Häst som saknar framåtbjudning vid uteritt och inte tar hjälper

Riley

Trådstartare
Vad gör man med en sådan?

Har god arbetsmoral och bjudning på ridbana, där hon även är väldigt känslig och lyhörd, men vägrar gå fram ordentligt i skogen och lyssnar inte på varken skänkel, sits eller röst. Man har aldrig något i handen såvida man inte kommer till en galoppsträcka och låter henne dra på. Får hon syn på något - spännande eller läskigt spelar inte så stor roll - skulle man säkerligen kunna bli stående i en halvtimme eftersom hon totalignorerar en. Man kan ridskoletjonga med skänklarna, tjoa och peta med spö samtidigt, man får inte ett öra vridet mot sig och djuret rör inte en fena förrän hon själv anser att hon tittat klart.

Rider man med sällskap är det än värre, som att sitta på en död tunna, då går hon bara rakt bakom den andra hästen och är omöjlig att få att avvika ett steg bortanför dennes spår och tempo. Det hade säkert varit superpraktiskt om jag drivit en turridningsfirma, men så är alltså inte fallet.

Både jag och medryttaren (erfaren och äldre än jag) har samma problem, och både jag och medryttaren är rätt jäkla lessa, och eftersom jag i skrivande stund försöker få fatt i en till medryttare känns inte läget riktigt ultimat.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som saknar framåtbjudning vid uteritt och inte tar hjälper

Tillägger att rida med sporrar inte är något alternativ, om någon nu skulle föreslå det, då hästen blir extremt stressad och rädd även med de kortaste och vänaste små ponnysporrar.
 
Sv: Häst som saknar framåtbjudning vid uteritt och inte tar hjälper

Det låter mest som hästen är rädd och osäker, har ni testat att köra samma korta runda flera gånger, kanske först börja med att promenera och sedan rida, kanske flera varv efter varandra eller fram och tillbaks på vägen?
 
Sv: Häst som saknar framåtbjudning vid uteritt och inte tar hjälper

Vilken brud hon är då :D! Det man kan göra är att göra som nått helt överraskande. Kanske göra en lova och komma tillbaka igen. När du rider med sällskap och hon inte lyssnar vad du vill. Gör bara basic grejer. Halvhaler är ju bra med att som samla upp lite och få henne mer uppmärksam på dig.

Annars står hon och glor kanske låta henne göra det ett kort tag och sen be om frammåt. Fast jag tror att det kan vara klokt att ta skritten sekundärt (iaf nu till en början) och mest fokusera på frammåt, kan vara lättare i trav. Inte som rusa, men friskt tempo. Blir hon sådär ska stanna hela tiden testa med övergångar skritt fem steg trav fem steg tex.

Svårt att säga vilket som funkar bäst när jag inte sett hästen men prova dig fram och ge inte upp :).
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som saknar framåtbjudning vid uteritt och inte tar hjälper

Så kan det absolut vara. Osäkerhet. Fast det kan ju oxå bara så att hästen helt enkelt inte tycker att hon där uppe är lika intressant å värd att lyssna på som det som fångar intresset för tillfället ;).
 
Sv: Häst som saknar framåtbjudning vid uteritt och inte tar hjälper

Nej, hon gör och har alltid gjort exakt likadant även på vägar där hon gått i x antal år och är lika trygg som en gammal ridskolehäst. Det är snarare så att hon är enklare att få kontakt med när hon är osäker eftersom det då i regel finns någon form av motor i henne, även om den gärna ligger i backläget i oroliga situationer så går den ändå hyfsat lätt att vända till gas.

karamelldrottningen: Jo tack, märr med stort jäkla M som gärna parkerar sig när något inte passar, även mitt under en snordyr dressyrträning om det så är.
smirk.gif
Övergångar har vi försökt jobba med, men det är svårt när hästen stundtals bestämmer sig för att kanske möjligen ta två halvhjärtade steg i skritt innan hon stannar i fem minuter igen.

Hade också gärna ridit i ett friskare tempo om det inte vore för att hon precis är under igångsättning efter tre månader på bete, så dessvärre blir det mycket skritt i några veckor framöver.

Göra en lova, menar du att rida på i tempo en bit och sedan vända tillbaka, eller att vända om helt? Jag har ingen aning om vad ordet innebär nämligen. :p
 
Sv: Häst som saknar framåtbjudning vid uteritt och inte tar hjälper

Jobba med rösten. Gör halt. Gå framåt. Öka tempot. Gör halt. Skritta igång snabbt. Sänk tempot. OSV.
Fick rida en häst som hade det problemet och efter ett tag fattade hon vad hon skulle göra. Ha även med ett ridspö och peta lite på rumpan försiktigt. :)
 
Sv: Häst som saknar framåtbjudning vid uteritt och inte tar hjälper

Problemet är ju att hästen inte tar hjälperna för att gå fram eller öka tempot. Ber man om halt så får man halt, men i tio minuter.
 
Sv: Häst som saknar framåtbjudning vid uteritt och inte tar hjälper

Ja det blir ju lite av ett dilemma om det är antingen tvärstopp eller full rulle vetebulle vid igångsättning. Vissa är ju lite antingen eller gärna :cautious:. Med lova menar jag typ som en volt men den behöver inte vara rund lr en viss storlek utan mer att man vänder till andra hållet och det blir tvärstopp dit man är påväg sen (om det finns plats alltså) kommer man tillbaka och just att hästen rör sig och inte stannar upp (när det sker så ofta) så det hela tiden är frammåt som gäller men det behöver inte vara "snyggt" ridet mer försöka titta en annan väg för att sen komma tillbaka.

Lite rörigt skrivet kanske hoppas du förstår vad jag vill få fram iaf :crazy:.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp