Hästen backar!

B

Bessie

Han har en ful ovana och det är att börja backa varje gång han blir otålig eller osäker. Det spelar ingen roll om man sitter på hästen eller står brevid honom.
Lite olustigt eftersom han inte alls bryr sig om vad som finns bakom honom.
Speciellt börjar han med det om man ska rida ut två stycken och han får vänta på mig tills jag sitter upp eller när vi är ute å rider och plötsligt finns det något farligt i närheten. Jag har ju inte lust att hoppa av varje gång han blir lite osäker på saker som han säkerligen har sett tusen gånger...

Vad göra? :confused:
 
om han börjar att backa så tar du bara och ger skänkeln rygga och så ryggar du tills DU tycker att det är bra.Då är det DU som bestämmer och hästen kommer att komma på att blääää vad det var jobbigt att stå still än att börja backa och få backa MASSOR!
 
Fast jag vet inte om jag tycker det är en sån bra idé att fortsätta backa hästen. Jag fick det tipset förut, och provade det, då jag inte visste vad jag skulle göra annars. Det resulterade bara i att hästen backade Ännu mer, och tänkte Ännu mera bakåt.
Ryggningar stärker inte heller hästens självförtroende, utan hellre bryter ner det, backar hästen för att den är osäker, blir den ännu osäkrare då du säger åt den att fortsätta backa (min uppfattning).
Mitt enda tips är nog att du tar reda på först Varför han backar, och sedan lite beroendes på vad svaret blir på det, hur du går tillväga sedan. Men att heltenkelt vänta ut hästen, och sedan berömma massor när den går fram igen, det tycker jag fungerar bra. Men då krävs det ju Tålamod och Tid.
 
det hela handlar om att DU bestämmer oki vill du backa så backa då..men JAG bestämmer när du får stanna. Det handlar om att få hästen att ta den behagliga vägen(att stå still) backar den så sätts den i arbete den får backa mer än vad den hade tänkt sig.Och eftersom en häst är ett lat djur gör den alltid det som är det som krävs minst av energi. Samma sak med hästar som sticker sätt den i full fart frammåt vill du springa så spring men JAG bestämmer när du ska stanna. nu blidde det gensat jobbigt att sticka och hästen kommer att BE sig att få stanna och då stannar man.
 
Men samtidigt, så uppmuntrar du ju då till backningen, så *jippie* jag kan backa så mycket jag vill, matte/husse/ruttaren/den brevid mej, kommer dessutom tycka det är bra !! Och om det blir så som du tänkt så backar den tills den blir less, och förknippar ryggning med någonting negativt, och då är det ju inte helt konstigt heller om den börjar protestera mot ryggningar, när Du Vill att den ska göra det. Och blir det inte som du tänkt, utan tvärtom, att du får en häst som börjar rygga Ännu mer, ja, då fick du dubbelt problem.

Och det viktigaste, är att först ta reda på Varför hästen backar, Vad är det den protesterar mot ? Har den ont ? Känner den inget förtoende för dej, eller vad är det ?
 
ja på sätt och vis och nej hästen tänker inte jippie jag får backa eller jo i början men när hästen märker att den inte kan sluta backa utan måste fortsätta tappar hästen intresst för att vilja gå iväg utan att du ber om det. DU tar över allt och Du bestämmer nu.Hästen kommer att sluta att backa då den tröttnar på att få gå så långt och länge och stannar. Samma sak när en häst börjar att gå iväg när du ska sitta upp sitt av och låt den gå gå runt i en ring någon miut hästen tröttnar och stannar nästa gång du ska sitta upp kommer hästen inte att gå utan kommer stå still om inte gör om det!
 
Jag kan INTE göra så!!!

Om jag tar kommandot att backa, så backar han tills jag säger stopp eller ännu längre. Om han stannar och jag pressar honom fram igen så stegrar han.

Det enda sätter för mig är att ge lång tygel och säga: "fram", samtidigt som jag ger försiktig skänkelhjälp. Så har han varit i 11 år efter en oförsiktig ridlärare som skulle lära honom att rygga och ryggade honom 2 varv runt paddocken utan att stanna upp emellan. Då hon var hård i handen samtidigt som hon drev och drog bakåt så fanns det bara en väg ut och det var uppåt. Så han stegrade, och detta sitter i än i dag. Behöver väl kanske inte säga att det var sista gången hon red honom......
 
min ponny var så där... mest när man var ute och red... då tog jag hjälp av en kompis som red efter mig på son häst... vi tag en kvist med massa löv, och varje gång han backade in i hennes häst tog hon kvisten med alla löv och rasslade bakom honom... hon slog honom alltså inte... han gillade bara inte ljudet och han kanske trodde att det kom från hästen, men i vilket fall så funkade det på honom...
 
Jag vill bara säga att det att hästen backar okontrollerat är en FARLIG ovana, särskilt om den gör det ute i terrängen! Man ska ju till varje pris undvika detta, ja helt kanske det inte går, men försöka. Och inte backa hästen mera själv. Tänk om det finns ett två meter djupt dike bakom? eller en brunn? eller en rulle taggtråd gömt i gräset bredvid vägen? eller den börjar backa ut på trafikerad väg och det kommer en långtradare? Det är en sak om man befinner sig i en paddock eller på en stubbåker, men man ska inte vänja hästen vid att backa, problemet är ju att om hästen blir rädd och backar, så bryr den sig inte vart den backar. Det hände mig en gång att hästen blev rädd för något (typ en sten) började backa, slutade inte och hamnade med bakdelen ned i ett 2 m djupt utfallsdike (med BRANTA KANTER). Hur han fick fäste med bakhovarna och hur vi kom upp vet jag inte än i denna dag, men upp kom vi, chockade båda två. Allt gick väldigt fort. Man vill helst inte tänka på vad som kunde ha hänt om han fallit baklänges och jag blivit under i diket. Det här hände första året jag hade min häst. Efter det har jag varit stenhård på att han får inte backa. Märker jag att han tänker göra det - ge tygel, ingen skänkel (han ska stå stilla) tills han står lungt. Sen fram. Går han inte för skänkel, slår jag med spöt i luften. Då brukar han ta ett skutt framåt, för han tycker inte om ljudet. Funkar inget av det här, svänger jag runt honom, så han står vänd bort från det farliga, och backar istället åt det hållet jag ska. Men det är sista utvägen. Jag har haft min häst i 8 år nu, och det händer numera sällan att han backar mer än högst ett steg när han blir rädd. Men jag har alltid, alltid spö med mig i terrängen. Det här blev långt, men jag hoppas budskapet gick fram.
 
Tack å tack :bow:
När jag är ute å rider och jag märker att hästen börjar bli osäker å backa så försöker jag alltid att få honom å stå stilla.
Vi har hamnat i en just farlig situation en gång men då brydde han sig inte om varken spö, röst, skänklar.. han blockerade allt. Han backade in i en taggtråd med mig ca 3 gånger utan att ens bry sig om det. I såna lägen är han väldigt svår att få fram när han inte ens lyssnar och bryr sig om mig och jag är rädd för att nästa gång kanske det händer nått riktigt otäckt :(
 
Jag brukar göra så att om hästen börjar backa för något så låter jag den fortsätta backa och sitter bara helt stilla utan att störa hästen. När hästen sen slutar backa, fortsätter jag backa den. Men man måste veta "gränsen" går, dvs. innan hästen tex. reser sig eller nåt. Sen så lägger jag på skänkeln, vill inte hästen gå då och tex trampar runt på stället så sitter jag helt stilla igen tills den lugnat ner sig, sen backar jag lite igen. Och så fortsätter man tills hästen går fram :)
 
Funkar inte tipset med att backa tills du känner att hästen uppenbart tröttnat på att backa så försök vända hästen istället, på en snäv cirkel och gå vidare i skritt därifrån.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 160
Senast: MiniLi
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 217
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 717
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Konstigt simsätt
  • Hat
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp