Hästdilemma

viriel

Trådstartare
Hej!
Känner att jag behöver lite råd och någon att diskutera med. Som de allra flesta hästmänniskor har drömmen alltid varit att skaffa egen häst, men senaste månaderna har det känts som att det faktiskt är en realistisk dröm. Vet dock inte om jag vågar, då min situation just nu kanske inte är den bästa. Studerar, och har planer på att plugga i minst fyra år till. Får fullt csn (dvs ca 10000) och jobbar då och då (ingen större inkomst på detta dock). Har kollat runt och det finns stallplatser där hyran+foder+spån skulle hamna på ca 2000, vilket jag skulle ha råd med, men sedan tillkommer kostnader som bensin, hovslagare och försäkring som känns svårare att förutsäga. Tidsmässigt skulle jag få prioritera om, men å andra sidan kan det vara en fördel för mig att tvingas planera min tid bättre. Jag har haft i princip ensamt ansvar som medryttare samt hyrt häst under somrarna, så jag vet att det kan ta väldigt olika mycket tid varje dag.

Ekonomiskt är det stora problemet om (eller kanske snarare när) det kommer stora veterinärutgifter, dock skulle det kanske inte vara omöjligt för mig att långa av släkt. Dessutom överväger jag om det är bättre att börja med foderhäst, men då jag jobbar på annan ort i sommar skulle jag behöva flytta hästen dit ett par månader, vilket alla ägare kanske helst inte vill?

Hur kom ni fram till att ni var redo för att ha egen häst? Är det bättre att börja med en foderhäst eller satsa på egen direkt? Är det någon som har erfarenhet av att ha häst på csn och hur klarade ni er ekonomiskt? Och har ni något mer som ni tycker att jag borde överväga, eller nåt tips för hur jag ska bestämma mig?
 
Man kan ha häst med låg inkomst om man prioriterar rätt och ser till att ha en buffert. Vore jag i dina skor skulle jag lägga undan de pengarna som jag beräknat att en häst skulle kosta mig in på ett sparkonto, under tillräckligt lång tid för att jag ska få ett hum om ifall jag klarar av att leva själv utan att norpa från de pengarna.

Alla hästar kostar ju pengar, men man kan spara genom att ta god tid på sig och kontrollera den tilltänkta hästen noga. Har man en snål budget så kanske man inte ska köpa en svårfödd rackare med dåliga hovar.
 
En rejäl buffert är nästan ett måste. Avmasking, trasig utrustning, extra omgång hovslagare två månader i rad. Vaccination, ett besök på klinik och kanske en jourveterinär för kolik söndag kväll. Det går fort att komma upp i 20 000 kr.

Det är otroligt tråkigt att ha ont om pengar när man har häst. Att behöva vända på slantarna för att köpa det där tillskottsfodret man egentligen behöver, eller det där extra ströet som faktiskt måste till. Täcket går sönder och ett nytt kostar 1200 kr. Att behöva snåla in på tränare för att det ska räcka till de egna makaronerna.

En bra början kan vara att i 6 månader lägga undan HELA summan som hästägandet beräknar fördyra ditt liv. Se hur mycket som blir över och om du kan leva på det utan att känna att du försakar något.
 
Jag kände att jag var redo för egen häst när jag hade tillräckliga kunskaper och tillräckliga inkomster.

Jag hade aldrig vågat skaffa häst utan en fast anställning.
 
Hej!
Känner att jag behöver lite råd och någon att diskutera med. Som de allra flesta hästmänniskor har drömmen alltid varit att skaffa egen häst, men senaste månaderna har det känts som att det faktiskt är en realistisk dröm. Vet dock inte om jag vågar, då min situation just nu kanske inte är den bästa. Studerar, och har planer på att plugga i minst fyra år till. Får fullt csn (dvs ca 10000) och jobbar då och då (ingen större inkomst på detta dock). Har kollat runt och det finns stallplatser där hyran+foder+spån skulle hamna på ca 2000, vilket jag skulle ha råd med, men sedan tillkommer kostnader som bensin, hovslagare och försäkring som känns svårare att förutsäga. Tidsmässigt skulle jag få prioritera om, men å andra sidan kan det vara en fördel för mig att tvingas planera min tid bättre. Jag har haft i princip ensamt ansvar som medryttare samt hyrt häst under somrarna, så jag vet att det kan ta väldigt olika mycket tid varje dag.

Ekonomiskt är det stora problemet om (eller kanske snarare när) det kommer stora veterinärutgifter, dock skulle det kanske inte vara omöjligt för mig att långa av släkt. Dessutom överväger jag om det är bättre att börja med foderhäst, men då jag jobbar på annan ort i sommar skulle jag behöva flytta hästen dit ett par månader, vilket alla ägare kanske helst inte vill?

Hur kom ni fram till att ni var redo för att ha egen häst? Är det bättre att börja med en foderhäst eller satsa på egen direkt? Är det någon som har erfarenhet av att ha häst på csn och hur klarade ni er ekonomiskt? Och har ni något mer som ni tycker att jag borde överväga, eller nåt tips för hur jag ska bestämma mig?

Det är nästan en större ekonomisk risk att inte äga hästen, om du tar en på foder så har du ägarens åsikter att ta hänsyn till vid veterinärvård (extra utgifter och tid för att ta hand om en häst som du själv anser borde tas bort, dyr operation när du med din budget valt vila eller liknade), äger du hästen kan du ta beslut som passar både häst och din ekonomi. Med en foderhäst så är du också fast och måste ta hand om och vårda den även om det visar sig att du inte har råd, en egen häst kan du lämna ut på foder, ta bort eller sälja.

Sedan är det frågan om du är beredd att försaka både världsliga nöjen och nöjen med hästen såsom lektioner, ny utrustning, kläder, försäkringar, resor osv?

Har du räknat in tappskor? Skoning var 6:e vecka istället för var 8:de? Trasig bil eller bil över huvudtaget? Avmaskning, kostnader för sadel och utrustning?
 
Jag har häst och lever på csn. Allt som allt kostar hästen mig 4000 i månaden och då är allt inräknat inklusive skoning, försäkring och även att rida för tränare 1 ggr/vecka.
Det som inte är inräknat är extra utgifter som ny utrustning, veterinär etc. Till dessa extra utgifter har jag sett till att spara ihop ett rejält sparkonto vilket jag verkligen rekommenderar. Tack vare mitt sparkonto behöver jag aldrig oroa mig över ekonomin! Och det kommer oförutsedda utgifter det kan man va säker på :)
Ngn annan kanske kan tipsa om vad rekommenderad minsta möjliga sparsumma är. Jag har en bra bit över 100 k sparat men det kanske är i överkant
Jag har inte ångrat en dag att jag skaffat häst som student!
 
@viriel om du ändå ska jobba på annan ort i sommar så vänta lite och spara ihop en buffert först. Då kan du som flera andra skrivit testa att leva på de pengarna som blir över och samtidigt spara de pengar du lägger undan till en buffert när du väl skaffar häst. Själv hade jag nog inte skaffat häst på CSN det hade känts för osäkert, skulle man bli t.ex. sjuk eller skadad och skjuta upp studierna ett tag så får man ju inte jättemycket pengar under den perioden. Men det är jag och jag har alltid varit väldigt mycket sån att jag vill ha en säker inkomst för att göra vissa saker och ha en bra buffert och du kanske tänker helt annorlunda. Jag är väl en människa som oroar mig mycket för det ekonomiska av många olika anledningar och du får känna efter vad som känns rätt för dig.
 
Hej!
Känner att jag behöver lite råd och någon att diskutera med. Som de allra flesta hästmänniskor har drömmen alltid varit att skaffa egen häst, men senaste månaderna har det känts som att det faktiskt är en realistisk dröm. Vet dock inte om jag vågar, då min situation just nu kanske inte är den bästa. Studerar, och har planer på att plugga i minst fyra år till. Får fullt csn (dvs ca 10000) och jobbar då och då (ingen större inkomst på detta dock). Har kollat runt och det finns stallplatser där hyran+foder+spån skulle hamna på ca 2000, vilket jag skulle ha råd med, men sedan tillkommer kostnader som bensin, hovslagare och försäkring som känns svårare att förutsäga. Tidsmässigt skulle jag få prioritera om, men å andra sidan kan det vara en fördel för mig att tvingas planera min tid bättre. Jag har haft i princip ensamt ansvar som medryttare samt hyrt häst under somrarna, så jag vet att det kan ta väldigt olika mycket tid varje dag.

Ekonomiskt är det stora problemet om (eller kanske snarare när) det kommer stora veterinärutgifter, dock skulle det kanske inte vara omöjligt för mig att långa av släkt. Dessutom överväger jag om det är bättre att börja med foderhäst, men då jag jobbar på annan ort i sommar skulle jag behöva flytta hästen dit ett par månader, vilket alla ägare kanske helst inte vill?

Hur kom ni fram till att ni var redo för att ha egen häst? Är det bättre att börja med en foderhäst eller satsa på egen direkt? Är det någon som har erfarenhet av att ha häst på csn och hur klarade ni er ekonomiskt? Och har ni något mer som ni tycker att jag borde överväga, eller nåt tips för hur jag ska bestämma mig?
Har du inte något större kapital sen innan skulle jag aldrig våga. De kostar betydligt mer än man tror, ffa veterinär som du säger men även vaccinering, kolla tänder o sånna saker som man gör årligen kostar ju. Och kanske träningar, ny utrustning etc.
 
Hej!
Känner att jag behöver lite råd och någon att diskutera med. Som de allra flesta hästmänniskor har drömmen alltid varit att skaffa egen häst, men senaste månaderna har det känts som att det faktiskt är en realistisk dröm. Vet dock inte om jag vågar, då min situation just nu kanske inte är den bästa. Studerar, och har planer på att plugga i minst fyra år till. Får fullt csn (dvs ca 10000) och jobbar då och då (ingen större inkomst på detta dock). Har kollat runt och det finns stallplatser där hyran+foder+spån skulle hamna på ca 2000, vilket jag skulle ha råd med, men sedan tillkommer kostnader som bensin, hovslagare och försäkring som känns svårare att förutsäga. Tidsmässigt skulle jag få prioritera om, men å andra sidan kan det vara en fördel för mig att tvingas planera min tid bättre. Jag har haft i princip ensamt ansvar som medryttare samt hyrt häst under somrarna, så jag vet att det kan ta väldigt olika mycket tid varje dag.

Ekonomiskt är det stora problemet om (eller kanske snarare när) det kommer stora veterinärutgifter, dock skulle det kanske inte vara omöjligt för mig att långa av släkt. Dessutom överväger jag om det är bättre att börja med foderhäst, men då jag jobbar på annan ort i sommar skulle jag behöva flytta hästen dit ett par månader, vilket alla ägare kanske helst inte vill?

Hur kom ni fram till att ni var redo för att ha egen häst? Är det bättre att börja med en foderhäst eller satsa på egen direkt? Är det någon som har erfarenhet av att ha häst på csn och hur klarade ni er ekonomiskt? Och har ni något mer som ni tycker att jag borde överväga, eller nåt tips för hur jag ska bestämma mig?

Ett tips som jag vill råda till är att inte lockas köpa en "billig" häst. Det om något blir ofta väldigt dyrt i längden och är bara tråkigt. Se till att ha en ordentlig veterinärvårdsförsäkring så du känner dig trygg där.

Foderhäst är kanske inte helt fel. Jag tror inte det blir några större problem med ägaren om du skulle flytta hästen tillfälligt över sommaren.
 
Jag skaffade min häst när jag hade fått en tillsvidareanställning och sparat ihop en buffert. Det är nog inte fel att börja med foderhäst, för skulle det skita sig ekonomisk så kan man lämna tillbaka, fast det är nog bra att ha ett bra avtal som talar om hur det ska gå till i så fall. Man kan ju låna en foderhäst som även går att köpa loss senare, det är perfekt så har man gott om tid att "provrida" och lära känna hästen om det skulle vara intressant för ett eventuellt köp i framtiden. Lycka till oavsett hur du väljer att göra. :up: :)
 
Jag pluggar och jobbar extra. Har ingen stor buffer som någon annan i tråden talade om men självklart måste man ha någon slags buffer.

Mamma ställer upp om det krisar, men så illa har det aldrig blivit trots att hästen varit skadad med många dyra veterinörbesök under nästan ett år.

Första hästen fick jag av en vän :) har funderat på foderhäst men nej, det passar nog inte mig.

Svårt att råda någon annan tycker jag, mitt jobb drar runt hästen.
 
Jag skulle inte vilja ha foderhäst igen med dålig inkomst. Det blev en galet dyr historia för mig då ägaren bestämde att hästen skulle ha diverse dyra behandlingar, den fick med otillräcklig utrustning som dessutom passade dåligt o.s.v.
Bara som en tanke. Jag förlorar hellre pengar på en egen häst än någon annans, speciellt om budgeten är tight. Då är det upp till mig att bestämma om hästen ska säljas, avlivas, behandlas, triangelmärkas etc.
 
För mig blev hästägandet ganska naturligt, familjen hade hästar och när jag blev vuxen var det dags att köpa ut "min" häst av föräldrarna. Men jag spararade ihop en buffert först och det är jag glad för! Det kan bli dyrt trots försäkring om ngt händer. Hästen har aldrig varit skadad men vissa månader blir lite dyrare med vaccinering, tandkoll, equiterapeut, ny utrustning etc. Det har en förmåga att komma samtidigt. Min sadel blev sned tex så det var bara att ta ut sadelmakare och prova ut en ny. En transport fick jag också köpa ganska omgående. Täcken går sönder etc..
Men jag ångrar det aldrig!
 
Som flera redan har föreslagit, spara din budgeterade månadskostnad under ett halvår eller hellre ett år för att se hur det funkar och för att skapa en buffert. Planera inte att löpande utnyttja den bufferten under de resterande studieåren, utan se det som just en buffert.
Våra hästar får det de behöver ifråga om foder, veterinärvård, hovslagare, täcken etc, utan att varken snåla eller lyxa, och totalt över året kostar de i storleksordningen 3500/styck/månad. En tusenlapp mindre per häst somliga sommarmånader, och en tusenlapp mer per häst somliga vintermånader. Det är hästarnas "egna" kostnader, sedan tillkommer träningar/clinics, tävlingar, fordonskostnader och vår egen ryttarutrustning. Jag tror egentligen inte att jag hade försökt dra runt den utgiftsbiten på CSN, om jag inte hade bra och säkra möjligheter till extrajobb.
 
Jag har häst och lever på csn. Allt som allt kostar hästen mig 4000 i månaden och då är allt inräknat inklusive skoning, försäkring och även att rida för tränare 1 ggr/vecka.
Det som inte är inräknat är extra utgifter som ny utrustning, veterinär etc. Till dessa extra utgifter har jag sett till att spara ihop ett rejält sparkonto vilket jag verkligen rekommenderar. Tack vare mitt sparkonto behöver jag aldrig oroa mig över ekonomin! Och det kommer oförutsedda utgifter det kan man va säker på :)
Ngn annan kanske kan tipsa om vad rekommenderad minsta möjliga sparsumma är. Jag har en bra bit över 100 k sparat men det kanske är i överkant
Jag har inte ångrat en dag att jag skaffat häst som student!
Man kan aldrig ha för mycket sparat!
 
Innan jag köpte häst kollade jag hur mycket jag lade ut på ridskola, turridningar, kurser mm. Då insåg jag att jag hade lätt råd att ha egen. Buffert hade jag också, dvs pengar till utlandsresorna :idea:
 
Vad är egentligen en "billig häst" som någon/några här anser att TS absolut ska undvika att skaffa?

Jag misstänker att man istället menar "en häst med hälso- och/eller beteenderelaterade problem, som är billig för stunden men dyr i drift".

Man kan köpa friska, fräscha och rimligt utbildade hästar av mindre populära raser för väldigt lite pengar i absoluta tal, utan att det är något som helst fel på de hästarna.

Annars så tror jag att man ska skaffa sig en häst, även som student, om man anser sig ha tid, dvs är beredd att avstå en del annat som hör studentlivet till, som festande och utlandsresor, och inte minst har den bufferten i pengar som många nämnt.

Allt möjligt oförutsett kan hända, och gör det gärna samtidigt, så 20.000 - 30.000 är nog lämpligt att ha undanstoppat.
 
Jag har häst och studerar heltid med full CSN-inkomst. Jobbar även extra, men det blir bara någon tusenlapp extra efter skatt. Men då ska jag poäntera att jag har en partner som har en relativt bra tjänstemanna-lön. Jag skulle aldrig klara en häst om jag levde ensam. Jag är inte ens berättigad till A-kassa.

Det är jätteviktigt att du har en bra buffert utifall det kommer stora utgifter som t.ex veterinär etc. Minst 20 000 kr.

Sätt dig inte i ekonomisk knipa bara för att du vill uppfylla en barndomsdröm. Mitt råd till dig är att vänta tills du pluggat klart och skaffat en fast inkomst. Eller dela det ekonomiska ansvaret med en partner, även om det inte alltid är en garanti då relationer kan ta slut så att säga.
 
När jag började plugga hade jag 30' i buffert. Det var för lite med facit i hand. Buffert slut och 2 år kvar att studera. Och en mars månad 2015 med 14 000 kr i veterinärutgifter - och bufferten tog slut redan i slutet av föra året. (April började inte bättre men det var katten). Jag har dock möjlighet att vid kris få hjälp av mina föräldrar även om det inte alls är något jag vill utnyttja.

Jag har fullt csn med fullt tilläggslån (tar snart slut), och så jobbar jag och får in ca 10' per månad. De ska dock läggas undan till största delen för att ersätta studiemedel under sommaren (eftersom jag inte kan gå upp i tid på sommaren). Jag har klarat mig enbart på att ta av pengarna som skulle lagts undan, så just nu ser ju sommaren jävligt spännande ut. Jag kan ju äta gröt -men det är värre med djuren, och jag tror inte veterinärer, hovslagare eller banken tar emot betalning i gröt :S
 
Vad är egentligen en "billig häst" som någon/några här anser att TS absolut ska undvika att skaffa?

Jag misstänker att man istället menar "en häst med hälso- och/eller beteenderelaterade problem, som är billig för stunden men dyr i drift".

Man kan köpa friska, fräscha och rimligt utbildade hästar av mindre populära raser för väldigt lite pengar i absoluta tal, utan att det är något som helst fel på de hästarna.

Annars så tror jag att man ska skaffa sig en häst, även som student, om man anser sig ha tid, dvs är beredd att avstå en del annat som hör studentlivet till, som festande och utlandsresor, och inte minst har den bufferten i pengar som många nämnt.

Allt möjligt oförutsett kan hända, och gör det gärna samtidigt, så 20.000 - 30.000 är nog lämpligt att ha undanstoppat.

Annat som hör studentlivet till är ont om pengar och gott om nudlar och spagetti med ketchup :). Många har svårt att få budgeten att räcka till med dyr litteratur och små inkomster.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 794
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
673
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 034
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 061
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp