Bukefalos 28 år!

Hästen bara springer och drar i galoppen..

J

juliasoderqvist

Hej! Jag rider en häst som betyder allt för mig. Men, i galoppen brukar han bara springa ifrån, slänger upp huvudet och bara drar när jag rider dressyr på ridbanan. Nån som vet hur jag ska göra för att det ska gå bättre och han inte bara springer? :)
 
Sv: Hästen bara springer och drar i galoppen..

Kräver du kanske för mycket av honom i galoppen? Hästar som inte orkar bära sig tenderar att ligga på och ibland försöka springa iväg för att slippa anstränga sig.
 
Sv: Hästen bara springer och drar i galoppen..

1: Hur är hästens kondition?
Hästar som tycker att någonting är jobbigt springer hellre ifrån arbetet än att samla sig och jobba ordentligt. :laugh:

2: Du och din häst kanske behöver öka samspelet lite? :rofl:

3: Ta hjälp av en tränare. :)
 
Sv: Hästen bara springer och drar i galoppen..

Nej, direkt när jag ska fatta början han att hålla på...
 
Sv: Hästen bara springer och drar i galoppen..

Hans kondition är bra!

Ja det måste vi kanske.. :)
 
Sv: Hästen bara springer och drar i galoppen..

Svårt att hjälpa någon via internet ;) Även om ni kanske inte nödvändigtvis måste börja träna regelbundet för en tränare, kan det ju vara bra att ta i alla fall en eller ett par lektioner för att få hjälp på traven :)
 
Sv: Hästen bara springer och drar i galoppen..

Hans kondition är bra!

Ja det måste vi kanske.. :)

Jag tycker det är jätte roligt att träna för tränare! Dels får man hjälp med sina problem ( i princip alla hästägare / ryttare har något form av problem med sin häst, men vissa har små problem och vissa har stora ), och dels lär man sig massor nya saker. :D
 
Sv: Hästen bara springer och drar i galoppen..

Oftast när hästen drar redan när man ger fattningen, brukar det vara av ryttarens hjälper (man lättar i sätet, släpper ytter men håller kvar i inner, vilket gör det svårare för hästen och iom att man håller i (just inner)tygeln så brukar det göra att dom drar tillbaka. Man ska aldrig vara stark i handen).

mitt tips till dig är; börja med att rida övergångar mellan skritt och trav -utan- att ta i tygeln (gör detta utan stigbyglar!). När du känner att du kan göra detta hyfsat så testa att göra en galoppfattning, sitt kvar i sadeln och släpp innertygel (helt om det är enklare) men släpp inte ut yttertygeln. (men håll mjukt, om han blir stark följer du med framåt med handen).
 
Sv: Hästen bara springer och drar i galoppen..

Tack så jätte mycket för svaret! :D
 
Sv: Hästen bara springer och drar i galoppen..

Hej! Jag rider en häst som betyder allt för mig. Men, i galoppen brukar han bara springa ifrån, slänger upp huvudet och bara drar när jag rider dressyr på ridbanan. Nån som vet hur jag ska göra för att det ska gå bättre och han inte bara springer? :)

Mitt råd:

Ta hjälp av duktig tränare

Du kanske begär förmycket av honom i galoppen(orkar inte bära upp sig tillräckligt).
Tänk på att vara mjuk i hand, vara följsam.

Ta fattning från trav till galopp , galoppera enbart ett par steg för att sedan sakta av , känn varje gång att du har kontroll på hela situationen..!!

Om han tar upp huvud allt för mycket, sätt på martingal.!
 
Sv: Hästen bara springer och drar i galoppen..

Om han tar upp huvud allt för mycket, sätt på martingal.!
Det löser ju inga problem? Alternativt då får man en häst som är ännu starkare, eller (troligare) en som knäpper av... Om den då dessutom bara ska galoppera ett par steg får den inte chans att sträcka ut heller.

Nej, back to basic! På lång tygel (alltså den lättaste kontakt) tar den inte upp huvudet. (och ger man inte rätt hjälp för galopp så blir det heller ingen galopp).

Hade en elev med samma problem bara förra veckan, hästen slängtravade en iaf halvt varv med huvudet upp och öronen bak, i slutet av passet, efter 30 min och 380 övergångar skritt-trav utan att ta i tygeln senare så fick hon (hästen fram till bettet) och hästen fattade galopp direkt och på tygeln (för det mjuka stöd hon gav på ytter och en korrekt riden fattning där hon satt kvar utan att ta i inner).
 
Sv: Hästen bara springer och drar i galoppen..

Det löser ju inga problem? Alternativt då får man en häst som är ännu starkare, eller (troligare) en som knäpper av... Om den då dessutom bara ska galoppera ett par steg får den inte chans att sträcka ut heller.


Fast om hästen slänger upp huvudet så pass mycket att det riskerar att träffa ryttaren kanske det inte är någon dum idé? En martingal är inte skadlig för en häst, det är väldigt snäll hjälptygel. Jag håller med om det du skrev i övrigt, helt sant. Men om en häst slänger upp sitt huvud så pass mycket att det hindras av en martingal så ska man nog undersöka hästen och utröna vad som gör att den går med huvudet så pass högt upp (som du säkert vet ska en rätt fastsatt/spänd martingal inte inverka förrän hästen slängt upp huvudet en bra bit).
 
Sv: Hästen bara springer och drar i galoppen..

Men det står ju inte att den faktiskt tar upp huvudet så högt att den nästan slår sin ryttare ; )

Förstår hur du menar, jag svarade nog mest för hjälptygel överlag, kände inte att det var behov av den, utan att det bara täcker ett problem (och potentiellt gör det värre).
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 073
Senast: mily
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 110
Senast: mamman
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
817
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
403
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Föl 2020
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp