Häst som ogillar täcken, ryckt mm

aehp

Trådstartare
Hej!

Min häst visar ofta missnöje över allt från täcken och schabrak (lägger öronen bakåt, höjer nacken och biter i luften) till ryckt av hals, bog, rygg och mage. Hästen är regelbundet kollad av veterinär, massör mm men inget fel har hittats. Vi har testat olika märken, modeller och storlekar på täcken, gett olika typer av foder och haft ordentliga viloperioder men ingenting hjälper. Jag förstår inte vad som besvärar honom, så jag undrar om någon varit med om något liknande och kan förstå vad det är?
 
Hej!

Min häst visar ofta missnöje över allt från täcken och schabrak (lägger öronen bakåt, höjer nacken och biter i luften) till ryckt av hals, bog, rygg och mage. Hästen är regelbundet kollad av veterinär, massör mm men inget fel har hittats. Vi har testat olika märken, modeller och storlekar på täcken, gett olika typer av foder och haft ordentliga viloperioder men ingenting hjälper. Jag förstår inte vad som besvärar honom, så jag undrar om någon varit med om något liknande och kan förstå vad det är?
Min stora häst blir extremt skitig i skapet och behöver rengöras grundligt minst en gång i månaden. Så fort det börjar bli obehagligt för honom visar han sitt missnöje tydligt. Även fällning/pälssättning påverkar honom.

Det tog mig ett par år att upptäcka det här men efter rengörning blir han gladare och slappnar av. Även om han när jag börjar helst skulle döda mig lite grann. ;)
 
Hej!

Min häst visar ofta missnöje över allt från täcken och schabrak (lägger öronen bakåt, höjer nacken och biter i luften) till ryckt av hals, bog, rygg och mage. Hästen är regelbundet kollad av veterinär, massör mm men inget fel har hittats. Vi har testat olika märken, modeller och storlekar på täcken, gett olika typer av foder och haft ordentliga viloperioder men ingenting hjälper. Jag förstår inte vad som besvärar honom, så jag undrar om någon varit med om något liknande och kan förstå vad det är?

Jag har haft en sadan hast. Jag har alltid antagit att det ar for att han var kittlig. Jag kunde borsta och linda benen hur mycket som helst, aven bringan var okay ... Bakdelen bakom korset var ocksa okay ... men resten gillade han INTE.
Min Paso Fino ar super kanslig pa magen, resten ar okay, men han gillar inte nar jag borstar magen. Jag gissar att han ocksa ar kittlig.
 
Hej!

Min häst visar ofta missnöje över allt från täcken och schabrak (lägger öronen bakåt, höjer nacken och biter i luften) till ryckt av hals, bog, rygg och mage. Hästen är regelbundet kollad av veterinär, massör mm men inget fel har hittats. Vi har testat olika märken, modeller och storlekar på täcken, gett olika typer av foder och haft ordentliga viloperioder men ingenting hjälper. Jag förstår inte vad som besvärar honom, så jag undrar om någon varit med om något liknande och kan förstå vad det är?

Mitt sto är likadan. Det jag gjort är att acceptera att hon är extremt känslig i huden och anpassat mig efter det. Jag borstar henne endast när jag absolut måste och då bara på de områden som behöver vara rena. Mjuk borste och belöning efteråt. Likaså med täcke, godis efter varje moment (lägga på, knäppa bogar, dra på plats etc) så det åtminstone blir en okej stund för henne. Hon har endast täcke när det verkligen behövs (nederbörd).

Hon blir alltid värre när hon sätter eller fäller päls.
 
Ja det kanske är så helt enkelt, det har bara känts som att det är något mer som besvärar honom. Det är också mer på sidorna av magen snarare än under, som ju känns vanligare med kittliga hästar.

Upplever att det eskalerat med tiden mer än att det styrs av fällning etc., men det skulle ju även kunna bero på att han känner sig mer fri att ge uttryck för sina känslor (han är import och de kan ju ha en tendens att vara lite avstängda).

Tyvärr behöver han ha täcke för det mesta då han lätt spänner sig och har tunn päls. Att göra det trevligare med godis försöker jag också i omgångar, men han blir lätt övertaggad så det ställer till det med 😅
 
Sådär höll min häst på med när han hade magsår, har ni kollat för det?
Har sett flertalet hästar med magsår som reagerar så, så instämmer i detta och hade uteslutit magsår först.

Mitt sto är känsligt, men jag kan peta henne överallt när hon inte har ont i magen. Vid magsår blir hon sur när man tar henne under magen. 60 % av hästar har magsår, men detta upptäcks inte.

Efter en rejäl omgång förre året med min känner jag av symptomen direkt nu: hon kör runt sitt hö i boxen, äter inte upp sin kraft foder och irriterad magen särskilt vänster sida. Nu när hon har fått 2 veckor med magsårsmedicin är hon stort sett tillbaka till sitt gamla jag.
 
Min häst gillar inte heller när man lägger på täcken och schabrak, mutar henne med godis i perioder men hon har varit såhär sen hon var unghäst. Däremot gillar hon att bli borstad. Just eftersom din reagerar på typ allt kanske det är värt att kolla magen som de andra är inne på!
 
Han fick under en period full magsårsbehandling av lite olika skäl (utan gastroskopi då veterinären ansåg att vi hade tillräckliga indikationer och det inte är skadligt). Men upplevde inte att dessa problem blev bättre under den perioden utan det gick fortsatt gradvis åt fel håll. Sen undrar jag om det kan vara det iom att han kan reagera när jag ryktar på halsen/bogen med, men det kanske ger en allmänt dålig känsla i kroppen på dem.

Borde kanske fundera över att göra en gastroskopi ändå, men den processen känns ju stressande för dem i sig…
 
Han fick under en period full magsårsbehandling av lite olika skäl (utan gastroskopi då veterinären ansåg att vi hade tillräckliga indikationer och det inte är skadligt). Men upplevde inte att dessa problem blev bättre under den perioden utan det gick fortsatt gradvis åt fel håll. Sen undrar jag om det kan vara det iom att han kan reagera när jag ryktar på halsen/bogen med, men det kanske ger en allmänt dålig känsla i kroppen på dem.

Borde kanske fundera över att göra en gastroskopi ändå, men den processen känns ju stressande för dem i sig…
Hur länge fick han medicin? Min häst som hade rejäla magsår förre året efter import från Utlandet tog lång tid att läka magen på. Särskilt om något annat stressande hände i samband med under tiden. Många ger Gastroguard i 2 veckor, men enligt min erfarenhet kan det ta längre tid än så att läka dom, beroende på. Förstår dock folk, för Gastroguard är svindyrt.

Mitt "under bordet" tips är att ge honom Omeprazol i 2 veckor, två burkar om dagen, det är samma verksamma ämne som gastroguard, och kolla hur det utvecklar sig. Och då se till att han alltid får grovfoder i magen innan träning. Annars åka till klinik och göra gastropi. Men jag hade blivit förvånad om det inte skulle vara skillnad efter behandling.
 
Han fick 28 dagar full dos + 28 dagar 1/4 dos. Sen har vi även gett grovfoder innan ridning, gett spannmålsfritt och lite kraftfoder etc., så jag har tänkt på honom som en magsårshäst i övrigt med
 
Han fick 28 dagar full dos + 28 dagar 1/4 dos. Sen har vi även gett grovfoder innan ridning, gett spannmålsfritt och lite kraftfoder etc., så jag har tänkt på honom som en magsårshäst i övrigt med
Jag hade nog gjort en gaskopi för att utesluta magsår i det läget. SÅ vet man iaf att det inte är det om man inte hittar något
 
Hur är hästen i muskulaturen över hals och rygg? Mycket spänningar? Är det bra passform på täckena och sadeln?

De äldre hästar jag haft som gjort så har oftast haft ett befäst beteende från utrustning som inte passat. Sen sitter det dessvärre i. Har jobbat med att förknippa allt som är jobbigt med godis. Så godis när du lägger på täcken/sadlar osv.
 
Han fick 28 dagar full dos + 28 dagar 1/4 dos. Sen har vi även gett grovfoder innan ridning, gett spannmålsfritt och lite kraftfoder etc., så jag har tänkt på honom som en magsårshäst i övrigt med
Vår häst fick gastrogard i 3 mån full dos samt andapsin 3 ggr dagligen i två månader. Sen halv dos två veckor på det. Symptomen försvann direkt vi kombinerade de två medicinerna men tog så länge innan det var ok på gastropi!
 
Hur är han med massören?

Är han lös i de situationerna? Vad tycker han om beröring rent allmänt? Säger han ja till att du börjar med det han tycker är obehagligt eller hur tidigt börjar han säga nej? Hur reagerar han om du lyssnar på det? Kan du få honom att slappna av innan du försöker igen?

Min häst är lik men inte alls så extrem, jag har försökt närma mig det från flera olika håll. Reagerade senast igår när jag borstade (pga ville se representabla ut på återbesök på kliniken, kör annars som @Habina att jag borstar bara nödvändigt) att han var så mycket mer tillfreds med det, trots världens fällning nu.
 
Han fick under en period full magsårsbehandling av lite olika skäl (utan gastroskopi då veterinären ansåg att vi hade tillräckliga indikationer och det inte är skadligt). Men upplevde inte att dessa problem blev bättre under den perioden utan det gick fortsatt gradvis åt fel håll. Sen undrar jag om det kan vara det iom att han kan reagera när jag ryktar på halsen/bogen med, men det kanske ger en allmänt dålig känsla i kroppen på dem.

Borde kanske fundera över att göra en gastroskopi ändå, men den processen känns ju stressande för dem i sig…
Jeg hadde en hest som var som din, og det ble gradvis verre. Det viste seg at hun hadde en skade på en knokkel i nakken og jo mer hun ble ridd, jo mer vondt fikk hun, og spenningene spredde seg. Magen først, så rygg og sider. Vi trodde også hun hadde magesår.
 

Liknande trådar

J
Hästvård hej, är så gott som bruten i två delar när det gäller poan, skadan samt försäkringstvist. jag drar hela historien från början. LÅNGT...
Svar
16
· Visningar
6 095
Senast: juliag
·
Träning Jag har köpt en häst (ett sto på 17 år) just, blir 3 v nu på lördag. Det har inte varit någon dans på rosor, hon är misstänksam till...
Svar
8
· Visningar
2 379
Senast: Lindon
·
J
Träning Hej. nån som vill hjälpa lite kanske? har en häst som är jättefin att rida :love: bara det att ibland får han sina ryck å bockar som en...
2
Svar
20
· Visningar
1 846
Senast: juvel
·
A
Träning Jag är skötare på en 11-årig palominovalack. Slotshus Pierrot. "Pirro" Han har alltid varit besvärlig att borsta, kittlig osv. Han...
Svar
4
· Visningar
1 239
Senast: Aeternum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp