Hästar offras i amerikansk galoppsport

Sv: Hästar offras i amerikansk galoppsport

Är det nån som är förvånad?

Det tog inte många dagar som assistent på ATG-klinik för att få se tränarna öppet spruta bedövning i ömma leder, på travhästar som tävlade samma vecka. Så fort det är prispengar inblandat så lockar det till sig idioter!
 
Sv: Hästar offras i amerikansk galoppsport

Fy. Tyvärr är man ju nästan inte förvånad!
Vågar inte titta på videon!:(
Så jävla tragiskt!
 
Sv: Hästar offras i amerikansk galoppsport

Jag kan villigt erkänna att civilkuraget inte var så starkt. Inte tror jag att mitt ord hade stått sig så starkt mot både klinikvet. och tre stora proffstränare heller.

Jag slutade i samband med att en av tränarna fullständigt klådde upp en skygg åring i hältgången, och veterinär + assistenter gick till kontoret istället för att agera.

Ord mot ord, så har inte den nya lilla hästtjejen ett skit att komma med. Inte hade jag kameratelefon heller på den tiden.
 
Sv: Hästar offras i amerikansk galoppsport

Jag kan villigt erkänna att civilkuraget inte var så starkt. Inte tror jag att mitt ord hade stått sig så starkt mot både klinikvet. och tre stora proffstränare heller.

Jag slutade i samband med att en av tränarna fullständigt klådde upp en skygg åring i hältgången, och veterinär + assistenter gick till kontoret istället för att agera.

Ord mot ord, så har inte den nya lilla hästtjejen ett skit att komma med. Inte hade jag kameratelefon heller på den tiden.

När inträffade detta,, för 10 år sedan eller??
 
Sv: Hästar offras i amerikansk galoppsport

Jag har jobbat inom travet sedan jag var 12-13 år och tack och lov stött på ganska få riktiga stolpskott.

De skötare som var elaka mot hästarna blev snabbt avskedade.

Men visst finns det människor som är elaka mot djuren. Däremot tycker jag att det tack och lov inte direkt var vanligt.
 
Sv: Hästar offras i amerikansk galoppsport

Det brukar vara så. Lätt att snacka, svårare att anmäla.

Fast jag tror att det inte alltid är så lätt att anmäla. Tex när jag var i 15 års ålder och såg en lärling spöa upp en häst som inte ville stå still. Nu hade jag sådan tur att jag hade en mentor jag kunde vända mig till och sen tog denne tag i saker och ting.
 
Sv: Hästar offras i amerikansk galoppsport

KL

Stör mig rätt mycket på främst travsporten. OBS det gäller inte alla som tävlar/tränar. Men jag tycker det är knäppt att det är tillåtet med tävlingslopp när hästarna är två år. Det kommer väl från USA?:meh:
Gillar verkligen inte ordet avdankad travare :yuck:
Men jag har ju själv en stackare, som gick hårt som 2 åring och framåt. Slitskadorna finns på honom:mad:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Den stora djurrättsorganisationen PETA (People for Ethical Treatment of Animals) skriver i det senaste numret av tidskriften Peta Global...
Svar
15
· Visningar
1 953
Senast: lbb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp