Hästägarna fortsätter köpa hösilage - trots larm

Sv: Hästägarna fortsätter köpa hösilage - trots larm

visst är hösilage den torrare varianten av hö? :S
 
Sv: Hästägarna fortsätter köpa hösilage - trots larm

Man brukar ju säga att hösilage är en torrare variant av ensilage. Båda är ju inplastat (konserverat)
 
Sv: Hästägarna fortsätter köpa hösilage - trots larm

Men ger man inte ensilage till kor och inte till hästar?
 
Sv: Hästägarna fortsätter köpa hösilage - trots larm

ensilage har väl något konserverande medel tillsatt vid inpackningen? är det inte det som är skillnaden på ensilage och hösilage:confused: :confused: ?
 
Sv: Hästägarna fortsätter köpa hösilage - trots larm

Man kan ge hästar hö, hösilage och ensilage.Ensilage är den blötaste och mest konserverade av dom. När man konserverar ensilage så använder man sig av syra.
En häst ska ha så torrt så möjligt så därför är hö eller hösilage allra bäst.
 
Sv: Hästägarna fortsätter köpa hösilage - trots larm

Hösilage och ensilage är exakt samma, konserverade lika utan tillsatser.
De tillsatser som blir sköter naturen om. När man har inplastat balarna sker en hel rad prosesser med höet. Konserveringen innebär att inget syre finns och då blildas syror osv.
Skillnaden på hösilage och ensilage är att ensilaget är mycket blötare.
Generellt brukar ts för ensilage ligga under 50 och ts för hösilage är över 50.
Ts=torrsubstansen.

Mitt egen ensilage blev just ensilage för att jag hade ingen hövändare vid skörd och då kunde inte höet torka så mycket innan inplastning, därav det blöta fodret. Hade jag haft en hövändare och torkat fodret bättre innan inplastning hade jag haft godare chans till hösilage.

Det är inte bara kor som äter ensilage men fodret är ju riktigt blött så en del hästar kan bli väldigt lösa i magen p g a allt vatten i fodret. Är ts 30-40 % så innebär ju det att resten är i princip bara vatten.

Är ingen expert på det här men hoppas att något frågetecken rätades ut....:bow:
 
Sv: Hästägarna fortsätter köpa hösilage - trots larm

I ensilage tillsätts syra för att processen SKA komma igång. (Myrsyra?).
 
Sv: Hästägarna fortsätter köpa hösilage - trots larm

just vad jag också hört..:confused:
 
Sv: Hästägarna fortsätter köpa hösilage - trots larm

*lånar*

jag har hört båda varianterna. alltså, den ena att hösilage och ensilage är samma, bara att hösilage har ts över 50% och den andra att man i ensilage tillsätter syra(myrsyra?) medans hösilage bara är inplastat.

någon som vet vad som stämmer?
 
Sv: Hästägarna fortsätter köpa hösilage - trots larm

Lånar

Min morfar är bonde. När han gjorde ensliage så trampades det in myrsyra. Han lär ju inte ha fel. Det har ingenting med ts halten att göra.

Ensilage behöver inte plastas in, men numera görs det kanske oftast.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (ATL) Om hästen har problem att tugga och smälta sitt foder beror det troligen på smärtor i tandköttet, inte att den har spetsar på...
Svar
0
· Visningar
740
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (ATL) Hästar som slaktas betalas ett par kronor lägre per kilo i dag än för några år sedan. Detta trots att långt färre hästar godkänns...
Svar
3
· Visningar
891
Senast: cutty
·
  • Artikel
Hästnyheter (ATL) Sveriges störste hästhandlare har ingen egen häst. Trots att bortåt 500 hästar om året passerar hans händer...
Svar
0
· Visningar
1 107
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (ATL) En vägkorsning utanför Öregrund har orsakat rabalder bland traktens hästägare. Länsstyrelsen har sagt nej till varningsskyltar...
Svar
0
· Visningar
664
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp