häst som rymmr för att äta

confetti

Trådstartare
har nu två haflingerhingstar, varav den ena är på mkt sträng diet. är nästan alltjämt hungrig nu. fyra gånger på två veckor nu ha han på något sätt rymt ur hagen och gått till baksidan av stallet där vi slänger ut fjolårshö som inte ryms när det nya tas in. han bryr sig inte ett dugg om ifall det är ström. andra hingsten står dock lugt kvar i hagen. bör tillägas att grannarna endast hundra meter bort har tre ston som rymlingen tycker väldigt mkt om när man rider, men när han är lös tycker han alltså bättre om höet. vfad finns att göra?? förutom atrt ge honom mer mat, bygga en rymlingssäkrare hage.?
 
Får man fråga hur lite mat du gett honom eftersom att han börjat rymma??? :confused:
 
Håller med, hur lite mat får han? Bara för att hästen skall ner i vikt kan man ju inte ge undergiva, den måste ändå få sitt behov tillfredställt och de går inte ner rätt av att "bantas" genom svältgiva, det ger bara en häst som mår dåligt och som kommer att se ut först som en fläskpadda av uppblåsthet och senare när det gått för långt som ett staket.
 
han får lika mkt hö som han fick innan dieten sattes igång, får dock inte lika mkt havre längre, samt motion som han inte fick förut
 
Det är ju inte så enkelt att tro att hästen går ner i vikt bara för att den får mindre havre eller mindre än det ena än det andra. Det handlar om sammansättning och kvoter på HELA foderstaten, underhållsbehov m.m.. Skall man "banta" eller öka sin häst ivikt så måste man veta vad man håller på med, man kan inte bara göra.........

Så hur mycket fick han som sagt innan och hur "ser" det hövärdet ut och hur ser hästen ut?

MVH/
 
Han kanske skulle behöva käka mer hö? (med lägre värden isåfall...)
 
nu får han ungefär tretton kilo hö per dag. han är ca en och femtio och väger 764 kg!!!
var ju såklart med honom på vet. besiktiktning där de sa att jag skulle ge honom runt tretton kilo hö och väldigt lite havre, mkt motion... tycker ni att det är för lite ändå?? jag har faktiskt inte så stor koll på det där, men eftersom veterinären sa så, så litade jag på henne. såg idag när rymlingen tog sig ut:D
det såg väldigt roligt ut. grinden ligger på en och tio(trägrind)han stod ungefär två meter från, vände om på bakdelen tog ett galoppsprång och var över:D
blir nog en liten hopphäst det där ;) haha
 
Så länge du inte har några värden på höet så vet du i princip inte om 13 kilo är för mycket eller för lite.
Det kan inte heller din verinär veta.

Så länge han rymmer och äter kasserat fjolårs hö så kan man förmoda att han inte får den näring han behöver oavsett kilo.

Det är lättare att jämföra 13 kilo chips med havregrynsgröt eller ravioli eftersom vi kan läsa på paketen vad det innehåller. Näringsvärden i hö kan man inte bedömma enbart med ögat.

Dessutom så har dom på Analycen meddelat att det var genomsnittligt låga värden på höet som slogs i somras, bara det är något att tänka på...
 
13 kg hö borde tillfredsställa din hästs tuggbehov ganska väl, tycker jag! Antingen äter han väldigt snabbt, eller också är det något näringsämne som han inte får tillräckligt av. Har du provat ge foderhalm? Ger mer att tugga på utan att tillföra så mkt energi.
En annan sak man kan tänka på är hur man fördelar fodret över dagen. Hur mycket hö får de i hagen , och hur länge räcker det? Kanske du kan ge lite mer där?
 
joo, detyär ju klart:P
men hur analyserar man höet då?

han stod på halm förut och då var han ännu fetare, nu står han på spån :smirk:
 
Hur man analyserar hö

Här är de prisuppgifter jag fick i höstas när jag kollade med nedanstånede företag. Priserna avser analys av hö, inklusive mineraler, billigare att bara kolla energi och protein.

Analycen 605 kr inkl moms
Svenska foder 590 kr inkl moms (dock ej mg-koll)
Hjortens lab 494 inkl moms

sök på deras namn på nätet så hittar du deras hemsidor med adresser och telefonnummer och bipacksedlar.

Jag klippte representativt höprov i småbitar, klippet skulle bli ca en liter. Lade det i en liten plastpåse som jag lade tillsammans med bipacksedel i ett vadderat kuvert och skickade in.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp