Hästen gör caprioler/luftsprång vid ridning

Sv: Hästen gör caprioler/luftsprång vid ridning

Ryttare är inte spänd hon är väldigt avslappnad när hon rider honom, jag blir förvånad över hur hon orkar vara så himla lugn hela tiden. Just i onsdags när han gjorde lufthoppet var hon kanske lite spänd men det var en väldigt pressad situation. Hård hand har jag också svårt att tänka mig att hon har om det var ngn som syftade på det.

Men du menar alltså att vi ska börja trava istället för att värma upp i skritt? Bara så att jag förstått dig rätt? =).
En sak som jag inte heller skrivit nått om (dumt av mig) men det är oftast efter att man travat som han blir bråkig när han tycker att vi ska trava mer eller springa ännu fortare, vi brukar då försöka skritta tills han lugnat ned sig lite grann och sen försöka med trav igen, är detta dumt? Borde vi typ trötta ut honom istället?

Men rätta mig gärna om jag missförstått dig helt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästen gör caprioler/luftsprång vid ridning

Ok, då var det bara ett språkligt missförstånd. En häst som backar på egen hand "springer baklänges" för mig. För ni ryggade väl inte ner i diket med flit?

Om de backar fastän ryttaren inte vill det beror det oftast på att man antingen håller för mycket i munnen eller på att de inte tar framåtdrivande hjälper. I båda fallen hjälper det att lätta av i handen och rida energiskt framåt. Om hästen kanaliserar sin energi framåt brukar den inte heller bocka så mycket. Om man däremot håller i munnen och skänklar på så blir resultatet på en känslig häst ofta att den antingen stegrar sig (enda öppna dörren är uppåt så att säga) eller sådana där "kaprioler".

Och det behöver inte vara att man blådrar i tyglarna och sparkar med benen, det vill jag inte alls insinuera att ni gör! Är de riktigt känsliga så räcker det med gram. Jag rider t ex en häst som kan reagera precis så av att man får spänning i överskänkeln och blir en aning stum i handen (vilket är lätt hänt när de bockar... :angel: ).
 
Sv: Hästen gör caprioler/luftsprång vid ridning

Han bockar inte men det var antaligen inte så du menade ville bara klargöra detta. Men när han gjorde det där enorma luftsprånget senast så släppte hon inte fram honom helt och hållet men höll inte tillbaka honom helt och hållet heller så det kanske ligger ngt i det du säger. Får tänka på det nästa gång en situatuin uppstår.
 
Sv: Hästen gör caprioler/luftsprång vid ridning

En sak som jag inte heller skrivit nått om (dumt av mig) men det är oftast efter att man travat som han blir bråkig när han tycker att vi ska trava mer eller springa ännu fortare, vi brukar då försöka skritta tills han lugnat ned sig lite grann och sen försöka med trav igen, är detta dumt? Borde vi typ trötta ut honom istället?

Men rätta mig gärna om jag missförstått dig helt.

Du kan aldrig trötta ut en sådan häst!!!

Först- jag tar för givet att han går i rätt form, och inte är en sk "stjärnkikare"-OM han är det-be ägaren kolla upp så att han inte gör dom här sakerna för att han har ont någonstans!
 
Sv: Hästen gör caprioler/luftsprång vid ridning

Näe jag tror inte heller att man kan trötta ut honom mtp att vi red en tur på tre timmar och han tjaffsade halva vägen hem.
Självklart jobbar hon honom i rätt form.
 
Sv: Hästen gör caprioler/luftsprång vid ridning

Nej, inte trötta ut. De brukar bli mer taggade ju tröttare de blir :smirk:

Jag trodde det var ända från början han höll på, men när det nu inte är det så skulle jag göra precis så som ni gör. Förmodligen är det här ett beteende han har med sig sedan sin tävlingskarriär. Ni kanske helt enkelt får låtsas som ingenting och se om det blir bättre? Tror fortfarande att det viktigaste är ryttaren, lätt hand och små hjälper och inte bidra till "konflikten". Han hör nog till typen "överpositiva" hästar, de brukar vara rätt roliga om man kommer överens med dem :) .
 
Sv: Hästen gör caprioler/luftsprång vid ridning

Jo låtsas som ingenting kan man ju alltid göra men dom här sprången är verkligen JÄTTE språng och det är inte så roligt om han ska hålla på så när man rider. Vet inte om det är överenergi som kommer ut men både jag & ryttaren tror mer på att det är nån slags protest han gör när han tröttnar på att jobba.
 
Sv: Hästen gör caprioler/luftsprång vid ridning

Jag och Asa_S är inte in konspiration även om man kanske kan tro det...

Hur som så menar i alla fall jag med "låtsas som det regnar" inte i första hand att ni för alltid och evigt måste räkna med dessa språng, utan snarare att de slutar av sig själva efter ett tag om man inte gör så stor affär av dem. Jag tror att det är resultat av spänning och när hästen blir mer lösgjord så komemr de att minska rejält. (om det är någon tröst.) Därför t ex mitt tips om lösgörande longering innan - obs lösgöra, inte trötta ut.

Sedan hör ju skutt och bockningar och stegringar liksom hästens grundgångarter och eventuellt extra gångarter till dess naturliga rörelsemönster och kommer alltid att finnas där ibland. Men det är ju lite jobbigt om det förekommer flera gånger om dagen förstås!

Lycka till!
 
Sv: Hästen gör caprioler/luftsprång vid ridning

Klart att man får räkna med att hästen bockar lite grann och sånt ibland men själv tycker jag inte att det är okej om hästen beter sig som herren i fråga gör när den blir irriterad och tröttnar på att jobba och tycker att vi ska springa, fort, fort.
Själv tycker jag att det är rolig med hästar som brallar lite, men det ska vara lagom mkt.
Longering har vi tyvärr ingen möjlighet till på vintern då vi inte har nån ridabana =/.

Har fått en del tips från en annan tjej som har haft en häst som gjort nästan samma sak och dom låter vettiga. Så vi får prova oss fram med tipsen från henne och från er!

Tack så mkt!
 
Sv: Hästen gör caprioler/luftsprång vid ridning

Jag tror som Asa.
Att den vill iväg o när den inte får det så gör den luftsprång istället.
Du måste få den att svara på förhållningar o sen inte bli kvar i handen.
Iom att det är en FT-häst så går det nog väl fort om den får gå som den vill.
Träna övergångar o kräv att den ska vänta, men lätta så fort den gör så o beröm.
 
Sv: Hästen gör caprioler/luftsprång vid ridning

hej!! såg denna tråd, ganska gammal men jag kanske kan puffa upp den lite igen! :)
min häst gör samma sak som din, när hon blir het ute men värre är att hon gör det varje gång vi ska börja trava i ridhuset. oavsett vilket form (eller icke-form) jag ber henne om. i dessa lägen så tränger hon bakåt (även om hon går framåt - klurigt) och därefter denna capriol eller åsneskutt som jag säger. hon kan göra detta i serier och har fått av mig en gång. om jag börjar bråka blir det värre. har tillbringat ett halvår med att ignorera och vänta ut henne för att det ska sluta. men som du säger, det går inte att ignorera. när hon väl slutat så går hon hur fint som helst!! hon är kollad i ben och rygg och tandläkaren har vi varit hos sadlen är inprovad - inga problem.
ska tillägga att hon vanligtvis är en mkt framåt dam som INTE tänker bakåt alls.
så vad gör man? jag har nu satt på graman för att kunna hantera henne och kräva trav direkt utan bock. på tredje gången (igår) började hon bocka direkt när jag satt upp men lugnade sig sedan och försökte inte ens i traven... framsteg! kunde tillochmed träna galopp vilket vi inte gjort på x anta månader (hon bockar då med). hon arbetade som aldrig förr och var mkt nöjd efteråt.
självklart så använder jag inte gramanen när bockningarna slutat, vill inte fastna på den...

så, hur har det gått? finns det andra som har tankar kring vad man kan göra??
 
Sv: Hästen gör caprioler/luftsprång vid ridning

Hej.
Ryttaren som red hästen i fråga har också provat med graman och det gick hur bra som helst, men man kan inte gärna rida med graman hela tiden. Nu har han varit ute på prov en månad och ska nu flytta ned till skåne så vi jobbar inte mer med honom nu. Men lycka till med din häst!
 
Sv: Hästen gör caprioler/luftsprång vid ridning

Jag rider en fd. tävlingsponny som har lärt sig göra kaprioller i ärovarven. Jätte kul, eller inte. Så nu när hästen tycker det är kul på ute ritter kommer ständigt dessa kaprioller fram. Jag har ett stigläder att hålla fast i och smäller till henne med spöt. Efter det så brukar hon oftast lugna ner sig. Ibörjan kännde jag lite "vågar jag, tänk så gör hon det igen" ... visst det kanske hon gjorde, men i längden lönar det sig att säga till dom på skarpen och sen får man ta konsikvenserna. Lycka till!
 

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 842
Senast: SkorpSmulan
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 319
Senast: Nepenthe
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 331
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 363
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp