Häst stod bremsad i två timmar

När kontrollanterna frågade om hur en häst fått sina skador på mulen berättades hästägaren att han lämnat hästen bremsad medan han åkte och hämtade ut lugnande. Mannen åtalas nu för djurplågeri.
 
Precis, ibland funkar det till och med att bara nypa lite i näsan för att distrahera tillräckligt för att man ska lyckas göra det man måste göra.

Nej vad han pysslade med vette fan. Stackars hästen. :(
Jag tycker det fungerar bättre att nypa i näsan än att bremsa, eller att knacka i pannan.
Min ena skulle få panik av brems är jag 99% säker på då han reagerar extremt kraftigt på att någon ens antyder att hålla fast hans huvud. Den andra höll på att snedtända på bremsen den enda gång den använts på henne. Som tur var hann vi lätta på den innan hon började slåss.
 
Jag tycker det fungerar bättre att nypa i näsan än att bremsa, eller att knacka i pannan.
Min ena skulle få panik av brems är jag 99% säker på då han reagerar extremt kraftigt på att någon ens antyder att hålla fast hans huvud. Den andra höll på att snedtända på bremsen den enda gång den använts på henne. Som tur var hann vi lätta på den innan hon började slåss.
Jag klassar det också som att bremsa egentligen, om någon frågar. Det är rätt sällan jag använt ett särskilt verktyg för ändanmålet utan det är ju själva grejen som är grejen, så att säga. :)
 
Jag klassar det också som att bremsa egentligen, om någon frågar. Det är rätt sällan jag använt ett särskilt verktyg för ändanmålet utan det är ju själva grejen som är grejen, så att säga. :)
Ja det rör sig om samma grundidé men att det skulle vara samma sak håller jag inte med om. Att fingerbremsa och att bremsa är så oerhört olika i styrka så effekten kan inte vara densamma alls. Styrkan man har i fingrarna jämfört med den deformering av överläppen som blir då man nästan snör av den med hjälp av hävarm är alldeles för olika.
 
Låter helt vansinnigt.

Men, hjälper verkligen brems? Ingen häst jag mött har blivit lugn av brems. Två stycken har blivit hysteriska.

Jag har aldrig mött någon häst som har reagerat som ”de ska”.

Sen ska självklart erkännas att jag (eller snarare veterinären) inte har bremsat mer än en handfull hästar som jag sett reaktionen på.
Ja, brems fungerar. Rätt använd. Jag har sett hästar nästan somna.

Den ska inte orsaka smärta utan bara påverka hästen så den blir lugnare. Förr sa man att det var samma påverkan som mammans tag i nackskinnet på kattungarna när hon bär dem.

Jag föredrar dock bremstång framför repbrems. Mjukare grepp och ingen vridning.

Jag är dock gammal och har hanterat mängder av hästar i mitt iv, Främst mina egna. Därav lång erfarenhet. Bremsen är bra om den berkligen behövs.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Mannen lämnade sin häst bremsad i boxen under en längre stund och hästen fick skador i munnen. Nu döms hästägaren för djurplågeri.
Svar
1
· Visningar
166
Senast: Marita73
·
  • Artikel
Hästnyheter Mannen, som arbetar med hästar, ska enligt en hästägare ha slagit en häst med hammare flera gånger. Nu åtalas han mot sitt nekande för...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 025
Senast: QueenLilith
·
  • Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
21 305
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp