Häst som nafsar/biter

Tjockisina

Trådstartare
Hej
Har en häst på foder som jag haft hand om i 3år nu och som alltid vart en jäkel på o bitas o nafsas.
Oftast biter han inte hårt eller i huden utan gillar o bita tag i jackan osv, han biter även på grimman när man ska sätta på den och på tyglarna när man leder honom osv.

Han vet MYCKET väl att det inte är OK men det är som att han tycker de e riktigt skoj.
Han kan bita tag i min jacka tex när jag går framför och jag hinner inte ens vända mig om förens han redan har sprungit bakåt flera steg för han vet att han åker på en avhysning... jag brukar inte göra nån större affär av de hela utan bara be honom backa några steg bestämmt, om han däremot biter tag i mig ordentligt blir jag förbannad o flyger mot honom o hytter med nävar o armar och han backar genast i full fart. Dock verkar de som han tycker de e roligare ju argare jag blir och han ser nästan "stolt" ut om han lyckats göra mig riktigt arg *suck*

Senaste året har jag i stort sett bara nonchalerat hans trams, har liksom lärt mig leva med hans hyss för jag orkar inte blir förbannad/irriterad varje dag.
Tycker de funkar helt ok men man måste hela tiden ha ögon i nacken osv men nån gång ibland får han in en fullträff även om de nu e mer sällan än förr.

Vid sadling e han värst, han har sadeltvång och har haft ett antal sadlar som inte legat bra tidigare i sitt liv tyvärr.. nu har han en sadel som ligger bra men beteendet e kvar, endå e jag jätte försiktig när jag spänner gjorden osv.
Man måste hela tiden va beredd o tillrättavisa han när man spänner annars får man sig ett nyp.
Va även väldigt många år sedan hans tänder kollades upp så förmodar att ett samband även kan finnas där. För ibland beter han sig som en hundvalp med kliande tänder och gillar till o med o gnaga på borstar osv.

Tänderna ska självklart kollas upp inom snar framtid.

De jag ville komma fram till iallefall är att jag gärna vill ha tips o råd från andra med liknande problem. Hur gör ni och vilken metod har passat er?
Finns de någon som fått sin häst o sluta helt?
Vet inte hur länge hästen haft detta beteende men iallefall så länge jag haft honom, känns som mycket sitter i huvudet och att han har lite tvångssyndrom:)

Älskar hästen så känns tråkigt att han har ett sådant beteende, även om jag lärt mig se de som endel av hans personlighet:)
Vad kan beteendet bero på? Att han testar mig känns ju lite konstigt..efter 3 år borde han gett upp tycker man då jag absolut inte är de minsta rädd för honom, dock verkar han inte göra de för att han är arg utan mer för "bus".

Sorry för en lite luddig tråd :) tips tages iallefall emot hur man kan få han o sluta med sitt beteende på bästa sätt!
 
Sv: Häst som nafsar/biter

Det låter inte kul det där...du är själv inne på tänderna..bra. Men det är säkert mer än så som ligger bakom.Har du provat med att ha nån slitstark trasa som han får bita i ...som du har med dig hela tiden och stoppar i mun när han biter.Man kan även prova munkorg som fånghästar har...eller varför inte kontakta en djurkommunikatör som kan ta reda på varför han gör så där.
 
Sv: Häst som nafsar/biter

Min häst har också det uppförandet.
Regel 1 för mig är att aldrig mata honom ur handen med något, någonsin. Inte ens ha en hink i handen och ge honom, han äter allt ur krubban.
ha inte heller godis eller så i fickor etc.
Jag brukade morra på min häst när han tiggde. Idag är han mycket drägligare.

Fick lära mig av en bekant att hästar som puffar och knuffar försöker ta rang/plats. Så se till att hästen inte får knuffas och flytta på dig, utan flytta gärna mycket på hästen. Sant eller falskt /fungerar eller fungerar inte vet jag inte men det känns rimligt.
 
Sv: Häst som nafsar/biter

Hej
Har en häst på foder som jag haft hand om i 3år nu och som alltid vart en jäkel på o bitas o nafsas.
Oftast biter han inte hårt eller i huden utan gillar o bita tag i jackan osv, han biter även på grimman när man ska sätta på den och på tyglarna när man leder honom osv.......

Ibland när hästar "nafsas" och buffas överhuvudtaget så kan det vara som någon redan sagt att de försöker visa dominans. Om du är insatt i NH och "de 7 lekarna" så vet du också vad de lekarna går ut på. Det hästen gör då är att försöka flytta dig och få en reaktion vilket gör att dom på så sätt vinner lite dominans. Det viktigaste egentligen är att stå kvar och svara hans försök med ett likadant (säger inte att du ska nafsa på honom :rofl: ) men att du genast utan att bli arg förflyttar honom - inte genom att veva i luften utan genom fysiskt tryck på t.ex. bogen. Genom att behålla lugnet, alltså inte bli arg och försöka backa honom så flyttar du helt enkelt honom åt sidan. Det visar att det är du som bestämmer över honom och att du inte flyttar dig på hans kommando. Sen så är det så att vissa hästar bara tycker om att ha saker i munnen, har en likadan häst i stallet som biter och tar allt hon ser i munnen - det är inte något fel på hennes tänder utan hon tycker helt enkelt bara om det. Som en retriever (hund) som är gjord för att bära på saker.

Blev lite rörigt men.
 
Sv: Häst som nafsar/biter

Vi har samma"problem" med våran nordis . När han kom till oss var det värre då bet han med tänderna, han har blivit handmatad tidigare så det första vi började med var att ge allt på backen eller i krubban, han blev tillrättavisad av min sambo dirrekt när han högg riktigt och man får vara bestämd med honom i all hantering, han var mycket ohanterad när vi tog hem honom, sen har han ett nervöst sett svårt att stå still på gången och i boxen och ute. Han har ett väldigt STORT "plock behov" och pillar och Plockar med allt, kläder, mössor, saker som hänger på väggarna tex grimmor etc. Hovslagarens verktyg ja allt! Det kopplar vi med hans nervösa och rastlösa sett, inte så kul men har blivit bättre än vad det varit, men inte så kul när han ibland tar en tugga från tex grannens eller sin egen boxdörr även stolparna i hagen är illa åtsatta, igår morse fick även ardenner stoet ett bett i rumpan när hon gick förbi hans boxdörr. Antar att vi får leva med det men det kan i alla fall förhoppningsvis bli bättre även om han inte slutar helt. Pillandet tycker jag är helt ok men inte när han biter i saker, kläder eller i skinnet så då får man ryta i och tala om vem som bestämmer, och vara lugn så klart men då fattar han och slutar. Så mitt tips: inte handmata, var bestämd men lugn, korrigera varje gång han biter, bestämm var du sätter gränsen och vad som är ok, om du tex accepterar att han plockar, pillar på dig eller om du inte accepterar det heller, vart tydlig.

Lycka till!:)
 
Sv: Häst som nafsar/biter

Min lille plutt kan vara lite naffsig men det är sällan han verkligen biter tag i skinnet. Men han gör det bara för att få pilla lite och han tycker om att ha saker i munnen. Vifta med det lilla spöt mot hästarna i närheten i gången är skitkul tycker han.. Men när jag ser vad han gör så släpper han det oskyldigt xd Men han är unghäst och håller på o tappar tänder så nu är han lite extrem men det är inget att bli arg på så länge han inte gör det för att vara elak eller visa dominans. Det är sällan han testar mig nu då vi kört mkt ledarskaps övningar så han finner sig i att ligga där han är:) Han är en snäll själ:) Sen har vi några andra unghästar som inte är så mkt hanterade och inte helt tama xd Men jag tror mer dem biter för att se om vi går att äta. Men dem får det inte pilla kan dem få göra men inte bita.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 182
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 331
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 731
Senast: MiniLi
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 132
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp