Hästars ansiktsuttryck (och fysiska reaktioner) vid träning/ansträngning

1701947449975.png

Ursäkta spam :) Men det är ju tillbaka till ämnet. Första har koll? Sista anstränger sig?
 
Jag tänker på när de liksom vänder öronen lite lätt bakåt samtidigt som de liksom hänger lite ut åt sidorna. Som när man pratar med hästen från ryggen och den liksom bara lyssnar bakåt. Det har jag aldrig kopplat som att det skulle vara obehag eller obekvämt?
Jag vet inte om vi tänker på samma sak, är så svårt att förklara när man skriver..
Tittar på lite nån random film och den hästen har öronen mycket rakt ut och sen spelat de i det läget. Men båda öronen rör sig oberoende av varandra. Det bör ju vara en uppmärksamhet. Hästen tar in allt som händer bakom den men hänget inte fast vid något. Ok enligt den undersökningen jag såg.
 
Tänker att täten har koll framåt och övriga åt sidor eller bakåt men att den näst sista tycker att hästen bakom är för nära. Samt att hästarna inte springer för att de är rädda utan för att de sett något intressant. Typ en annan häst eller extra mat/vatten.
Visa bifogad fil 133704
Ursäkta spam :) Men det är ju tillbaka till ämnet. Första har koll? Sista anstränger sigQt
 
Min favorit igen. Öronen flaxar över hindren, även när det går fel, så fort Sam landar så är det bakåtslickade öron hela galoppsträckan man ser dem.

 
Jag har inte läst hela tråden, men det finns studier gjorda på pain face under arbete. Studierna är gjorda bland annat av Pedro Henrique Esteves Trindane. Sök på hans namn och pain face så hittar ni. Om jag minns rätt var de studierna gjorda på arbetshästar/kofösarhästar i Brasilien.
 
Har brutit ut två diskussioner. Kandar/hjälptyglar finns här:
https://www.bukefalos.se/threads/ri...eaktioner-vid-traening-anstraengning.1523099/

Och R+ här (slog inte ihop med befintlig tråd då den verkar vara mer för de som tränar på det sättet, medan det här var mer generell diskussion/kritik kring träningsformen):
https://www.bukefalos.se/threads/r-...eaktioner-vid-traening-anstraengning.1523098/

Kan i vissa fall vara inlägg med citat från en annan tråd, då jag var tvungen att bryta någonstans, men ser ni nåt jätteknasigt/nåt som verkar hamnat fel får ni gärna rapportera det. :)

/Mod
 
Mja, det finns studier där man bedömer painface även under rörelse, även fast de jag har läst lämnat lite att önska.

Vad är det för studie? Vem har gjort den?

Nu är det längesedan jag läste om hästarna som var stillastående eller det var nog en film när jag tänker efter.
Men var det inte så att det var hästar som hade ont/var skadade sen innan och att det var utrett att det tveklöst var så och att dom skulle stå still på box för att inga andra faktorer skulle bli inblandade?

Måste ju vara extremt svårt att bedöma under ryttare eftersom man då får rida på hästar som man vet har ont just för att inte ansiktsuttrycket för ansträngning ska blandas in i det hela ( om nu hästen har ett sådant).
 
Vad är det för studie? Vem har gjort den?

Nu är det längesedan jag läste om hästarna som var stillastående eller det var nog en film när jag tänker efter.
Men var det inte så att det var hästar som hade ont/var skadade sen innan och att det var utrett att det tveklöst var så och att dom skulle stå still på box för att inga andra faktorer skulle bli inblandade?

Måste ju vara extremt svårt att bedöma under ryttare eftersom man då får rida på hästar som man vet har ont just för att inte ansiktsuttrycket för ansträngning ska blandas in i det hela ( om nu hästen har ett sådant).
Håller med, det borde inte gå att bedöma painface under ridningen/arbete då det förutsätter att dom medvetet arbetat hästar som dom vet har ont vilket gör det till en ganska oetisk studie.
 
Vad är det för studie? Vem har gjort den?

Nu är det längesedan jag läste om hästarna som var stillastående eller det var nog en film när jag tänker efter.
Men var det inte så att det var hästar som hade ont/var skadade sen innan och att det var utrett att det tveklöst var så och att dom skulle stå still på box för att inga andra faktorer skulle bli inblandade?

Måste ju vara extremt svårt att bedöma under ryttare eftersom man då får rida på hästar som man vet har ont just för att inte ansiktsuttrycket för ansträngning ska blandas in i det hela ( om nu hästen har ett sådant).
Håller med, det borde inte gå att bedöma painface under ridningen/arbete då det förutsätter att dom medvetet arbetat hästar som dom vet har ont vilket gör det till en ganska oetisk studie.
Man kan ha hur mycket åsikter som helst om det, men jo då. Det har gjorts. Och det har gjorts exakt som ni tror. Hästar som man vet har ont, eftersom man har gett dem en injektion i leden som gör att de får ont har sedan ridits.
I denna var syftet att lära en AI att tolka hästars ansiktsuttryck. Något jag är mycket positiv till. Tänk att bara filma sin häst, ladda ner denna AI och få svar på om det är dags att åka till veterinären eller inte? (Jävlar vad fattig man kommer bli...).
Broomé, S., Ask, K., Rashid-Engström, M., Haubro Andersen, P. & Kjellström, H. (2022). Sharing pain: Using pain domain transfer for video recognition of low grade orthopedic pain in horses. PloS one, 17 (3), e0263854–e0263854. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0263854

Vi har också denna, som jag har lite mindre tilltro till av den enkla anledningen att hästen som är "frisk" och inte har ont är den på bilden nedan. För mig känns det knepigt att anta att den inte har ont i munnen när man drar så pass som de ändå gör på bild C. Jag vill poängtera att denna artikel har jag absolut inte lusläst på något sätt. Jag tror att man använde hästar som redan var halta i denna studie, men jag har som sagt inte lusläst den och hinner inte riktigt göra det just nu, så de som är intresserade får läsa själva helt enkelt.
Dyson, S., Berger, J.M., Ellis, A.D. & Mullard, J. (2017). Can the presence of musculoskeletal pain be determined from the facial expressions of ridden horses (FEReq)? Journal of veterinary behavior, 19, 78–89. https://doi.org/10.1016/j.jveb.2017.03.005


1702118521975.png


Detta är ju inget nytt, resultaten från dessa studier, plus andra givetvis, sammanfattas otroligt bra i de videorna som ligger på youtube.
 
Man kan ha hur mycket åsikter som helst om det, men jo då. Det har gjorts. Och det har gjorts exakt som ni tror. Hästar som man vet har ont, eftersom man har gett dem en injektion i leden som gör att de får ont har sedan ridits.
I denna var syftet att lära en AI att tolka hästars ansiktsuttryck. Något jag är mycket positiv till. Tänk att bara filma sin häst, ladda ner denna AI och få svar på om det är dags att åka till veterinären eller inte? (Jävlar vad fattig man kommer bli...).
Broomé, S., Ask, K., Rashid-Engström, M., Haubro Andersen, P. & Kjellström, H. (2022). Sharing pain: Using pain domain transfer for video recognition of low grade orthopedic pain in horses. PloS one, 17 (3), e0263854–e0263854. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0263854

Vi har också denna, som jag har lite mindre tilltro till av den enkla anledningen att hästen som är "frisk" och inte har ont är den på bilden nedan. För mig känns det knepigt att anta att den inte har ont i munnen när man drar så pass som de ändå gör på bild C. Jag vill poängtera att denna artikel har jag absolut inte lusläst på något sätt. Jag tror att man använde hästar som redan var halta i denna studie, men jag har som sagt inte lusläst den och hinner inte riktigt göra det just nu, så de som är intresserade får läsa själva helt enkelt.
Dyson, S., Berger, J.M., Ellis, A.D. & Mullard, J. (2017). Can the presence of musculoskeletal pain be determined from the facial expressions of ridden horses (FEReq)? Journal of veterinary behavior, 19, 78–89. https://doi.org/10.1016/j.jveb.2017.03.005


Visa bifogad fil 133873

Detta är ju inget nytt, resultaten från dessa studier, plus andra givetvis, sammanfattas otroligt bra i de videorna som ligger på youtube.
Hade du lagt en länk till youtube som jag missade? eller är det studierna som lagt ut så man googlar genom dem?
 

Liknande trådar

Träning R+ tränare i min omgivning har inga hästar som galopperar för fullt. Deras hästar står och moffar godis och hasar sedan några steg till...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
6 407
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 729
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp