Häst som reser sig

Sv: Häst som reser sig

Ja, jag får rida ut med sällskap nu första tiden. Det enda som känns mindre bra är att jag inbillar mig att hon inte kommer kunna gå ut själv sen och jag ändå kommer få samma problem om jag provar igen efter det att hon har gått tillsammans med andra.



Hur lång tid räknas inskolningsperioden som? Som jag skrev ovan känns det som att hon kommer fortsätta vara otrygg när hon är ensam ute även om hon går bra ihop med andra. . .
Men det kanske är jag som inbillar mig eftersom hon faktiskt kan gå på promenader utan "draghjälp".


Att göra som fonen tipsade om känns däremot inte helt rätt för mig. Förstår inte riktigt vad jag ska uppnå med att hästen snurrar runt sig själv?

Tack för alla andra tips :bow:

Jag vet faktiskt inte, jag antar att det inte finns någon magisk tidpunkt utan de tar det utefter hur hästen uppför sig och är redo för uppgiften.
jag skulle varva med att gå ut och gå med henne ensam i skog och mark avsuttet, om du är rädd för ovan. men ridning i sällskap tills de värsta knutarna löser upp sig.

lycka till,
Mvh/Mackan
 
Sv: Häst som reser sig

Hej! Min häst är 3-4 år. vet inte säkert. Men vi tror mest på tre. han fyller 4 i år isf. Jag har samma problem fast min häst stegrar sig ordentligt när han hållt på en stund. Det jag gör är att jag sitter kvar på honom och är lugn och visar honom att han inte kan få mig att gå av så att han slipper mig och jag låter honom inte gå hemåt. Jag sitter kvar för att jag vet att han inte aldrig skullle gå över. För han vågar inte ens stegra så högt mot kompisarna i hagen, att han skulle kunna slå över, när han leker. Verkar som att han slått över ngn gång och har det som ett minne. Han har okänd bakgrund. Därför har jag testat mig fram om hur han funkar. Jag tror jag satt i 1 timma innan jag fick han att gå framåt utan några värre sparkar eller rapp med pisk eller dylikt. Vill inte att han ska bli skänkeldöv. Utan jag uppmanar honom att gå framåt, och när han gör det så får han otroligt mkt beröm. Nu förtiden gör han aldrig sånt. utan det var mest för att testa. Det finns bara 1 ställe som han gör så på fortfarande, men där har jag bara ridit med andra hästar, så jag vet inte hur han skulle fungera själv där. Men det får nog bli ngn annan historia. Vill inte ta tag i det svåraste just nu.
 
Sv: Häst som reser sig

...

Att göra som fonen tipsade om känns däremot inte helt rätt för mig. Förstår inte riktigt vad jag ska uppnå med att hästen snurrar runt sig själv?

Det man uppnår är att hästens bakben aktiveras. Så länge hästen rör på bakbenen kan den ju inte stå still på dem och då ha chansen att stegra.

Principen kommer mycket från NH-skolan, dvs. gör hästen fel får den göra något som är jobbigare, den enklaste utvägen ska vara den rätta, i det här fallet att gå snällt framåt. Skulle hästen istället stegra (= fel) får den jobba genom att snurra runt på mini-volt ett-två varv, sen får den en chans till.

Det är inte på något vis taskigt/plågsamt/elakt eller nåt annat, det är inget ryckade och slitande i hästen som behövs, bara ett ordentligt ledande tygeltag och tryck av skänkel för att hästen ska flytta sig.

Även gröna unghästar förstår dessutom ofta detta, men själv ser jag alltid till att hästen i fråga verkligen förstått meningen med att gå undan för skänkeln, annars är metoden bara förvirrande för dem (detta sista stycke min egen enkla åsikt då naturligtvis...).

Mvh ~ Jenny
 
Sv: Häst som reser sig

Får för mig att de oftast är ston som reser sig i protest/oförståelse när de är yngre....Eller är jag helt ute o cyklar???
Mitt ungsto ä oxå en liten "stegerska"....
 
Sv: Häst som reser sig

Mitt ungsto hade också en sådan period, inte kul alls, men jag slutade pressa på henne med skänklarna och drev henne framåt med rösten. Det var enda sättet att få henne framåt istället för uppåt. Hon reste sig eller hotade med att resa sig i samma situationer som du beskriver.

LYCKA TILL
 
Sv: Häst som reser sig

Hej! Min häst är 3-4 år. vet inte säkert. Men vi tror mest på tre. han fyller 4 i år isf. Jag har samma problem fast min häst stegrar sig ordentligt när han hållt på en stund. Det jag gör är att jag sitter kvar på honom och är lugn och visar honom att han inte kan få mig att gå av så att han slipper mig och jag låter honom inte gå hemåt. Jag sitter kvar för att jag vet att han inte aldrig skullle gå över. För han vågar inte ens stegra så högt mot kompisarna i hagen, att han skulle kunna slå över, när han leker. Verkar som att han slått över ngn gång och har det som ett minne. Han har okänd bakgrund. Därför har jag testat mig fram om hur han funkar. Jag tror jag satt i 1 timma innan jag fick han att gå framåt utan några värre sparkar eller rapp med pisk eller dylikt. Vill inte att han ska bli skänkeldöv. Utan jag uppmanar honom att gå framåt, och när han gör det så får han otroligt mkt beröm. Nu förtiden gör han aldrig sånt. utan det var mest för att testa. Det finns bara 1 ställe som han gör så på fortfarande, men där har jag bara ridit med andra hästar, så jag vet inte hur han skulle fungera själv där. Men det får nog bli ngn annan historia. Vill inte ta tag i det svåraste just nu.

Jag har försökt med det med. Att bara uppmuntra henne att gå frammåt genom att lätta på tyglarna och smacka lite lätt. Men då går hon inte alls eller så börjar hon backa :crazy:
Tills vidare väljer jag att rida ut med kompisar och hoppa av då hon inte vill gå. Tänker att jag kanske ska ta det lite succesivt, först att rida ut med andra och få henne att gå först och då det går bra försöka rida ut själv.

JennyS skrev:
Det man uppnår är att hästens bakben aktiveras. Så länge hästen rör på bakbenen kan den ju inte stå still på dem och då ha chansen att stegra.

Principen kommer mycket från NH-skolan, dvs. gör hästen fel får den göra något som är jobbigare, den enklaste utvägen ska vara den rätta, i det här fallet att gå snällt framåt. Skulle hästen istället stegra (= fel) får den jobba genom att snurra runt på mini-volt ett-två varv, sen får den en chans till.

Det är inte på något vis taskigt/plågsamt/elakt eller nåt annat, det är inget ryckade och slitande i hästen som behövs, bara ett ordentligt ledande tygeltag och tryck av skänkel för att hästen ska flytta sig.

Även gröna unghästar förstår dessutom ofta detta, men själv ser jag alltid till att hästen i fråga verkligen förstått meningen med att gå undan för skänkeln, annars är metoden bara förvirrande för dem (detta sista stycke min egen enkla åsikt då naturligtvis...).

Mvh ~ Jenny

Okey. Då förstår jag.
Det känns dock bara som att hon skulle bli förvirrad och upprörd om jag började snurra omkring. Vill få henne att vilja gå frammåt, inte för att hon tycker alternativet är jobbigare. Men som utväg då hon börjar lätta kan jag ju testa med detta!

stall_tarv skrev:
Får för mig att de oftast är ston som reser sig i protest/oförståelse när de är yngre....Eller är jag helt ute o cyklar???
Mitt ungsto ä oxå en liten "stegerska"....

Det känns som typiskt ung-sto beteende om jag ska vara helt ärlig ;)
Alla i stallet och som jag har pratat med säger nämligen "suck, dessa ston" av någon konstig anledning :angel:

Hoppla10 skrev:
Mitt ungsto hade också en sådan period, inte kul alls, men jag slutade pressa på henne med skänklarna och drev henne framåt med rösten. Det var enda sättet att få henne framåt istället för uppåt. Hon reste sig eller hotade med att resa sig i samma situationer som du beskriver.

Jag får försöka lite mer med detta!
Hon lättar ju eftersom hon blir pressad, men då jag har försökt har hon bara vägrat gå i någon slags protest :crazy:
 
Sv: Häst som reser sig

Hej!

Om du uteslutit att hästen inte har ont och att hon enbart är trotsig och dum skulle jag se till att det var mycket obehagligt när hon gör dumheter. Nummer ett kan vara att prata och berömma massor som avledningsmanöver och om hon reser sig i alla fall skulle jag smälla till henne mellan öronen i samma sekund som hon reser sig. Det ska vara obehagligt att resa sig. När hon sedan står still och går fram igen massor med beröm. Brukar inte ta så många gånger innan de lägger av då. Självklart ska man ej bestraffa men i detta läge med tanke på konsekvenserna har du nog inget val.

Mvh Marianne
 
Sv: Häst som reser sig

Jag har en som är likadan men hon vägrar att gå från gården. Hon lättar men kan också bli helt totalt omöjlig. Jag låter henne trötta ut sig själv. Vill hon hålla på och dumma sig så får hon väl göra det. Jag ber henne inte att vara dum det är hon som börjar och då kan hon väl få fortsätta då. När hon är trött brukar det hjälpa, ibland tar det 10 minuter ibland 2 timmar beronde på vilket humör hon är på.

Jag har slutat slå, bara sitter där och följer med hennes stegringar, kastningar och caprioler.
 
Sv: Häst som reser sig

När hon slutat stegra, kasta sig och göra caprioler och du ber henne gå framåt, gör hon det då?

Hästar... :crazy: :mad: :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 336
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
760
Senast: Lutten
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 135
Senast: Mabuse
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 442
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp