Häst som röjer i transporten.

miumiu

Trådstartare
Min ponnyplutt ska byta bostadsadress för tredje gången i sitt liv nu helgen som kommer. Första gången han flyttade var från sin ömma moder till mig, då 7 månader gammal. En resa på dryga 4 timmar i b-kortslastbil, utförd av professionell chaufför. Det gick kanonbra. Nästa flytt (då vi blev uppsagda från gamla stallet) gick inte riktigt lika smidigt.

Han går på transporten utan knussel, men väl på när luckan är stängd så blir han stressad. Försöker resa sig och hoppa över bommen. Det är ingen lång resa det handlar om, max 30 min men jag har ju redan börjat noja över allt som kan gå fel. Ska få låna en kamera att ha i släpet så vi har lite koll men finns det några tips, knep för att få honom att hålla sig i skinnet? Hönät? Kortare uppbindning? Någon som har idéer?
 
Lastträna så mycket som möjligt, kanske ge någon måltid i släpet och göra det behagligt att stå där en stund och sen avancera med dörr/bom och lucka. Helst hyra en lastbil, det är bland det värsta som finns när hästen går över bommen där bak, man blir väldigt maktlös. Försök förebygga så mycket som du kan och bind kort. Hade skippat hönät för risken att fastna men hösegel har jag använt.

Edit: Måste du använda hästtransport så ha en bra försäkring och panikbommar!
 
Min ponnyplutt ska byta bostadsadress för tredje gången i sitt liv nu helgen som kommer. Första gången han flyttade var från sin ömma moder till mig, då 7 månader gammal. En resa på dryga 4 timmar i b-kortslastbil, utförd av professionell chaufför. Det gick kanonbra. Nästa flytt (då vi blev uppsagda från gamla stallet) gick inte riktigt lika smidigt.

Han går på transporten utan knussel, men väl på när luckan är stängd så blir han stressad. Försöker resa sig och hoppa över bommen. Det är ingen lång resa det handlar om, max 30 min men jag har ju redan börjat noja över allt som kan gå fel. Ska få låna en kamera att ha i släpet så vi har lite koll men finns det några tips, knep för att få honom att hålla sig i skinnet? Hönät? Kortare uppbindning? Någon som har idéer?
Kort uppbindning, halsrem, hösegel och en trygg kompis med som sällskap.
Och träna…
 
Ljuddämpande huva (ev även bomull i öronen), halsrem att binda upp i istället för grimma, hösegel. Går det att ordna med en resvan och trygg kompis som sällskap så är det toppen!
Träna så mycket som möjligt innan, helst att han får gå in i släpet varje dag och få sin mat därinne, helst vill man ju att han ska tycka att släpet är bästa stället i hela världen att vara på. Vi lasttränar även de hästar i stallet som aldrig någonsin åker någonstans och inne i släpet får de värsta godisregnet; hink med massa olika gottis blandat och det finns även hö att tugga på efter de ätit upp müsli, äpple, morot, pepparkaka, knäckebröd mm. Förutom att samtliga hästar är lättlastade har det även fördelen att om någon häst kommer lös så är det bara att öppna transporten; direkt de hör de ljudet av lämmen som fälls ner så springer de dit och in i transporten.
 
Tack för alla tips! Vi kommer tyvärr inte hinna lastträna innan flytten då jag inte har något släp att träna med, men överväger att hyra en B-kortslastbil. Alternativt försöka låna hans bästis som ressällskap. Tanken är att min kompis ska köra honom i sitt släp, hon har utökat B så bör kunna köra dom båda isf. Men hon vill inte köra om det är halt väglag, vilket det ser ut att kunna bli här till helgen tyvärr 😬

Usch, så himla stressad över denna flytten så om någon har tips på hästtaxi i Göteborgsområdet så får ni gärna PM:a! Resan det handlar om rör sig om max 30 min.
 
Jag håller med din kompis om att undvika att köra i halt väglag med en ovan häst. Är det inte längre resa kan man ju göra den vilken dag som helst som man får tag på ett släp. Just nu har vi haft en period i NV Skåne med 8 plusgrader men väntar snö på lördag. Jag hade försökt köra direkt, inte väntat på kallare väder.
I vilket fall som helst så är tipset om resvan kompis bra.
 
Jag hade kört principen kort uppbindning, höbalar små, om du har och gjort barrikad framför bommen. Sen köpt sån spruta på hästbutiken som ska vara lite lugnande, alt snackat med min veterinär om nåt sorts ångestdämpande.
Har själv en häst som var överjävlig på att gå över bommen, där blev lösningen transport utan frambom. Men för en enstaka 30 minutersresa hade jag kombinerat alla förslag. :)
 

Liknande trådar

Utrustning I fredags hände det som inte får hända och min häst gick omkull i släpet. Jag har ingen kamera så jag vet inte vad som hände men jag...
Svar
16
· Visningar
2 287
Senast: Buck
·
Hästhantering Var på lokal hoppning idag. Och blev både förvånad och förfärad över det här med hästar i transporten utan tillsyn. Om en häst är stökig...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
7 729
Senast: Beeboppe
·
Träning Vet att det finns ett antal trådar under ämnet köra häst, ur hästen reagerar i släpet mm mm. Men jag tror ingen tar upp det jag har...
Svar
17
· Visningar
1 947
Senast: trofé
·
S
Hästmänniskan Jag kommer att behöva flytta min häst 50 mil. Problemet är hur han ska transporteras. "Hästbuss" hade med tanke på åkkomforten varit det...
Svar
4
· Visningar
1 412
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp