Hästar försvunna i Skåne: ”Tror att de är stulna”

Då är det väl mest troligt inget brott begånget, utan en olycka.
Trist att det skulle sluta så 😔
Polisen betraktar det som en olycka efter att ha undersökt kärret. Ev skulle någon kunna släppt ut dem ur hagen

Tyvärr har ju de flesta hästar som spårlöst försvunnit ur hagar hittats döda i närområdet om de inte inom några dagar återfunnits vid liv. Och skönt ägarna fått veta och slipper undra. Men så sorgligt ändå.
 
Är det inte lite konstigt att de inte hittades tidigare, om de nu var ”nära gården”? De har väl haft drönare uppe förut och kärr, djupa diken och vattendrag kollar man väl först?
 
Ägaren har nu lagt ut mer info. Det visade sig att hästarna faktiskt sågs döda i vattendraget redan på drönarbilder tagna 1 - 1.5 dygn efter försvinnandet. I grunt vatten med dybotten.

Ägaren I princip utesluter att det skulle vara en olycka men utvecklar inte vad alternativet är.

Än mer tragiskt att de om det upptäckts vad bilderna visade kunde hittats och ägaren få svar redan inom ett par dygn efter försvinnandet.
 
Frida vill inte utveckla för nu anklagas hon för allt möjligt inkl försäkringsbedrägeri. Men jag kan utveckla vad jag tror. För det första är det stängslat runt vattnet... Och den tråden var hel. JAG tror fortfarande att hästarna stulits och sedan dumpats där när mediadrevet drog igång så snabbt så man insåg att man ej kunde sälja hästarna. Såg mycket hemskt när jag jobbade på LS, attityden att man bara dräper det som inte går att sälja....
 
Frida vill inte utveckla för nu anklagas hon för allt möjligt inkl försäkringsbedrägeri. Men jag kan utveckla vad jag tror. För det första är det stängslat runt vattnet... Och den tråden var hel. JAG tror fortfarande att hästarna stulits och sedan dumpats där när mediadrevet drog igång så snabbt så man insåg att man ej kunde sälja hästarna. Såg mycket hemskt när jag jobbade på LS, attityden att man bara dräper det som inte går att sälja....
Hemsk tanke men jag tror inte att det gått till så.
Varför dumpa på ett så otillgängligt ställe där hästarna troligen skulle dö?
Då är det väl bättre att slppa dom på en random åker eller i en skog.

Jag förstår att ägaren inte vill tro att det är en vanlig olycka och att de hoppat ur hagen men jag tycker allt annat låter för osannolikt, det enklaste förklaringen är oftast den som gäller.
 
Frida vill inte utveckla för nu anklagas hon för allt möjligt inkl försäkringsbedrägeri. Men jag kan utveckla vad jag tror. För det första är det stängslat runt vattnet... Och den tråden var hel. JAG tror fortfarande att hästarna stulits och sedan dumpats där när mediadrevet drog igång så snabbt så man insåg att man ej kunde sälja hästarna. Såg mycket hemskt när jag jobbade på LS, attityden att man bara dräper det som inte går att sälja....
Hästarna låg döda i ån 1,5 dygn efter de försvunnit. De upptäcktes på gamla drönar videos från första gången de flög runt gården. Så de har troligtvis dött i ån samma natt som de försvann. Sen om de blev utsläppta ur hagen eller om de rymde från den lär ju aldrig klaras upp. Men att de var döda 1,5 dygn efter försvinnandet är konstaterat med video bevis.
 
Frida vill inte utveckla för nu anklagas hon för allt möjligt inkl försäkringsbedrägeri. Men jag kan utveckla vad jag tror. För det första är det stängslat runt vattnet... Och den tråden var hel. JAG tror fortfarande att hästarna stulits och sedan dumpats där när mediadrevet drog igång så snabbt så man insåg att man ej kunde sälja hästarna. Såg mycket hemskt när jag jobbade på LS, attityden att man bara dräper det som inte går att sälja....
Om någon vill göra sig av med något och helst då lite snabbt. Varför välja något så jobbigt som på ett ställe som är inhägnat av alla ställen som det går att dumpa något.

Nä det tror jag inte på.

Och var det inte vattnet en å? Hur stängsla runt en å?
 
Så jäkla långsökt. Skärpning vad gäller paranoida brottsmisstankar, en hästägare skulle droga sina TVÅ hästar och få ner dom i ett vattendrag. Att någon idiot släppt ut dom och att dom gick ner sig i dyn är väl det troligaste.

Mina knäppgökar till kallblod kom ut en höstmorgon, knatade rakt upp i skogen? Istället för ut på gärden fulla med gräs. Mötte grannen på fyrhjuling. Satte av längre upp i skogen...vi spårade dom och dom hade knatat omkring bland träden ganska länge innan mötet med grannen. Sen måste dom tagit sig över ett krondike på en mosse. Djuuuupt och brant. Jävligt knepigt med tanke på att det hade varit smartare att vända. Jag la upp efterlysning på Facebook, en tjej ringde från andra sidan mossen och sa att dom står här på leråkern utanför mitt hus. Jag bad henne att gå ut och kanske få tag på dom men hon hade inte ens ett hundkoppel att hålla i med. Men snäll som hon var gick hon ut och dom var jätteglada att få sällskap och stannade snällt tills vi kom. Vi fick leda dom hem längs en stig. Ungefär 5 km. Dom hade fågelvägen inte gått längre än 3 km men tanken att gå hem verkade inte slagit dom. Jag trodde faktiskt att dom skulle vända hemåt. Men nix. Dom kunde lika gärna blivit fast i det där diket.

Jag håller med. Jag tror att de helt enkelt lämnat hagen på egen hand. Skrämda av något kanske? Sen sprungit iväg hittat den lilla bäcken och antingen tänkt korsa den eller dricka. Men sen fastnat i den 1 m tjocka dyn som ska finnas på botten och inte tagit sig upp och eftersom det tog för lång tid innan de hittades så dog de tyvärr i dyn i bäcken. Det är det mest sannolika scenariot.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hästen Cold Heart försvann under natten efter misslyckade lastningsförsök. Hästens ägare Vincent Lindberg vädjar till allmänheten att...
Svar
0
· Visningar
155
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Hästen Cold Heart slet sig i samband med lastning och har varit borta under natten till onsdag. På morgonen har man fortfarande inte...
Svar
4
· Visningar
1 004
Senast: CaisaCax
·
  • Artikel
Hästnyheter Under sommaren försvann två hästar ur sin hage, och det spekulerades i att hästarna blivit stulna. När hästarna sedan återfanns döda...
Svar
0
· Visningar
296
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det var under tisdagsmorgonen som Frida Wismar upptäckte att det saknades två hästar i hagen. Sedan dess har hon efterlyst tips via...
Svar
0
· Visningar
706
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp