hästaffär..

W

Wes

Hur är det egentligen om man ska köpa en häst som inte fått sitt regbevis från aqha..? då kan man ju inte skicka in nån transfer.. vad bör man göra..? :confused:
Säljaren är också osäker..
 
Jodå.
Du kan skicka transfer.
Det står tillochmed på transfern vad du skall fylla i ifall hästen
inte är registrerad än.

Man skall fylla i hästens namn,
vilket år den föddes, samt namn och resistreringsnummer på
modern och fadern.

Hug your horses!
/Mike :devil:
 
ok, tack! då ska jag kolla igen på pappret.. :angel:
såg inte att det stod det som du sa, någonstans..
 
hej en liten fråga...vem skickar man pappren till när man ska regestrera sin quarter i sverige?? är det nån kostnad, hur gör man...??
Tacksamm för svar!
MVH Emelyne
 
Alla ärenden när det gäller registering och ägarbyten skall gå via SQHA enligt AQHA´s regelbok.
Så mitt förslag är att vända dig till Pia Thomsson på SQHA för hjälp och vägledning. Då får du ju dessutom ett svenskt reg nummer på din häst.

www.sqha.com och Registrator.

Monke :)
 
Vart i AQHA´'s regelbok står det att det ska vara SQHA som utför reg?
Det är så att SQHA gör denna service(= skickar papperna till AQHA), men det går utmärkt att göra det själv.
AQHA är dom enda som tar emot registreringar.
/Lex
 
Jag skrev via SQHA inte att dom registrerade hästen. Däremot får du ett svenskt registreringsnummer om du skickar den till SQHA. Att alla hästar i sverige är registrerade i SQHA så att dom kan redovisa hur mycket häst vi egentligen har. Det är ju inte så lätt att i USA se hur många det finns just här, hästarna är ju registrerade på namn och nummer inte länder.

När det gäller förmåner sverige får från AQHA såsom Horsemanship clinics, bidrag osv beräknas på antal hästar och medlemmar.

Jo om du tittar i årets regelbok sidan 45 under (d)
"Horses foled in one of the following countries wich has a recognized association, where the applicant is a resident of that country at the time of the filing of the registration application SUCH APPLICATION MUST BE SUBMITTED TO THE RECOGNIZED INTERNATIONAL ASSOCIATION FOR PROCESSING BEFORE BEING FORWARDED TO AQHA FOR APPROVAL.

These specifically designated international countries are, Austria, Belgium, Brazil, Denmark, Franze, Germany, Great Britain, Holland, Italy, Japan, Luxenburg, SWEDEN and Switzerland.
Application without such processing will NOT be approved for issuance of a registration certificate until such evidence of processing is recived."

Jag hoppas att detta gav svar på din fråga :)
När det gäller mina hänvisningar till regelboken är det j-vligt sällan jag har fel. Det är ju lite pinsamt att hänvisa till den och inte veta om det faktiskt står där.

Så om jag skriver stt det står där har jag kollat noga, visst man kan missuppfatta saker.
Det är nog LEX som borde använda sin regelbok lite mer. :)

Monke ;)
 
Min förfrågan var alvarlig menad och inte menad som någon sorts pekpinne.
Jag har inte läst årets regelbok.
Hur är det med ägarbyte då?
Måste det anmälas till SQHA? (det står inget om det på transfer-papperna.)
/mvh Lex
 
Detta är inget nytt utan har funnits med ett tag, men jag vet inte hur läge. :confused:
Det är bara så att ingen bryr sig om att så är fallet. Men jag tror att dels vill AQHA få hästarna registrerade hos den internationella affiliaten dels förhoppningsvis få korrekt ifyllda papper tillsänt sig.cool:

Vad gäller ägarbyte tror jag inte att det behöver gå via SQHA, men regelboken är på nedervåningen och jag orkar inte gå och hämta den nu. Jag skall kolla om jag hittar något där. Men annars träffar jag väl Pia T på Harvest i helgen och kan fråga då, om det är en fördel för henne att få transfers också.

Jag håller själv förtvivlat på att få ihop foton till min bebis registrering papper. Att få ett bra foto snett framifån är ett helvete faktiskt. Framifrån, bakifrån och från båda sidor, no problem men snett framifrån :devil:

Och som upplysning till Emelyne så kostar det inget att få sin häst registrerad i SQHA.

Monke :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Vad gäller vid köp av en häst? Hur kollar man upp en säljare? Och hur häver man ett hästköp? Mellan klockan 13 och 14 på tisdagen svarar...
Svar
0
· Visningar
236
Senast: Gunnar
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 373
Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
11 292
Senast: Jeps
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
906
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp