hästen fryser

E

EmMmY

vet inte riktigt vilken tråd d passar in på men testar här.
ibland när ja tar av täcket börjar han darra å skaka i hela kroppen nästan direkt å har svårt att stå stilla.
lägger ja då på täcket slutar han men måste ju kunna borsta under täcket :crazy:.
idag när vi red ut å de var ca -7 å blåste ganska mkt börja han skaka lite när ja satt upp, när han sen börja gå slutade han. han e inte så nyklippt fast inte långhårig heller, kanske några veckor sen (3-4?) å han hade ländtäcke. undrar om d e skadligt för honom på något sett :confused:
 
JA, NÄR DE FRYSER SÅ GÅR HAN JU OCH SPÄNNER SIG. DU VET JU SJÄLV NÄR VI FRYSER, MAN BLIR TRÖTT I KROPPEN. MEN DIREKT SKADLIGT TROR JAG INTE ATT DET ÄR. MEN UNDERLÄTTA DET FÖR DIN HÄST OCH KANSKE RID MED ETT TÄCKE TYP FLRCE TÄCKE. ELLER LÅT HONOM STÅ INNE NÄR DET ÄT KALLT. DET ÄR JU SNART VÅR OCH SOMMAR..........MVH MALIN :D
 
Skadligt är det nog inte.. ( ingen expert men..) Jag har läst att hästar gör så för att hålla värmen, det är ett naturligt sätt att bli varm på. Så när du tar av täcket så kanske den mekanismen startar eftersom han inte behöver det när han har täcke på.. :confused: Oj vad rörigt det blev! :D

/ :banana: Sofie :banana:
 
Skakar gör hästen för att höja temperaturen (som när vi slår åkarbrasor och hoppar på stället för att hålla värmen). Hästen behöver de facto inte frysa för att skaka, men den har konstaterat att den behöver höja sin egen värme. Endera för att den fryser eller för att inte BÖRJA frysa!

Att den skakar för du tar av täcket är ju för att du då sänker dess temperatur, du tar bort extravärmen och hästar börjar skaka för att höja sin egen temperatur och kompensera för detta. Den behöver alltså inte frysa utan försöker förhindra att den ska börja frysa.

När du ska borsta kan du borsta först halsen, sen viker du halva täcket bakåt och borstar den otäckade halvan, viker tillbaka täcket och viker upp den bakre delen och borstar bakdelen. Sen tar du av täcket (eller viker bak den främre delen) och sadlar, tar av täcket och sätter på ländtäcke. Att hästen slutar skaka när den skrittat ett tag är för att den då fått snurr på blodcirkulationen och är varmare. Om du själv fryser och går en rask promenad får du upp blodcirkulationen och då även värmen.

Skakningarna i sig är inte skadliga, problemet är att de om de skakar mycket kan få spända muskler och efter ett tag blir spända muskler ömma. Men att skaka en liten kort stund per dag är inte farligt alls.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 637
Senast: Hoarfrost
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 798
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 160
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Ska jag vara ärlig så har 2023 varit ett riktigt skitår. Första kvartalet var ju åt pipsvängen redan från början med en fin vän som...
Svar
6
· Visningar
1 418
Senast: astronaut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp