Hästbranschen är ingen framtidsbransch

Sv: Hästbranschen är ingen framtidsbransch

Kanon bra artikel!

Visst är det så!!! Har själv arbetat länge innom branchen, det är svårt att få lönsamhet.

Enkelt räkne exempel för en normal ridskola utanför storstadregionerna...

12 lektionshästar, foder, strö, vetrinär, skor-200.000 kr
försäkringar, revisor, telefon, el, arrende mm.mm... 150.000 kr
totalt ca. 350.000 kr i FASTA UTGIFTER

150 elever villiga att betala max. 100 kr i snittpris för att rida max 8 per grupp... ger på 44 v. 660.000 kr = INKOMST

Alltså finns det 310.000 kr kvar vilket knappt räcker för en heltidsanställd... som skall sköta 12hästar, ha 18-20 ridlektioner/v, sköta alla inköp och kundkontakter, planera och administrera...
skrattar.... PÅ 40 timmar per vecka....

Hmm... den verkliga arbetstiden för att driva ridskolan i ex. är runt 80timmar per vecka...

Vad är fel i hästnäringen????

SVAR: inkomsterna är för små! En ridlektion på exempel ridskolan ovan borde alltså kosta 150 kr istället för 100 kr, då hade det funnits pengar att betala skälig lön....tyvärr vill ingen betala dessa summor ute i landet.
 
Sv: Hästbranschen är ingen framtidsbransch

Förstår inte din sista mening. Jag har alltid betlat 180kr/lektion, både på liten ridskola och stor klubb. Och det är många som betalar just den summan.
 
Sv: Hästbranschen är ingen framtidsbransch

_Runaway_ skrev:
Förstår inte din sista mening. Jag har alltid betlat 180kr/lektion, både på liten ridskola och stor klubb. Och det är många som betalar just den summan.


just det... i stockholm....
 
Sv: Hästbranschen är ingen framtidsbransch

en s.k. kulturkrock ...
:rofl: :rofl: :rofl:
 
Sv: Hästbranschen är ingen framtidsbransch

Men varför finns det då aktörer som erbjuder ridlektioner för 100 kr inkl moms?????? Det beror till stor del på att kunskapen om företagande är bristfällig hos hästföretagare, anser jag!

Och det är ju något som kan rättas till, behöver verkligen inte vara så för all framtid!
 
Sv: Hästbranschen är ingen framtidsbransch

ok, går visserligen inte på en "riktig" ridskola. Men "ridskolan" är privatägd och drivs väl ekonomiskt till stor del av de 50-tal elever som går där. I och för sig förstår jag inte riktigt hur hon får verksamheten att gå runt då ägaren jobbar heltid på sjukhus och har 16 hästar. Jag betalar 70 kr/lektion...
 
Sv: Hästbranschen är ingen framtidsbransch

Turali skrev:
ok, går visserligen inte på en "riktig" ridskola. Men "ridskolan" är privatägd och drivs väl ekonomiskt till stor del av de 50-tal elever som går där. I och för sig förstår jag inte riktigt hur hon får verksamheten att gå runt då ägaren jobbar heltid på sjukhus och har 16 hästar. Jag betalar 70 kr/lektion...

Och det är ju typiskt en sådan verksamhet som gör att alla i branschen har svårt att få lönsamhet!!! Genom att driva ned priserna genom att SUBVENTIONERA ridningen genom ägarens andra inkomster. Det är i sig inget problem att människor bedriver hästverksamhet på deltid MEN det är ett absolut krav att man driver det för lönsamhet på den deltid man satsar!

Ägaren borde ta sig en utbilding i företagsekonomi och vilka regler som gäller kring att driva företag i Sverige!!! För att driva ett företag krävs vinstsyfte och då får man inte i längden subventionera andras ridning för att man tycker det är kul. Möjligheten finns, men då får man sluta ta betalt helt och kalla det hobby!

Från de 70 kronorna skall moms på 14 kronor betalas så det är med andra ord en dryg 50-lapp per lektionstillfälle och elev. Men om man har 150 lektionselever per dygn så KANSKE det kan bli lönsamt, tills hästarna stupar vill säga.....
 
Sv: Hästbranschen är ingen framtidsbransch

Jag bodde i Göteborg för ett halvt år sen och betalade 90 kr per lektion på en ridskola. Måste dock tillägga att dem hästarna som stod där mådde förjävligt. Dem fick gå 5 ggr om dagen, fick knappt vila mellan ridpassen och när det fick gå ut var det i grushagar som vara lika stora som mitt rum. 4 st hästar i en hage. Ridlärarna var okvalificerade, min sista ridlärare gick en klass under mig i skolan. Hennes enda merit var att hon hade hängt i stallet några år mer än vad jag hade. Jag håller med om att hästbranschen är ingen framtidsbransch. Men jag tror att det bara gäller ridskolor.
 
Sv: Hästbranschen är ingen framtidsbransch

sjoberga skrev:
Men varför finns det då aktörer som erbjuder ridlektioner för 100 kr inkl moms?????? Det beror till stor del på att kunskapen om företagande är bristfällig hos hästföretagare, anser jag!

Och det är ju något som kan rättas till, behöver verkligen inte vara så för all framtid!


Bra talat... MEN..

sätt dig in i att du är en helt ointresserad förälder som har en tjatig dotter som vill börja rida... du kan välja att betala 85 kr på ett ställe och det rimliga priset på 110 kr på ett annat... vad väljer du?
När sedan dottern ridit i två tre år kan du köpa ett russ för 5000 kr och hyra in dig för några hundralappar i månaden istället så får hon rida varje dag på egen häst för en liten penning.....

vi hästföretagare måste således gå samman och sätta en ram för vad vi vill ha betalt, rimligt vore driftskostnad vilken skall inberäkna de kostnade som finnes för (mindre ridskola -160-180 elever- ca 12 hästar) lokaler (100.000), skötsel+övrigt arbete+lektioner=2 heltid (700.000) och hästar ( 200.000 kr). en normal lektions häst går mellan 15-22 lektioner per vecka beroende på vilken kvalitet man väljer att hålla... låt oss räkna på 15 lektioner per häst & vecka och en kostnad för ovan beskrivna på ca 1 miljon. kr per år, dela detta med 47 lektions veckor (inkl. ev. läger) och 15 lektioner per häst & vecka, det blir 118 kr per lektion oavsett om det är en vuxen eller ett barn, eftersom flest barn rider skulle det kunna ge ridpriser i stil med 110 kr för barn och 140 kr för vuxen och allt däremellan.

jag kan bara jämföra vad ridskolorna härikring tar och det ligger vi minst 25 kr under.... skulle jag höja hade jag inga elever kvar! så vad gör man??? :)

Ridskolorna ute i landet har på flera ställen för liten efterfrågan och häst/rid utbudet är för stort för att företagsmässigt kunna få en hållbar ekonomisk situation.

naturligtvis räcker inte den beräknade lokalkostnaden i mitt exempel till i storstadregionerna och dessutom råder det brist på lämpliga lokaler, detta avspelglas på priset, tillgång och efterfrågan..

Gott råd till oss hästföretagare vore alltså att hålften av oss flyttar till stockholm för att utjämna marknaden lite... men å andra sidan vem vill bo där....! (hukar mig... fnissar)

vad säjer ni andra innom yrket???
 
Sv: Hästbranschen är ingen framtidsbransch

Ska man se det krasst så bör då ett par verksamheter lägga ned. Efterfrågan bör matcha utbudet för att vi ska kunna ha en positiv utveckling. Alternativt får man satsa på att höja kvaliteten som konkurrensmedel, men det är ett stort problem med aktörer som faktiskt subventionerar ryttarna "bara för att det är så kul" att driva verksamhet.

Men en generell priskartell vore inte heller fel :-)

Om alla skulle räkna ordentligt och se till att få kostnadstäckning + skälig egen lön, och INTE sätta ett pris under detta så skulle dessa subventionerade alternativ försvinna!
 
Sv: Hästbranschen är ingen framtidsbransch

Virrpannan skrev:
vi hästföretagare måste således gå samman och sätta en ram för vad vi vill ha betalt, rimligt vore driftskostnad vilken skall inberäkna de kostnade som finnes för (mindre ridskola -160-180 elever- ca 12 hästar) lokaler (100.000), skötsel+övrigt arbete+lektioner=2 heltid (700.000) och hästar ( 200.000 kr). en normal lektions häst går mellan 15-22 lektioner per vecka beroende på vilken kvalitet man väljer att hålla... låt oss räkna på 15 lektioner per häst & vecka och en kostnad för ovan beskrivna på ca 1 miljon. kr per år, dela detta med 47 lektions veckor (inkl. ev. läger) och 15 lektioner per häst & vecka, det blir 118 kr per lektion oavsett om det är en vuxen eller ett barn, eftersom flest barn rider skulle det kunna ge ridpriser i stil med 110 kr för barn och 140 kr för vuxen och allt däremellan.


Hmm.. ja det e väldigt intressant att läsa det som skrivits.
På min ridskola betalar jag 110 kr i vuxen grupp.. och det verkar ju vara "skäligt" om jag förstått det rätt.
och till och med riktigt billigt jämfört..

Men om ridskolan skulle börja med lösdrift som har kommit mer och mer.. skulle det över huvud taget funka? Hur mycket tid skulle man "spara in"? och arbetskraft?
Tja det lär ju behövas nånstans att vara för eleverna när dom gör i ordning och pysslar med hästarna.. men det räcker ju med nån spilta eller liknande just då..
Där jag rider har även inhyrda privathästar som oxå drar in en liten slant.. men det e väl platsfråga.

Men vad jag funderade på mer var att om en anställd kostar ca: 350 000 om året.. hur mycket av det försvinner till arbetsgivaravgiften.. eller är det inte inräknat? men om det nu är det..
Återstår det då såpass mycket att någon vill jobba för den lönen och då känna att det är bra betalt.. ?

Nu låter jag säkert jättesnorkig men jag bara funderade allmänt och blev väldigt nyfiken..
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Östgöta Correspondenten) En trafikolycka inträffade vid 16-tiden på tisdagseftermiddagen en halvmil nordost om Kisa på länsvägen 584...
Svar
0
· Visningar
1 156
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Östgöta Correspondenten) Det råder ingen publikrusning precis till Linköping horse show. Vad göra? – Ta med dig en Corren så går du in...
Svar
0
· Visningar
619
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Östgöta Correspondenten) Familjen Happalainen har drivit travskola i Mantorp i 14 år! Nu har ledningen för Mantorpstravet sagt upp...
Svar
2
· Visningar
944
Senast: Magnus_J
·
  • Artikel
Hästnyheter (Östgöta Correspondenten) Jos Lansink, holländare som representerar Belgien, vann VM i hästhoppning...
Svar
0
· Visningar
737
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp