Hästar är gjorda för att beta

Sv: Hästar är gjorda för att beta

ÄNTLIGEN!
den här undersökningen tillsammans med den aktuella SLU-undersökningen som visar att stressade männsikor stressar upp hästarna BORDE revolutionera hästhållningen i landet och göra att folk lär sig fodra rätt och bete sig rätt runt djur. men det lär det väl inte göra, tyvärr. det är i alla fall trevligt att få det "man" redan vet bevisat och skrivet på papper!
mer sånt!
 
Sv: Hästar är gjorda för att beta

ÄNTLIGEN!
den här undersökningen tillsammans med den aktuella SLU-undersökningen som visar att stressade männsikor stressar upp hästarna BORDE revolutionera hästhållningen i landet och göra att folk lär sig fodra rätt och bete sig rätt runt djur. men det lär det väl inte göra, tyvärr. det är i alla fall trevligt att få det "man" redan vet bevisat och skrivet på papper!
mer sånt!


Tack för att någon tycker samma! :bow:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästar är gjorda för att beta

Döh:grin:

Tänk att det ens ska behöva forskas på detta:crazy: Hoppas som föregående talare på att det får upp ögonen på nån hästägare...
 
Sv: Hästar är gjorda för att beta

Skrämande att okunskapen är så stor att dom miljoner som avsattes för hästforskning bränns bara på ingenting.
Saker som är känt sen årtusenden ses som nått nytt, vart är vi på väg?
Är det pga kvinnorbna i branchen eller finns det nån bättre förklaring?
 
Sv: Hästar är gjorda för att beta

Jag håller med- kanske inte i din slutsats att det beror på kvinnorna;)
Missriktad omtanke som förmänskligar, och sen brist på genuin kunskap på våra hästutbildningar (gymnasium och högre).

Tänk vad mycket bättre forskning som kunnat bedrivas för de pengarna!
 
Sv: Hästar är gjorda för att beta

Säger som alla andra redan sagt i tråden, äntligen finns det bevisat det man vetat om sedan man var ridskoleunge! :bow:

Men varför tar så många inte till sig sådant här? :confused:
Att det som den här forskningen kom fram till stämmer, det har man ju sett bevis på åtskilliga gånger! Och forskning har ju gång på gång kommit fram till att det är som den här senaste forskningen säger!

Och lik förb. så hör man hästfolk som hållit på med hästar i åtskilliga år fälla kommentarer som "min häst kan inte få så mycket hö, h*n blir fet då", och sedan fodras en 500kg häst med 5-6 kg kraftfoder och 4-5 kg hö!

Kanske lite inte hör hit, men min häst bevisade också att "hästar är skapta för att beta" när jag bytte stall.
I förra stallet fanns rejäla hagar, dock knappt med ett grässtrå i, så hästarna stod och hängde vid grinden mest hela dagarna. De gick ute som längst 7 timmar om dagen, vintertid mycket kortare tid. En mkt liten högiva på lunchen gavs, slut på någon halvtimme.
Pålle var helt ok att rida, dock från lite till mkt seg att rida. Det stallet var pålle uppstallad i from det jag köpte henne tills för knappt ett år sedan.

Pålle bytte stall, fick en hage med gräs, inte bete, men dock gräs att plocka med. Och när gräset försvann i och med att det frös/kom snö, då fick pålle fri tillgång på hö i hagen. Och hon går nu ute from 5.30 och kom inte in förrän tidigast 17.00 på vintern. Nu med gräs i hagen går de in vid 19.00, ibland senare.
Och det är enorm skillnad på hästen i ridning!! Hon är mkt, mkt piggare, glad i skogen, frustar och bjuder alltid framåt, ett minne blott att behöva skänkla på i galopp i skogen! Likaså på bana, mkt lättare att jobba då man slipper driva på framåt hela tiden!
Så se vad lite gräs kan göra! ;)
 
Sv: Hästar är gjorda för att beta

Men varför tar så många inte till sig sådant här? :confused:
Att det som den här forskningen kom fram till stämmer, det har man ju sett bevis på åtskilliga gånger! Och forskning har ju gång på gång kommit fram till att det är som den här senaste forskningen säger!

Och lik förb. så hör man hästfolk som hållit på med hästar i åtskilliga år fälla kommentarer som "min häst kan inte få så mycket hö, h*n blir fet då", och sedan fodras en 500kg häst med 5-6 kg kraftfoder och 4-5 kg hö!

Det där har jag sett exempel på och alltid har det varit de hästar som ägarna är överdrivet måna om, hästar som lindas varje natt (i fall där det inte alltid behövs), hästar som ska ha ditten och datten och gå i små hagar, som ska proppas fulla med diverse märkeskraftfoder.

Min tolkning efter det jag har erfarit är att dessa hästägare tycker det är så fruktansvärt skoj att köpa allt möjligt till hästen, dyra täcken som ska användas trots sol och milt väder, otaliga par benskydd som skall varieras varannan dag och dessa ägares köplust sträcker sig även till att köpa olika märken av kraftfoder och mineraler som ska pumpas i hästen. Det är helt enkelt roligare för dessa köpgalna ägare att fodra med diverse kraftfoder än med vanligt simpelt hö, och det som ser flashigare ut och kostar mer är ju alltid bättre för hästen, eller hur? :confused:
 
Sv: Hästar är gjorda för att beta

Tror du har slagit huvudet på spiken! ;)

Även jag är en sådan som gärna "pimpar" mina hästar. Genom åren med varierande summor beroende på min ekonomi.
Men jag har alltid varit MYCKET noga med att "pimpa" så att hästarna får må så bra det bara går! Jag har inte stoppat i dem konstiga tillskott "bara för att", det konstigaste jag gjort är att jag bytt havre mot Krafft. Men efter något år ifrågasatt det rejält, varför betala mer för kraftfodret än jag behöver? Inte heller har jag börjat använda utrustning som inverkar på hästen som jag inte ens behöver bara för att grannen använder det.
Jag har "pimpat" med sådant som hästen skiter i! Tex haft X antal olika träns, schabrak så många att jag skulle täcka in behovet för ett stort handelsstall, täcken "bara till fint" som då blivit mer eller mindre hyllvärmare för att jag har användning för dem ett par ggr/år osv.
Men att behandla hästarna som dockor så de blir olyckliga, näää!
 
Sv: Hästar är gjorda för att beta

Det är väl som med "människofoder", man köper det man tror på och det som "forskningen" visar just idag. Ena dagen är det farligt att äta socker, andra dan är det farligt med frukt, fett, proteiner, kalorier osv. De flesta vill nog bara väl och därför behövs sådana studier :)
 
Sv: Hästar är gjorda för att beta

Jag är svårflirtad när det gäller kost, vare sig det gäller mig själv eller min häst! ;)
 
Sv: Hästar är gjorda för att beta

He he jag med. Alla har nog inte lika lätt att "sålla" bland allt vi matas med. Jag nöjer mig med husmanskost och för hästarnas del så tror jag på grovfoder till största del + lite "godis" :angel:
 
Sv: Hästar är gjorda för att beta

Kan bara hålla med, hur kan detta komma som en nyhet och vad fick någon att tycka att man måste forska fram så självklara saker :confused:
 
Sv: Hästar är gjorda för att beta

(Ridsport)
Att ge hästar för mycket kraftfoder, som exempelvis havre, är onödigt och kan till och med vara skadligt enligt ny forskning.


jag undrar hur forskningen är gjort, nån som vet mer?

självklart ska man inte ge massor av kraftfoder och ta bort stor del av strået, om det gjorts vid forskningen ser jag inget konstigt med att hästar blir sjuka.:cool:
men vad händer i de fall man ger fritt med strå,bra strå o ändå kan behöva ge kraftfoder, som jag anser är det normala. är det oxå skadligt??
 
Sv: Hästar är gjorda för att beta

Att komplettera med kraftfoder när det behövs är inte skadligt har forskning bevisat. Det har jag sett i expertråd, forskning, hört av agronomer osv många gånger.

Men det som är skadligt är ju när det blir för mycket kraftfoder! Om man behöver kraftfoder och i så fall hur mycket, det beror ju på just det höet man fodrar med. Och vad jag sett genom åren så är det inte helt vanligt att hästfolk analyserar höet, och då blir det ju att gissa sig till en massa, tex om hästen verkligen behöver kraftfoder. Och balansen i foderstaten kan man ju inte heller veta utan anlys, och där chansas det också ibland har jag märk.
 
Sv: Hästar är gjorda för att beta

Hästar är inte gjorda för att smälta stora mängder lättsmälta kolhydrater obereonende av om dessa kommer från kraftfoder, bete eller vallfoder.
Våra vallar skiljer sig en hel del från de grässtäpper hästar ursprungligen kommer från.
En häst som arbetar tillräckligt hårt för att behöva energin verkar dock klara det bättre än en som överutfodras.
PL
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Två ponnyer dödades av varg i Norrtälje härom veckan, vilket innebar att vargfrågan nu på ett annat sätt än tidigare blev aktuell även i...
2
Svar
23
· Visningar
1 896
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Hästnyheter Börjar du bli tunnhårig? Eller har du kanske haft tunt hår länge? Tunnhårighet kan för många börja redan i unga år. Ny forskning på...
Svar
0
· Visningar
431
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter "Gör både dig och din häst en tjänst, sluta slösa pengar på dyra och onödiga kraftfoder, tillskott och magiska pulver" - ord och inga...
Svar
0
· Visningar
532
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En travprofil från södra Sverige åtalas för djurplågeri. Enligt åtalet har mannen använt otillåten spödrivning på två hästar under...
Svar
0
· Visningar
62
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp