Häst som sliter sig longering/hantering - tips och råd!

MissV

Trådstartare
Nu behöver jag alla tips jag kan få!
Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt.
Tidigare ägare (och uppfödare) har haft problem med att hästen har dragit iväg med denne och nu har även jag tillstött problem kring detta.
Jag hanterar hästen dagligen, denne går på lösdrift.
Jag har hängt på hästen och miljötränar den.
Hantering med sadel och träns, i grimma samt repgrimma.
När vi arbetar här hemma så jobbar vi med att böja henne mot mig (jag står ungefär vid manken) och detta fungerar jättebra, jag tränar henne med att vid varje inkallning, stopp etc skall hon vända sig mot mig då jag har hundra kontroll på hennes huvud och således snabbt kan "vika henne" i halsen och förhindra att hon drar iväg.
Jobb i rundkorall tränas på samma sätt, även i löst tillstånd (dock behövs det mer träning vid löslongering men det är ingen hets med detta, vi tar det i lugn takt då vi inte har någon stress).
Hon lasttränas med jämna mellanrum och det fungerar även det utan problem.
Anledningen till att jag, ca 6 dagar/vecka hanterar henne på olika sätt är att jag vill få in det i hennes vardag, det skall liksom "höra till" att man grejar på olika sätt och inte ses som något konstigt eller jobbigt.
Problemet är när jag kommer i "fel position" dvs ngt bakom bogen på henne så drar hon. Hon laddar och bara drar iväg, omöjligt att hålla kvar henne i det läget.
Dessa tillfällen kommer när jag: 1, inte har full fokus på hästen. 2, länger linan vid longering.
På mycket kort lina kan jag enkelt driva runt henne kring mig och vid varje "Proo" stannar hon och vänder sig mot mig.
Hon är som individ en vaken häst men jag upplever att hon inte gör det av ren flykt utan mer för att "hon kan".
När dessa tillfällen uppstått så går jag lugnt till henne (hon är efter att hon dragit lite skärrad och förväntar sig att jag skall bli arg), och helt enkelt gör om hela proceduren så vi alltid avslutar på det sätt som är tanken.
Jag har svårt att tro att skarpare bett eller liknande skulle hjälpa då hon "blockar" vid de tillfällen, har testat både kedja, repgrimma och John Moores grimma.
Jag håller mig på inhägnat område jämt.
Jag har själv hållt på med hästar i hela mitt liv, är utbildad inom häst och själv skulle jag kalla mig relativt kunnig inom häst och naturlig i mitt sätt kring hästar. Känner ingen rädsla eller liknande så som tidigare ägare uppgett att denne gjort.
Hästen är bara tre år och har väl en trotsperiod, dock är detta ett problem som kan ge stora konsekvenser och därför vill jag ha så mycket input och idéer som möjligt.
Jag kommer även att åka iväg till tränare med hästen för att få ännu mer tips och trix kring detta och jag är övertygad om att komma till rätta med detta oavsett vad som krävs.
Hästen har endast bott här i en månad och är väldigt ny, tagen från sin mamma för första gången i sitt liv. (Dock har ju dessa problem funnits även hos sin mamma och ordinarie flock).
Jag är med hästarna (utöver den dagliga hanteringen/träningen) ca 3 ggr/dag. vid fordring så fåt hon inte heller rusa fram till höt innan jag själv säger att det är ok.
Jag är aldrig högljudd eller flaxande kring hästarna så vi har en lugn och harmonisk stämning.
Detta är ju ett tydligt "ledarskaps problem" och det är just detta vi måste öva på, från att hon sprungit all världens väg i hagen vid läskiga situationer (typ att något som flyger upp eller en köttätande ikeapåse tänker hoppa på henne) så kommer hon nu till mig och söker trygghet istället för att dra ifrån mig.
Önskar en trevlig stämning i tråden utan obehagliga påhopp och att alla respekterar varandras åsikter och tankar.
Så berätta, hur skulle ni träna och tänka i en sånhär situation och har ni varit med om detta själva?
(givetvis hade detta varit enklare att hantera om hästen inte lärt sig detta från början och att man redan vid fölåldern tränat denne att inte komma loss, men nu ser situationen ut som den gör och jag skuldbelägger ingen).
 
Nu behöver jag alla tips jag kan få!
Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt.
Tidigare ägare (och uppfödare) har haft problem med att hästen har dragit iväg med denne och nu har även jag tillstött problem kring detta.
Jag hanterar hästen dagligen, denne går på lösdrift.
Jag har hängt på hästen och miljötränar den.
Hantering med sadel och träns, i grimma samt repgrimma.
När vi arbetar här hemma så jobbar vi med att böja henne mot mig (jag står ungefär vid manken) och detta fungerar jättebra, jag tränar henne med att vid varje inkallning, stopp etc skall hon vända sig mot mig då jag har hundra kontroll på hennes huvud och således snabbt kan "vika henne" i halsen och förhindra att hon drar iväg.
Jobb i rundkorall tränas på samma sätt, även i löst tillstånd (dock behövs det mer träning vid löslongering men det är ingen hets med detta, vi tar det i lugn takt då vi inte har någon stress).
Hon lasttränas med jämna mellanrum och det fungerar även det utan problem.
Anledningen till att jag, ca 6 dagar/vecka hanterar henne på olika sätt är att jag vill få in det i hennes vardag, det skall liksom "höra till" att man grejar på olika sätt och inte ses som något konstigt eller jobbigt.
Problemet är när jag kommer i "fel position" dvs ngt bakom bogen på henne så drar hon. Hon laddar och bara drar iväg, omöjligt att hålla kvar henne i det läget.
Dessa tillfällen kommer när jag: 1, inte har full fokus på hästen. 2, länger linan vid longering.
På mycket kort lina kan jag enkelt driva runt henne kring mig och vid varje "Proo" stannar hon och vänder sig mot mig.
Hon är som individ en vaken häst men jag upplever att hon inte gör det av ren flykt utan mer för att "hon kan".
När dessa tillfällen uppstått så går jag lugnt till henne (hon är efter att hon dragit lite skärrad och förväntar sig att jag skall bli arg), och helt enkelt gör om hela proceduren så vi alltid avslutar på det sätt som är tanken.
Jag har svårt att tro att skarpare bett eller liknande skulle hjälpa då hon "blockar" vid de tillfällen, har testat både kedja, repgrimma och John Moores grimma.
Jag håller mig på inhägnat område jämt.
Jag har själv hållt på med hästar i hela mitt liv, är utbildad inom häst och själv skulle jag kalla mig relativt kunnig inom häst och naturlig i mitt sätt kring hästar. Känner ingen rädsla eller liknande så som tidigare ägare uppgett att denne gjort.
Hästen är bara tre år och har väl en trotsperiod, dock är detta ett problem som kan ge stora konsekvenser och därför vill jag ha så mycket input och idéer som möjligt.
Jag kommer även att åka iväg till tränare med hästen för att få ännu mer tips och trix kring detta och jag är övertygad om att komma till rätta med detta oavsett vad som krävs.
Hästen har endast bott här i en månad och är väldigt ny, tagen från sin mamma för första gången i sitt liv. (Dock har ju dessa problem funnits även hos sin mamma och ordinarie flock).
Jag är med hästarna (utöver den dagliga hanteringen/träningen) ca 3 ggr/dag. vid fordring så fåt hon inte heller rusa fram till höt innan jag själv säger att det är ok.
Jag är aldrig högljudd eller flaxande kring hästarna så vi har en lugn och harmonisk stämning.
Detta är ju ett tydligt "ledarskaps problem" och det är just detta vi måste öva på, från att hon sprungit all världens väg i hagen vid läskiga situationer (typ att något som flyger upp eller en köttätande ikeapåse tänker hoppa på henne) så kommer hon nu till mig och söker trygghet istället för att dra ifrån mig.
Önskar en trevlig stämning i tråden utan obehagliga påhopp och att alla respekterar varandras åsikter och tankar.
Så berätta, hur skulle ni träna och tänka i en sånhär situation och har ni varit med om detta själva?
(givetvis hade detta varit enklare att hantera om hästen inte lärt sig detta från början och att man redan vid fölåldern tränat denne att inte komma loss, men nu ser situationen ut som den gör och jag skuldbelägger ingen).
Att hamna bakom bogen blir ju drivande position.
Vad händer om du kvickt går in i position så du är framför bogen istället?
Du kan öva det när du löslongerar, att se om du kan få henne att stanna genom att se till att du hamnar i positionen framför bogen.
Att bara ha bott i en månad är ju ingenting, du kanske försöker lära in för mycket på en gång i en ny miljö?
Min problemhäst gav jag mycket mer tid än så och lade långsamt till sak efter sak, backade några steg så fort det gick fel.
Hantera är en sak, krav på framsteg med olika saker en annan.

Varför har du inte full fokus på hästen när du longerar? Har man problem så bör man alltid se till att ha det, annars stanna hästen den stund man behöver fokusera på annat.

Jag är inte övertygad om det är ett rent ledarskapsproblem.
Vissa hästar kan dölja osäkerhet väldigt bra så det kan vara en blandning med ett flyktbeteende. Och även om hon säker sig till dig i andra läskiga situationer så betyder inte det att hon alltid kommer göra det utan att flyktinstinkten kan slå till.
Kan vara en inlärning av att om jag gör så när jag blir osäker på detta kommer jag undan. Men då kan man ändå behöva börja i änden att hästen ska förstå uppgiften och bli trygg med den genom mycket små steg.

Var longerar du? på stor bana?
Har du provat med lina i rundcorallen? Kan vara en väg att då det att fungera och bara "lägga till" linan men i övrigt göra som när du löslongerar annars. Sedan när det fungerar bra med att öka och minska volt i longeringen där inne kan man gå till ridbana.

Har du provat att sätta linan i sidoringen på grimman i stället för mitt under?
Man kan få lite annan vinkel på förhållningen då när de vill iväg.
 
Tack för bra och utförligt svar!
Skall ta till mig allt du skrivit.
:)

Att hamna bakom bogen blir ju drivande position.
Vad händer om du kvickt går in i position så du är framför bogen istället?


Gör jag det i volten (där jag alltid longerar, är aldrig på ridbana eller större utrymme) så stannar hon.
Där emot när hon väl börjat dra iväg så hinner man inte framför då hon i det läget har mig för långt bak, och då blivit för stark helt enkelt.


Du kan öva det när du löslongerar, att se om du kan få henne att stanna genom att se till att du hamnar i positionen framför bogen.
Att bara ha bott i en månad är ju ingenting, du kanske försöker lära in för mycket på en gång i en ny miljö?


Ja, det finns ju absolut en risk att det kan vara så, har tänkt att jag tar vid där förra ägaren slutade, kanske borde back bandet och bara vara på volten helt enkelt?
helt skippa det andra så att säga :)


Min problemhäst gav jag mycket mer tid än så och lade långsamt till sak efter sak, backade några steg så fort det gick fel.
Hantera är en sak, krav på framsteg med olika saker en annan.


Det enda jag önskar just nu är att komma tillrätta med problemet, jag gör varken mer eller mindre än det som tidigare ägare gjort.

Varför har du inte full fokus på hästen när du longerar?
Har man problem så bör man alltid se till att ha det, annars stanna hästen den stund man behöver fokusera på annat.


Jo, alltså klart jag alltid har fokus på hästen men är det så att man en sekund tappar det, vilket kan hända, så tar hon chansen.

Jag är inte övertygad om det är ett rent ledarskapsproblem.
Vissa hästar kan dölja osäkerhet väldigt bra så det kan vara en blandning med ett flyktbeteende. Och även om hon säker sig till dig i andra läskiga situationer så betyder inte det att hon alltid kommer göra det utan att flyktinstinkten kan slå till.

Kan vara en inlärning av att om jag gör så när jag blir osäker på detta kommer jag undan. Men då kan man ändå behöva börja i änden att hästen ska förstå uppgiften och bli trygg med den genom mycket små steg.

Var longerar du? på stor bana?
Har du provat med lina i rundcorallen?


enbart rundkorall. :)

Kan vara en väg att då det att fungera och bara "lägga till" linan men i övrigt göra som när du löslongerar annars. Sedan när det fungerar bra med att öka och minska volt i longeringen där inne kan man gå till ridbana.

Jag är väl medveten om att det är mig det ligger på, dvs jag skall se till att inte hamna "fel" men i något läge så måste man ju kunna hantera hästen från alla vinklar.
Det ligger absolut något i det du säger att hästen lärt sig beteendet då hon tydligt visar detta, hon är fullt medveten om vad hon gör och när hon skall dra så att säga.
Och när hon drar, då drar hon helt enkelt.
Har testat med att fästa repet (har ett långt grimskaft ca 4 meter) på alla möjliga sätt men hon vet mycket väl att hon är starkare än mig.
 
Nu behöver jag alla tips jag kan få!
Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt.
Tidigare ägare (och uppfödare) har haft problem med att hästen har dragit iväg med denne och nu har även jag tillstött problem kring detta.
Jag hanterar hästen dagligen, denne går på lösdrift.
Jag har hängt på hästen och miljötränar den.
Hantering med sadel och träns, i grimma samt repgrimma.
När vi arbetar här hemma så jobbar vi med att böja henne mot mig (jag står ungefär vid manken) och detta fungerar jättebra, jag tränar henne med att vid varje inkallning, stopp etc skall hon vända sig mot mig då jag har hundra kontroll på hennes huvud och således snabbt kan "vika henne" i halsen och förhindra att hon drar iväg.
Jobb i rundkorall tränas på samma sätt, även i löst tillstånd (dock behövs det mer träning vid löslongering men det är ingen hets med detta, vi tar det i lugn takt då vi inte har någon stress).
Hon lasttränas med jämna mellanrum och det fungerar även det utan problem.
Anledningen till att jag, ca 6 dagar/vecka hanterar henne på olika sätt är att jag vill få in det i hennes vardag, det skall liksom "höra till" att man grejar på olika sätt och inte ses som något konstigt eller jobbigt.
Problemet är när jag kommer i "fel position" dvs ngt bakom bogen på henne så drar hon. Hon laddar och bara drar iväg, omöjligt att hålla kvar henne i det läget.
Dessa tillfällen kommer när jag: 1, inte har full fokus på hästen. 2, länger linan vid longering.
På mycket kort lina kan jag enkelt driva runt henne kring mig och vid varje "Proo" stannar hon och vänder sig mot mig.
Hon är som individ en vaken häst men jag upplever att hon inte gör det av ren flykt utan mer för att "hon kan".
När dessa tillfällen uppstått så går jag lugnt till henne (hon är efter att hon dragit lite skärrad och förväntar sig att jag skall bli arg), och helt enkelt gör om hela proceduren så vi alltid avslutar på det sätt som är tanken.
Jag har svårt att tro att skarpare bett eller liknande skulle hjälpa då hon "blockar" vid de tillfällen, har testat både kedja, repgrimma och John Moores grimma.
Jag håller mig på inhägnat område jämt.
Jag har själv hållt på med hästar i hela mitt liv, är utbildad inom häst och själv skulle jag kalla mig relativt kunnig inom häst och naturlig i mitt sätt kring hästar. Känner ingen rädsla eller liknande så som tidigare ägare uppgett att denne gjort.
Hästen är bara tre år och har väl en trotsperiod, dock är detta ett problem som kan ge stora konsekvenser och därför vill jag ha så mycket input och idéer som möjligt.
Jag kommer även att åka iväg till tränare med hästen för att få ännu mer tips och trix kring detta och jag är övertygad om att komma till rätta med detta oavsett vad som krävs.
Hästen har endast bott här i en månad och är väldigt ny, tagen från sin mamma för första gången i sitt liv. (Dock har ju dessa problem funnits även hos sin mamma och ordinarie flock).
Jag är med hästarna (utöver den dagliga hanteringen/träningen) ca 3 ggr/dag. vid fordring så fåt hon inte heller rusa fram till höt innan jag själv säger att det är ok.
Jag är aldrig högljudd eller flaxande kring hästarna så vi har en lugn och harmonisk stämning.
Detta är ju ett tydligt "ledarskaps problem" och det är just detta vi måste öva på, från att hon sprungit all världens väg i hagen vid läskiga situationer (typ att något som flyger upp eller en köttätande ikeapåse tänker hoppa på henne) så kommer hon nu till mig och söker trygghet istället för att dra ifrån mig.
Önskar en trevlig stämning i tråden utan obehagliga påhopp och att alla respekterar varandras åsikter och tankar.
Så berätta, hur skulle ni träna och tänka i en sånhär situation och har ni varit med om detta själva?
(givetvis hade detta varit enklare att hantera om hästen inte lärt sig detta från början och att man redan vid fölåldern tränat denne att inte komma loss, men nu ser situationen ut som den gör och jag skuldbelägger ingen).
Varför longera? Glöm tidigare ägares problem. Umgås kravlöst, ha kvalitetstid tillsammans. Gå en promenad i skogen och fika. Kela, lek, undersök världen tillsammans och lär känna varandra. Då har du ett fint utgångsläge sen.
 
Tack för svar!
Bra förslag.

Varför longera? Glöm tidigare ägares problem. Umgås kravlöst, ha kvalitetstid tillsammans.
Gå en promenad i skogen och fika. Kela, lek, undersök världen tillsammans och lär känna varandra. Då har du ett fint utgångsläge sen.


Problemet i det här läget är att hästen lika gärna kan tänka sig att dra iväg utomhus också så därför går jag inte promenader med henne ännu.
Annars hade jag faktiskt inte brytt mig om longering, det är inte så viktigt för min del och jag hade kunnat löslongera de tillfällen det behövs men just nu så måste jag hitta ett sätt att få stopp på henne om hon får för sig att bara dra iväg.
(säg att hon skulle bli skrämd, flyga fram och jag i det tillfället hamnar i bakom-position)
Ja, det har hänt mig en gång ;)
Hade jag kunnat ha med mig ytterligare en häst på tur ute hade det kännts tryggare men har för tillfället ingen som kan gå med mig.
 
Hästen är ung, nyss flyttat och aktiveras 6 gånger vecka.

Själv skulle jag dra ner till att jobbas 3 gånger i veckan och övriga dagar bara den nödvändiga hanteringen. Mot att hon drar skulle jag testa kapson som gör det lättare att få hästen huvud mot sig om hon drar, i mitten ringen brukar funka men där kan du även testa ringen som är på sidan du har ifrån dej.
 
Bra förslag!

Hästen är ung, nyss flyttat och aktiveras 6 gånger vecka.

Själv skulle jag dra ner till att jobbas 3 gånger i veckan och övriga dagar bara den nödvändiga hanteringen. Mot att hon drar skulle jag testa kapson som gör det lättare att få hästen huvud mot sig om hon drar, i mitten ringen brukar funka men där kan du även testa ringen som är på sidan du har ifrån dej.

Har funderat på kapson med... kan vara värt att testa... :)
 
Just det, var rädd om hästens nacke när du använder repgrimma då den kan ge skador om hästen kastar sig eller kommer lös och trampar på grimskaftet.
 
Just det, var rädd om hästens nacke när du använder repgrimma då den kan ge skador om hästen kastar sig eller kommer lös och trampar på grimskaftet.

absolut-
använder inte repgrimman då den inte gav någon bättre verkan än de andra alternativen :)
 
Tack för svar!
Bra förslag.

Varför longera? Glöm tidigare ägares problem. Umgås kravlöst, ha kvalitetstid tillsammans.
Gå en promenad i skogen och fika. Kela, lek, undersök världen tillsammans och lär känna varandra. Då har du ett fint utgångsläge sen.


Problemet i det här läget är att hästen lika gärna kan tänka sig att dra iväg utomhus också så därför går jag inte promenader med henne ännu.
Annars hade jag faktiskt inte brytt mig om longering, det är inte så viktigt för min del och jag hade kunnat löslongera de tillfällen det behövs men just nu så måste jag hitta ett sätt att få stopp på henne om hon får för sig att bara dra iväg.
(säg att hon skulle bli skrämd, flyga fram och jag i det tillfället hamnar i bakom-position)
Ja, det har hänt mig en gång ;)
Hade jag kunnat ha med mig ytterligare en häst på tur ute hade det kännts tryggare men har för tillfället ingen som kan gå med mig.
Har hon aktiva hagkompisar och rejäl hage, så hon gör av med sin energi? Innan ni går iväg på promenad kan du se till att hon rör på sig ordentligt i hagen och pyser ut lite överskott, så blir livet lättare sen.
 
Tack för bra och utförligt svar!
Skall ta till mig allt du skrivit.
:)

Att hamna bakom bogen blir ju drivande position.
Vad händer om du kvickt går in i position så du är framför bogen istället?


Gör jag det i volten (där jag alltid longerar, är aldrig på ridbana eller större utrymme) så stannar hon.
Där emot när hon väl börjat dra iväg så hinner man inte framför då hon i det läget har mig för långt bak, och då blivit för stark helt enkelt.


Du kan öva det när du löslongerar, att se om du kan få henne att stanna genom att se till att du hamnar i positionen framför bogen.
Att bara ha bott i en månad är ju ingenting, du kanske försöker lära in för mycket på en gång i en ny miljö?


Ja, det finns ju absolut en risk att det kan vara så, har tänkt att jag tar vid där förra ägaren slutade, kanske borde back bandet och bara vara på volten helt enkelt?
helt skippa det andra så att säga :)


Min problemhäst gav jag mycket mer tid än så och lade långsamt till sak efter sak, backade några steg så fort det gick fel.
Hantera är en sak, krav på framsteg med olika saker en annan.


Det enda jag önskar just nu är att komma tillrätta med problemet, jag gör varken mer eller mindre än det som tidigare ägare gjort.

Varför har du inte full fokus på hästen när du longerar?
Har man problem så bör man alltid se till att ha det, annars stanna hästen den stund man behöver fokusera på annat.


Jo, alltså klart jag alltid har fokus på hästen men är det så att man en sekund tappar det, vilket kan hända, så tar hon chansen.

Jag är inte övertygad om det är ett rent ledarskapsproblem.
Vissa hästar kan dölja osäkerhet väldigt bra så det kan vara en blandning med ett flyktbeteende. Och även om hon säker sig till dig i andra läskiga situationer så betyder inte det att hon alltid kommer göra det utan att flyktinstinkten kan slå till.

Kan vara en inlärning av att om jag gör så när jag blir osäker på detta kommer jag undan. Men då kan man ändå behöva börja i änden att hästen ska förstå uppgiften och bli trygg med den genom mycket små steg.

Var longerar du? på stor bana?
Har du provat med lina i rundcorallen?


enbart rundkorall. :)

Kan vara en väg att då det att fungera och bara "lägga till" linan men i övrigt göra som när du löslongerar annars. Sedan när det fungerar bra med att öka och minska volt i longeringen där inne kan man gå till ridbana.

Jag är väl medveten om att det är mig det ligger på, dvs jag skall se till att inte hamna "fel" men i något läge så måste man ju kunna hantera hästen från alla vinklar.
Det ligger absolut något i det du säger att hästen lärt sig beteendet då hon tydligt visar detta, hon är fullt medveten om vad hon gör och när hon skall dra så att säga.
Och när hon drar, då drar hon helt enkelt.
Har testat med att fästa repet (har ett långt grimskaft ca 4 meter) på alla möjliga sätt men hon vet mycket väl att hon är starkare än mig.
Ibland behöver man backa bandet längre än det de kunnat hos tidigare ägaren också. Börja om lite.

Släpp tanken på att komma till rätta med problemet fort.
Håll till i rundcorall, bygg förtroende, visa läskiga saker och låt henne reagera lite, men inte provocera fram panik utan bara liten reaktion och sedan klappa klia och berömma.
Jobba med löslongering och longering kanske ett par gånger i veckan bara i corall tills det känns helt tryggt. Någon alt ett par dagar i veckan kan du lastträna, pyssla eller gå liten promenad om det känns tryggt att lämna inhägnat område (det beror ju lite på om det känns som risk att hon sliter sig även ute, då gör man inte det heller än).
Låt henne vara unghäst precis som man säger att barn ska få vara barn.

Jag hade pausat hängande på henne i nuläge, så bråttom är väl inte inridning att det inte kan vänta tills ni är mer trygga med varann och nya rutiner?

Min problemhäst leder jag med longerlina och alltid knäppt i sidoringen.
Med lite teknik kunde jag nämligen få honom ur balans och slita runt honom med ett ryck vid rätt tillfälle.
Så bröt jag mönstret med honom..
 
Nu behöver jag alla tips jag kan få!
Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt.
Tidigare ägare (och uppfödare) har haft problem med att hästen har dragit iväg med denne och nu har även jag tillstött problem kring detta.
Jag hanterar hästen dagligen, denne går på lösdrift.
Jag har hängt på hästen och miljötränar den.
Hantering med sadel och träns, i grimma samt repgrimma.
När vi arbetar här hemma så jobbar vi med att böja henne mot mig (jag står ungefär vid manken) och detta fungerar jättebra, jag tränar henne med att vid varje inkallning, stopp etc skall hon vända sig mot mig då jag har hundra kontroll på hennes huvud och således snabbt kan "vika henne" i halsen och förhindra att hon drar iväg.
Jobb i rundkorall tränas på samma sätt, även i löst tillstånd (dock behövs det mer träning vid löslongering men det är ingen hets med detta, vi tar det i lugn takt då vi inte har någon stress).
Hon lasttränas med jämna mellanrum och det fungerar även det utan problem.
Anledningen till att jag, ca 6 dagar/vecka hanterar henne på olika sätt är att jag vill få in det i hennes vardag, det skall liksom "höra till" att man grejar på olika sätt och inte ses som något konstigt eller jobbigt.
Problemet är när jag kommer i "fel position" dvs ngt bakom bogen på henne så drar hon. Hon laddar och bara drar iväg, omöjligt att hålla kvar henne i det läget.
Dessa tillfällen kommer när jag: 1, inte har full fokus på hästen. 2, länger linan vid longering.
På mycket kort lina kan jag enkelt driva runt henne kring mig och vid varje "Proo" stannar hon och vänder sig mot mig.
Hon är som individ en vaken häst men jag upplever att hon inte gör det av ren flykt utan mer för att "hon kan".
När dessa tillfällen uppstått så går jag lugnt till henne (hon är efter att hon dragit lite skärrad och förväntar sig att jag skall bli arg), och helt enkelt gör om hela proceduren så vi alltid avslutar på det sätt som är tanken.
Jag har svårt att tro att skarpare bett eller liknande skulle hjälpa då hon "blockar" vid de tillfällen, har testat både kedja, repgrimma och John Moores grimma.
Jag håller mig på inhägnat område jämt.
Jag har själv hållt på med hästar i hela mitt liv, är utbildad inom häst och själv skulle jag kalla mig relativt kunnig inom häst och naturlig i mitt sätt kring hästar. Känner ingen rädsla eller liknande så som tidigare ägare uppgett att denne gjort.
Hästen är bara tre år och har väl en trotsperiod, dock är detta ett problem som kan ge stora konsekvenser och därför vill jag ha så mycket input och idéer som möjligt.
Jag kommer även att åka iväg till tränare med hästen för att få ännu mer tips och trix kring detta och jag är övertygad om att komma till rätta med detta oavsett vad som krävs.
Hästen har endast bott här i en månad och är väldigt ny, tagen från sin mamma för första gången i sitt liv. (Dock har ju dessa problem funnits även hos sin mamma och ordinarie flock).
Jag är med hästarna (utöver den dagliga hanteringen/träningen) ca 3 ggr/dag. vid fordring så fåt hon inte heller rusa fram till höt innan jag själv säger att det är ok.
Jag är aldrig högljudd eller flaxande kring hästarna så vi har en lugn och harmonisk stämning.
Detta är ju ett tydligt "ledarskaps problem" och det är just detta vi måste öva på, från att hon sprungit all världens väg i hagen vid läskiga situationer (typ att något som flyger upp eller en köttätande ikeapåse tänker hoppa på henne) så kommer hon nu till mig och söker trygghet istället för att dra ifrån mig.
Önskar en trevlig stämning i tråden utan obehagliga påhopp och att alla respekterar varandras åsikter och tankar.
Så berätta, hur skulle ni träna och tänka i en sånhär situation och har ni varit med om detta själva?
(givetvis hade detta varit enklare att hantera om hästen inte lärt sig detta från början och att man redan vid fölåldern tränat denne att inte komma loss, men nu ser situationen ut som den gör och jag skuldbelägger ingen).

Jag hade backat och låtit hästen vara häst ett tag. Ge den ett par veckors vila att installera sig och ta in allt nytt och sedan satt igång med träning varannan dag istället.

Daglig hantering som flaxande ikea-påsar borde ju hästen lära sig att de inehåller mat. Låt den äta ur påsen. När hästen fatrar det hade jag flaxat och stökat lite mer för varje dag...

Angående dragandet i linan finns det ett bra sätt men det kan man inte skriva ut här utan att bli påhoppad :angel:
 
Hade liknande problem med min när han flyttade hit. Skillnad dock att jag inte kunde hitta något samband i vilka situationer det kom. Det kom alltid vid helt ologiska tillfällen och gick inte att förutspå. Oftast vid promenader. Kämpade med enbart arbete från marken i över ett år(nästan ingen ridning, isåfall bara på inhägnat område). Vi hade olika tränare med olika tekniker. Var påväg att ge upp måååånga gånger. Men så träffade vi på rätt tränare med rätt teknik. Jag kan inte lära ut den såhär i text på ett forum men det handlade om(förutom övningar för att stärka relation och förståelse för hur hästen tänker) om att få kontroll över hans bakdel och enkelt kunna flytta den. Nu har han ett helt annat fokus på mig även när han stressar upp och jag kan enkelt få stopp. Nu har han *peppar peppar* inte slitit sig på ca ett halvår. Men det tar tid! Massor med tid. Och man får absolut inte stressa, sänk kraven, låter som det ör mycket på en gång nu. Och försök hitta en vettig tränare som kan ge dig input, ibland kör man fast helt i sitt eget tänk :)
 
När min unghäst kom var den felhanterad och rätt ohanterad. Dessutom var det befäst. Särskilt detta med att slita sej.
Kunde inte ledas, fångas, var rädd för allt, osocial/arg. Osv osv. Den kunde inte göra någonting som uppfattas som liksom normal vardagshantering.

En känslig häst, känslig för signaler och reagerar snabbt. Mycket mycket vaken.
Det kräver endel.

Drar den när den får chansen dvs när man hannar i fel position måste man som människa absolut undvika att inte hamna där.
När den väl hanteras ska det vara fullt fokus och hellre kort tid och det blir rätt än på slentrian och det kan bli slarvigt.
Man måste se till att man är snabb nog att vara i rätt position. Alltid, för man måste bryta beteendet.

Vidare;
Min häst var oerhört tydlig när den behövde vila. Den blev lite ofokuserad, gamla problem kunde dyka upp igen och sådär.
Så En vecka eller två, in och ut från hagen endast. That’s it.
Och vila är fortfarande jätteviktigt för den här hästen.

Har din fått vila något?
Annars gör det, börja om sen.

Alltid när man stöter på bekymmer, backa bandet så mycket det behövs tills man hamnar på ett läge där hästen har förtroende, självförtroende och känner sej säker och duktig.
Öka kraven långsamt och backa bandet däremellan för att kolla av.
Vara väldigt konsekvent.

Min häst är idag den enklaste att leda, galet social och vill alltid göra rätt.
Men det är mycket jobb bakom.
 
tack för alla svar!
vi jobbar nu enbart i rundkorallen, lös. leder henne dit/tillbaka utan problem.
vi har backat och tänker mer att vi fokuserar på detta några månader och sen i lagom takt ökar vi successivt. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
426
Senast: tessan.g
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 224
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 577
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 264

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp