Hästar försvunna i Skåne: ”Tror att de är stulna”

1657696918233.png
 
Hade en c-ponny (möjligen liten D) som stallägaren såg hoppa över staketet in till stona. När de inte var snälla hoppade han tillbaka. Iförd tjockt vintertäcke och utan ansats. Inte enda gången den hoppade över staket. På träning var det mer typ sockerbitshöjd.

Jag jobbade i ett stall där C-ponnyn tog sig över ett trästaket på 140 utan större ansträngning. Flera gånger.
 
Förutom att även ponnys kan hoppa och hästarna KAN ha rymt så ska man aldrig underskatta hur störda människor det finns. Jag har själv fått en hund stulen mitt framför näsan på mig (stannade bilen slet åt sig hunden kastade in i bilen o körde) och jag har även varit med om att det går vilt främmande människor I HAGEN och sen inte stänger efter sig. Hästarna kan ju inte bara gå upp i rök, så små är de inte så iiiiingen ser dem någonsin under deras förmodat självvalda flykt.
 
Förutom att även ponnys kan hoppa och hästarna KAN ha rymt så ska man aldrig underskatta hur störda människor det finns. Jag har själv fått en hund stulen mitt framför näsan på mig (stannade bilen slet åt sig hunden kastade in i bilen o körde) och jag har även varit med om att det går vilt främmande människor I HAGEN och sen inte stänger efter sig. Hästarna kan ju inte bara gå upp i rök, så små är de inte så iiiiingen ser dem någonsin under deras förmodat självvalda flykt.

En sanning med modifikation, det har tagit rätt låg tid att hitta vissa förrymda hästar. Vissa flera månader.
 
Hästarna är fortfarande försvunna. Ni som bor i området kan väl hålla lite extra koll. Om det tex har dykt upp nya hästar i någon hage, eller om ni har sett eller hört något misstänkt. Det kan vara så illa att de togs ur hagen för att några ville ha roligt och rida, men pga uppståndelse som har blivit törs de inte ge sig tillkänna och lämna tillbaka dem. Alla iakttagelser är viktiga.
 

Bifogade filer

  • 294421730_10159670743351144_7330845568573802924_n.jpg
    294421730_10159670743351144_7330845568573802924_n.jpg
    67,1 KB · Visningar: 49
Det kändes väldigt långsökt att de skulle ha varit stulna. Men otroligt märkligt ändå att två hästar som råkat komma ur hagen avlider innan någon hittar dem. Hoppas man får veta vad som hänt!
Har varit med om att min gamla häst rymde från hagen- endast honom och en kompis som varit på äventyr. Dom andra hästarna stannade kvar. Så om dom tagit sig ur så är min gissning att det varit en tragisk olycka. Man har ju tyvärr hört om hästar som drunknat etc
 
Super ledsamt. Men är ju nästan så i allafall med hästar som försvinner att dom har rymd från hagen :( låter ju som det är fallet här med tyvärr.

Tänker ju att det är väldigt ovanligt att hästar stjäls från hagen.
Kanske hemskt att fråga - men hur vanligt är det att förrymda hästar hittas döda? Tänkte på det när jag såg de relaterade artiklarna under denna som nämnde förolyckade hästar..

Jag har tänkt att dödsfallen har kanske berott på dåligt väder eller olycka med fordon, men vet någon vad som är det vanligaste dödsfallet bland förrymda hästar kanske?
Men det är kanske ovanligt att de hittas döda? 🤔
 
Kanske hemskt att fråga - men hur vanligt är det att förrymda hästar hittas döda? Tänkte på det när jag såg de relaterade artiklarna under denna som nämnde förolyckade hästar..

Jag har tänkt att dödsfallen har kanske berott på dåligt väder eller olycka med fordon, men vet någon vad som är det vanligaste dödsfallet bland förrymda hästar kanske?
Men det är kanske ovanligt att de hittas döda? 🤔

Det är väl flera som drunknat, tror jag. Vintertid kan de ju gå ut på isen som inte håller. Om det har hänt sommartid, vet jag inte.
 
Det är väl flera som drunknat, tror jag. Vintertid kan de ju gå ut på isen som inte håller. Om det har hänt sommartid, vet jag inte.
Jag tänkte att det lät lite underligt med drunkningar men tänkte inte på isen, det låter rimligt. Låter lite ovanligt men det är kanske inte så många som förolyckas efter ha rymt ut ur hagen ändå.
 
Jag tänkte att det lät lite underligt med drunkningar men tänkte inte på isen, det låter rimligt. Låter lite ovanligt men det är kanske inte så många som förolyckas efter ha rymt ut ur hagen ändå.

Jag vill minnas att det händer då och då tyvärr.
 
Jag tänkte att det lät lite underligt med drunkningar men tänkte inte på isen, det låter rimligt. Låter lite ovanligt men det är kanske inte så många som förolyckas efter ha rymt ut ur hagen ändå.
har läst om flera som drunknat, särskilt om dom får panik och där finns en bäck eller annat vatten nära och dom då fastnar. Den andra hästen Queenie hittades död i ett krondike. Så om hästarna inte hittas inom en rimlig tidsram så är det ju tyvärr ofta för dom har avlidit :cry:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hästen Cold Heart försvann under natten efter misslyckade lastningsförsök. Hästens ägare Vincent Lindberg vädjar till allmänheten att...
Svar
0
· Visningar
141
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Hästen Cold Heart slet sig i samband med lastning och har varit borta under natten till onsdag. På morgonen har man fortfarande inte...
Svar
4
· Visningar
988
Senast: CaisaCax
·
  • Artikel
Hästnyheter Under sommaren försvann två hästar ur sin hage, och det spekulerades i att hästarna blivit stulna. När hästarna sedan återfanns döda...
Svar
0
· Visningar
292
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det var under tisdagsmorgonen som Frida Wismar upptäckte att det saknades två hästar i hagen. Sedan dess har hon efterlyst tips via...
Svar
0
· Visningar
704
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp