.

Jag har alltid ridit henne med grimma, senare sidepull. varvat med vanligt tränsbett. Men efter att hon stuckit flera ggr, då främst på dessa ridvägar, så trotsade jag mig själv och satte på pelham och martingal och tog ut henen en dag och bara "sa till på skarpen". Martingalen försöker hon välta sig ifrån, så den åkt eav då, men med pelhammet fick jag kontroll. Jag fick stopp direkt hon drog och jag fick böttre kontakt när hon vispa med huvudet. Ritten blev 80% säkrare med detta bett. Tränaren ville att vi skulle ta vanligt bett och då började helvetet igen. Hon känner ju att en annan inte har ngn kontroll där uppe. Tränaren rek sedan en "fast martingal".

vad har ni för erfarenheter av fast martingal?

Jag känner henne såpass väl, så jag är rädd att hon börjar vispa och slår över frambenen mellan martingalen och välter. :crazy:
Även om jag är emot det lit esjälv så skulle jag bara vilja rida på pelhammet en tid och känna kontrollen åter. *suck* (hann bara rida på bettet ca 6 ggr så jag har inte haft det en längre tid och tänker ha det när jag rider ut nu iaf, efter idag...va riktigt otäckt!)

Min andra fråga är, förutom hur ni gjort med en sådan häst!?
Är en fråga, hur kan en häst som ser dåligt/blind bete sig?
För det är em tanke som kommit upp just nu, jag har börjat fundera på om synen inte är som den ska. Kan givetvis vara en trotsperiod. Vila har hon gjort väldigt mkt, så det är hon inte i behov av.

Hon fick cancer, opererades i höstas, avställd ca 3 mån, och vart på återbesök på klinik och kollat ögat i ett halvår. Tog bort en tumör ovanför ögat nämligen. Dom har friskförklarat henne men ögat började rinna efter operationen och en skada på hornhinnan upptäcktes. Behandlades, blev faktiskt bättre, och återkom. Nu är det bättre igen. Hon ska va bra. Men därav min fråga ovan.

Jag brukar alltid lära hästen först av allt, att den skall sänka huvudet när jag tar i tygeln.

Det tränar jag in genom ha spänd tygel, så att det nästan är lite obehagligt för hästen. Samtidigt håller jag om hästen med skänklarna och driver in i handen. Hästen försöker då hitta en lösning att komma undan och så snart den gör det genom att sänka huvudet så får den eftergift direkt (så direkt som man skulle gett om man hade bränt sig). Detta upprepas om och om igen tills hästen kan gå med sänkt huvud på en mjuk hand och stannar där. I början bara under korta stunder.

Givetvis rider jag inte alltid hästen låg på detta vis. Slutligen räcker den omkramande signalen av skänklarna och en lätt kramning av tygeln för att hästen skall sänka sitt huvud.

När hästen lärt sig att alltid reagera med att sänka huvudet på detta vis, blir den mycket lättare att kontrollera i alla lägen.

Hälsning Maja
 
Sv: häst som kastar/vevar med huvudet

Kan trixandet har med den fysiska utveckligen att göra?
Är det inte ryggen som växer i 4 års åldern?

Om så är fallet så är det väl naturligt att hästar som blir ridna kan uppleva det som instabilt och kanske otrevligt...
*bara en spontan fundering*
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 328
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 015
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 381
Senast: TinyWiny
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag undrar om det finns något jag kan göra i min situation. Kortfattat så sökte jag häst att ha på foder, denna hästägare...
Svar
19
· Visningar
4 602
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp