Hästbajsdammsugare

kvandi

Trådstartare
Är det någon som prövat eller sett en "Paddock Vac" in action? Verkar väldigt praktiskt och jag är riktigt sugen på att ha en! Men är det någon som vet vilken prisklass det rör sig om? Kan den "lilla hästägaren" ha råd att investera i en sådan maskin?

Tänk vad skönt o slippa mocka med grep/skyffel i snö, frost, lera o gräs(hur många grepar har man inte förstört genom åren?) Slippa släpa skottkärran ute i skogshagen o råka välta den över rötter o sånt :D Eller knäcka ryggen när man skyfflar upp tvåhundra kilo skit i flaket på fyrhjulingskärran...

Vill ha! vill ha! vill ha! :bump:

Berätta allt ni vet om det!
 
Sv: Hästbajsdammsugare

Från en annons på blocket kostar den 17.000 + moms så billig verkar den inte vara. :p
 
Sv: Hästbajsdammsugare

Hej!

Har inte sett den in action men vet att iaf för några år sen kunde man hyra såna för några tusen över en en helg. Skulle också gärna ha en!

/ lavinia
 
Sv: Hästbajsdammsugare

Jag har mellan modellen paddocvacc, vet inte ens om den finns längre då jag bara såg yardvacc och maxivacc på hemsidan.

Den kostade då ca 20000 kr+moms och ja, helt klart värd pengarna.

Frusen skit är ju lika svår att få loss som vanligt, det blir ju ingen skillnad men för mej är det guld värt att slippa lyfta tungt och fördelen med min är att jag bara sätter fyrhjulingen framför och kopplar på så slipper jag dra det tunga lasset sedan.

Den suger lätt upp skiten oavsett underlag, högt gräs är inte svårare att suga från än grus.

Min rymmer motsvarande ca fyra normalstora skottkärror, skiten blir som finmald eftersom suget och trycket blir så stort (gäller inte frusen skit).

Enda nackdelen som jag ser det är att man behöver ha en upphöjning som man tömmer den ifrån eftersom man annars måste sopa ur den *så jobbigt ju*:angel:

Har ni fler frågor är det bara att fråga!
 
Sv: Hästbajsdammsugare

En sån är jag väldigt nyfiken på! Går den även att koppla på bakom ex. traktor eller bil? Hur hanterar man den? Går man bakom och "suger" som man behöver vara två eller kan man både köra och "suga" samtidigt?

Hittar extremt lite på nätet, går det att leasa/hyra?
 
Sv: Hästbajsdammsugare

Det går ju att byta drag, på den jag har fanns inget drag utan bara en dragstång så min sambo satte på drag och ett draghjul.
Så visst kan man koppla den både bakom bil och traktor.

Det underlättar ju om man är två så man slipper hoppa upp och ner från bilen/fyrhjulingen/traktorn/åkgräsklipparen eller vad man nu drar med.
Man kan inte köra och suga själv samtidigt, då behöver man ha orangutangarmar eftersom insuget sitter i bak på vaccen.

När jag mockar i vinterhagen brukar jag inte ens orka ta fram fyrhjulingen utan jag drar vaccen för hand, man stannar ju så ofta där eftersom våra skiter på begränsade områden i vinterhagen.
Våran vinterhage är ganska liten och har inga stora nivåskillnader.

Om du googlar på betesdammsugare så finns (fanns?) det en demovideo där.

Jag har inte sett att det går att leasa/hyra men tycker ju att marknaden för det borde finnas.
 
Sv: Hästbajsdammsugare

För någon månad sen hyrde vi en mockningsmaskin till våran sommarhage. Smidig tyckte jag som lätt kan få ont i ryggen! den gick på bensin (?) och hade som en dammsugarslang som sög upp skiten :bow::bow: bara att brumma i väg till containern och tömma. Rymde ca. 2 kärror tror jag. 1500kr för en helg. Detta i stockholm då, men borde finnas uthyrningsfirma i övriga landet också!

Dark Light
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp