Hästar kan fastna vid gränsstationerna

Har registrerat mina och hade inga som helst problem. Tog inte spec lång tid heller.
Gissar att kontrollerna kommer vara lite hårdare nu ett tag framöver när man korsar gränserna med häst..
 
I mitt stall har det blivit jätteproblem och alla hästar med utländsk härkomst "saknas" i registren (trots tilläggsregistrering).
 
Är detta hästar som inte kunnats tilläggsreggats i Swb? Alltså av andra raser än stammade halvblod?

Olika former av europeiska halvblod (en kwpn, en bwp och en tysk från litet förbund) som har tillägsregistrerats. Trots detta finns de inte i systemet.
 
Jag hade dubbla ULEN-nummer på mina äldre hästar enligt den där databasen, och det ena hörde mycket riktigt ihop med en helt annan häst. Så skumt!
 
Ytterst få hästar är registrerade i det nya anläggningsregistret. Nu varnar Jordbruksverket för att oregistrerade hästar kan bli stående vid gränsen.

I stallet jag är så är det flera svenskfödda hästar som är födda på 2000-talet som inte går att registrera.. Men hästar som inte finns fungerar... Tydligen så är avelsföreningarna bombrderade med mejl...
 
Hela databasen är jättekonstig. Min haflinger, danskfödd men med svenskt pass sedan 2006, gick inte att hitta. Jag sökte på de nummer jag hittade i passet, tills jag hittade det danska passnumret och testade det. DET funkade. Men inte de "nya" svenska siffrorna..... VARFÖR går det inte att söka på t.ex. hästnamn??? Min haflinger finns det säkerligen bara en av i Sverige, och det hade varit plättlätt att hitta henne via hennes namn......
 
Hela databasen är jättekonstig. Min haflinger, danskfödd men med svenskt pass sedan 2006, gick inte att hitta. Jag sökte på de nummer jag hittade i passet, tills jag hittade det danska passnumret och testade det. DET funkade. Men inte de "nya" svenska siffrorna..... VARFÖR går det inte att söka på t.ex. hästnamn??? Min haflinger finns det säkerligen bara en av i Sverige, och det hade varit plättlätt att hitta henne via hennes namn......

Antagligen för att många hästar heter samma och att det är lätt att trycka på fel häst.
 
Antagligen för att många hästar heter samma och att det är lätt att trycka på fel häst.
Fast heter verkligen många hästar exakt samma, med tanke på stavning, stuterinamn, osv? De kunde ju lagt till en liten obs! att kolla att alla uppgifter verkligen stämmer, innan man lägger till en häst.
 
Det är väl inte chipnumret du ska söka på utan Ueln? Kan väl vara så att den hästens Ueln är din hästs chipnummer? 🤔
På sök-sidan (som länkades till inne på jbv-reg-sida edit; här https://etjanst.sjv.se/asken/faces/hastreg/searchHastreg.jsp) fanns både chipnummer, ueln och registreringsnummer som alternativ att söka fram hästar på.

Jag hittade inte ueln på någon av mina (?) Och fick som sagt fram två ueln när jag sökte via chipnummer.

Rörigt värre!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Varför saknas föreskrifter kring storleken på hästhagar? Det– och varför hästar inte tillåts vara just hästar –frågar sig organisationen...
Svar
0
· Visningar
113
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Jordbruksverket och försäkringsbolaget Dina Försäkringar har tagit fram statistik för länen med den största populationen av...
Svar
0
· Visningar
147
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Under förmiddagen inkom information till SOS alarm om en häst som fastnat i en håla. Däremot behövde aldrig räddningstjänsten åka till...
Svar
0
· Visningar
77
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En häst räddades på söndagen efter att ha fastnat illa med benet i en bro under en ridtur i Johannishus, Ronneby kommun. Med hjälp av...
Svar
0
· Visningar
181
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp